לבנון הפגנה
צילום: istock sadikgulec

האש בוערת: אי השיוויון הכלכלי מדליק את הרחובות

המחאה החברתית - בהונג-קונג, בביירות וצ'ילה, יוצא הציבור להפגין נגד הממשלות. קרוב לעשור לאחר ה"אביב ערבי", האם אנחנו בפני גל התקוממיות אזרחיות חדשות הנובעות מחוסר שוויון חברתי וכלכלי? 
ארז ליבנה | (1)

בהונג-קונג - אחת מהכלכלות החשובות בעולם - זה החל בגלל הסכם הסגרה לסין. בלבנון, שם המפגינים צובעים את פניהם כמו בסרט הג'וקר, יצאו למחות בעקבות מס על וואטסאפ, אבל הטענות נגד הממשל קשות ביותר - "מושחתים הביתה" צועקים המפגינים, וזה נשמע מוכר כמעט בכל רחבי העולם.

בצ'ילה הטריגר היה עלייה של 4 סנט במחיר הרכבת התחתית. אם מסתכלים על המצב הכלכלי הנוכחי, לא ירחק היום שגם ארגנטינה תצטרף למעגל המדינות הזה.

בחודשים ובשבועות האחרונים ישנה התפרצות של הפגנות והתכתשויות של אזרחים עם הרשויות במדינה. כולן התפרצו סביב נושאים מינוריים כביכול, אבל ככל הנראה היו הקש ששבר את גב הגמל של אזרחים רבים שמרגישים את חוסר השוויון הגדל בעולם, שחיתות בכל פינה והרבה הבטחות שלא קויימו.

ההבדל המהותי בין האביב הערבי, ששטף את מרבית צפון אפריקה ב-2010, לבין ההפגנות הנוכחיות הוא לא רק גיאוגרפי. המפגינים דאז קראו להפלת משטרים דיקטטוריים, שהובילו לנפילתם של חוסני מובארק במצרים, של המשטר של מועמר קדאפי בלוב - בסיוע צבאות המערב - החלפת השלטון בתוניס ועוד. 

כיום, חוסר השקט בשלוש יבשות, המאיים להתפשט למדינות נוספות, בעקבות חוסר היכולת של ההנהגה העולמית לתפקד כראוי, מעלה שאלות לגבי הסדר העולמי של הכלכלה החופשית הליברלית והיכולת שלה לעמוד בהבטחות לחיים טובים יותר שנמכרו לאזרחי העולם בעשורים האחרונים. 

לבנון: הג'וקר שמכניס את נסראללה ללחץ

בלבנון החלו ההפגנות בעקבות מצבה העגום של המדינה. לבנון באמת במצב קשה. המדינה הכריזה על מצב חירום שמחייב אותה לערוך רפורמות עמוקות, בעקבות משבר פיסקאלי ואיום של קרן המטבע הבינלאומית להפסיק את ההשקעות במדינה. 

אבל לא הייתה זו השחיתות הפושה במדינה הזעירה, לא חיזבאללה שתפס את המדינה מהגרון וגם לא אלף ואחת סיבות שיש ללבנוני הממוצע כדי לצאת להפגנות. הסיבה, הקש המפורסם, זה רעיון שהוצע להטיל מס של 6 דולר על השימוש בוואטסאפ. 

כן, כן, אותה פלטפורמה חינמית לשליחת הודעות, הוציאה מאות אלפי לבנונים למסע הפגנות אלים, כשחלק ניכר מהמפגינים עוטים על עצמם איפור כמו של הג'וקר - מהסרט החדש בכיכובו של חואקין פיניקס - בעיקר בכדי להסתיר את זהותם מהרשויות ומנקמת חיזבאללה. 

קיראו עוד ב"בארץ"

המצב השברירי בלבנון, החל עם סיום מלחמת האזרחים במדינה בסוף שנות ה-80 של המאה הקודמת. סיום המלחמה הוביל לכך שראשי חמולות הפכו לפוליטיקאים והשתלטו על הפוליטיקה הפנים לבנונית - כמו חיזבאללה. ההשתלטות הובילה למצב שאין דמוקרטיה אמיתית ושינוי בהנהגה - אלא יצרה סטגנציה, שמייצרת ריקבון מתמשך, שגרמה לכך שהממשלה הלבנונית לא מסוגלת לספק לאזרחיה אפילו את הצרכים הבסיסיים ביותר.

בעיתון הנחשב "א-שרק אל-אוואסט" הממומן על ידי סעודיה, אפילו הגדילו ואמרו כי המצב הוא באשמת איראן, שהפכה את חיזבאללה לזרוע לוחמת של המדינה השיעית. לטענת העיתון, העובדה שארצות הברית רודפת אחר מקורות הכסף של חיזבאללה, גרמה לארגון לייצר סוג של קניבליזציה במדינה שהובילה למצב הנוכחי.

רוב המפגינים בלבנון אכן מפגינים נגד חיזבאללה, מה שהכניס את חסן נסראללה, שהצהיר על עצמו כמגנה של לבנון לפינה שלא ברור איך יוכל לצאת ממנה. נסראללה עצמו הזהיר בנאום בשבוע שעבר כי המשך ההפגנות עלול להוביל לנפילת הממשלה ואפילו למלחמת אזרחים. 

בינתיים זה לא עוצר את המפגינים.

הונג קונג: קריאות לדמוקרטיה נגד המשטר הסיני

מה שהחל ביוני כהפגנות נגד חוק להסגרת חשודים לסין, הפך במהרה להפגנות המוניות שמארגניהן טוענים שהוציאו לרחובות בשלב מסוים למעלה מ-2 מיליון אזרחים. ההפגנות הובילו לביטול החוק, אבל המפגינים לא הפסיקו למחות. להפך. ההפגנות הפכו לסוערות וקראו לדמוקרטיזציה של סין ואף להתערבות של ארצות הברית במצב. 

מנהיגיה של הונג קונג, שהועברה לשליטתה של סין ב-1997 לאחר מעל מאה שנה בשליטת בריטניה, נבחרים על ידי ועדה אליטיסטית שנחשבת כתומכת של הממשל בבייג'ינג. חצי מהפוליטיקאים בצומת הכל כך קריטית לכלכלה העולמית אמנם נבחרים על ידי העם, אבל החצי השני נבחרים על ידי ראשי תעשיות שונות, דבר המוביל לקריאות האזרחים לדמוקרטיזציה של הונג קונג.

הפחד, הן של המפגינים והן של הקהילה הבינלאומית, הוא מפני ניסיונות של סין לחזור בה מהבטחתה שלא תתערב בנעשה בהונג קונג, המושפעת מהשלטון המערבי שהיה שם עד לפני קצת למעלה מ-20 שנה. המפגינים גם חוששים מהדיקטטורה הטכנולוגית של הממשל בבייג'ינג, לכן הם עוטים מסכות על פניהם, שברו מנורות רחוב חכמות ומצלמות אבטחה. החשש הוא שהממשל ישתמש בזיהוי פנים כדי למצוא את המפגינים, לעצור אותם ולהטיס אותם למתקני כליאה מחוץ להונג-קונג. 

צ'ילה: הפגנות נגד עלייה במחירי התחבורה שיצאו משליטה

כמיליון מפגינים יצאו לרחובות הבירה סנטיאגו במחאה על הכוונה להעלות את מחיר התחבורה הציבורית ב-4 סנט. כן, רק 4 סנט, באחת מהמדינות העשירות בדרום אמריקה. מה שמדהים עוד יותר זה שמספר המפגינים עלה בהרבה על אלה שיצאו להפגין נגד הרודן אוגוסטו פינושה והממשלות שבאו אחריו. 

מהר מאוד הפכו ההפגנות למחאה נגד חוסר השוויון העולה במדינה. עד כה נהרגו לפחות 19 בני אדם, בעקבות ההתנגשויות עם המשטרה. ביום שישי האחרון המפגינים אפילו עטו על בניין הפרלמנט במדינה והכריחו את השלטונות לפנות אותו. 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    hux 27/10/2019 16:58
    הגב לתגובה זו
    על נער\ה מדמם.(וגלעד שליט - מה הוא קשור?)
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.