טראמפ ונשיא סין
צילום: getty images pool

מלחמת הסחר: נציגי המו"מ של סין וארה"ב השיגו "התקדמות משמעותית"

סגן ראש ממשלת סין, אמר היום כי "נציגי המשא ומתן בין ארה"ב לסין בסוגיית מלחמת הסחר השיגו התקדמות משמעותית והניחו יסודות לקראת חתימה על הסכם ביניים"
ערן סוקול | (7)

סגן ראש ממשלת סין, ליו הי (Liu He) אמר היום כי "נציגי המשא ומתן בין ארה"ב לסין בסוגיית מלחמת הסחר השיגו התקדמות משמעותית בתחומים רבים והניחו יסודות חשובים לקראת חתימה על הסכם ביניים".

 

"בלימת ההסלמה של מלחמת הסחר מיטיבה עם סין, עם ארה"ב ועם העולם כולו. זה מה שיצרנים וצרכנים מייחלים לו", אמר ליו במסגרת נאום ציבורי חריג בנושא מלחמת הסחר.

 

סין וארה"ב הגיעו להסכם מוגבל בשבוע שעבר, במה שהוגדר על ידי הנשיא האמריקאי דונלד טראמפ כשלב ראשון לקראת סיום מלחמת הסחר, אשר טלטלה את השווקים הגלובליים ופגעה בצמיחה העולמית.

 

אתמול דיווחה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בסין על נתוני צמיחת התמ"ג לרבעון השלישי של 2019, אשר הצביעו על המשך מגמת הירידה ארוכת הטווח בשיעורי הצמיחה, עם צמיחה של כ-6%, לעומת צמיחה של כ-6.2% ברבעון הקודם ולעומת הצפי בשוק לצמיחה של 6.1%. מדובר בנתון הנמוך ביותר שפורסם מאז שנת 1992, כאשר בשיא המשבר הכלכלי (ברבעון הראשון של 2009) נרשמה צמיחה של כ-6.1%.

 

ליו אמר היום כי סין תגביר את ההשקעות בטכנולוגיות ליבה כדי להאיץ את ההערכות מחדש של הכלכלה, והוסיף שהאופק הכלכלי נותר "בהיר מאוד".

 

"אנו לא מודאגים מתנודתיות כלכלית לטווח קצר. יש לנו אמון מלא ביכולתנו לעמוד ביעדים המקרו-כלכליים שהצבנו לשנת 2019", אמר ליו והוסיף כי יחסים טובים בין סין לארצות הברית מיטיבים עם העולם כולו.

 

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    הוסי 20/10/2019 11:28
    הגב לתגובה זו
    הסכם סחר ארהב-סין יביא את הדולר ל- 4 שקלים.
  • אשמח אם תוכל להסביר . (ל"ת)
    למה ? 21/10/2019 16:14
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    דוד אברהם כהן 20/10/2019 01:49
    הגב לתגובה זו
    כי למעשה יש לעטר את המלחמה במרכאות, המלחמה טרם החלה , לסינים מטרה והסינים עקביים ואכזרים, טוב שיש נשיא טראמפ
  • 4.
    הסינים אלופים במשיכת זמן עד לנפילתו של טראמפ בבחירות. (ל"ת)
    חיים 19/10/2019 20:11
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    בני 19/10/2019 14:38
    הגב לתגובה זו
    והשורטיסטים כרגיל שוב פעם יפסידו כסף . מסכנים העוקבים של עמית נועם הטל השורטיסט הגדול שמפסיד כספים על ימין ושמאל וגורם לעוקבים אחריו הפסדים, חבל עליהם . לא יגיעו רחוק איתו
  • 2.
    יובל 19/10/2019 14:23
    הגב לתגובה זו
    ידעו שהוא נכנס לשנת בחירות ולא יכול להרשות לעצמו בורסה נופלת וחקלאים ממורמרים
  • 1.
    יוסי חבקוק 19/10/2019 11:49
    הגב לתגובה זו
    מעניין שהצהרה כזאת מגיעה מהסינים. זה מתאים לטראמפ שרוצה להראות ריצה כלפי מעלה של השווקים לקראת הבחירות עוד שנה. יכול מאוד להיות שאנחנו לקראת ראלי בחודשים הקרובים. כמובן שמדובר בראלי מלאכותי שבסוף יתוקן באופן אלים כלפי מטה. בנוגע לשוק המקומי מדובר כנראה בשבירת שיא כל הזמנים של המדדים בדגש על תא35.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"

מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"

רן קידר |
נושאים בכתבה JP Morgan

מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".

 לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים". 

עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.

"סגור את הדבר הארור הזה" 

דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל. 

לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה,  שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.