פינוי בסיס הדרכה בצריפין
צילום: אגף ההנדסה והבינוי במשרד הביטחון

מחיר למשתכן: ישווקו 312 דירות בראשל"צ תמורת כ-9,000 שקל למ"ר

קבוצת אורון הבורסאית מדווחת כי יחידות הדיור ישווקו במתחם צריפין לזכאי "מחיר למשתכן" במחיר של עד 8,980 שקלים למ"ר בתוספת מע"מ עבור 173 דירות ובמחיר של עד 9,088 שקלים למ"ר בתוספת מע"מ עבור 139 דירות

ערן סוקול | (13)

חברת אורון קבוצה 1.46% הפועלת בתחומי ההתשתיות, הנדסה אזרחית, תעשייה וייזום בנייה למגורים, מדווחת כי חברת הבת (80%) ארזים (ג.י.א), זכתה בשני מכרזים של "מחיר למשתכן" לבניית 390 יחידות דיור במתחם צריפין שבראשון לציון.

בהתאם לתנאי המכרזים, התמורה הכוללת שתשולם בגין הפרויקטים, כולל הוצאות פיתוח ומיסים, מסתכמת בכ-181 מיליון שקל. סכום זה ישולם על ידי ארזים במשך תקופה של 90 ימים ממועד הזכייה.

ארזים התחייבה כי 312 מיחידות הדיור בפרויקטים ישווקו לזכאי "מחיר למשתכן" במחיר של עד 8,980 שקלים למ"ר בתוספת מע"מ עבור 173 דירות ובמחיר של עד 9,088 שקלים למ"ר בתוספת מע"מ עבור 139 דירות. יתר הדירות ימכרו במחירי שוק.

תגובות לכתבה(13):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    רונן 20/12/2019 07:18
    הגב לתגובה זו
    זה פחות מעלות הבנייה לקבלן... מאיפה תבוא המכה??? וכמו שאמר המת לעיוור נחייה ונראה.
  • 9.
    מני 25/09/2019 22:27
    הגב לתגובה זו
    זכיתי לפני שנתיים בראשון לציון אצל הקבלן אחים אום ועד לרגע זה לא זימנו אותי לכנס ולפגישה. הם גם לא עונים לטלפונים ולמיילים. פשוט חוצפה. עם יחס כזה עדיף לא להגיש מועמדות לפרויקטים של הקבלן הזה. אם הייתי יודע שזה היחס שלהם הייתי מגיש מועמדות אצל קבלן אחר.
  • 8.
    אבא שדואג לילדיו 25/09/2019 15:17
    הגב לתגובה זו
    כחלון עשית משהו נפלא לילדים שלנו, חללקם יצליחו לבנות משפחה ללא העול הגדו (והבלתי אפשרי) שרצו בעלי ההון - והממשלה בחלקה לעשות על חשבון הילדים של העתיד. לכן תודה לך על המחשבה הרצון והמעשים שעשית למען הדורות הבאים (להרבה אנשים זה מפריע, אבל התעלתה מעלייהם).
  • להכניס את הילדים שלך לחובות ל 30 שנה...פשוט נפלא (ל"ת)
    אופטימי 26/09/2019 10:53
    הגב לתגובה זו
  • והוא חטף זובור מהעם לכן לא מגיע לעם כלום (ל"ת)
    משה ראשל"צ 26/09/2019 10:46
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    השוק מת . בהצלחה לכם... (ל"ת)
    מבין משהו 25/09/2019 15:04
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    לא חסר דירות 25/09/2019 14:42
    הגב לתגובה זו
    מחסור בדירות. מה שצריך הוא להרוס בתים בני 60 שנה . במקום זה המדינה דוחפת אנשים למשכנתאות גדולות ולמקומות שהם לא צריכים לגור שם. מרכזי הערים במרכז הם סלמס אחד גדול . מרכז העיר רמת גן דוחה במיוחד צפוף מסריח ועם אוכלוסיה חלשה בפתח תקווה המצב יותר גרוע לא רק שהמרכז שומם הוא רק תחנת מעבר לשכונות שמגיעים לשוק בפתח תקווה. תסגרו את השוק לא יגיע כלב . מרכז העיר הוא מרכז עוני וקופת חולים. תעבירו את העיריה ותאגיד המים וגם חתול רחוב לא יגיע לשם. חוץ כמובן מאריתראים וסודנים
  • 5.
    לא ברור למה אנו צריכים לממן הגרלות . כחלון כשלון מוחלט (ל"ת)
    חוב לצבור 25/09/2019 14:39
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    רועי 25/09/2019 13:53
    הגב לתגובה זו
    קריסה נעימה לכולם
  • תקח את הכדורים שלך ותחזור לשפיות אחרת תצביע יהיר לפיד (ל"ת)
    משה ראשל"צ 26/09/2019 10:48
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    נטו ירידת מחירים 25/09/2019 13:30
    הגב לתגובה זו
    זה דיור בר השגה מוזל ,הנחה ממוצעת לזוג צעיר 500 אלף , באזורי יוקרה . ראשל"צ ,רעננה והרצליה הנחה עד 900 אלף ,פחות ממחיר השוק .
  • 2.
    אבל מעט מידי ...צריך להציף את השוק !! (ל"ת)
    יפה 25/09/2019 11:50
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אופטימי 25/09/2019 11:24
    הגב לתגובה זו
    לא סתם נכנס חוק חדלת פירעון החדש.
משכנתא (גרוק)משכנתא (גרוק)

ירידה קלה בריבית המשכנתאות; מזרחי טפחות שוב עם ריבית גבוהה

הריבית המערכתית הממוצעת רשמה ירידה של 03% ב-3-4 חודשים; בנק מזרחי נותר היקר מכולם ואילו הבינלאומי ממשיך להציע תנאים טובים בעיקר בזכות פעילות מול משרד הביטחון
רן קידר |

בפיקדונות הריבית ירדה, במשכנתאות ובהלוואות היא יורדת, אבל בפחות. "התמסורת" של השוק עובדת לטובת הבנקים. כשהם בצד המשלם אז הורדת הריבית תהיה משמעותית, כשהם בצד המקבל היא תהיה צנועה. אבל הנתונים מלמדים על מגמה. ריבית המשכנתא בדרך לרדת, גם בשל הורדת ריבית בנק ישראל שצפויה בסוף החודש וגם כי מחירי אגרות החוב כבר ירדו דרמטית והן משמשים למקורות למימון המשכנתאות.  

למעשה, בשלושה חודשים ירדה ריבית המשכנתא בכ-0.3% בחודש ספטמבר הריבית ירדה ב-0.05%, ועל פי ההערכות היא ירדה כ-0.1%-0.15% באוקטובר.


בראש הטבלה של הריביות היקרות ממשיך לעמוד מזרחי טפחות, עם ריבית ממוצעת של 5.25%, בעוד הבינלאומי שומר על המקום שלו כזול במערכת עם 5.03% בלבד,אם כי להבינלאומי דרך בנק אוצר החייל יש פעילות משכנתאות מול משרד הביטחון בתנאים טובים ופעילות זו מורידה את הריבית הממוצעת לכולם.    

לאומי מציג ריבית של 5.21%, הפועלים 5.19%, ודיסקונט 5.14%. מרכנתיל עומד על 5.20%, ואילו בנק ירושלים ממשיך להיות חריג עם 7.55%, ואף הציג עלייה מאוגוסט והוא גבוה משמעותית מהממוצע הארצי. הנתונים האלה מראים השוק עכשיו עדיין בקיפאון כשהבנקים לוקחים צעד אחורה וממתינים שהנגיד יקח את היוזמה הבנקים מחכים לראות אם הנגיד אכן יכריז על הורדת ריבית ב־24 לחודש, ורק אז יחליטו אם להמשיך להוריד מחירים או לשמור על הסטטוס קוו. אנחנו עדיין רואים תחרות קשה בין הבנקים אבל היא לא מקבלת ביטוי בריביות אלא בעיקר בתנאים מיחזורים והקלות בעמלות.


            נתוני חודש ספטמבר. קרדיט: בנק ישראל

המגמה בשלושת החודשים האחרונים

בחודש יולי נרשם המפנה הראשון אחרי תקופה ארוכה של ריביות גבוהות. התחרות בין הבנקים התחממה, תשואות האג"ח הממשלתיות ירדו, והציפיות להפחתת ריבית בנק ישראל הלכו והתגברו. הבנקים החלו להוריד מחירים, לעיתים בצורה אגרסיבית, כדי למשוך לקוחות חדשים ולמחזר הלוואות קיימות. הריבית הממוצעת ירדה אז בכמעט 0.2% - ל־5.28%, אחרי חודשים של קיפאון.


נתוני יולי. קרדיט: בנק ישראל 

הירידה הזו באה אחרי חודש יוני, שבו נרשמו ריביות שיא של השנים האחרונות 5.44% בכלל המערכת, רמה שנחשבה אז כמעט חסרת תקדים. הבנקים שמרו אז על תמחור גבוה במיוחד, הציבור התקשה לעמוד בהחזרים, והמערכת כולה פעלה תחת תנאי אשראי נוקשים בהרבה.


מטרו
צילום: מטרו

חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו

הפרויקט שאמור לשנות את פני התחבורה בגוש דן: כל הפרטים על מכרז המטרו הגדול בישראל

רן קידר |
נושאים בכתבה מטרו

מכרז ענק בהיקף של 65 מיליארד שקל יוצא לדרך כחלק מפרויקט המטרו. הפרויקט שעליו מדווח מתמקד בשלב א' של רשת המטרו באזור מטרופולין גוש דן, מערכת שנועדה להוות נדבך משמעותי במערכת התחבורה הציבורית במרכז הארץ. הרשת כוללת שלושה קווים תת-קרקעיים, קו M1, קו M2 וקו M3, אשר בתכנון יהיו באורך כולל של כ-150 ק"מ ויכללו כ-109 תחנות.

הרשת מיועדת לשרת כ-24 רשויות מקומיות באזור גוש דן והסביבה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית למתחרה אמיתית של הרכב הפרטי. הפרויקט נחשב לעצום בהיקפו עם עלות כוללת מוערכת של מעל ל-150 מיליארד שקלים. השלב הנוכחי כולל הקמה של כ-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, במסגרת מיזם בהיקף של כ-65 מיליארד שקלים. מדובר בבוננזה ענקית לחברות התשתיות שלמעשה הצמיחה שלהן בהכנסות כמעט מובטחת. 

חברת נת"ע פתחה הליך מיון מוקדם עבור חבילות העבודה הראשונות במיזם. במסגרת זו ייבחרו הקבוצות והחברות שיוזמנו להתמודד במכרזים הבאים. הצעד הזה מאפשר סינון ראשוני של שחקנים לפי קריטריונים כמו ניסיון בהקמת מנהרות ומתחמי תחנות, יכולת כלכלית, ניהול סיכונים ועמידה בדרישות בטיחות ותשתית.


השקעות ענק בתשתיות

במקביל, כבר פורסמו מכרזים בהיקפים של מיליארדי שקלים, כולל מכרז שיפוץ של כ-27,000 דירות הנמצאות בקרבת תוואי המטרו כדי למזער את ההפרעה לתושבים. הוועדה המנהלת של הפרויקט אישרה ביוני 2022 את פרסום המכרז לניהול ותכנון הקווים.

מדובר באתגר הנדסי אדיר של הקמת מאות קילומטרים של תשתית תת-קרקעית בתוך סביבת מטרופולין פעילה וצפופה. חפירת המנהרות הכפולות משלבת טכנולוגיות קידוח מתקדמות, חפירות שטח פתוח ותיאום מורכב עם מערכות קיימות של מים, ביוב, חשמל ותקשורת. התחנות התת-קרקעיות החדשניות תפעלנה כמרחבי תחבורה המקשרים לתחבורה הציבורית הקיימת, כולל אוטובוסים, רכבת קלה ורכבת ישראל, תוך חיבור למרכזי מגורים ותעסוקה.