טראמפ שי גינפינג סין מלחמת הסחר
צילום: Getty images, Artyom Ivanov
ניתוח

קרב התשה: הקשר בין המלחמה הקרה למלחמת הסחר

בקרב החפירות המתפתח בין סין לארצות הברית, המנצחת היא מי שתושפע הכי מעט בטווח הארוך. כרגע לא ברור מי המנצחת, מה שכן זה שבניגוד למלחמה הקרה, האפקט הוא הרבה יותר משמעותי לכל אחד ואחת מאתנו
ארז ליבנה | (3)

המלחמה הקרה אמנם התבטאה במרוץ של ארצות הברית וברית המועצות להשגת נשק גרעיני, אבל בסיסה היה המאבק בין שתי תורות כלכליות מתחרות – הקפטיליזם מחד והקומוניזם מאידך.

בסוף, רק מי שהייתה ערוכה יותר כלכלית ניצחה במאבק, כשהסטגנציה הרוסית הביאה למפלתה ולפריחתה של הדמוקרטיה. כך יהיה גם במלחמת הסחר בין ארצות הברית לסין, אם תמשיך ותסלים, רק מי שתהיה ערוכה יותר תנצח.

 

הפוזיציה של הצדדים במלחמת הסחר

הגורם המרסן של 2 היזמיות המרכזיות של המלחמה הקרה, היה הפחד מהתוצאות של מלחמה גרעינית. כי כל מי שמבין קצת מהחיים שלו ידע שכשלכל צד בסכסוך יש את האפשרות לחסל את הצד שמנגד למעלה מ-100 פעמים, הסיכוי שמישהו ילחץ על ההדק הוא נמוך עד לא קיים.

 

כיום הפחד הוא ממיתון גלובלי. רק שבניגוד ל-2 השחקניות דאז, הפעם זה לא קשור רק לארה"ב וסין. בלי קשר, מלחמת הסחר שמנהלות כיום ארצות הברית וסין, עדיין מושתתת על אותן תורות כלכליות – למרות שסין כבר מזמן לא קומוניסטית במהותה.

 

עם זאת, הפוטנציאל להרס ממשי, כזה שישפיע על חיי האנשים בעולם כולו, הוא רלוונטי יותר. כי בניגוד למלחמה הקרה, בה בסיס בטורקיה או בפולין לא באמת משפיע על האמריקאי הממוצע, כל מכס או חסם מסחרי, פוגע מהר מאוד לא רק באמריקאים, אלא בלכלה העולמית כולה – מאחר והוא נעשה בצורה שקופה והשפעתו לרוב מיידית.

 

בניגוד לדבריו של נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, לא קל לנצח במלחמות סחר - אלא אם אתה מונופול. ארצות הברית היא לא מונופול בכלכלה העולמית. ב-30 שנה האחרונות, הכלכלה האמריקאית פיתחה את הכלכלה הסינית לממדים מפלצתיים, תוך התבססות אמריקאית על התעשייה הסינית מחד וגניבת קניין רוחני של הסינים מצד שני.

 

המצב אמנם לא הביא לשוויון במערכת הכלכלית העולמית, אבל כיום סין מתפקדת בכוחות עצמה. שלא תטעו, ארצות הברית עדיין נחשבת לכלכלה הגדולה ביותר בעולם, אבל סין כבר גוליית שאיש אינו מעוניין להתעסק עמו. גוליית שבעל אג'נדות גלובליות עצמאיות שאינן תלויות במערב.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

נקודת ההשקה בין 2 סוגי המלחמות – תלות הדדית

נקודת ההשקה הראשונה והברורה מאליה, היא ששתי המלחמות בעצם נערכות ללא קרבות צבאיים פר אקסלנס של צבא מול צבא. המלחמה הקרה הייתה תהליך התעצמות צבאית, כניסיון להשיג שליטה כלכלית. בעוד מלחמת הסחר עלולה להוביל לעימות צבאי, למרות שהסיכוי לכך נמוך.

כמו במלחמה הקרה, גם במלחמת הסחר, מדובר במצב של lose-lose לשני הצדדים, כשכל הסלמה פוגעת גם בצד המשית, לא פחות מהצד המושת. למה? כי בסוף מדובר על מלחמה שהיא פועל יוצא של תלות הדדית. התלות היא זו שמניעה אותה וגם מתדלקת אותה – פעולה מובילה לתגובה, שמובילה לתגובה וכן הלאה.

 

לדוגמה, במלחמה הקרה ההשקעה בנשק ובמלחמה מנעה השקעות בסקטורים אחרים והגדרת סדר עדיפויות לקוי בשל כך. דוגמה לכך הן השקעות במלחמות לוויין, כניסיון להחליש את האויב. הן בווייטנאם, שם הרוסים סייעו לצפון וייטנאם ללחום באמריקאים, והן באפגניסטן בשנות ה-80, אז עזרו האמריקאים לכוחות המוג'הדין ללחום בצבא הסובייטי. הבחירה הייתה להשקיע במלחמות כדי להחליש את האויב.

 

השאלה על חשבון מה בא התקצוב? במלחמת הסחר הפעלתם של מכסים של צד אחד על הצד שמנגד פוגעת לא רק בייצור, אלא גם על הכיס של הצרכנים ומונעת הגדלת צריכה פנימית. ההצלחה של המכסים גם תלויה בכך שהמדינה המייצאת תיפגע מכך. כלומר חייבת להתקיים סוג של תלות הדדית, כשכל פעולה שנלקחת, לוקחת בחשבון את הניסיון לחזק את הצד שלנו ולהחליש את הצד שמנגד.

 

אמנם התלות אמורה כביכול למנוע מצב של הסלמה, כששתי בעלות העניין הן שחקניות מרכזיות בתחום, הן יכולות להשפיע דרך צדדים שלישיים, כמו לדוגמה ההכרזה משבוע שעבר שסין תשקיע 400 מיליארד דולר באיראן בתמורה לנפט זול. ככה נלחמים מלחמת סחר דרך גורם שלישי, בדיוק כמו במלחמה הקרה.

 

דינמיקה של הסלמה

הנה דוגמה להשתלשלות של הסלמה במלחמה הקרה. הניסיון הרוסי לשים טילים גרעיניים בקובה, הוביל את האמריקאים לבנות בסיסים בפולין וטורקיה כאמצעי למתקפת נגד. כך גם ההשקעות בצוללות גרעיניות. ההסלמות הללו נערכו לאורך עשורים שלמים – זמן מספק להיערכות.

 

במלחמת הסחר הדינמיקה שונה. היא מיידית יותר. כדי לבנות בסיס או צוללת נדרש זמן רב, ידע וטכנולוגיה. להשית מכס נדרש עט ונייר – ובעיקר רצון. זמן כמעט שאינו מהווה פקטור.

 

הנה דוגמה לדינמיקת הסלמה במלחמת הסחר. באפריל 2018, טראמפ השית מכסים של 25% על סחורת סינית בהיקף של 50 מיליארד דולר. סין הגיבה במהלך זהה רק כמה שעות לאחר מכן. מאז, טראמפ השית מכסים שונים על סחורות בהיקף של 300 מיליארד דולר, כשסין מקשה על היצואנים האמריקאים. כל התהליך הזה קורה בשנה אחת. אחת. מי יודע עד לאן תגיע ההסלמה ועד כמה תפגע בכלכלה העולמית.

 

ההבדלים בין סוגי המלחמות

אבל כאן אנחנו מגיעים להבדל המהותי ביותר בין 2 סוגי המלחמות. בעוד מרבית המלחמה הקרה נערכה במחשכים, האפקט שלה היה בעיקר תודעתי. למה? כי בעצם היו 2 מערכות כלכליות דה-פקטו, שכמעט ולא סחרו אחת עם השניה – הקומוניסטית מחד והקפיטליסטית מאידך. הסובייטים ובני בריתם סחרו בינם לבין עצמם כשהאמריקאים גם. אחת לא השפיעה על השנייה אלא ברמת המאקרו של התורה הכלכלית האמורה לנצח במלחמה.

 

בניגוד למלחמת הצללים, מלחמת הסחר היא גלויה לכל. כלומר, אין מכסים בלי הכרזה על מכסים. על כל מהלך במלחמה צריך להכריז על מנת שיהיה לו אפקט. אחרת אין בו טעם. הדבר גם מוביל לתנודתיות בשווקים. כשטראמפ קבע בחודש שעבר כי סין עורכת מניפולציות במטבע שלה, מדד ה-S&P 500 צנח ב-3%. מאז כבר התאושש, נפל שוב והתאושש מחדש. אבל הנפיצות מערערת את המאזן העולמי, הרבה יותר מתקופת המלחמה הקרה.

 

כלומר, בניגוד למלחמה הקרה שאת השפעותיה הרבות קשה למדוד, למלחמת הסחר ישנן השפעות מדידות הרבה יותר, בעיקר משום שאנחנו חיים בעידן שבו הכול גלוי לעיני כל והשווקים מגיבים מיידית לכל טוויט של טראמפ, או הודעה מטעם לשכת המסחר הסינית. כך שהשפעותיה הן מיידיות וניתנות למדידה. כזו שמרבית הכלכלנים לא אוהבים.

 

לסיכום, קרל פון קלאוזביץ', מההוגים המשפיעים ביותר על תורות הלחימה בהיסטוריה, קבע ששני צבאות מגיעים לכוח שווה ערך בשדה הקרב, הן ייכנסו למלחמת התשה ארוכה. זה פחות או יותר המצב בין ארצות הברית לסין. 

 

כיום, אנו נמצאים בעיצומה של מלחמת הסחר הגדולה ביותר בהיסטוריה בין שתיים מהמעצמות החזקות שידעה האנושות. בואו נקווה שהיא לא תיהפך למלחמת התשה, שתוביל למיתון עולמי.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    ארהב גדלה 2 אחוז וסין 6 - הסוף ברור (ל"ת)
    שמוליק 08/09/2019 15:33
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אור לגויים 08/09/2019 14:53
    הגב לתגובה זו
    סין נבנתה ע"י האמריקאים. בלי השוק האמריקאי אין לה תקומה. היא פשוט קומוניסטית כך שלאזרחים אין שום השפעה על השלטון. אם היה שם שלטון דמוקרטי העם היה מעיף את ההנהגה לכל הרוחות.
  • לרום 08/09/2019 17:53
    הגב לתגובה זו
    הקומוניזם תמיד הפסיד ועוד יפסיד בטווח הארוך כמו גם הטרור!סין לא מנצחת אלא ברמאויות וזיופים!
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.