כיצד השתלטו הסינים על מכרזי התשתית הגדולים בארץ?
השתלטות סינית? הקבלנים טוענים לפגיעה של תאגידים סיניים בחברות המקומיות וקוראים לחשב הכללי (החשכ"ל) להסדיר את השתתפות החברות בבעלות גורמים בממשל הסיני במכרזי תשתיות אסטרטגיים.
בפנייה שהעבירה התאחדות בוני הארץ לחשכ"ל, טענו לפגיעה קשה באינטרס הציבורי בעקבות הימנעות הוועדה לצמצום הריכוזיות מהחלת חוק הריכוזיות על תאגידים סיניים, התורמת לריכוז כוח משמעותי בידי גורמים זרים וגורמת, בין היתר, לפגיעה בתאגידים ישראליים המתחרים מול אותם גורמים שחסינים למעשה מהוראות חוק הריכוזיות.
לפיכך, ביקשו מהחשכ"ל להיכנס לעובי הקורה ולבחון את ההשלכות במכרזים לפרויקטים של תשתיות חיוניות בישראל, שלטענת הקבלנים מגיעה להיקפים של עשרות מיליארדי שקלים. "אנו קוראים לממשלת ישראל לנהל בצורה מושכלת ובאור השמש את היחסים המורכבים עם ממשלת סין, בצורה שתדע להגן על השוק המקומי ועובדיו. חשוב שהידע והניסיון יישאר בארץ וישמש לעתיד".
"ההתאחדות מצפה מהחשב הכללי שיאסוף את העובדות הרלוונטיות, יחקור ויבחן אותן ועל בסיסן יפעל לשם התאמת תנאי המכרזים למציאות הבעייתית שמתרחשת בישראל, לפגיעה בתחרות השוויונית במכרזים בטווח הקצר ופגיעה אנושה ביכולתן של חברות מקומיות לשרוד בטווח הבינוני והארוך", כתבו לחשכ"ל.
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"ישראל האחרונה לזהות את הסכנה"
במכתב מפורטים רבים מהמכרזים בישראל בהן זכו חברות בבעלות ובשליטת הממשלה הסינית ופורטו החששות מהשפעת זכייתן במכרזים אלו בהן מסירת פרויקטים אסטרטגיים לידי ממשלת סין, מתן אחיזה הדוקה לממשלת סין במערך הובלת סחורות בכל העולם, מתן יתרונות תחרותיים לחברות הסיניות מול החברות הישראליות המתמודדות במכרזים בשל סובסידיות שהן מקבלות מהממשלה הסינית שאינה מונעת רק ממניעים כלכליים, וחשש מהתנהגות אנטי תחרותית של החברות הסיניות במכרזים.
עוד פורט על פעולות של מדינות אחרות באיחוד האירופאי ובארה"ב להגבלת הפעילות של חברות בבעלות ממשלת סין שננקטו בשל חששות דומים שלהם ממעורבות סינית בפרויקטים אסטרטגיים בתחומן.
לסיכום, ביקשו בהתאחדות לקבוע בכל מסמכי מכרזי התשתיות האסטרטגיות בישראל איסור על השתתפותם של תאגידים בבעלות ממשלתית באופן כללי, לקבוע בכל מסמכי המכרזים בישראל כי יש לראות בחברות הסיניות המשתתפות גוף אחד כאשר חברות מאותו גוף רשאיות להשתתף רק בקבוצה אחת במכרז, ולקבוע כי כל התאגידים הסיניים הם חלק מגורם ריכוזי אחד הנשלט בידי ממשלת סין.
- פורשה ובנטלי מגיעות להרצליה פיתוח: עסקת נדל"ן ב-69 מיליון שקל בפרויקט של פרשקובסקי
- חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- המדינה הכריזה על 25 מתחמים חדשים: כ-15 אלף דירות בדרך
ניר ינושבסקי, סגן נשיא התאחדות בוני הארץ ויו"ר אגף בניה חוזית מסר כך: "לצערי הרב אנחנו "האחרונים לזהות" את הסכנה שבהשתלטות של ממשלת סין על תשתיות לאומיות של מדינת ישראל. תחת הכינוי "חברות זרות" נאלצים עכשיו קבלני ישראל להתחרות במכרזים מול ממשלת סין, כאילו הם עוד קבלן ששיקוליו נטו מסחריים. מובן שאין פה תחרות הוגנת. החברות האירופאיות והאמריקניות הבינו זאת והחלו להדיר רגליהן ממכרזים אלו של המדינה".
- 7.פשוט הציעו מחירים הוגנים, ביחס לגופים נתמכי ההסתדרות (ל"ת)שוק חופשי. קפיש? 29/08/2019 22:52הגב לתגובה זו
- 6.yehuda04 29/08/2019 14:44הגב לתגובה זועובדי יצור בניה תשתית כולל מהנדסים נפגעים ויפגעו לא רק בעלי החברות וזו הבעיה ! מדינת חלם
- 5.הימור גורלי 29/08/2019 01:08הגב לתגובה זולסינים שאיפות אסטרטגיות ולא רק כלכליות. האם ההחלטה לפתוח את שוק מכרזי התשתית לפני הסינים היא החלטה מושכלת, או רצון להרוויח כסף...או אינטרס של מישהו בכיר מאד (=מה שאולי יתגלה בהמשך)
- 4.משה 28/08/2019 20:33הגב לתגובה זווהצוללות ....
- 3.ההשתלטות הסינית על נכסים אסטרטגיים בישראל מטרידה מאוד.. (ל"ת)בדקו בגוגל 28/08/2019 18:12הגב לתגובה זו
- לא משתלטים. פועלים במחיר הוגן. להבדיל מפועלי ניסקורן (ל"ת)שוק חופשי 29/08/2019 22:53הגב לתגובה זו
- 2.שיר 28/08/2019 17:27הגב לתגובה זומה שאין כן שאר אסייתים וכמובן אירופאים רצחניים, בהחלט מגיע להם איזשהי פריבלגיה על כך.
- 1.אריק 28/08/2019 16:09הגב לתגובה זוושהחאפרים הישראלים ילכו לעזאזל
משכנתא (גרוק)ירידה קלה בריבית המשכנתאות; מזרחי טפחות שוב עם ריבית גבוהה
בפיקדונות הריבית ירדה, במשכנתאות ובהלוואות היא יורדת, אבל בפחות. "התמסורת" של השוק עובדת לטובת הבנקים. כשהם בצד המשלם אז הורדת הריבית תהיה משמעותית, כשהם בצד המקבל היא תהיה צנועה. אבל הנתונים מלמדים על מגמה. ריבית המשכנתא בדרך לרדת, גם בשל הורדת ריבית בנק ישראל שצפויה בסוף החודש וגם כי מחירי אגרות החוב כבר ירדו דרמטית והן משמשים למקורות למימון המשכנתאות.
למעשה, בשלושה חודשים ירדה ריבית המשכנתא בכ-0.3% בחודש ספטמבר הריבית ירדה ב-0.05%, ועל פי ההערכות היא ירדה כ-0.1%-0.15% באוקטובר.
בראש הטבלה של הריביות היקרות ממשיך לעמוד מזרחי טפחות, עם ריבית ממוצעת של 5.25%, בעוד הבינלאומי שומר על המקום שלו כזול במערכת עם 5.03% בלבד,אם כי להבינלאומי דרך בנק אוצר החייל יש פעילות משכנתאות מול משרד הביטחון בתנאים טובים ופעילות זו מורידה את הריבית הממוצעת לכולם.
לאומי מציג ריבית של 5.21%, הפועלים 5.19%, ודיסקונט 5.14%. מרכנתיל עומד על 5.20%, ואילו בנק ירושלים ממשיך להיות חריג עם 7.55%, ואף הציג עלייה מאוגוסט והוא גבוה משמעותית מהממוצע הארצי. הנתונים האלה מראים השוק עכשיו עדיין בקיפאון כשהבנקים לוקחים צעד אחורה וממתינים שהנגיד יקח את היוזמה הבנקים מחכים לראות אם הנגיד אכן יכריז על הורדת ריבית ב־24 לחודש, ורק אז יחליטו אם להמשיך להוריד מחירים או לשמור על הסטטוס קוו. אנחנו עדיין רואים תחרות קשה בין הבנקים אבל היא לא מקבלת ביטוי בריביות אלא בעיקר בתנאים מיחזורים והקלות בעמלות.
המגמה בשלושת החודשים האחרונים
בחודש יולי נרשם המפנה הראשון אחרי תקופה ארוכה של ריביות גבוהות. התחרות בין הבנקים התחממה, תשואות האג"ח הממשלתיות ירדו, והציפיות להפחתת ריבית בנק ישראל הלכו והתגברו. הבנקים החלו להוריד מחירים, לעיתים בצורה אגרסיבית, כדי למשוך לקוחות חדשים ולמחזר הלוואות קיימות. הריבית הממוצעת ירדה אז בכמעט 0.2% - ל־5.28%, אחרי חודשים של קיפאון.
- עלייה בפיגורי המשכנתאות - האם זה אות אזהרה למשק?
- משכנתאות ב-8.9 מיליארד שקל בספטמבר - למרות הירידה במכירות דירות - הכיצד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הירידה הזו באה אחרי חודש יוני, שבו נרשמו ריביות שיא של השנים האחרונות 5.44% בכלל המערכת, רמה שנחשבה אז כמעט חסרת תקדים. הבנקים שמרו אז על תמחור גבוה במיוחד, הציבור התקשה לעמוד בהחזרים,
והמערכת כולה פעלה תחת תנאי אשראי נוקשים בהרבה.

חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו
הפרויקט שאמור לשנות את פני התחבורה בגוש דן: כל הפרטים על מכרז המטרו הגדול בישראל
מכרז ענק בהיקף של 65 מיליארד שקל יוצא לדרך כחלק מפרויקט המטרו. הפרויקט שעליו מדווח מתמקד בשלב א' של רשת המטרו באזור מטרופולין גוש דן, מערכת שנועדה להוות נדבך משמעותי במערכת התחבורה הציבורית במרכז הארץ. הרשת כוללת שלושה קווים תת-קרקעיים, קו M1, קו M2 וקו M3, אשר בתכנון יהיו באורך כולל של כ-150 ק"מ ויכללו כ-109 תחנות.
הרשת מיועדת לשרת כ-24 רשויות מקומיות באזור גוש דן והסביבה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית למתחרה אמיתית של הרכב הפרטי. הפרויקט נחשב לעצום בהיקפו עם עלות כוללת מוערכת של מעל ל-150 מיליארד שקלים. השלב הנוכחי כולל הקמה של כ-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, במסגרת מיזם בהיקף של כ-65 מיליארד שקלים. מדובר בבוננזה ענקית לחברות התשתיות שלמעשה הצמיחה שלהן בהכנסות כמעט מובטחת.
חברת נת"ע פתחה הליך מיון מוקדם עבור חבילות העבודה הראשונות במיזם. במסגרת זו ייבחרו הקבוצות והחברות שיוזמנו להתמודד במכרזים הבאים. הצעד הזה מאפשר סינון ראשוני של שחקנים לפי קריטריונים כמו ניסיון בהקמת מנהרות ומתחמי תחנות, יכולת כלכלית, ניהול סיכונים ועמידה בדרישות בטיחות ותשתית.
השקעות ענק בתשתיות
במקביל, כבר פורסמו מכרזים בהיקפים של מיליארדי שקלים, כולל מכרז שיפוץ של כ-27,000 דירות הנמצאות בקרבת תוואי המטרו כדי למזער את ההפרעה לתושבים. הוועדה המנהלת של הפרויקט אישרה ביוני 2022 את פרסום המכרז לניהול ותכנון הקווים.
- מס המטרו יוצא לדרך - בעלי נכסים שקרובים לרכבת יממנו חלק ממנה
- הפקיעו את הקרקע – ועכשיו גם את הפיצוי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מדובר באתגר הנדסי אדיר של הקמת מאות קילומטרים של תשתית תת-קרקעית בתוך סביבת מטרופולין פעילה וצפופה. חפירת המנהרות הכפולות משלבת טכנולוגיות קידוח מתקדמות, חפירות שטח פתוח ותיאום מורכב עם מערכות קיימות של מים, ביוב, חשמל ותקשורת. התחנות התת-קרקעיות החדשניות תפעלנה כמרחבי תחבורה המקשרים לתחבורה הציבורית הקיימת, כולל אוטובוסים, רכבת קלה ורכבת ישראל, תוך חיבור למרכזי מגורים ותעסוקה.
