דראגי
צילום: gettyimages

האירו בדרך לצנוח? ה-ECB חסר אונים מול המתרחש בשווקים

ברקע לסערה בשווקים בימים האחרונים, ב-ECB מבטיחים הערב "לעלות על ציפיות המשקיעים" בהחלטת הריבית בספטמבר. בסיטואציה הנוכחית, הבנק צריך להחליט בין שמירה על יציבות המערכת הבנקאית לשמירה על המטבע. דויטשה בנק קובעת הערב שפל חדש
עמית נעם טל | (3)

"הבנק המרכזי באירופה צפוי להציג תוכנית תמריצים בספטמבר הקרוב שתעלה משמעותית על ציפיות המשקיעים. כאשר אתה מתמודד עם השווקים הפיננסים, זה לפעמים טוב יותר לעבור את המטרה מאשר להחטיא אותה, ולכן טוב יותר יהיה אם נציג חבילת תמריצים רחבה יותר", כך טען היום חבר מועצת המנהלים של ה-ECB ויו"ר הבנק המרכזי של פינלנד, אולי רן, בניסיון לעצור את הסחף בשווקים. 

דבריו של רן לא צריכים להפתיע, כאשר נראה שהבנק המרכזי באירופה עומד כעת חסר אונים מול הקריסה של המערכת הבנקאית, ומול נתוני המאקרו שמאותתים על כניסה למיתון. מדד STOXX 600 BANKS, העוקב אחר הבנקים האירופאים, השלים ב-3 השבועות האחרונות נפילה של 15%. הבנק הבעייתי דויטשה בנק (סימול:DB) שעלה לכותרות בחודש האחרון בעקבות תוכנית ייעול חריפה, משלים צניחה של מעל 13% בימים האחרונים, וקובע הערב שפל חדש. 

גרף דויטשה בנק  בשנה האחרונה: אין רגע דל באירופה

אבל זו רק ההתחלה עבור הבנקים באירופה. כפי שהסברנו בעבר, מאז המשבר הכלכלי ב-2008, הדבר המשמעותי ביותר עבור סקטור הבנקאות הוא "תקנות באזל", שקבעו יחסי נזילות לבנקים. הבנקים האירופאים צפויים להתקשות בעמידה ביעדים אלו בחודשים הקרובים. הגרף הבא מציג את חישובי הפד' בנוגע למזומנים בגופים המוסדיים הזרים: כפי שניתן לראות, כמות המזומנים של הגופים הפיננסים הזרים (שכוללים את הבנקים האירופאים), עלתה במהלך 3 תוכנית הרכישות שביצע הפד' בתחילת העשור, והחלה לרדת מיד כאשר הפד' הפסיק אותן. בנוסף נציין כי כמות המזומנים ירדה בצורה חדה מאוד בעקבות תהליך צמצום מאזן הפד', הרבה יותר מאשר הבנקים האמריקניים. 

כמות המזומנים של הבנקים הזרים בעשור האחרון

כמות המזומנים של הבנקים הזרים נשארה יציבה פחות או יותר מאז מרץ האחרון, הנק' בה הממשל האמריקני הגיע לתקרת החוב ונמנע מגיוסי הון גדולים. כעת, כאשר הממשל האמריקני צפוי לחזור בסוף החודש הקרוב להנפיק אגרות חוב, כמות המזומנים של הבנקים הזרים  צפויים לרדת בחדות (בסביבות 200-300 מיליארד דולר). 

זו גם הסיבה מדבר בחודשים האחרונים על השקת תוכנית רכישות. הבנקים באירופה זקוקים בדחיפות למזומנים. וזו גם הסיבה שבדויטשה בנק מבצעים בתקופה האחרונה מכירות חיסול של נכסים. ללא הזרמה נוספת של מזומנים, המערכת הבנקאית באירופה צפויה לקרוס בחודשים הקרובים.  

2 בעיות יש לפתרון מסוג זה

הבעיה הראשונה היא כי רווחיות הבנקים. ה-ECB יציל ככל הנראה את המערכת הבנקאית מקריסה טוטאלית בחודשים הקרובים, אבל פעולותיו צפויות להחריף את הקושי של הבנקים באירופה להציג רווחים, מסלול שהוא איננו בר קיימא. ובמילים פשוטות: ה-ECB יידחה את המשבר בתקופה מסוימת. 

הבעיה ה-2 היא בשוק המט"ח. ל-ECB יש יכולת להדפיס אירו, ולא דולרים. המשמעות של גידול בהיצע האירו בשווקים, כאשר במקביל כמות הדולרים בשוק צפויה לרדת בחדות, היא נפילה חדה של בערכו של האירו. כלל לא בטוח שכל המדינות באירופה יסכימו למהלך כזה, והמהלך צפוי בוודאי לגרום לכעס רב אצל טראמפ.  

קיראו עוד ב"גלובל"

גרף האירו מול הדולר: הלחץ על האירו צפוי להתחדש בעוצמה אם ה-ECB יחליט לתמרץ את השוק

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    חיה 20/08/2019 10:50
    הגב לתגובה זו
    כנראה בהיית בחופשה- שמחה שחזרת!!
  • 2.
    אין ארוחות 15/08/2019 23:27
    הגב לתגובה זו
    כל הדמגוגים של מדפיס בכח במקום במח.הסוף חובות מפילים מדינות.
  • 1.
    דראגי 15/08/2019 21:47
    הגב לתגובה זו
    יהרוג את כולם בשביל לשמור על עצמו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

משקיעים עובדים AIמשקיעים עובדים AI

לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?

יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וול סטריט

זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.

מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.

בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.

מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.

וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45%   , פלנטיר Palantir 1.65%    או רובין הוד Robinhood 2.58%   מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.