פאואל פד
צילום: gettyimages

התהפכות עקומת אג"ח היא לא רק אינדיקטור למיתון, היא יוצרת אותו

עקומת האג"ח של ארה"ב ובריטניה מתהפכות היום לראשונה מאז המשבר הפיננסי של 2008, דבר שגורר תגובה חריפה בשווקים. באופן פראדוקסלי, דווקא תקנות באזל מגבירות את התהליך. במקביל, הצפי לחודשים הקרובים מאותת כי זו רק ההתחלה
עמית נעם טל | (11)

הסיפור המרכזי היום בשווקים מגיע שוב משוקי האג"ח: עקומת האג"ח של ארה"ב, בריטניה וקנדה התהפכו היום, כאשר התשואות לתקופה של 10 שנים נסחרות מתחת לתשואות של אגרות החוב לתקופה של שנתיים. למרות שרבים טוענים כי מדובר באינדיקטור למיתון, התהפכות עקומת האג"ח היא יותר אירוע שיוצר את המיתון.  

בדר"כ, אגרות החוב לטווחים הארוכים נותנות תשואה גבוהה יותר למשקיעים מהתשואה שאגרות החוב הקצרות מעניקות. ההיגיון מאחורי התנהגות זו הגיוני במיוחד: ככל שמתרחקים ממועד קבלת הקרן, הסיכונים עולים (אינפלציה/פשיטת רגל וכו'). בשוק ההון,  סיכון מתורגם בדר"כ לתשואה גבוהה יותר. 

התהפכות של עקומת האג"ח למעשה מאותתת כי קיימת מצוקת נזילות בשוק. הסיבות למצוקת נזילות לטווח קצר יכולות להיות רבות: החלטות לא נכונות של בנקים מרכזיים, אירועים פוליטיים וכלכליים עשויים ליצור בקלות מחסור של מזומנים לפעילות השוטפת של חברות ובעיקר בנקים. מה מתרחש בסיטואציה כזו? הגופים מוכנים לשלם ריבית גבוהה יותר לצורך גיוס משאבים לטווח הקצר. במקביל, קיים צפי בשוק לתגובה של הבנקים המרכזיים, והריבית לטווחים ארוכים יורדת באופן יחסי. במובן הזה, עקומת האג"ח של מדינה היא אכן אינדיקטור למצב במשק. 

אך במקביל, מתרחש תהליך הרבה יותר משמעותי עבור הכלכלה הריאלית. מרווחי האשראי של הבנקים נחתכים, דבר שמקטין את כדאיות מתן ההלוואות מצד הבנקים, ובפרט אם אתה בנק חלש שמתקשה להשיג את ההון לפעילות השוטפת. כמות האשראי מהבנקים לפרטים במשק יורדת. כאשר הכלכלה מבוססת על אשראי, מדובר ב"מכת מוות" הפעילות הכלכלית.

הפער בין תשואות האג"חים של ארה"ב לתקופה של 10-2 שנים

 

כאשר מבינים את ההשפעה הפרקטית של עקומת האג"ח על כמות האשראי בשוק, קל להסביר מדוע הבנקים המרכזיים בעולם מסתכלים באופן יומי על התנהגות העקומה. ביפן לדוגמא, הבנק המרכזי (BOJ) מבצע בשנים האחרונות תוכנית שכותרתה היא "שליטה על עקומת האג"ח". הבנק המרכזי מוכר וקונה אגרות חוב בתקופות שונות במטרה ליצור עקומת האג"ח תלולה יותר שתאפשר לבנקים להרוויח, ותעודד אותם להעניק הלוואות. 

זו רק ההתחלה לרבעון האחרון של 2019

מצוקה של נזילות במערכת הפיננסית כאמור עשויה לגרום להיפוך בעקומת האג"ח, ובהקשר מצפים לשווקים מספר חודשים מאתגרים במיוחד. כפי שציינו כבר תקופה ארוכה, הסיפור המרכזי בשוק הוא החזרה של "השחקן הגדול בשוק" לשווקים – ממשלת ארה"ב. הממשל האמריקני צפוי לגייס כ-800 מיליארד דולר עד סוף השנה, מהלך שצפוי לחתוך בצורה דרמטית את הרזרבות של הבנקים בארה"ב ובאירופה. בנוסף, גיוסי הענק צפוי להכביד על מאזני הדילרים בארה"ב, שמחויבים לקנות את כל הכמות שארה"ב מבקשת למכור, ורק לאחר מכן הם מוכרים בשוק המשני.

 

לנוכח הסיטואציה הבעייתית, יש היום צפי בשוק כי לחץ כבד צפוי להיות מורגש בשוקי המימון. זו הסיבה שהפד' החליט לעצור את תהליך צמצום המאזן בפגישה האחרונה, כחודשיים לפני התכנון המקורי. בבנק אוף אמריקה ובג'יי פי מורגן טענו בשבוע האחרון כי הפד' יהיה מוכרח להשיק תוכנית רכישות (QE) ולקנות חלק מההיצע. בקרדיט סוויס הצטרפו בימים האחרונים לטענות כי שוק המימון צפוי להיות בבעיה רצינית בחודשים הקרובים. זולטן פוזאסר, ראש מחלקת המחקר של הבנק ובעבר יועץ למשרד האוצר האמריקני, טעם בימים האחרונים כי התזמון של גיוסי ההון לא יכול להיות גרוע יותר מבחינת מבנה עקומת האג"ח. פוזאסר טוען כי הפד' לא יצליח להשיק בזמן כה קצר תוכנית רכישות, ולכן הדרך היחידה של הפד' היא חיתוך חד של הריבית.

מה הבעיה? שחיתוך חד של הריביות בארה"ב אמנם עשוי למנוע נפילה של גופי האשראי, אך במקביל צפוי לרסק לחלוטין את רווחים הבנקים (ומסיבה זו טענו מוקדם יותר השנה כי: טראמפ יקבל את מבוקשו בעניין הריבית, אך הדבר יוביל למיתון). אין דרך יפה לצאת מהפלונטר שהמערכת הבנקאית מצויה בה כרגע. 

קופת האוצר של ארה"ב: לנוכח צרכי הגיוס, רק תוכנית רכישות של הפד' יכולה למנוע בעיות משמעותיות ברבעון הבא

באופן פרדוקסלי, דווקא תקנות הרגולציה על המערכת הבנקאית לאחר המשבר הכלכלי גורמת להתהפכות משמעותית ומהירה של עקומת האג"ח. כפי שהסברנו מוקדם יותר החודש (לכתבה המלאה), תקנות באזל 3 מחייבות את הבנקים לבצע רכישות של אגרות חוב ממשלתיות, כיוון שהם מוגדרים כ"נכסים נזילים איכותיים" (HQLA). אותם ביקושים מהבנקים גורמים לעקומת האג"ח להשתטח בצורה משמעותית הרבה יותר. 

הגרף הבא מציג את "לולאת בלהות" שהמערכת הבנקאית ושוקי האג"ח בארה"ב נמצאים בו כעת. הריביות בארה"ב עשויות לרדת עוד הרבה ללא עזרה מצד הפד'

לסיכום, התהפכות עקומת האג"ח היום היא לא רק סימן בעייתי לשוק, אלא היא צפויה לגרום להאטה משמעותית יותר בחודשים הקרובים. במקביל, צורכי הגיוס של ארה"ב לחודשים הקרובים והדרישות הרגולטוריות מהבנקים מאותתים כי תהליך ההתהפכות של עקומת האג"ח רחוק מסיומו. האם כל זה מתרחש בקו ישר? כמובן שלא, אך דיי ברור כי התנודתיות בשווקים תלך ותתגבר ככל שנתקרב לספטמבר.

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    רועי 17/08/2019 19:15
    הגב לתגובה זו
    ההסבר שלך הוא הבעיה אבל האג״ח הממשלתי מייצג את ההשקעה הכי בטוחה. כאשר יש חשש למיתון משקיעים מחפשים תחליף להגן על הכסף ולכן פונים לאג״חים ממשלתיים של מדינות מפותחות. כאשר הריבית יורדת כמו שהצגתה בכתבה זה אומר שיש נהירה של משקיעים לאג״חים ולכן המחיר שלהם עולה וההחזר שלהם יורד(החזר=ריבית). לצורך העניין באירופה רוב המדינות נמצאות באג״ים שליליים מה שמצביע על מיתון כי משקיעים מעדיפים להפסיד אחוז אחד מאשר להפסיד הרבה יותר אם הסיכון של הישארות בשוק. לכן מאוד מפחדים מה עקומה הזאת שמסמלת מיתון קרב אם זה יהפוך שלילי אפשר לומר שהוא הגיע.
  • 10.
    תותח!! יופי של הסבר (ל"ת)
    קובי 16/08/2019 13:39
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    עמיר 15/08/2019 01:04
    הגב לתגובה זו
    היום קיבלנו כנראה את האישור לכך שצדקת.
  • 8.
    אופיר 14/08/2019 23:32
    הגב לתגובה זו
    כמו חתול תמיד יודע בדיעבד להסביר מדוע. ותמיד נחרץ ובשחור לבן ממש גאון
  • 7.
    עמית נועם טל התותח - ניתוח מעולה! (ל"ת)
    גילי 14/08/2019 23:18
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    רועי 14/08/2019 22:46
    הגב לתגובה זו
    חשש לפשיטת רגל ? זה הפיצוי במחמ גבוה יותר ? לא לממשלנץה שיש לה מכונה שמדפיסה כסףממשלה יכולה לפשוט רגל רק בחוב מטבע זרממש לא פיצוי על מח"מחוסר נזילות בשוק ????? כסף מחפש מה לעשות כבר כמה שנים טובות מה קרה לכם ?
  • 5.
    תודה על ההסברים (ל"ת)
    מיכאל 14/08/2019 21:33
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    מי שיצר את הבעיה 14/08/2019 20:25
    הגב לתגובה זו
    הפתרון הוא לשבת בשקט לפוצץ את הבועה ואז לנפח מחדש מכספים אמיתיים ולא מלאכותיים הבעיה היא שטראמפ הדביל חושב שאם הבורסה תקרוס אז יראה ככישלון שלו, אין קשר. שוק לא עולה בלי הפסקה כנראה שהגיע הזמן
  • 3.
    דולר 14/08/2019 19:15
    הגב לתגובה זו
    אגח תשואות אפס, מניות מסוכן, מה נשאר? דולר. בנק ישראל עוד מתכנן לגרום לירידות תשואה נוספות , מה שיגדעל את האטרקטיביות של הדולר. קראו הגלובס
  • 2.
    עמית 14/08/2019 18:54
    הגב לתגובה זו
    מנסה להבין באיזה עולם זה הגיוני לעלות 3 אחוז ביום ולמחוק למחרת הכל. כשלמניות אין קשר למציאות אז כבר עדיף ללכת לקזינו הקרוב ולהמר ברולטה.
  • 1.
    שמיל 14/08/2019 18:39
    הגב לתגובה זו
    ואנחנו הרי אוהבים ודואגים לבנקים שכ״כ שומרים עלינו בכך שהם מזהירים אותנו מהביטקוין הנורא והמסוכן
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: