וול סטריט ירידות סוחר
צילום: iStock

מדוע תשואות האג"חים צונחות? הישרדות של הבנקים

מעל ל-14.5 טריליון דולר נסחרים היום בשוקי האג"ח בתשואה שלילית, כאשר המגמה ממשיכה לצבור תאוצה בימים האחרונים. לנוכח השינויים ב-"תקנות באזל" האחרונות, המהלך מצביע על משבר בנקאות שממשיך לצבור תאוצה. מה האופציה של הפד'?
עמית נעם טל |

שוק האג"ח גועש. בימים האחרונים הצטרפו גרמניה והולנד לרשימת המדינות שכל עקומת האג"ח שלהן נסחרת בטריטוריה השלילית. במקביל, התשואה על אגרות החוב של אוסטריה לתקופה של 100 שנה ירדה לשפל של 0.8% בלבד. בישראל, התשואה לתקופה של 10 שנים ירדה הבוקר לראשונה בהיסטוריה לזמן קצר מתחת לרף של ה-1%. נשאלת השאלה למה משקיעים מוכנים לקבל תשואה כזו נמוכה לטווח כה ארוך, למרות האלטרנטיבות הקיימות בשוק, ולמרות הסיכונים?

התשובה ככל הנראה היא שמי שקונה אגרות חוב אלו אינו עושה זאת למטרת השקעה, אלא למטרת רכישה של ביטחונות. תקנות באזל האחרונות יצרו "עולם הפוך", ולמעשה מחייבות את הבנקים לרכוש היום אגרות חוב ממשלתיות. הקריסה בתשואות האג"חים בתקופה האחרונה מצביעה על בעיה חריפה במאזנים של הבנקים, ובפרט בסקטור הבנקאות באירופה.

כחלק מלקחי המשבר הכלכלי של 2008, רגולציית באזל 3 השיתה על הבנקים יחסי נזילות חדשים: יחס הנזילות המזערי (LCR - Liquidity Coverage Ratio) ויחס המימון היציב (Net Stable Funding Ratio - NSFR). 

מבין שני יחסי הנזילות, המשמעותי יותר עבור הבנקים הוא LCR. במסגרתו, בנקים נדרשים להחזיק "נכסים נזילים איכותיים" בהיקף המספיק כדי לעמוד בתזרימים היוצאים במשך 30 ימים, תחת הנחות המשקפות תרחיש משבר. "נכסים נזילים איכותיים" מוגדרים בעיקר כמזומנים, אג"ח ממשלתיות ואגרות חוב בדירוג גבוה. 

כפי שציינו בעבר, האירוע החשוב ביותר שהתרחש בשנה האחרונה בשווקים היה צמצום מאזן הפד' (שהסתיים בשבוע שעבר). צמצום המאזן גרר ירידה מיידית ברזרבות הבנקים, וכתוצאה מכך גם ביחס ה-LCR בבנקים. מה הבנקים עושים בסיטואציה כזו? צריכים לרכוש "נכסים נזילים איכותיים", כלומר אגרות חוב ממשלתיות. 

רזרבות הבנקים הגדולים בארה"ב מול יחס ה-LCR בשנים האחרונות

בשבוע האחרון הסברנו כיצד הממשל האמריקני ביצע "טריק חשבונאי" שמנע את הירידה של רזרבות הבנקים בארה"ב ב-7 החודשים האחרונים (לכתבה המלאה), ולמעשה הצליח לווסת את השווקים. כעת, החזרה הצפויה של ארה"ב לשוקי המימון החל מהיום צפויה להוריד בצורה דרמטית את רזרבות הבנקים (ובפרט של הבנקים האירופאים), ובעקבות כך יחס ה-LCR צפוי לרדת בחדות. בסיטואציה כזו, ההיצע הגדול של אגרות החוב האמריקניות בחודשים הקרובים הופך ללא רלוונטי, הבנקים יקנו כעת כל היצע בשמחה רבה. מדובר כבר בסוגייה הישרדותית עבור חלק מהבנקים.

כעת, נוצר בשוק "מעגל קסמים": תשואות האג"חים הממשלתיות מתרסקות כיוון שהבנקים מסתערים על בטחונות. הפד' מוריד את הריבית בתגובה (וצפוי לעשות זאת עוד בחודשים הקרובים). הרווחיות של הבנקים צפויה להיפגע משמעותית (הכנסות נטו מריבית), דבר שיגביר עוד יותר את מצוקת הנזילות בבנקים. והתהליך חוזר על עצמו.

כלומר, הורדה של הריביות בארה"ב איננה רלוונטית לתהליך. הדרך היחידה לצאת כעת "ממעגל הקסמים" היא להגדיל שוב את רזרבות הבנקים.

 

איך עושים זאת? ע"י השקה של תוכנית רכישות (QE) בארה"ב, אך נראה כי הפד' רחוק מזה כעת. נציין כי השקה של תוכנית כזו צפויה קודם כל לפגוע במערכת הבנקאית ע"י השטחת הריביות, ורק לאחר מכן להתחיל להועיל. בנוסף, קשה להצדיק תוכנית מסוג זה לנוכח נתוני המאקרו האחרונים. אם זה לא מספיק, לפד' יהיה מאוד קשה להסביר כעת השקה של תוכנית מסוג זה, כאשר הוא אישר לפני פחות מחודשיים לבנקים בארה"ב לחלק דיבידנדים ולבצע רכישות חוזרות, וטען כי "המערכת הבנקאית חזקה" (לכתבה המלאה). 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה

טסלה השלימה ירידה בזק של 9% מהשיא, הזדמנות או סכין נופלת?

עמית טל |
נושאים בכתבה אלון מאסק טסלה
מניית טסלה (סימול:TSLA) איבדה 4.2% ביום המסחר האחרון לשבוע זה במחזור שכמעט כפול מהממוצע והשלימה ירידה של מעל 9% משיא כל הזמנים שנקבע רק בתחילת השבוע. ברקע לירידה החדה, חברת AMD (סימול:AMD) הכחישה רשמית את השמועות שהיו בשבוע האחרון על שיתוף פעולה בין החברות. והייתה גם את המלצת המכירה של ג'פריס שנקבו במחיר יעד של 240 דולר (מול מחיר של 390 דולר שבו נסחרה המניה בתחילת השבוע). כמו כן, הודיעה הנהלת החברה כי היא מפסיקה את ייצור הרכב הזול ביותר של החברה, דגם S עם ההנעה האחורית החל מה-24 לספטמבר. החברה תמשיך לייצר את ה-S של החברה. הודעת החברה באה ברקע לזינוק בייצור רכב הדגל שהושק מוקדם יותר השנה. כזכור מניית החברה קפצה מוקדם יותר החודש לשיא כל הזמנים זאת לאחר שהממשל בסין טען כי הוא שוקל איסור על יצור ומכירה של מכוניות עם בעירה פנימית במטרה להקל על זיהום האוויר במדינה. המשמעות: דחיפה אדירה לסקטור המכוניות החשמליות, וטסלה הינה שחקנית גדולה בתחום. אך עתה נראה כי הסנטימנט של החברה משתנה. ייתכן כי שינוי הסנטימנט נובע גם מהעובדה כי מניית החברה, כמו יתר חברות הנאסד"ק, נהנתה בשנים האחרונות מהכסף הזול ששטף את השווקים, ועתה בעקבות הודעת הפד' על צמצום המאזן, אלה הן החברות הראשונות להיפגע. הכירו את מדד M1 : מדד היצע הכסף הנזיל ביותר,כלומר המדד מודד את כמות המטבע והנכסים הניתנים להמרה במזומן במהירות : פקדונות העו"ש וההשקעות בנכסים נזילים. בשנים האחרונות רואים קשר ישיר בין גידול בכמות הכסף למחירי הנכסים. שימו לב לגרף הבא שמסביר זאת בצורה טובה יותר. הגרף מציג את מניית טסלה מול היצע הכסף, המניה נעצרה בכל פעם שהגיעה לגבול העליון של היצע הכסף.