פינוי בינוי ביד אליהו דוניץ
צילום: יח"צ

עיריית תל אביב מקדמת פרויקט בינוי פינוי של 450 יח"ד בשכונת יד אליהו

מדובר בפרויקט של חברת אחים דוניץ במתחם של כ-15 דונם על גבול גבעתיים. בסך הכל יפונו 150 דירות ב-6 בנייני רכבת וייבנו 9 בניינים חדשים בתמהיל מגוון
מורן ישעיהו | (2)

חברת אחים דוניץ 0% דיווחה היום לבורסה כי עיריית תל אביב יפו החליטה לקדם פרויקט במסלול בינוי-פינוי-בינוי של החברה בשכונת יד אליהו. המתחם משתרע על פני כ-15 דונם וגובל ממערב בגן וולפסון וממזרח בגבעתיים. בפרויקט מסוג זה, הדיירים הקיימים נשארים בדירותיהם עד לסיום בניית הדירות החדשות - אז יקבלו מהיזם מפתח בתמורה לפינוי דירתם הישנה (להבדיל מפינוי-בינוי שבו הדיירים מפונים ואז חוזרים). בשלב הבא, המבנים הישנים ייהרסו ובמקומם יוקמו בניינים חדשים נוספים. במסגרת הפרויקט יפונו בסך הכל 150 דירות קיימות ב-6 בנייני רכבת וייבנו לפחות 450 דירות חדשות ב-9 בניינים, שניים מהם בני 25 קומות, שניים נוספים בני 20 קומות והשאר ייבנו בגובה של 6-8 קומות. אישור התכנית הינו בכפוף לתנאים שקבעה העירייה ובכללם עריכת נספח חברתי במימון ובריכוז העיריה ועמידה בדרישות התכנוניות שלה. ביצוע הפרויקט כפוף לאישור הוועדה המקומית של עיריית תל אביב- יפו ולתנאים נוספים, לרבות על פי ההסכם עם דיירי המתחם. את הפרויקט מתכנן משרד האדריכלים יסקי מור סיוון.   התכנית נידונה בעירייה מזה כשנתיים ולדבריו של נסים אחיעזרא, מנכ"ל חברת אחים דוניץ, "מדובר בצעד משמעותי של מתן אור ירוק לתכנית מצד העירייה, המאפשר להתקדם עם הפרויקט. בימים אלו אנו מכינים את התכנית להגשה לועדה המקומית, ואני מקווה שהפרויקט יצא לדרך בעוד כשנתיים".   חברת אחים דוניץ היא חברה ציבורית הפעילה מזה כ-50 שנה ונסחרות בבורסה לני"ע של תל אביב. לחברה פרויקט במתכונת דומה בקריית האמנים בראשון לציון הנמצא בשלבי אכלוס, נוסף על ארבעה פרויקטים נוספים של התחדשות עירונית בשלבי תכנון.   

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אריק 15/12/2019 15:21
    הגב לתגובה זו
    עיכובים קטנים שנתיים בנייה שנתיים + קח בונים במדינה המושחתת הזאת מהרעיון עד קבלת המפתח 10 שנים ויותר
  • 1.
    אנונימי 14/08/2019 17:04
    הגב לתגובה זו
    מדינת תל אביב
בנייה מתועשת (גרוק)בנייה מתועשת (גרוק)

כך בונים בניין בחודש: למה בסין כן ובישראל לא?

בעוד שסין מקימה בניין מגורים של 30 קומות ב-15 ימים, בישראל אותו פרויקט ייקח 5-7 שנים. הסיפור המדהים של טכנולוגיית הבנייה המתועשת שמשנה את פני העולם ומוזילה את מחירי הדירות - ומדוע ישראל נשארת מאחור



צלי אהרון |
נושאים בכתבה בנייה מתועשת

כשאמיר כהן, קבלן ותיק מתל אביב, ביקר לראשונה באתר בנייה בצ'אנגשה שבסין, הוא לא האמין למראה עיניו. מול עיניו התרומם בניין של 30 קומות תוך 15 ימים בלבד. "חשבתי שמדובר בתעלול פרסומי", הוא מספר, "עד שראיתי את זה במו עיניי. הם מרימים שלוש קומות ביום כאילו מדובר במשחק לגו ענק".

הנתון הזה אינו חריג. בניין מגורים טיפוסי של 20 קומות בסין נבנה ומאוכלס תוך 4-6 חודשים מתחילת העבודות. בישראל, אותו פרויקט בדיוק ייקח 5-7 שנים מרגע הגשת הבקשה להיתר ועד מסירת המפתחות לדיירים. גם אם נתעלם מהביורוקרטיה הישראלית הידועה לשמצה ונתמקד רק בזמן הבנייה הפיזי, הפער עצום: 2.5-3 שנים בישראל לעומת חודשים בודדים בסין.

מה עומד מאחורי הפער הדרמטי הזה? התשובה נעוצה במהפכה טכנולוגית שסין מובילה בעשור האחרון - מהפכת הבנייה המתועשת, שהופכת את תעשיית הבנייה ממלאכת כפיים מסורתית לתעשייה מודרנית. בעוד שבישראל עדיין בונים בניינים באותה שיטה כמו לפני 50 שנה - לבנה על לבנה, בלוק על בלוק, תחת השמש הקופחת או הגשם הסוחף - בסין הפכו את אתרי הבנייה למפעלי הרכבה מתוחכמים.

המהפכה שמתחילה במפעל

כדי להבין את עומק השינוי, צריך להבין מהי בעצם בנייה מתועשת. במקום לבנות את הבניין באתר מאפס, מייצרים את רוב הרכיבים במפעל בתנאים מבוקרים. קירות שלמים נוצקים בתבניות מדויקות, כשבתוכם כבר מותקנות צנרת המים והביוב, תעלות החשמל, ואפילו החלונות והדלתות. רצפות שלמות מגיעות מוכנות עם מערכות חימום תת-רצפתי מובנות. תקרות מיוצרות עם תאורה ומיזוג אוויר משולבים.

התהליך מתחיל במפעל ענק שנראה יותר כמו מפעל רכב מאשר אתר בנייה. בקווי ייצור ממוחשבים, עובדים מייצרים מודולים - יחידות בנייה שלמות שיכולות להיות חדר, דירה שלמה או אפילו קומה שלמה. בזמן שהמודולים מיוצרים במפעל, באתר הבנייה עצמו מכינים רק את היסודות. ברגע שהיסודות מוכנים והמודולים מגיעים מהמפעל, מתחיל שלב ההרכבה - תהליך מהיר ומדויק שבו מנופים מרימים את המודולים למקומם, עובדים מחברים אותם זה לזה, ותוך ימים ספורים הבניין עומד על תילו.

בנייה מתועשת (גרוק)בנייה מתועשת (גרוק)

כך בונים בניין בחודש: למה בסין כן ובישראל לא?

בעוד שסין מקימה בניין מגורים של 30 קומות ב-15 ימים, בישראל אותו פרויקט ייקח 5-7 שנים. הסיפור המדהים של טכנולוגיית הבנייה המתועשת שמשנה את פני העולם ומוזילה את מחירי הדירות - ומדוע ישראל נשארת מאחור



צלי אהרון |
נושאים בכתבה בנייה מתועשת

כשאמיר כהן, קבלן ותיק מתל אביב, ביקר לראשונה באתר בנייה בצ'אנגשה שבסין, הוא לא האמין למראה עיניו. מול עיניו התרומם בניין של 30 קומות תוך 15 ימים בלבד. "חשבתי שמדובר בתעלול פרסומי", הוא מספר, "עד שראיתי את זה במו עיניי. הם מרימים שלוש קומות ביום כאילו מדובר במשחק לגו ענק".

הנתון הזה אינו חריג. בניין מגורים טיפוסי של 20 קומות בסין נבנה ומאוכלס תוך 4-6 חודשים מתחילת העבודות. בישראל, אותו פרויקט בדיוק ייקח 5-7 שנים מרגע הגשת הבקשה להיתר ועד מסירת המפתחות לדיירים. גם אם נתעלם מהביורוקרטיה הישראלית הידועה לשמצה ונתמקד רק בזמן הבנייה הפיזי, הפער עצום: 2.5-3 שנים בישראל לעומת חודשים בודדים בסין.

מה עומד מאחורי הפער הדרמטי הזה? התשובה נעוצה במהפכה טכנולוגית שסין מובילה בעשור האחרון - מהפכת הבנייה המתועשת, שהופכת את תעשיית הבנייה ממלאכת כפיים מסורתית לתעשייה מודרנית. בעוד שבישראל עדיין בונים בניינים באותה שיטה כמו לפני 50 שנה - לבנה על לבנה, בלוק על בלוק, תחת השמש הקופחת או הגשם הסוחף - בסין הפכו את אתרי הבנייה למפעלי הרכבה מתוחכמים.

המהפכה שמתחילה במפעל

כדי להבין את עומק השינוי, צריך להבין מהי בעצם בנייה מתועשת. במקום לבנות את הבניין באתר מאפס, מייצרים את רוב הרכיבים במפעל בתנאים מבוקרים. קירות שלמים נוצקים בתבניות מדויקות, כשבתוכם כבר מותקנות צנרת המים והביוב, תעלות החשמל, ואפילו החלונות והדלתות. רצפות שלמות מגיעות מוכנות עם מערכות חימום תת-רצפתי מובנות. תקרות מיוצרות עם תאורה ומיזוג אוויר משולבים.

התהליך מתחיל במפעל ענק שנראה יותר כמו מפעל רכב מאשר אתר בנייה. בקווי ייצור ממוחשבים, עובדים מייצרים מודולים - יחידות בנייה שלמות שיכולות להיות חדר, דירה שלמה או אפילו קומה שלמה. בזמן שהמודולים מיוצרים במפעל, באתר הבנייה עצמו מכינים רק את היסודות. ברגע שהיסודות מוכנים והמודולים מגיעים מהמפעל, מתחיל שלב ההרכבה - תהליך מהיר ומדויק שבו מנופים מרימים את המודולים למקומם, עובדים מחברים אותם זה לזה, ותוך ימים ספורים הבניין עומד על תילו.