וול סטריט
צילום: istock

סגירה בוול סטריט: פייסבוק זינקה ב-4.2%, נטפליקס עלתה ב-3.2%

הממשל האמריקני והפד' לקחו הערב כ-90 מיליארד דולר מהמערכת הבנקאית, דבר שהעיב על סקטור הבנקאות שירד עד 1.4%. במקביל, מניות הטכנולוגיה הגדולות קפצו ודחפו את השוק. טבע איבדה 0.2% לאחר יום תנודתי במיוחד
עמית נעם טל | (12)

יום המסחר בוול סטריט נסגר בעליות שערים, כאשר הורגש שוני רב בין הסקטורים. ברקע למסחר, הפד' והממשל האמריקני משכו היום קרוב ל-90 מיליארד דולר מהמערכת הבנקאית, דבר שלחץ על סקטור הבנקאות. במקביל, מניות הטכנולוגיה הגדולות זינקו ודחפו את המדדים לטריטוריה הירוקה. נציין מחזור המסחר הערב היה הנמוך ביותר בשנה וחצי האחרונות.

מדדים בוול סטריט

S&P 500 0.13%
דאו ג'ונס 0.16%
נאסד"ק -0.21%       

לאחר הדרמה של החודש האחרון בשוקי האג"ח והתגברות החששות ממיתון בהמשך 2019, השווקים נכנסים לקראת שבוע עמוס במיוחד באירועים. יו"ר הבנק המרכזי באירופה, מריו דראגי, צפוי לנאום 3 פעמים במהלך הימים הקרובים, וזאת ברקע לצניחה החדה בציפיות האינפלציה באיחוד האירופאי במהלך השבועות האחרונים. נזכיר כי בהחלטת הריבית האחרונה טען דראגי כי הבנק לא יהסס לבצע שינויים במדיניותו במידת הצורך, ואף רמז להשקה של תוכנית רכישות חדשה (לכתבה המלאה). נראה כי המשקיעים מהמרים כעת כי לבנק "נגמרה התחמושת", ויהיה מעניין לראות כיצד הבנק מגיב לסיטואציה החדשה. נציין כי מלבד הנפילה בציפיות האינפלציה, הסיטואציה הכלכלית באירופה ממשיכה להידרדר: הבנק המרכזי בגרמניה פרסם הבוקר כי "הכלכלה הגרמנית התכווצה במעט במהלך הרבעון ה-2 של 2019".  

ציפיות האינפלציה ל-5 שנים באירופה ובארה"ב: המשקיעים מהמרים כי ל-ECB נגמרה "התחמושת"

אירוע נוסף שצפוי לרכז עניין השבוע הוא החלטת הריבית בארה"ב, כאשר נזכיר את הפער הגדול בין תחזיות הפד' לבין ציפיות השווקים. שוק האג"ח מתמחר היום 3 הורדות ריבית עד סוף 2019, בעוד התחזית האחרונה של הפד' טענה כי הריבית בארה"ב צפויה להישאר ללא שינוי עד סוף השנה, ולעלות ב-0.25% במהלך 2020. 

ברקע להמתנה להחלטת הפד', מדד הייצור של האמפייר סטייט, שסוקר את הפעילות היצרנית באזור ניו יורק, נפל בחודש האחרון מרמה של 17.8 נק' לרמה של 8.6- נק'. מדובר בצניחה החודשית החדה ביותר שתועדה מאז הושק הסקר ב-2001. בנוסף נציין כי מדובר בקריאה השלילית הראשונה מאז 2016 (לכתבה המלאה). 

בתוך כך, אירוע מעניין התרחש הערב בשוקי הכסף. כפי שדיווחנו בשבוע שעבר (לכתבה המלאה), לאחר שהממשל האמריקני הציף את השוק בדולרים בתחילת החודש, הערב  קופת האוצר האמריקני זינקה בקרוב ל-84 מיליארד דולר. במקביל, הפד' מבצע הערב צמצום של 6 מיליארד דולר  בשוק האג"ח מגובה משכנתאות (MBS). המשמעות של צעדים אלו היא כי רזרבות הבנקים בארה"ב צפויות לרדת בסכום דומה, דבר שצפוי להחזיר שוב את מצוקת הנזילות לשוק. 

קופת האוצר האמריקני, והמהלך הערב

בגזרת הסחורות, הנפט איבד הערב 1% ונסחר הרמה של 51.9 דולרים לחבית. הזהב נחלש קלות לרמה של 1,343 דולרים לאונקיה. 

במרכז

סקטור הבנקאות ריכז עניין בעקבות המהלכים של הממשל והפד'. מניית סיטי בנק (סימול:C) ירדה הערב ב-1.4%. מניית וולס פארגו (סימול:WFC) השילה 0.8%. מניית גולדמן זאקס (סימול:GS) איבדה 0.4%, מניית בנק אוף אמריקה (סימול:BAC) נסגרה בירידות של 0.4% לאחר יום תנודתי. תעודת הסל KRE, העוקבת אחר הבנקים הקטנים בארה"ב, השילה 1.4% מערכה.

מניית פייזר (סימול:PFE) עלתה ב-0.2% וריכזה עניין לאחר שהחברה הודיעה על רכישה של חברת Array Biopharma, המפתחת תרופות לסרטן. סכום הרכישה עומד על 10.64 מיליארד דולר במזומן, פרמיה של 62% ביחס למחיר הסגירה של Array בשישי האחרון.   

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    בוקובזה (ל"ת)
    טוקו 18/06/2019 11:06
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    איזה מניות עולות 17/06/2019 18:02
    הגב לתגובה זו
    כרגיל הכל בלוף
  • 6.
    יא סתומים שאני אומר לכם ירידות תכניסו לראש המטומטם (ל"ת)
    רק למטה רק למטה 17/06/2019 17:46
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    א100 17/06/2019 16:49
    הגב לתגובה זו
    נקודת זמן מעולה לשאול סחורה ולשרטז את DJIA אפשרי מינוף עד פי 2.2 כרגע. במשא ומתן פשוט אפשר למזער עמלות למינייהן אבל זהו קטע ממש פחות מטריד יחסית לצפוי. בהצלחה.
  • איצ100 18/06/2019 18:23
    הגב לתגובה זו
    מאיר ברק מלך השורטים?למה לך,תצליח לא יחמיאו תיכשל תחטוף כמו גורביץ,זה משתלם בצורה כלשהי????
  • 4.
    יא סתומים שאני אומר עליות אז עליות תכניסו לראש המטומטם (ל"ת)
    רק למעלה רק למעלה 17/06/2019 16:37
    הגב לתגובה זו
  • למה לא...נדבר עוד חצי שנה.... (ל"ת)
    תקנה, תקנה.... 17/06/2019 19:18
    הגב לתגובה זו
  • ובעיקר בארץ היום עלה יופי (ל"ת)
    רק 17/06/2019 18:10
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    איציק100 17/06/2019 16:04
    הגב לתגובה זו
    עוד בפניינו ובגדול. אפילו הטראמפ ותעלוליו לא יצליחו לבלום שמץ מהמשבר הקשה שמיתדפק(עוקר)בדלת.
  • עברנו ועוברים תקופות ואז הכלבים נובחים והשיירה עוברת (ל"ת)
    Sassi6 18/06/2019 06:20
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    פשוט מנקים 90 מיליארד רק למטה רק פשוט וחד פשוט (ל"ת)
    רק למטה רק למטה 17/06/2019 16:00
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    נכמרה החגיגה אין כסף הכל רוקן טראמפ רק למטה רק למטהפשוט (ל"ת)
    רק למטה רק למטה 17/06/2019 15:57
    הגב לתגובה זו
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: