תקרת החוב
צילום: istock

מדוע סוגיית "תקרת החוב" צפויה להיות אירוע גדול בספטמבר הקרוב?

תקרת החוב האמריקני תעלה בסוף ספטמבר, כפי שנעשה בכל העשור האחרון, אך האם הסקטור הבנקאי יכול לספוג את ההיצע הגדול שיגיע לאחר מכן? לנוכח זאת, סיכויים גבוהים כי הפד' יצטרך להשיק תוכנית רכישות (QE) כבר בחודשים הקרובים
עמית נעם טל | (14)

למרות הדרמה בשוקי האג"ח בחודש האחרון עם הצניחה בתשואה על אגרות החוב האמריקניות, הסיפור המרכזי בשוק צפוי להתרחש לקראת ספטמבר הקרוב, כאשר הממשל האמריקני יאלץ להחליט בנוגע ל"תקרת החוב". תקרת החוב של ארה"ב תעלה בסופו של דבר, כפי שהתרחש בעשור האחרון מספר פעמים, אך לא בטוח כי סקטור הבנקאות יוכל לעמוד כעת בהיצע כה רב של אגרות חוב שישתחרר לשוק מיד לאחר מכן. 

בחודשים האחרונים פרסמנו באתר על העלייה החדה בפוזיציות של ה- Primary Dealers על אגרות החוב האמריקניות הקצרות של ארה"ב. ה-Primary Dealers הם אותם בנקים גדולים שרוכשים ישירות את אגרות החוב האמריקני בהנפקות, ומשווקים אותם בשוק המשני לשאר המשקיעים. לעלייה החדה בפוזיציות היו 2 הסברים אפשריים: ההסבר הראשון היה כי הבנקים הגדולים מעריכים כי הפד' יצטרך להוריד ריבית, ואז הם יוכלו לגזור קופון יפה על ההשקעה. ההסבר האפשרי השני היה כי האוצר האמריקני מתקשה לבצע הנפקות אג"ח ברקע לירידה בביקושים מצד הזרים, דבר שמחייב את הדילרים לקחת חלק פעיל במטרה למנוע כישלון של ההנפקות. ההסבר השני הוא בעייתי הרבה יותר.

פוזיציות ה- Primary Dealers מתוך אתר הפד'

היום טוען זולטן פוזאר, דירקטור בקבוצת המחקר בקרדיט סוויס ומי שהיה בעבר יועץ למשרד האוצר האמריקני, כי ההסבר השני הוא האחראי לעלייה בפוזיציות. "ייתכן שהפד' הגזים קצת והוא צריך להתכונן להשיק "מיני תוכנית רכישות" אם הוא רוצה להימנע מבעיות גדולות", טען היום פוזאר. 

פוזאר טוען כי הירידה החדה ברזרבות הבנקים, שנגרמה מצמצום מאזן הפד' (בקרוב ל-600 מיליארד דולר), גרמה לעלייה בעלויות הרכישה של אגרות חוב אמריקניות לטווח ארוך. "מצד משקיעים מאירופה ויפן, התשואה שמספקת אגרת החוב של ארה"ב לתקופה של 10 שנים נמוכה משמעותית מהרף המינימלי להשקעה מאז הסתיו האחרון". כתוצאה מכך טען פוזאר, כי הדילרים נאלצו לקחת חלק גדול יותר בהנפקות, כאשר הם מממנים את הרכישות ע"י הלוואות קצרות מועד. המהלך של הדילרים אחראי לקפיצה החדה בריבית האפקטיבית (EFFR) בחודשים האחרונים, שחייבה את הפד' להוריד את ריבית ה-IOER בפגישה האחרונה.  

איך כל זה מתחבר לסוגיית תקרת החוב?

ארה"ב לא הגדילה את החוב שלה בכל החודשים האחרונים, אך ברגע שתעשה זאת (אם היא לא רוצה להגיע לדיפולט), השוק יוצף באג"ח אמריקני. בהעלאת תקרת החוב ב-2013 זינק החוב של הממשל האמריקני ב-464 מיליארד דולר תוך 5 חודשים בלבד. ב-2015 זינק החוב האמריקני ב-650 מיליארד דולר, וב-2017 זינק החוב ב-723 מיליארד דולר בתוך זמן דומה. אם אכן התיאור של פוזאר נכון, הבנקים בארה"ב יצטרכו לממן סכום עצום מההיצע ברבעון האחרון של השנה, דבר שיוריד עוד יותר את רזרבות הבנקים. 

נזכיר כי בספטמבר צפוי הפד' לעבור להיות קונה נטו של אג"ח ממשלתי, דבר שעשוי לעזור במעט לממן את ההיצע הרב, אך קשה לראות כיצד פעולה זו בלבד מונעת את הבעיות לבנקים. 

אם נוסיף את העובדה כי הדו"חות של הבנקים הגדולים בארה"ב צפויים להיפגע משמעותית במידה והפד' אכן יוריד את הריבית כפי שהשוק מעריך עד סוף 2019, נוכל להבין כי הסיטואציה של הבנקים בארה"ב בעייתית הרבה יותר מכל אירוע של "תקרת חוב" בשנים האחרונות.

ניתוח הרגישות של בנק אוף אמריקה לשינוי בריבית מהדו"חות הגדולים: בבעיה גדולה אם הצפי יתרחש בפועל

תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    הכותב 16/06/2019 08:31
    הגב לתגובה זו
    אבל הפעם לא יכולתי להתאפק
  • 10.
    הפחדת אותנו על סוף השבוע זה לא עבד אז עברת לספטמבר (ל"ת)
    הבולש 16/06/2019 02:46
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    החוב של ארה"ב מלחיץ מאוד, קריסה כלכלית בקרוב!!! (ל"ת)
    רואה 16/06/2019 00:01
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    משקיע 15/06/2019 22:32
    הגב לתגובה זו
    למה שלא ידפיסו טריליון דולר, הפיחות כתוצאה מכך לא יהיה משמעותי
  • 7.
    ג.ל 15/06/2019 16:51
    הגב לתגובה זו
    הכותב לוקח שורה של דברים שאינם קשורים ועושה מהם סלט בתיאבון!!!
  • 6.
    הסוחר ק 15/06/2019 10:08
    הגב לתגובה זו
    אני מבטיח לכל הקוראים של הכתבה הזאת שאף אחד בשוק ההון לא מתעניין בנושא הזה וזה לא מעסיק אף אחד - כי זה לא מעניין. זה תפעולי לחלוטין. האוצר האמריקאי לאחרונה צמצם את הנפקות האגח הקצר שלו (ממש קצר, של חודש ושל חצי שנה) בגלל תקרת החוב. ואחרי שהתקרה תועלה אז ינפיקו שוב. הפד לא קונה את האגחים האלה בכלל ולכן הכתבה עשתה פה סלט שלם. לעצם העניין השוק מעריך שייפתח מרווח מסויים בין ריבית ליבור לבין ריבית הפד וזה מגולם כבר בעקום הפורוורד של הריסיות בארהב. קשה לי להדגיש יותר מכך כמה שהכתבה הזאת היא אוויר חם מוחלט.
  • שי 15/06/2019 14:37
    הגב לתגובה זו
    נדיר שאני מגיב אבל התגובה של היא פייק ניוז חחח... טראמפיסט טמבל.
  • 5.
    לילי 15/06/2019 07:23
    הגב לתגובה זו
    ממשלות מגדילות את חובן כדי להגדיל את תקציבן . כך ללא בקרה קורס המטבע המקומי בשלב מסוים . צי שגוזר קופון אלה בעלי ההון שמלווים לממשלה את הכסף . הבנק המרכזי יכל לאפשר לממשלה למשוך כספים מחשבון שיקצה לה . כך לא יהיה תשלום ריבית שגדול מתקציב הביטחון והחינוך יחד
  • 4.
    כותב 15/06/2019 00:42
    הגב לתגובה זו
    תוכנית הרחבה כמותית נוספת בדרך ונפילת תשואות האגח ממשלתי ל מינוס ריבית
  • 3.
    רקלמעלה 14/06/2019 22:25
    הגב לתגובה זו
    10 שנים אותם כתבות.זה רק למעלה .אבל רק למעלה.מתי תבינו טפשים?
  • 2.
    קרקר 14/06/2019 21:09
    הגב לתגובה זו
    המשק יכנס למיתון בתקופה הקרובה ולא משנה מי יעמוד בראשות הממשלה לפי דעתי ביבי יעדיף להיות באופוזיציה כדי שזה לא ירשם על שמו .הגירעון לא יעלם סתם כך צמצום החוב יעשה ע"י קיצוץ רוחבי יעשה כמה פעמים פיטורים ומיתון.
  • שי 15/06/2019 15:31
    הגב לתגובה זו
    כל מה שאמרת נכון חוץ מהקטע שסיבי יעדיף לשבת באופוזיציה חחחח הוא צריך ממשלה כדי לחוקק חוקים להתלת עורו.. מה שלא יקרה בזכות ליברמן
  • לרון 15/06/2019 14:07
    הגב לתגובה זו
    ב"אחת הכלכלות החזקות בעולם" חכם להתחיל להיזהר!
  • 1.
    לרון 14/06/2019 19:46
    הגב לתגובה זו
    שוב אני מוצא לנכון להחמיא על המאמרים ,כל הכבוד,ואציין למען הגילוי הנאות שמעבר לקריאת המאמרים איני מכיר ואין לי כל קשר לכותב.
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: