תוכנית התשתיות: הקמת בניין בוולפסון, שבילי אופניים בתל אביב
משרד ראש הממשלה פרסם הבוקר (א') את פירוט תכניות ההשקעה בתשתיות - "תשתית לצמיחה לשנת 2019", הכוללת 207 פרויקטים בעלות כוללת של 196 מיליארד שקל, אשר הקמתם תחל או תסתיים בין השנים 2018-2022. בין היתר מתוכננת הקמת קווי רכבת קלה, הנחת מסילות רכבת נוספות, סלילת כבישים והקמת מחלפים, בניית כיתות לימוד וגני ילדים, הקמת בתי חולים ופרויקטי אנרגיה ירוקה.
מדובר בעדכון לתכנית הרב שנתית לפיתוח תשתיות של משרדי הממשלה השונים, הכולל את פרויקטי התשתיות הפיזיים בביצוע, בתקצוב או באישור משרדי הממשלה. עדכון התכנית כולל הרחבה של מספר הפרויקטים מהתכנית שפורסמה בספטמבר 2017, וכולל צירוף של פרויקטי התשתית ממשרדים נוספים: הביטחון, האוצר, העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, החינוך, התקשורת ורשות הספנות והנמלים
על בסיס דיווחי משרדי הממשלה נכנס לרשימה כל פרויקט תשתית שאומדן עלותו מעל 100 מיליון שקל, ובנוסף, עבר בדיקת כדאיות כלכלית או מופיע בהחלטת ממשלה או בסיכום תקציבי.
ראש הממשלה בנימין נתניהו: "חוללנו מהפך בתשתיות בישראל. אנו רואים זאת בכבישים, ברכבות, בהוצאת הגז מהים ועוד. תנופה זו תגבר עוד יותר בשנים הקרובות".
רכבת קלה בגוש דן
על פי התכנית הרב שנתית העדכנית, יושקעו כ-44.7 מיליארד שקל בתשתיות הרכבת הקלה בגוש דן, לצורך הקמת קווים המחברים את חולון ושולי העיר ראשון לציון מדרום ואת הרצליה מצפון, וכן קווים המחברים את פתח תקווה, בני ברק, רמת גן ובת ים עם מטרופולין תל-אביב.
- בזק מוותרת על רכישת אקסלרה טלקום של קרן אלומה
- חסימות בכביש 2 ובכביש 20 ביום שישי: גשר חדש יונף באודים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
רכבת קלה בירושלים
על פי התכנית הרב שנתית העדכנית, יושקעו כ-21 מיליארד שקל בתשתיות הרכבת הקלה, לצורך הארכת הקו האדום בירושלים עד נווה יעקב בצפון ועד בי"ח "הדסה" עין כרם בדרום והארכת הקו הירוק בעיר מהר הצופים עד שכונת גילה, כולל שלוחות לגבעת רם, לגבעת שאול ולמלחה.
רכבת קלה בחיפה
על פי התכנית יושקעו כ-5.9 מיליארד שקל בהקמת קו חיפה-נצרת.
רכבת ישראל
ההרחבת פעילות רכבת ישראל יושקעו כ-17 מיליארד שקל לצורך הקמת מסילה מזרחית לכביש 6, הוספת מסילה נוספת (רביעית) באיזור איילון, והנחת מסילה מקשרת בין תחנת ראשונים בראשון לציון לענבה, לטובת חיבור למודיעין ולירושלים.
שדרוג תשתיות התחבורה הציבורית
השקעה של כ-13 מיליארד שקל מתוכננת בהרחבה וסלילה של נתיבי תחבורה ציבורית לאורך כביש 40, בכביש 4 (פרדסיה-בר אילן), הקמת נתיבים על כביש 20 וכביש 2, מראשון לציון בדרום ועד נתניה בצפון, כביש 5, כביש 57 בקטע נתניה-כפר יונה מערב, דרך הטייסים (2 ק"מ), פרויקט תחבורה ציבורית מטרונית על רכס הכרמל, ממרכז הכרמל ועד אוניברסיטת חיפה, סלילת מסלול תחבורה ציבורית עד טירת הכרמל כהארכה למטרונית, יצירת מסלול לתחבורה ציבורית בשכונת נווה שאנן בחיפה, הארכת קו המטרונית מחיפה עד עכו ויצירת מסלול תחבורה ציבורית בציר בר יהודה, חיפה ונשר..
- פורשה ובנטלי מגיעות להרצליה פיתוח: עסקת נדל"ן ב-69 מיליון שקל בפרויקט של פרשקובסקי
- חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- המדינה הכריזה על 25 מתחמים חדשים: כ-15 אלף דירות בדרך
כבישים ומחלפים
על פי התכנית הרב שנתית העדכנית מתוכננת השקעה של כ-16.5 מיליארד שקל בסלילת והרחבת כבישים, השקעה של כ-3.4 מיליארד שקל בהקמת מחלפים והשקעה של כחצי מיליארד שקל בהקמת רשת של שבילי אופניים במטרופולין תל אביב.
בניית כיתות לימוד וגני ילדים
במסגרת תכניות ההשקעה של משרד החינוך מתוכננת השקעה שנתית של כ-3 מיליארד שקל בבניית כיתות לימוד וגני ילדים, חיזוק מבנים, חידוש מבנים והנגשת בתי ספר.
הקמת בתי חולים
במסגרת תכניות ההשקעה העדכנית של משרד הבריאות מתוכננת הקמת בית חולים חדש באזור הנגב, הקמת מרכז שיקומי בפוריה (טבריה), העתקת מרכזים רפואיים לבריאות הנפש באר יעקב ונס ציונה למתחם של "אסף הרופא", חיזוק מערך האישפוז הפסיכיאטרי והקמת בניין קרדיולוגיה בבית חולים וולפסון.
אנרגיה ואנרגיה ירוקה
- 6.לידיעה 10/02/2019 13:09הגב לתגובה זולידיעה ... היום אנשים צרכים גם, מעל 50 שנה לשכור דירה.. תעשו את החשבון ... מאיזה גיל, מתחילים לשכור דירה .
- 5.נהדר, כמה מזה ימומש וכמה ילך לכיסים פרטיים? (ל"ת)תוהה 04/02/2019 18:29הגב לתגובה זו
- 4.שט 03/02/2019 16:28הגב לתגובה זובתחבורה ציבורית ופרטים בכפיפות לזמינות הכסף לשם כך. אין חידוש בתוכניות הרכבת הקלה, כבר לפני שנתיים כאשר התחילו הח]ירות של רכבת קלה בגוש דן -- דובר על תקציב של כ- 50 מיליון דולר לכך. כמו כן זה שביבי מבטיח לא אומר שהוא מבטיח לקיים.
- 3.הליכוד ביצעו את מה שתכננו ימין עושה חיל (ל"ת)יעקב 03/02/2019 16:15הגב לתגובה זו
- שט 03/02/2019 16:42הגב לתגובה זוהליכוד כבר עשה פשלה של ביזבוז עשר שנים ברכבת קלה בתל אביב שמסר לחברה כושלת שתקעה את הפרוייקט. פחות עשרה מטוסי F35 היו מאפשרים תקציב לתחבורה מודרנית
- 2.אשר 03/02/2019 15:44הגב לתגובה זוחושבים שהעם הוא מטומטם ואפשר למכור לו כתבות והבטחות בומבסטיות הרי מי יבדוק בעוד שנה שנתיים מה בוצע ומה לא בוצע
- 1.לרון 03/02/2019 13:33הגב לתגובה זווקשה לקיים !!! מספיק שלא יישרף הדרום אדוני שר הביטחון נתניהו
הטבה של חצי מיליון שקל. קרדיט: רשתות חברתיותהקבלנים בלחץ: אזורים נותנת לרוכשי הדירות הנחה של 500,000 שקל בלי לקרוא לזה הנחה
הלוואה של מיליון שקל ל-10 שנים ללא ריבית והצמדה מגלמת חיסכון שנתי של כ-55-60 אלף שקל, בעשור זה כ-500 אלף שקל. מהלכי מימון יצירתיים של יזמים משנים את שוק המבצעים, מורידים את המחירים בפועל באופן דרמטי.
הקבלנים מתגלים כיצירתיים מאוד בכל הקשור למכירת דירות. היה 80/20, היה גם 90/10 זה עדיין קיים, אבל בנק ישראל הגביל את העסקאות האלו של שלם 10% עכשיו ו90% במסירה. אבל אל תדאגו - הקבלנים יצירתיים וראה שלאחרונה המבצעים כבר הגיעו לרף חדש - ועדיין, כל זה קורה בלי שאף אחד יקרא לזה בטעות "הנחה". או "ירידת מחיר". לקבלנים חשוב לבלבל את "האויב". הם לא מוכנים לקרוא לזה הנחה, הם רוצים שמחיר המחירון לא יירד - ככה הלמ"ס לא יתמחר את הירידה הזו וככה המחירים לא ירדו. זה עובר בין הקבלים באופן גורף, סוג של יד נעלמה עוברת בינהם ומיישרת אותם לכלל הזה - "אל תורידו מחיר. תתנו מבצע, הנחה, אבל בלי להוריד מחיר מחירון".
זה עובד. המחירים על פי הלמ"ס ירדו ב-2% בלבד, בפועל הם ירדו בין 5% ל-10%.
בפועל ההטבות שמקבלים רוכשי דירות גדלו משמעותית. מה שנחשב בעבר למבצע נקודתי הפך לכלי תמחור מרכזי במכירות של הקבלנים, שבו הם מעניקים לקונים ערך כספי גבוה - לעיתים מאות אלפי שקלים. התוצאה היא “הנחות” שעומדות נכון לעת עתה בדרישות של הבנקים שהם אלו שאמורים לאשר הנחות לציבור (כשהם מאשרים הלוואה על פי טופס 4 הם מורים לקבלן שלא לעשות הנחות ללא אישורם). חשוב לציין - בפועל ההטבות מצמצמות את עלות הרכישה בצורה מהותית, בחישוב שערכנו ההנחה מגלמת כ-10% מערך הדירה שנכללת בהטבות השונות בממוצע.
הדוגמה הבולטת ביותר מגיעה כאמור מחברת אזורים אזורים 1.26% , שהשיקה מהלך שבו הרוכש מקבל הלוואה של מיליון שקל ל-10 שנים, ללא ריבית, ללא הצמדה וללא החזר שוטף. המשמעות הכלכלית יחסית פשוטה: אם רוכש רגיל היה נוטל מיליון שקל מהבנק, הוא היה משלם ריבית של אזור ה-55-60 אלף שקל בשנה. על פני עשור. גם לאחר היוון של התזרים לערך נוכחי היום, מדובר בהטבה שמצטברת לכ-500 אלף שקל. מדובר למעשה במבצע שמגלם חצי מיליון שקל הנחה בפועל, רק בלי להשתמש במילים “הנחה” או “ירידת מחיר”. המחיר הרשמי נשאר קבוע, אבל עלות הרכישה האמיתית יורדת דרמטית.
כדי להבין את הסיבה לכך, ואת הגורמים לעובדה שהקבלנים יעשו הכל כדי לא לפגוע במחיר הרשמי, אפשר להכנס לכאן - מחירי הדירות יורדים, אבל לא מספיק; הציבור הוא זה שממשיך לממן את בעלי האינטרסים. באופן כללי - נראה שלא משנה עד כמה המכירות ייפגעו עבור הקבלנים והיזמים, הם פשוט לא יכולים להרשות לעצמם להוריד מחיר באופן רשמי, הסיבה האינטואיטיבית והברורה מכל היא הפחד מכדור שלג, דרך אגב: הם גם עושים את זה בשלל צורות. כך למשל כתבנו על ויסות מחירי הדירות: הקבלנים בונים לאט וההיצע יצטמצם - כאן - מדובר על שיטה נוספת של הקבלנים ליצור שליטה במלאי הקיים כדי לא לגרום להצפה גדולה יותר כבר ממה שקיים כרגע. מלאי אדיר של מעל ל-82 אלף דירות כבר צף, ונראה שבשנתיים- שלוש האחרונים המזל כבר לא מאיר פנים עבור היזמים - והוא גם לא נראה באופק.
- הקבלנים מוכרים קרקעות - לא דירות: הנתונים החדשים חושפים את המצוקה בענף
- "הרוכשים חוזרים לתל אביב"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
5% תשואה על ההון העצמי
אזורים לא לבד, והמהלך שלה מצטרף לשורה של פתרונות דומים מצד יזמים אחרים, שמזהים קהל קונים שמחפש ודאות ומימון נוח יותר, ולאו דווקא ירידת מחיר רשמית. כך למשל, יובלים סיטי-בוי מציעה לרוכשי דירות בתל אביב תשואה שנתית של 5% על ההון העצמי מהרגע שבו נחתם חוזה ועד האכלוס. ההטבה הזו הופכת את המקדמה, שבדרך כלל “שוכבת” ללא רווח - לנכס שמניב החזר שנתי קבוע שגדול מפיקדון בנקאי בכ-2%. עבור רוכשים שמחזיקים הון עצמי גבוה, הצבירה יכולה להגיע לעשרות ואף מאות אלפי שקלים בתקופת הבנייה, בהתאם לגובה המקדמה והזמן שנותר עד למסירה.
הטבה של חצי מיליון שקל. קרדיט: רשתות חברתיותהקבלנים בלחץ: אזורים נותנת לרוכשי הדירות הנחה של 500,000 שקל בלי לקרוא לזה הנחה
הלוואה של מיליון שקל ל-10 שנים ללא ריבית והצמדה מגלמת חיסכון שנתי של כ-55-60 אלף שקל, בעשור זה כ-500 אלף שקל. מהלכי מימון יצירתיים של יזמים משנים את שוק המבצעים, מורידים את המחירים בפועל באופן דרמטי.
הקבלנים מתגלים כיצירתיים מאוד בכל הקשור למכירת דירות. היה 80/20, היה גם 90/10 זה עדיין קיים, אבל בנק ישראל הגביל את העסקאות האלו של שלם 10% עכשיו ו90% במסירה. אבל אל תדאגו - הקבלנים יצירתיים וראה שלאחרונה המבצעים כבר הגיעו לרף חדש - ועדיין, כל זה קורה בלי שאף אחד יקרא לזה בטעות "הנחה". או "ירידת מחיר". לקבלנים חשוב לבלבל את "האויב". הם לא מוכנים לקרוא לזה הנחה, הם רוצים שמחיר המחירון לא יירד - ככה הלמ"ס לא יתמחר את הירידה הזו וככה המחירים לא ירדו. זה עובר בין הקבלים באופן גורף, סוג של יד נעלמה עוברת בינהם ומיישרת אותם לכלל הזה - "אל תורידו מחיר. תתנו מבצע, הנחה, אבל בלי להוריד מחיר מחירון".
זה עובד. המחירים על פי הלמ"ס ירדו ב-2% בלבד, בפועל הם ירדו בין 5% ל-10%.
בפועל ההטבות שמקבלים רוכשי דירות גדלו משמעותית. מה שנחשב בעבר למבצע נקודתי הפך לכלי תמחור מרכזי במכירות של הקבלנים, שבו הם מעניקים לקונים ערך כספי גבוה - לעיתים מאות אלפי שקלים. התוצאה היא “הנחות” שעומדות נכון לעת עתה בדרישות של הבנקים שהם אלו שאמורים לאשר הנחות לציבור (כשהם מאשרים הלוואה על פי טופס 4 הם מורים לקבלן שלא לעשות הנחות ללא אישורם). חשוב לציין - בפועל ההטבות מצמצמות את עלות הרכישה בצורה מהותית, בחישוב שערכנו ההנחה מגלמת כ-10% מערך הדירה שנכללת בהטבות השונות בממוצע.
הדוגמה הבולטת ביותר מגיעה כאמור מחברת אזורים אזורים 1.26% , שהשיקה מהלך שבו הרוכש מקבל הלוואה של מיליון שקל ל-10 שנים, ללא ריבית, ללא הצמדה וללא החזר שוטף. המשמעות הכלכלית יחסית פשוטה: אם רוכש רגיל היה נוטל מיליון שקל מהבנק, הוא היה משלם ריבית של אזור ה-55-60 אלף שקל בשנה. על פני עשור. גם לאחר היוון של התזרים לערך נוכחי היום, מדובר בהטבה שמצטברת לכ-500 אלף שקל. מדובר למעשה במבצע שמגלם חצי מיליון שקל הנחה בפועל, רק בלי להשתמש במילים “הנחה” או “ירידת מחיר”. המחיר הרשמי נשאר קבוע, אבל עלות הרכישה האמיתית יורדת דרמטית.
כדי להבין את הסיבה לכך, ואת הגורמים לעובדה שהקבלנים יעשו הכל כדי לא לפגוע במחיר הרשמי, אפשר להכנס לכאן - מחירי הדירות יורדים, אבל לא מספיק; הציבור הוא זה שממשיך לממן את בעלי האינטרסים. באופן כללי - נראה שלא משנה עד כמה המכירות ייפגעו עבור הקבלנים והיזמים, הם פשוט לא יכולים להרשות לעצמם להוריד מחיר באופן רשמי, הסיבה האינטואיטיבית והברורה מכל היא הפחד מכדור שלג, דרך אגב: הם גם עושים את זה בשלל צורות. כך למשל כתבנו על ויסות מחירי הדירות: הקבלנים בונים לאט וההיצע יצטמצם - כאן - מדובר על שיטה נוספת של הקבלנים ליצור שליטה במלאי הקיים כדי לא לגרום להצפה גדולה יותר כבר ממה שקיים כרגע. מלאי אדיר של מעל ל-82 אלף דירות כבר צף, ונראה שבשנתיים- שלוש האחרונים המזל כבר לא מאיר פנים עבור היזמים - והוא גם לא נראה באופק.
- הקבלנים מוכרים קרקעות - לא דירות: הנתונים החדשים חושפים את המצוקה בענף
- "הרוכשים חוזרים לתל אביב"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
5% תשואה על ההון העצמי
אזורים לא לבד, והמהלך שלה מצטרף לשורה של פתרונות דומים מצד יזמים אחרים, שמזהים קהל קונים שמחפש ודאות ומימון נוח יותר, ולאו דווקא ירידת מחיר רשמית. כך למשל, יובלים סיטי-בוי מציעה לרוכשי דירות בתל אביב תשואה שנתית של 5% על ההון העצמי מהרגע שבו נחתם חוזה ועד האכלוס. ההטבה הזו הופכת את המקדמה, שבדרך כלל “שוכבת” ללא רווח - לנכס שמניב החזר שנתי קבוע שגדול מפיקדון בנקאי בכ-2%. עבור רוכשים שמחזיקים הון עצמי גבוה, הצבירה יכולה להגיע לעשרות ואף מאות אלפי שקלים בתקופת הבנייה, בהתאם לגובה המקדמה והזמן שנותר עד למסירה.
