השוק צדק כל הזמן

הפד' יישר אמש קו עם התפיסה שהייתה ברורה לשווקים כבר למעלה משנה: הפד' לא יוכל להעלות ריבית לרמה של 3%. אך האם הפסקת העלאות הריבית היא סימן חיובי? ההיסטוריה רומזת שלא. מיתון 2019-2020 ממשיך להתגבש
עמית נעם טל | (15)
נושאים בכתבה הפד שער הדולר

אחרי דצמבר חלש במיוחד, המדדים המובילים בעולם רשמו את אחד מחודשי ינואר הטובים בעשורים האחרונים. במקביל לתיקון בשווקים, נדמה שהפד' שינה את מדיניותו המוניטרית ב-180 מעלות בתוך פחות מחודש. למרות שנדמה כי מדובר בהתפתחות חיובית בשווקים, ההיסטוריה מצביעה כי מדובר בהחלטה שמאותתת על צרות לכלכלה האמריקנית.

ביטוי נפוץ במיוחד בוול סטריט טוען "קנה את העלאת הריבית הראשונה, ומכור את העלאת הריבית האחרונה". הגרף הבא: ריבית הבנק הפדרלי מול זמני המיתון בארה"ב מסביר היטב את הביטוי. הפד' עוצר את תהליך העלאות הריבית זמן קצר לפני התפרצות משבר. אנחת הרווחה ביומיים האחרונים בשווקים מוצדקת?

השוק צדק כל הזמן 

בחיתוך התחזית להעלאות ריבית בשנה הקרובה בפגישות האחרונות, הפד' מיישר למעשה קו עם מה שרוב השחקנים בשוק סימנו כבר תקופה ארוכה. שוק האג"ח אף פעם לא האמין שהפד' יוכל להעלות ריבית לרמה של מעל 2.5% (למרות התחזיות של הפד' בשנה האחרונה), כעת גם הפד' טוען זאת. 

בתוך כך, שוקי הכסף ממשיכים להצביע כי הכלכלה האמריקנית בדרך לגלישה למיתון ב-2019-2020. 

למעשה, הנפילה של הכלכלה האמריקנית ל"צוק" שעליו דיבר יו"ר הפד' הקודם, בן ברננקי, כבר החלה להתרחש לפי נתוני ה-ISM האחרונים (לכתבה המלאה).

 

מה בכל זאת הפתיע בחודש האחרון? המהירות של הפד'

הפד' עבר מצפי של 3 העלאות ריבית במהלך שנת 2019 בישיבה בספטמבר האחרון לצפי ל-0 העלאות ריבית השבוע. בנוסף, הפד' מאותת לאחרונה כי יפסיק את תהליך צמצום המאזן מוקדם הרבה יותר מהצפוי. נזכיר כי בתחילת התהליך דובר על תקופה של 3-4 שנים שבהם המאזן יצומצם ב-1.5-1 טריליון דולר. בפועל, עברה שנה מאז תחילת התהליך והמאזן ירד ב-400 מיליארד דולר בלבד. כל המהלכים הגיעו כאשר סימני ההאטה בארה"ב רק התחילו.

התקפלות של הפד' הייתה צפויה, אך לא במהירות הנוכחית, אלא רק בהמשך 2019. הפד' חשף מהר מאוד את הכלים שברשותו לקראת המיתון המתקרב. האם זה יצליח להסיט את השוק מהמסלול של מיתון? ספק גדול.

כלי הריביות מוגבל במיוחד

בניגוד לשני המשברים הקודמים, כלי הריביות מוגבל במיוחד. במשבר הכלכלי של 2008 הפד' הוריד את הריבית בתוך שנה מרמה של 5% לרמה אפסית. כעת, הריבית הפדרלית עומדת על 2.5%-2.25%, וספק אם הורדה מהירה של הריבית במצב הנוכחי יכולה לגרום לבנקים המסחריים לספק אשראי לשוק (היא לא עבדה ב-2008, ואין סיבה שהיא תעבוד גם הפעם).

גידול נוסף במאזנים- סבירות נמוכה

סוגיית מאזני הבנקים המרכזיים תפסה בשנה האחרונה תשומת לב רבה ברקע לתהליך שהפד' מבצע. למרות שנדמה כי הבנקים המרכזיים יכולים להמשיך עם גידול מאזנים לעד, הסיכויים לסבב נוסף של רכישות מצד הבנקים המרכזיים נמוכים במיוחד, כאשר גם לבנקים המרכזיים מובן שמדובר בהונאה פיננסית (לכתבה המלאה), שתרומתה לכלכלה מוטלת בספק.

הרעיון מאחורי ה-QE מתבסס על ההנחה כי ברגע שרזרבות הבנקים גדלות, הבנקים מחלקים עוד הלוואות לציבור, דבר שמוביל לצמיחה כלכלית.  בפועל, זה לא מתרחש כאשר האמון של הבנקים המסחריים בכלכלה נמוך במיוחד. הסיפור המעניין ביותר בהקשר זה מתרחש בימים אלו באירופה. ה-ECB חשב בזמנו כי אם הבנק ירכוש אג"ח ממשלתי בצורה נרחבת מהבנקים באופן אשר יגדיל את רזרבות הבנקים המסחריים, ההלוואות לציבור יגדלו. בפועל, האמון של הבנקים המסחריים בכלכלת האיחוד נמוך במיוחד, ולכן במקום לחלק הלוואות הם רכשו עוד אגרות חוב ממשלתיות (ועוד נכסים פיננסים), באופן אשר ייצר בועה פיננסית ברוב השוק האירופאי. התיאוריה כך מסתבר, רחוקה מאוד מלהמתרחש במציאות.

סיום תוכנית הרכישות של הבנק המרכזי למרות כניסה של חלק מהמדינות באיחוד האירופאי למיתון (לכתבה המלאה), מוכיחה למעשה כי גם הבנק המרכזי מטיל כעת ספק ביעילות תוכנית הדגל שלו בשנים האחרונות.

 

תגובות לכתבה(15):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 13.
    בתוך כך, הכלכלה במצב בינוני (ל"ת)
    אפרים 01/02/2019 11:17
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    לי 01/02/2019 10:46
    הגב לתגובה זו
    אנשים נושאים עניהם לטריקים שטראמפ ישלוף מהשרוול, אומרים שעכשיו כשטראמפ כאן החוקים השתנו "כלכלה חדשה" טראמפ לא ייתן לשווקים לרדת וכו'- פלאשבק ל"כלכלות חדשות "שהיו בעבר, מניות הטכנולוגיה ש"שינו את התמונה" נגזרות פיננסיות ש"שינו את התמונה" האמונה באלן גרינספן כמושיע (שלפחות היה לו את הרקורד של 87, אעלק, בניגוד לטראמפ) בסופו של דבר איכשהו ההסברים בדיעבד למשברים מנטרלים את כוחות הקסם שמיוחסים לכלים פיננסים פוליטיקאים או נגידים.
  • 11.
    אביעד 01/02/2019 07:57
    הגב לתגובה זו
    כל חודש ינואר הכתב הנ"ל מפמפמם לנו על שואה מתמשמשת ובאה. מי ששמע בקולך...הפסיד המון, המון כסף והחמיץ את העליות היפות של ינואר. שוטי הנבואה !!
  • בופ 01/02/2019 17:22
    הגב לתגובה זו
    ומה קרה בהמשך?
  • 10.
    מוזר 01/02/2019 02:54
    הגב לתגובה זו
    ברגע שפאוול העלה ריביות והיראה כוונה להמשיך בקו הניצי שלו-המיליארדרים החליטו להפר את הסטטוס קוו והסכם העל שלהם עם הפד ל"העלאת הבורסה" והחליטו לרסק את השוק. פאוול נאלץ לסגת ולהתקפל כמו לוזר ורק בעקבות זאת המיליארדרים החליטו להמשיך להריץ את השוק למעלה. בעצם כל השוק הזה מכור. מדובר בחוזה בין גדולים שנסתר מעיני הציבור ומבוסס על הרצת מניות.
  • לא הבנתי, יש חוזה נסתר והמיליארדרים מדווחים לך עליו? (ל"ת)
    אחד מהעם 03/02/2019 02:22
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    עמית אשמח לתשובה 01/02/2019 02:47
    הגב לתגובה זו
    עמית הגרף הראשון שלך מראה הורדות ריבית לאורך ההיסטוריה כתוצאה מתחילת המשבר שפרץ ולא כפי שהסקת. אנא בדוק את עצמך ותחזור עם תשובות. תודה.
  • 8.
    דוחות מצויינים בשוק האמריקאי (ל"ת)
    איפה יש מיתון? 31/01/2019 22:43
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    אתה כותב יפה (ל"ת)
    אריאל 31/01/2019 22:30
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    לרון 31/01/2019 22:26
    הגב לתגובה זו
    לא היה אין ולא יהיה מיתון ......הכל כותרות .......באמת!?!?!?!
  • 5.
    תחייכו 31/01/2019 22:23
    הגב לתגובה זו
    תפסיקו להיות כל כך פסימיים
  • 4.
    לא בריא 31/01/2019 22:16
    הגב לתגובה זו
    צא מזה בן אדם. מ 2011 אתה אוכל את הראש על משברים והאטה ומיתון.
  • 3.
    צפוני 31/01/2019 22:12
    הגב לתגובה זו
    עוד לא הבנתה שהממשל האמריקאי יכול הכל ? מה שכן אתה דבק בעמדתך למרות הראלי האים אתה יכול לנחש/לנבא מתי תגיע המפולת שעליה אתה רומז כל הזמן ?
  • 2.
    נ.ברוך 31/01/2019 22:11
    הגב לתגובה זו
    לא הייתי רוצה לראות את המשק האמרקאי כורע תחנת נטל הדפסת הכסף זה יום שמח לנו ויום עצוב למנהלי הפד שלא מתבישים כשהם לא עומדים על דעתם ונסחפים ברוח.
  • 1.
    יורי 31/01/2019 22:01
    הגב לתגובה זו
    אולי אתה יודעה את השפה יותר טוב ממני, אבל אני צדקתי ש הירידות היו רק תיקון,
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: