אליעזר כרמל
צילום:
דעה

למרות המגמה השלילית - אל תמהרו לברוח משוק האג"ח המקומי

בשבועות האחרונים פוקדות את שוק איגרות החוב המקומי גל ירידות שערים מתמשכות, כשהגל יחלוף מוכרי האג"ח עשויים למצוא עצמם מתוסכלים - כדאי להמתין

אליעזר כרמל | (7)

בשבועות האחרונים פוקדות את שוק איגרות החוב המקומי ירידות שערים מתמשכות. עוצמת הירידות גדולה יותר ככל שדירוג האג"ח נמוך יותר.

הטריגר למגמה השלילית בשוק הוא הפנמת החשש שהעלאות הריבית יפגעו בתזרימי המזומנים של הפירמות הממונפות ועלולות להקשות עליהן בשירות החוב. ואכן, לקוחות המיועצים על ידי בנקים וכן בתי השקעות המנהלים תיקים וקרנות החלו להציף את השוק באג"חים לטווח ארוך ובינוני והתוצאות – ירידת ערך מקיפות תוך שהתשואות השנתיות לפדיון עולות ועולות.

ייאמר מיד, התשואות הנמוכות ששררו בשוק בראשית 2018 – גרמו אי נוחות למשקיעים. היה ברור כי במועד מסוים יתרחש מהפך בשוק האג"ח והתשואות יעלו לרמה הגיונית יותר.

2018 מסתמנת כ"שנת החשבון". ההתחלה היתה בארה"ב כשהאינפלציה המקומית התקרבה ל 2% ונגיד ה"פד" העלה הריבית תוך שהוא מבטא נחרצות רבה להיאבק בעליות המחירים על ידי תכיפות רבה יותר של העלאות ריבית בעתיד.

האג"ח האמריקניות החלו לאבד גובה כשהתשואות של אג"ח ה"טרייזריס" הממשלתיות ל-10 שנים קופצות מ-2.4% עד כדי 3.2%. מכאן, ההשפעה על שוקי החוב בעולם היתה מיידית. בישראל, המגמה השלילית בחודשי השנה הראשונים היתה מתונה והלכה והתגברה ככל שהאינפלציה המקומית התקרבה ל-1% ועלו ציפיות להעלאת ריבית גם אצלנו.

ואכן, שוק האג"ח המקומי מדמם. מרווחי התשואות מעל הממשלתיות גדלים משבוע לשבוע. הסקטור הבעייתי בהקשר זה הן קרנות הנאמנות המתמחות באג"ח של פירמות. דומה כי פוקדת באחרונה את הקרנות בהלת פדיונות ובהיותן קרנות נזילות הן חייבות לשלם את תמורת פדיון יחידות ההשתתפות באורח מיידי. כך אנו רואים מימושי אג"ח ללא הבחנה לכל רוחב תיקי הקרנות. השגת המזומנים הנדרשים  היא המטרה.

ללא כל התייחסות לאיכות האג"ח, ליכולת התזרימית של הפירמה, לכושר עמידתה ב"קובננטים" שהוסכמו עם רוכשי האג"ח. הירידות הנמשכות הן בבחינת "ציפיות המגשימות את עצמן" והיקף הפדיונות רק הולך ועולה.

שוק "חבוט" 

מבט מפוקח ומקצועי על התשואות השוררות כיום בשוק "חבוט" זה מגלה כי אג"חים רבות, צמודות ולא צמודות, נסחרות כיום בתשואות גבוהות, חלקן דו סיפרתיות, ללא כל הצדקה כלכלית הגיונית.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

כבר נאמר לא פעם כי השווקים הפיננסיים, להבדיל מכלכלות ריאליות, מתנהגים על פי אווירה, ציפיות , בהלה  ושאר גורמים פסיכולוגיים שבינם לבין התנהגות רציונלית- המרחק רב! מניסיון רב שנים בניהול השקעות, אני יכול להעיד כי דווקא מצב משברי זה בשווקים ומכירות חסרות הבחנה—זוהי שעתם של המשקיעים קרי הרוח ובעלי ניסיון ופרספקטיבה שיכולים לבדוק פרטנית את יכולת ההחזר של פירמות ולהרכיב תיק אג"ח בעל רווחיות פוטנציאלית גבוהה.

להמחשת האמור לעיל, אתאר מציאות קשה שפקדה את שווקי האג"ח בדיוק לפני 10 שנים. בסוף 2008-ראשית 2009 הניבו פירמות ראויות לחלוטין תשואות עתידיות שנתיות גבוהות עד כדי 25%-35%! "מלקטי" המציאות שבנו תיק על פי אנליזה ושיקול דעת מקצועיים, הרוויחו תוך שנה(!) 50% ויותר על השקעתם.

אין כל ספק שאנו נמצאים בעולם פיננסי אחר. הגיבוי שמקבלות הבורסות מהפרמטרים הכלכליים הריאליים בארה"ב ובישראל חיוביים ביותר. המשקיע הפוטנציאלי חייב לשאול עצמו. לגבי ישראל, האם ייתכן שאינפלציה בת 1%-1.2% הצפויה ל-12 החודשים הקרובים תצדיק העלאות ריבית תכופות בשנה הבאה. והאם העלאת ריבית אחת או שתיים הצפויות ב-2019 מצדיקות נפילות של אחוזים רבים בשערי האג"ח.

הטיפ המתבקש למשקיע שנותר בשוק האג"ח הקונצרני הוא להמתין! ולחברו הרוצה לרכוש -להתייעץ עם מקצוען בלתי תלוי המבין את סודות השוק. כשה"גל" יחלוף, יימצאו לא מעט מממשי אג"ח מתוסכלים.

 

** אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. 

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    בני גור 04/12/2018 22:05
    הגב לתגובה זו
    כללי המשחק השתנו מאז, והמוניטין אבד.
  • 5.
    dorit-invest 29/11/2018 15:44
    הגב לתגובה זו
    נוצרו הזדמנויות מצוינות בשוק האג"ח הקונצרני.
  • 4.
    dorit-invest 29/11/2018 15:42
    הגב לתגובה זו
    נוצרו הזדמנויות קנייה מצוינות באג"ח הקונצרניות.
  • 3.
    רון777 29/11/2018 12:37
    הגב לתגובה זו
    שהרוויחו...50 אחוז תוך שנה ,מן הסתם מחקו כמה עשרות אחוזים מהשקעתם במפולת שלפני. אף מלקט מקצועי לא התחיל את מסע הציד בלי שלדים בארון...
  • 2.
    אין היום תחליף לאג"ח (ל"ת)
    יניב 29/11/2018 12:23
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    עמך 29/11/2018 10:39
    הגב לתגובה זו
    המיתון בדרך יראה מי שוחה ערום. לא לשכוח שהמוסדיים חיים מעמלות. אצלם תמיד השמש זורחת..
  • קובי 29/11/2018 13:50
    הגב לתגובה זו
    לאחר 8 חודשים של שחיקה מסיבית רואים התאוששות בולטת!, העלאת הריבית ב-0.25% זו פשוט בדיחה. לרוץ ולקנות אגחים עם תשואה דו סיפרתית.
צילום: Martijn Stoof, Pexelsצילום: Martijn Stoof, Pexels

המטוס ששינה את פני התעופה המסחרית למרות שייצורו הופסק

פיתוח איירבוס A380, המטוס הגדול בעולם, עלה לחברה 25 מיליארד דולר, והוא נחשב לתופעה מיוחדת במינה בעולם התעופה. אף על פי כן, בשל מיעוט הזמנות, הפסיקה החברה לייצרו לפני 4 שנים, וגם החברות שמפעילות אותו, מתכוונות להיפרד ממנו מוקדם מהצפוי 



עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס

מטוס Airbus A380 הוא מטוס הנוסעים הגדול ביותר שנבנה אי פעם, אורכו כ-73 מטר ומוטת הכנפיים שלו כ-80 מטר. הוא מטוס בעל שתי קומות מלאות, המסוגל לשאת מעל 850 נוסעים במתכונת תיירות בלבד, וכ-525 נוסעים במתכונת שכוללת מחלקת ביזנס עם סידור מחלקות שונות. המטוס מצויד בארבעה מנועי Rolls-Royce ומגיע למהירות שיוט של כ-910 קמ"ש.

המטוס מתוכנן לשאת משקל המראה מקסימלי של כ-560 טון, והוא בעל טווח טיסה של כ-15,200 ק"מ, מה שמאפשר טיסות בין-יבשתיות ארוכות מאוד. בתוך המטוס יש טכנולוגיות מתקדמות רבות כגון שליטה אלקטרונית על מערכות הטיסה, תרכובות קלות משקל מחומרי פחמן ומסגרות אלומיניום-ליתיום וכנפיים מיוחדות שמייעלות את צריכת הדלק והיציבות. למרות גודלו העצום, המטוס נחשב לבטוח מאוד, שקט ויעיל יחסית למטוסי נוסעים גדולים אחרים.

ה-A380 הוא המטוס הראשון שהכיל במבנהו תא נוסעים עם שתי קומות מלאות במקום קומת ביניים או קומת מנהלים בלבד כמו בדגמים אחרים, עובדה שנחשבה למהפכה בעיצוב מטוסי נוסעים.

מחפשים הצעת נישואין מקורית? גם זאת דרך


אם חשקה נפשכם בהצעת נישואין מקורית, ואתם חושבים שהצעה רומנטית ממרומי צוק הארבל הפכה לנדושה, תוכלו להציע לבחירת ליבכם הצעת נישואין מפתיעה ורומנטית בשחקים בגובה 10,000 רגל בסוויטה פרטית באיירבוס A380s.

על פי פרסומי אמירטס (Emirates), שירות הסוויטות מוצע בדרך כלל בקו דובאי-לוס אנג׳לס בגירסת המטוס A380s מתוצרת איירבוס. המטוס הגדול בעולם מציע סוויטות פאר כשירות ייחודי ומפנק במחלקה הראשונה.  

צילום: Martijn Stoof, Pexelsצילום: Martijn Stoof, Pexels

המטוס ששינה את פני התעופה המסחרית למרות שייצורו הופסק

פיתוח איירבוס A380, המטוס הגדול בעולם, עלה לחברה 25 מיליארד דולר, והוא נחשב לתופעה מיוחדת במינה בעולם התעופה. אף על פי כן, בשל מיעוט הזמנות, הפסיקה החברה לייצרו לפני 4 שנים, וגם החברות שמפעילות אותו, מתכוונות להיפרד ממנו מוקדם מהצפוי 



עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס

מטוס Airbus A380 הוא מטוס הנוסעים הגדול ביותר שנבנה אי פעם, אורכו כ-73 מטר ומוטת הכנפיים שלו כ-80 מטר. הוא מטוס בעל שתי קומות מלאות, המסוגל לשאת מעל 850 נוסעים במתכונת תיירות בלבד, וכ-525 נוסעים במתכונת שכוללת מחלקת ביזנס עם סידור מחלקות שונות. המטוס מצויד בארבעה מנועי Rolls-Royce ומגיע למהירות שיוט של כ-910 קמ"ש.

המטוס מתוכנן לשאת משקל המראה מקסימלי של כ-560 טון, והוא בעל טווח טיסה של כ-15,200 ק"מ, מה שמאפשר טיסות בין-יבשתיות ארוכות מאוד. בתוך המטוס יש טכנולוגיות מתקדמות רבות כגון שליטה אלקטרונית על מערכות הטיסה, תרכובות קלות משקל מחומרי פחמן ומסגרות אלומיניום-ליתיום וכנפיים מיוחדות שמייעלות את צריכת הדלק והיציבות. למרות גודלו העצום, המטוס נחשב לבטוח מאוד, שקט ויעיל יחסית למטוסי נוסעים גדולים אחרים.

ה-A380 הוא המטוס הראשון שהכיל במבנהו תא נוסעים עם שתי קומות מלאות במקום קומת ביניים או קומת מנהלים בלבד כמו בדגמים אחרים, עובדה שנחשבה למהפכה בעיצוב מטוסי נוסעים.

מחפשים הצעת נישואין מקורית? גם זאת דרך


אם חשקה נפשכם בהצעת נישואין מקורית, ואתם חושבים שהצעה רומנטית ממרומי צוק הארבל הפכה לנדושה, תוכלו להציע לבחירת ליבכם הצעת נישואין מפתיעה ורומנטית בשחקים בגובה 10,000 רגל בסוויטה פרטית באיירבוס A380s.

על פי פרסומי אמירטס (Emirates), שירות הסוויטות מוצע בדרך כלל בקו דובאי-לוס אנג׳לס בגירסת המטוס A380s מתוצרת איירבוס. המטוס הגדול בעולם מציע סוויטות פאר כשירות ייחודי ומפנק במחלקה הראשונה.