פרשת ירקונים: נדחה ערעור הנאשמים - המתחם יפונה בתחילת 2019
בית המשפט המחוזי הורה על כניסת הצווים לפינוי המתחם לתוקף. הפרקליטות: "ההחלטה מעניקה רוח גבית למאבק בעבירות התכנון והבניה"
בית המשפט המחוזי בלוד דחה היום (ג') את הערעור שהגישו בעלי "פאוור סנטר" במתחם ירקונים והורה על כניסת הצווים לפינוי המתחם לתוקף החל מינואר 2019.
כזכור, בעלי המתחם הורשעו בשנת 2012 בעבירות על חוק התכנון והבניה בגין בניית המתחם בשטח של כ-11 אלף מ"ר על קרקע בייעוד חקלאי. בגזר הדין, השית בית המשפט על הנאשמים, ובהם עמוס לוזון וחברת הכשרת הישוב, קנסות בסך מצטבר של 15 מיליון שקל, וכן הורה על הפסקת השימוש במתחם החל מה-17 ביולי 2015, ועל הריסת המתחם באופן מדורג.
סמוך למועד זה, הגישו בעלי המתחם וחלק מהחנויות הפעילות בו בקשה להאריך את המועד ולאפשר את המשך השימוש במתחם. לאחר שבית משפט השלום בכפר סבא דחה את הבקשה, הגישו הנאשמים ערעור על ההחלטה שנדחתה היום על ידי בית משפט המחוזי.
מתוך פסק הדין: "אנו סבורים כי הגיעה העת להפעיל את המנגנון המוסכם להפסקת השימוש במתחם. ביהמ"ש הקודם סקר בהחלטתו את כל המהלכים התכנוניים וההליכים המשפטיים מאז ניתנו הצווים בהסכמת המערערים והגיע למסקנה כי לא חלה כל התקדמות אף לא באחד משני המסלולים בהם נקטו המערערים על מנת לדחות את הקץ – המסלול התכנוני ומסלול השימוש החורג. נוסיף כי גם עד כתיבת שורות אלה לא חל שינוי במצב התכנוני על אף ההליכים המשפטיים והמנהליים שהיו בעניין".
"יש להדגיש כי למערערים היה זמן רב להיערך להפסקת השימוש קודם למועד עליו הסכימו, לא כל שכן לאחר אותו מועד. בנסיבות אלה אין מקום להאריך את המועד מעבר לתקופה קצרה הנדרשת להתארגנות, ואף זאת לפנים משורת הדין".
- הבטיחו להם תשואה של 8.7% בלי סיכון והכסף נעלם
- "הלך הכסף": המשקיעים בקבוצת הנדל"ן פרסונל בצרות, מה יקבע ביה"מ?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בתגובה מסרה הפרקליטות כי "החלטה חשובה זו מעניקה רוח גבית למאבק העיקש בעבירות התכנון והבניה למען הבטחת תכליות דיני התכנון והבניה לטובת הציבור בכללותו. נמשיך לפעול בנחישות נגד מפרי חוק בתחום התכנון והבניה, עבירות המהוות מכת מדינה ועל כך עמד בית המשפט העליון בפסיקה עניפה".
- 3.אהרון 29/08/2018 14:04הגב לתגובה זובנו על קרקע חקלאית ללא פחד ובעידוד ראש עיריית פת מחלקת הפיקוח ומהנדס העירייה . לא יתכן שעל עבירה כול כך גסה המדינה תעבור על כך לסדר היום . המעורבים צריכים לעמוד למשפט פלילי על השחתת כל מערכות התכנון והבניה . קנס כספי של 15 מיליון שח מהווה אולי 10 מההכנסות של המתחם במשך עשרות שנים . הפרקליטות חייבת להגיש תביעה פלילית נגד כל המורעבים . שאלת השאלות האם ימשיכו העבריינים להגיש עוד ערעור לבית המשפט העליון .
- 2.אחד 28/08/2018 18:37הגב לתגובה זולוזון הביתה
- 1.ירקונים 28/08/2018 15:25הגב לתגובה זוואחרי שיפנו אותם יבנו מרכז מסחרי .והפעם יהיה סגור בשבת וחניה בתשלום צביעות חוגגת. המקום היחיד בפתח תקווה שאפשר להגיע אליו בשבת.
משכנתא (גרוק)ירידה קלה בריבית המשכנתאות; מזרחי טפחות שוב עם ריבית גבוהה
בפיקדונות הריבית ירדה, במשכנתאות ובהלוואות היא יורדת, אבל בפחות. "התמסורת" של השוק עובדת לטובת הבנקים. כשהם בצד המשלם אז הורדת הריבית תהיה משמעותית, כשהם בצד המקבל היא תהיה צנועה. אבל הנתונים מלמדים על מגמה. ריבית המשכנתא בדרך לרדת, גם בשל הורדת ריבית בנק ישראל שצפויה בסוף החודש וגם כי מחירי אגרות החוב כבר ירדו דרמטית והן משמשים למקורות למימון המשכנתאות.
למעשה, בשלושה חודשים ירדה ריבית המשכנתא בכ-0.3% בחודש ספטמבר הריבית ירדה ב-0.05%, ועל פי ההערכות היא ירדה כ-0.1%-0.15% באוקטובר.
בראש הטבלה של הריביות היקרות ממשיך לעמוד מזרחי טפחות, עם ריבית ממוצעת של 5.25%, בעוד הבינלאומי שומר על המקום שלו כזול במערכת עם 5.03% בלבד,אם כי להבינלאומי דרך בנק אוצר החייל יש פעילות משכנתאות מול משרד הביטחון בתנאים טובים ופעילות זו מורידה את הריבית הממוצעת לכולם.
לאומי מציג ריבית של 5.21%, הפועלים 5.19%, ודיסקונט 5.14%. מרכנתיל עומד על 5.20%, ואילו בנק ירושלים ממשיך להיות חריג עם 7.55%, ואף הציג עלייה מאוגוסט והוא גבוה משמעותית מהממוצע הארצי. הנתונים האלה מראים השוק עכשיו עדיין בקיפאון כשהבנקים לוקחים צעד אחורה וממתינים שהנגיד יקח את היוזמה הבנקים מחכים לראות אם הנגיד אכן יכריז על הורדת ריבית ב־24 לחודש, ורק אז יחליטו אם להמשיך להוריד מחירים או לשמור על הסטטוס קוו. אנחנו עדיין רואים תחרות קשה בין הבנקים אבל היא לא מקבלת ביטוי בריביות אלא בעיקר בתנאים מיחזורים והקלות בעמלות.
המגמה בשלושת החודשים האחרונים
בחודש יולי נרשם המפנה הראשון אחרי תקופה ארוכה של ריביות גבוהות. התחרות בין הבנקים התחממה, תשואות האג"ח הממשלתיות ירדו, והציפיות להפחתת ריבית בנק ישראל הלכו והתגברו. הבנקים החלו להוריד מחירים, לעיתים בצורה אגרסיבית, כדי למשוך לקוחות חדשים ולמחזר הלוואות קיימות. הריבית הממוצעת ירדה אז בכמעט 0.2% - ל־5.28%, אחרי חודשים של קיפאון.
- עלייה בפיגורי המשכנתאות - האם זה אות אזהרה למשק?
- משכנתאות ב-8.9 מיליארד שקל בספטמבר - למרות הירידה במכירות דירות - הכיצד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הירידה הזו באה אחרי חודש יוני, שבו נרשמו ריביות שיא של השנים האחרונות 5.44% בכלל המערכת, רמה שנחשבה אז כמעט חסרת תקדים. הבנקים שמרו אז על תמחור גבוה במיוחד, הציבור התקשה לעמוד בהחזרים,
והמערכת כולה פעלה תחת תנאי אשראי נוקשים בהרבה.

חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו
הפרויקט שאמור לשנות את פני התחבורה בגוש דן: כל הפרטים על מכרז המטרו הגדול בישראל
מכרז ענק בהיקף של 65 מיליארד שקל יוצא לדרך כחלק מפרויקט המטרו. הפרויקט שעליו מדווח מתמקד בשלב א' של רשת המטרו באזור מטרופולין גוש דן, מערכת שנועדה להוות נדבך משמעותי במערכת התחבורה הציבורית במרכז הארץ. הרשת כוללת שלושה קווים תת-קרקעיים, קו M1, קו M2 וקו M3, אשר בתכנון יהיו באורך כולל של כ-150 ק"מ ויכללו כ-109 תחנות.
הרשת מיועדת לשרת כ-24 רשויות מקומיות באזור גוש דן והסביבה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית למתחרה אמיתית של הרכב הפרטי. הפרויקט נחשב לעצום בהיקפו עם עלות כוללת מוערכת של מעל ל-150 מיליארד שקלים. השלב הנוכחי כולל הקמה של כ-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, במסגרת מיזם בהיקף של כ-65 מיליארד שקלים. מדובר בבוננזה ענקית לחברות התשתיות שלמעשה הצמיחה שלהן בהכנסות כמעט מובטחת.
חברת נת"ע פתחה הליך מיון מוקדם עבור חבילות העבודה הראשונות במיזם. במסגרת זו ייבחרו הקבוצות והחברות שיוזמנו להתמודד במכרזים הבאים. הצעד הזה מאפשר סינון ראשוני של שחקנים לפי קריטריונים כמו ניסיון בהקמת מנהרות ומתחמי תחנות, יכולת כלכלית, ניהול סיכונים ועמידה בדרישות בטיחות ותשתית.
השקעות ענק בתשתיות
במקביל, כבר פורסמו מכרזים בהיקפים של מיליארדי שקלים, כולל מכרז שיפוץ של כ-27,000 דירות הנמצאות בקרבת תוואי המטרו כדי למזער את ההפרעה לתושבים. הוועדה המנהלת של הפרויקט אישרה ביוני 2022 את פרסום המכרז לניהול ותכנון הקווים.
- מס המטרו יוצא לדרך - בעלי נכסים שקרובים לרכבת יממנו חלק ממנה
- הפקיעו את הקרקע – ועכשיו גם את הפיצוי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מדובר באתגר הנדסי אדיר של הקמת מאות קילומטרים של תשתית תת-קרקעית בתוך סביבת מטרופולין פעילה וצפופה. חפירת המנהרות הכפולות משלבת טכנולוגיות קידוח מתקדמות, חפירות שטח פתוח ותיאום מורכב עם מערכות קיימות של מים, ביוב, חשמל ותקשורת. התחנות התת-קרקעיות החדשניות תפעלנה כמרחבי תחבורה המקשרים לתחבורה הציבורית הקיימת, כולל אוטובוסים, רכבת קלה ורכבת ישראל, תוך חיבור למרכזי מגורים ותעסוקה.
