"נקמת סוחרי השורט": מניית טסלה משלימה התרסקות של 21% בשבועיים

מניית החברה צללה הערב 9% ברקע לראיון של מאסק שבו הוא מודה כי "איש לא ידע על הציוץ חוץ ממנו", ולמעשה מבסס את החשדות נגדו
עמית טל | (11)

בעוד המדדים המובילים בוול סטריט עברו בשעות האחרונות לעליות שערים, בהובלת מניית אפל (סימול:AAPL), הירידות במניית יצרנית המכוניות טסלה (סימול:TSLA) החריפו. מנית החברה צללה הערב 9% והשלימה ירידה של 21% מאז השיא שקבעה המנייה לאחר שמנכ"ל החברה צייץ כי הוא שוקל להפוך את החברה לפרטית. ככל שעוברים הימים, מתרבים הסימנים כי מאסק צייץ זאת במטרה לפוגע בסוחרי השורט על המניה, וכעת הוא עלול להיענש על כך.

הרשות לניירות ערך האמריקנית (SEC) פתחה בימים האחרונים בחקירה נגד החברה ונגד מאסק בחשד לביצוע מניפולציות במחיר המניה. לורה אונגר, יו"ר הרשות לניירות ערך לשעבר, התראיינה מוקדם יותר השבוע לרשת CNBC וטענה כי פעולה של הרשות כנגד מאסק היינה "סבירה בהחלט".

הירידות הערב מגיעות לאחר ראיון עם מאסק בעיתון  ה"ניו יורק טיימס" שפורסם הבוקר, ובו ולמעשה הודה מאסק כי הציוץ שלו בטוויטר עלה ללא ידיעתו של איש. וכי "המימון המובטח" כפי שצויין באותו ציוץ מפורסם, כלל איננו מובטח.

בראיון היום טוען מאסק כי התייחס להשקעה הפוטנציאלית מצד קרן ההשקעות הסעודית. אולם גורם הקרובים לקרן הסעודית פרסמו בימים האחרונים כי הקרן מעולם לא התחייבה לספק את הסכום הנדרש.

נזכיר כי הציוץ של מאסק גרם לזינוק של 11% במחיר המניה באותו ערב, והביא להפסד של 1.3 מיליארד דולר לסוחרי השורט.

בתוך כך, סוגיית תפקודו של מאסק עולה כעת למבחן, במיוחד לנוכח הפרטים המתגלים בנוגע לשימוש של מאסק בתרופת אמביאן, שעוזרת לא להירדם. השימוש בתרופה זו מצליח להדאיג   חלק מבעלי הדירקטוריון, שצינו כי לפעמים התרופות לא מרדימות את מאסק אלא במקום זאת גורמות לו לצייץ בטוויטר בשעות הקטנות של הלילה.

כעת, מחפשים בחברה לגייס מספר 2 למאסק, שיוריד ממנו את העומס הרב. מאסק חשף בראיון כי החברה פנתה בעבר לשריל סנדרברג מפייסבו.

גרף מניית החברה: מאסק אמנם הצליח לפגוע בכיס של סוחרי השורט על המניה, אך כעת נראה שהוא נמצא בבעיה גדולה הרבה יותר.

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    אלון מאסק הוא גאון, אני מאד מקווה שימשיך להצליח (ל"ת)
    אורן 19/08/2018 15:14
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    סוחר 19/08/2018 00:40
    הגב לתגובה זו
    מה שהוא עשה כאן זאת רמאות . עכשיו המחיר הוא 300 דולר למניה בדיוק כמו לפני שהתחיל כל השטויות האלה שלו. למה שהקרן הסעודית תקנה ב420$ אם הם יכולים לקנות עכשיו הרבה מאוד מניות באזור ה300 הם לא מטומטמים. בקיצור ניסה לעשות סיבוב והוא מחק הרבה כסף של שורטיסטים וגם של אנשים שקנו את המניה . לא מתקרב לזה.
  • 7.
    Fisherking 18/08/2018 20:56
    הגב לתגובה זו
    לטסלה בצורה של הגשת הצעת רכש במחיר שפוי יותר של כ 350 דולר וכן מינוי סגן בעל שיעור קומה או אף החלפת מאבק באחד רגוע יותר.אחרת המניה עלולה לשבור לכיוון ה 250...ואז זה יהיה הפירסקו של העשור...
  • 6.
    סוחרי השורט לא מתים אלא מתחלפים (ל"ת)
    אברי 18/08/2018 15:40
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    ישראל 18/08/2018 15:39
    הגב לתגובה זו
    שיימחקו כבר...
  • 4.
    420 סלנג אמריקאי למריחואנה (ל"ת)
    ודי לחכימא 18/08/2018 13:51
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    יובל 18/08/2018 11:42
    הגב לתגובה זו
    קניתי אותה יחסית במחיר גבוהה כי ציפיתי שתעלה אחרי שיוכיח כי יש לו מימון. והפסדתי 7 אחוז ביום. כל הזמן מדברים על השורטיסטים אבל הם דווקא ניצחו והרוויחו. מי שהפסידו המון הם המשקיעים וסוחרי יום. אם הייתה דרך לתבוע אותו בארץ הייתי מצרף בשניה.
  • Fisherking 18/08/2018 20:53
    הגב לתגובה זו
    למחרת את כל ההפסד אבל זאת כמובן חכמה שבדיעבד...
  • 2.
    מיירט פאשיסטים 18/08/2018 02:34
    הגב לתגובה זו
    נקווה שימצאו אותך אנשי השוק האפרו בלוח אנחלס וישברו לך את הראש. כל מתחנגלי השמאל מפסידים ואז רצים להתייפח
  • 1.
    אורי 17/08/2018 23:16
    הגב לתגובה זו
    או שתמשיכו להעריץ על עיוור חברה שמבוססת על שיווק ולא על כסף תאכלס..
  • לידיעתך ארצות הברית עובדת על שיווק אוויר ולא כסף תכלס (ל"ת)
    צ'יץ' 18/08/2018 16:52
    הגב לתגובה זו
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: