ארז כהן
צילום: יח"צ

תכנית פינוי שדה דב תבוא על חשבון דרום ת"א?

מה משמעות ההחלטה מבחינת הבירה הכלכלית של מדינת ישראל והאם האלטרנטיבה של חולדאי עדיפה יותר?

ארז כהן | (23)

תל אביב עם שדה דב או עם שרות דב? ההחלטה לפנות את שדה דב ובמקומו להקים כ-16 אלף יחידות דיור חדשות, כ-600 אלף מ"ר שטחי מסחר וכ-2,000 חדרי מלון, היא בעליל שרות דב לבירה הכלכלית של מדינת ישראל. וגם, כמי שרואה את עצמה במובנים רבים כ"עיר עולם" בינלאומית, ההחלטה תפגע בה כלכלית ומיתוגית ובמיוחד בהתקדמות ההתחדשות העירונית באזורים הוותיקים.

לעומת זאת, הצעת ראש העיר רון חולדאי להותיר את שדה דב על מקומו, לצמצם את הבנייה לכ-8,000 יחידות דיור, ולבטל הן את בניית שחי המסחר והן את בתי המלון, הינה, לטעמי, לא רק הגיונית ונכונה, אלא גם מתבקשת מכל הבחינות, הן כלכלית, הן אורבנית והן ביטחונית, כמו גם תומכת בהמשך ההתחדשות העירונית.

מפגע בטיחותי או צורך חיוני?

הטיעון הנפוץ והמקובל של חסידי תכנית פינוי שדה דב, הינו שמדובר בעתודת הקרקע הגדולה האחרונה שיש לתל אביב, שצריך לנצל את זכויות הבנייה עד תום וששדה תעופה בלב ליבה של עיר מהווה מפגע בטיחותי, אקולוגי, יוצר רעשים בסביבת מגורים מובהקת והינו דיסוננטי להתפתחות הטבעית של תל אביב מציר אבן גבירול צפונה.

כמי שמתגורר ממש בסמוך לשדה דב, בשכונת כוכב הצפון, אעיד על כך שאין טעות גדולה מזו. השדה לא רק שאינו מהווה כלל ועיקר מטרד במקומו הנוכחי, הוא אף משמש בזמנים רגילים רבבות תל אביבים ותושבי ערים סמוכות שרוצים לטוס לאילת, והעתקתו הצפויה לנתב"ג תפגע לא רק בהם, אלא גם, ובעיקר, בתיירות לאילת, ובעתות חירום, כמובן, יהיה תמיד צורך בשדה תעופה נגיש וזמין.

יתרה מכך, תראו לי עיר בינלאומית גדולה אחת בעולם, שאין לה שדה תעופה בתוכה, או בצמוד אליה, בין אם מדובר בלה גווארדיה בניו יורק, לונדון איירפורט, אורלי ולה בורז'ה בפריז, לינטה במילאנו והרשימה עוד ארוכה. אין לי צל של ספק שהעתקת השדה, תביא עימה, ובנוסף למה שציינתי, גם פגיעה כלכלית ומיתוגית כזו או אחרת בתל אביב.

"צפון עשיר" ו"דרום עני" - האם התכנית דווקא תגדיל את הפער?

ולגבי הטיעון, החשוב לכשעצמו, של היעדר ניצול זכויות קרקע. ראשית, כחסיד מובהק של התחדשות עירונית, אני סבור שדווקא העתקת השדה ממקומו והניסיון לקדם כמות אדירה של יחידות אדירות סביב המתחם שיתפנה, תביא לפגיעה בהתחדשות העירונית בלב תל אביב, בצפון הישן ובאזורים נוספים, ודווקא בעיתוי בו סוף סוף מקדמים בה התחדשות עירונית באופן משמעותי, כפי שהוחלט לאחרונה לגבי הרובעים 3 ו-4 בצפון הישן.

שנית, תכנית פינוי השדה תסיט את עיקר כובד המשקל בפיתוח תל אביב בעשורים הקרובים לכיוון צפון-מערב, ותבוא, במישרין, על חשבון התהליכים המשמעותיים המתרחשים כעת ברובעים הדרומיים של תל אביב, רובע 7 (יפו), רובע 8 (התחנה המרכזית/פלורנטין שפירא) ורובע 9 (השכונות הדרום מזרחיות, יד אליהו, התקווה, כפר שלם) ותחדד עוד יותר את הפער בין "צפון עשיר" ל"דרום עני".

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

שלישית, פשרת חולדאי המדברת על כ-8,000 יחידות דיור הינה בהחלט תוספת דיור משמעותית ומספיקה לביקושים שיהיו באיזור זה בעשורים הקרובים, ובמיוחד לאחר קידום שכונות חדשות בעשורים האחרונים דוגמת רמת אביב החדשה, הגוש הגדול, ג' החדשה, ל' החדשה ועוד.

רביעית, בד בבד ניתן יהיה בנקל לבזר את יתר ה-8,000 יחידות דיור שיתבטלו בתכניות משיקות דוגמת תא/3700 מתחם גלילות ועוד. זה גם יחסוך סכומי עתק שיושקעו בתשתיות, ובסופו של דבר הן מבחינת נדל"ן והן כלכלית, תכנית חולדאי תהיה הרבה יותר נכונה.

לסיכום, אדגיש כי אני רואה בהחלטה אם לפנות או לא לפנות את שדה דב לא רק החלטה נדל"נית גרידא, אלא גם החלטה אסטרטגית כבדת משקל לגבי עתידה של העיר העברית הראשונה - האם פניה לקדם בנייה מופרזת וחסרת הגיון של שכונות ענק פרבריות בצפונה, או לשים דגש על התחדשות עירונית הן בצפון הישן, הן בלב העיר והן ברובעים הדרומיים?פינוי שדה דב, בכך אנוכי בטוח, יפר את האיזון. 

תגובות לכתבה(23):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 14.
    אביחי 14/07/2018 14:47
    הגב לתגובה זו
    יש את נתבג ויעשו שם מתחם לטיסות פנים במקרה הצורך. ראש עירית אילת מתלונן שצריך את השדה בשביל שרותי רפואה טובים. אתה ראש עיר. יש לך בית חולים בעיר. למה שלא תשקיע שם כסף? למה לא לשדרג את יוספטל?
  • ארז 17/07/2018 07:56
    הגב לתגובה זו
    בניגוד למה שכתבת, נתבג כבר הוכרז כלא מתאים על ידי הדרגים המקצועיים בתעופה בארץ. הוא ״סתום״ כבר היום ללא 30 התנועות ביום הפועלות בשדה דב ושהיו אמורות לעבור אליו.
  • 13.
    איתן 10/07/2018 09:30
    הגב לתגובה זו
    בכל העולם שדות תעופה מחוץ לערים צריך להמשיך להגדיל את הצע הדירות גם שפותרים את בעיית הביקוש בבניית דירות אז הפתרון לא טוב יש בעלי אינטרסים שרוצים שהמצב של עליית מחירי הדירות יימשך בכל מחיר - חבל
  • 12.
    אפי 09/07/2018 09:36
    הגב לתגובה זו
    דעתך לא מעניינת ולא משכנעת.הייתי רוצה לשמוע את דעתך באים היה לך קרקע פרטי והיום אומרים לך שאתה לא יכול לממש את זכותך המלאה להגשים את חלומך.אתה אינטרסנט.חכם על אחרים.
  • ארז 09/07/2018 14:21
    הגב לתגובה זו
    גם כביש 6, אוניברסיטה תל אביב, איכילוב, ולמעשה כמעט כל תשתית גדולה יושבת בחלקים מסויימים על אדמות פרטיות. אנחנו למזלנו חיים במדינה מתוקנת שראשיה צריכים לחשוב על טובת כלל אזרחי ישראל, שיקולים בטחוניים, תשתיות תחבורתיות וכו׳ ואחרון חביב זה אתה-יורש הקרקע שעשוי להיפגע למרות שנכון היה לפצות אותכם בדרך כל שהיא.
  • 11.
    מדוייק! - כל מילה נוספת מיותרת. (ל"ת)
    ארז 09/07/2018 06:00
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    צורך חיוני??? 08/07/2018 21:43
    הגב לתגובה זו
    גם נמל התעופה שרל דה גול רחוק מפריז כשעת נסיעה במכונית.
  • ארז 09/07/2018 14:23
    הגב לתגובה זו
    לפריז יש את לה בורז׳ה, ולמעשה לכל עיר מתוקנת, יש את השדה המוניציפלי שלה.
  • 9.
    דירה 08/07/2018 20:43
    הגב לתגובה זו
    רובע 9 זה אזור של בנינים בני 60 ומעלה ללא מקלטים ללא ממדים מערכת ביוב קורסת מערכת חשמל ללא ארקות לביקורת חברת חשמל התחדשות עירונית תמורת 215 דירות והקמת מגדלים עד 2500 דירות חדשות .. ראש ממשלת תל אביב ומהנדס ממשלת תל אביב מסרבים לחתום ישכבר תוכנית מתאר יש קבלנים יש יזמים הסיבה הצפון נעשיר עלוול להפגע מהדרום העני שחלילה מחירי הידות בתל אביב ירדו לכן תרשמו לפניכם אם חלילה אחד הבניין יקרוס אחד אחד הדיירים יתחשמל אתבע את רון חודלאי ואת מהנדס העיר ואת מועצת תל אביב על הריגה התרשלות אני במקצועי עורך דין כתבהתביעה כבר מוכן אצלי.. מקקוה שהמערת תפרסם את תגובתי
  • 8.
    דברי הבל (ל"ת)
    שוקי 08/07/2018 16:07
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    ג׳סיקה 08/07/2018 15:16
    הגב לתגובה זו
    סע 150 מטרים צפונה ותרגיש במטרד. חוסר אחריות להפיץ שקרים כאלה בכתבה. אם אתה באמת שמאי אז אתה עובד בטח עובד עבור בעל אינטרס להשאיר את השדה. לא יכול להיות ששמאי עם אחריות מקצועית לנתונים מסתיר את העובדות החשובות ביותר כמו למשל ריח הדס״ל שממלא את שכונת נופי ים. רעשי מנועי מטוסים בשבתות ולילות. פשוט בדיחה שביזפורטל נתנו לך לפרסם.
  • בוודאי שהוא בעל אינט 08/07/2018 16:27
    הגב לתגובה זו
    פיתוח הארץ וטובת הציבור לא בא בחשבון,רק המושחתים והמקורבים.
  • 6.
    שדה דב לא נוח 08/07/2018 15:14
    הגב לתגובה זו
    לא היינו באילת 7 שנים ולא מתכוונים לנסוע לשם ,אין מה לחפש שם ושדה דב בכלל נמצא בצפון תל אביב על האדמה הכי יקרה בארץ ,סתם איזור לא מפותח ומוזנח. ישראל הייתה מזממן צריכה לעשות רכבת לאילת אבל אינטרסנטים מארקיע ומקורבים לא מוכנים להשקיע..רצו בזמנו שסינים ייבנו מסילה אבל למה שאגד וארקיע יסכימו ?למה שהסינים יסכימו אם כל הזמן נופלים פועלים מבניינים?
  • סימפל 09/07/2018 02:37
    הגב לתגובה זו
    לחץ של מצריים על הממשלות הפחדניות של ישראל שלא להתחרות בתעלת סואץ.
  • 5.
    בארץ 08/07/2018 15:11
    הגב לתגובה זו
    מנסים לחקות את השדות תעופה בעולם...כולה מדינה של מטר על מטר ,בקיצור לא יפסיקו כאן לבלבל את המוח כי יש כמה אינטרסנטים שלא מפתחים את הארץ לטובת הציבור אלא לטובת הנאותיהם של המקורבים והמו שחת ים
  • 4.
    שדה דב לא משרת 08/07/2018 15:09
    הגב לתגובה זו
    השדה הזה משרת את המקורבים בשדה התעופה ,ראש עיריית תל אביב שהיה טייס בעבר,המקורבים שלו עיריית אילת וחלק מהתושבים שם . בעלי הקרקע והתושבים שם לא נספרים כי הבריונים מסובבים את כולם על האצבע .
  • 3.
    גליה רומנו לובטון 08/07/2018 14:49
    הגב לתגובה זו
    כתושבת האזור , אני ורבים משכניי סובלים מרעש השדה ומזיהור אוויר ורוחות מזהמים הנגרמים מפעילות השדה כמו כן ילדיי לומדים בבית הספר ואשכול הגנים הממוקמים על נתיבי ההמראות והנליחיתות הנתונים אינם . שדה התעופה הבינלומי לוד נמצא כ19קמ מהעיר ומספק שירות ומהנה קרוב לעיר ת"א כמו ברוב הערים בעולם אם קרוב ביותר. תוכנית חולדאי אינה מענה טוב יותר ועל כך נתנו את הדעת בדיון ארוך בוועדה המקומית לפניי כשלושה שבועות . אם תוכנית חולדאי תאושר( מקווה מאוד שלא) זו תהיה בכייה לדורות ,כולל אותך.
  • ארז 09/07/2018 21:52
    הגב לתגובה זו
    תושבים מסביב לשדה , תומכים בהשארתו.? דברי בשם עצמך, רוב תושבי השכונות מסביב לשדה דב מעדיפים את שדה התעופה ותכנית חולדאי על פני נוף ומפגעים שיהיו כתוצאה מהבניה המתוכננת במידה וחלילה השדה יפונה.
  • 2.
    תושב 08/07/2018 14:10
    הגב לתגובה זו
    השדה מזהם אויר בדלק סילוני מסרטן צמוד לגנים ובית ספר. השדה יושב על פיתוח פארק ירוק שאפילו לא ציינת. לך מפריע הבניה כי זה מול הבית שלך, חשיבה אגואיסטית. ולשקר אין רגליים, אז חמה לרשום שאין עיר בלי שדה שזה הפוך. אין עיר בעולם עם שדה צמוד, שדה התעופה שאתה וחבריך הטייקונים נשענים עליו הוא לונדון שממוקם 9 ק"מ מהעיר, ויושב בפרבר מול שכונת עוני עם זיהום מטורף שנכתה עליו בכל מקום.
  • ארז 09/07/2018 06:10
    הגב לתגובה זו
    כל מה שכתבת, רק הפוך!
  • 1.
    אדוה 08/07/2018 13:49
    הגב לתגובה זו
    קודם כל אני במקומך הייתי בודקת את הטענות לפני פירסומן במקום לכתוב שטויות כל שדות התעופה שהזכרת רחוקים לפחות כמה קמ מבתי מגורים בעוד שדה דב ממוקם 100 מטר מגני ילדים ובית ספר. אז נא לרדת ממגדל השן לשטח ולהריח את אדי הדלק!
  • ארז(טייס) 09/07/2018 06:04
    הגב לתגובה זו
    לונדון סיטי נמצא במרכז לונדון מטרים ספורים מבנייני מגורים, כנל ניס, ג״נבה, רומא צ׳מפינו, ואן נאיס בלוס אנגלס, ביגן היל בלונדון, לה בורז׳ה בפריז, ועוד אין ספור דוגמאות לשדות תעופה עירוניים שאני טס אליהם.
  • שכן 08/07/2018 15:32
    הגב לתגובה זו
    אם אתה שמאי . אני לא הייתי נותן לך לעשות שמאות אצלי בשרותים. תכנס לעוק הענין תראה מה רצו לעשות במקום. ומהבעלי אינטרסים ובעלי הון רוצים לעשות עוד שכונת לשינה בלבד. תבדוק ןתחשוב
פנסיה (גרוק)פנסיה (גרוק)

קיבוע זכויות: טופס הפנסיה שעלול להפוך למוקש מס

מה שנראה כמו טופס ביורוקרטי מול מס הכנסה, עשוי להיות צומת קריטי שיקבע אם תיהנו מפטור של אלפי שקלים בחודש, או שתשלמו מס מיותר לכל החיים. בקיבוע זכויות, כל סימון קטן מתורגם לכסף גדול, וכל טעות עלולה להצטבר למאות אלפי שקלים שאבדו. דרך מקרים אמיתיים מהשטח מתברר איך איחור, סיווג שגוי או בחירה שנשמעה זהירה, הפכו לפגיעה כלכלית כבדה. ומנגד, איך תיקון בזמן יכול להפוך את הטופס למנוע של החזרי מס

ערן רובין |

קיבוע זכויות הופך להיות נושא חם בתחילת 2026. מינואר ממשיכה הרפורמה שהוחלט על תיקון המתווה שלה, שלפיה הפטור ממס על קצבאות הפנסיה יעלה בהדרגה עד 67%  באופן הדרגתי. במקום קפיצה אחת ב‑2025. כל פעימה (כולל זו של 2026) מגדילה עוד קצת את הפטור החודשי, אבל מי וכמה ייהנו בפועל? זה נקבע דרך קיבוע הזכויות (טופס 161ד) שבאמצעותו מנצלים את ההטבה.

מי שהגיע לגיל פרישה וגם מקבל פנסיה נדרש להחליט איך לחלק את הפטור בין קצבה חודשית לבין משיכות הוניות (פיצויים, היוון תגמולים, תיקון 190). ההחלטות האלה נעשות דרך קיבוע זכויות, והן כמעט בלתי הפיכותבפנסיה של 20–30 אלף ש״ח בחודש, כל אחוז פטור נוסף מתורגם לעשרות אלפי שקלים לאורך החיים, כך שהגדלת הפטור מ‑52% ל‑67% היא "אירוע הון" של מאות אלפי שקלים, אבל רק אם הקיבוע בנוי נכון. שגיאה בקיזוז פטורים, בהיוון או בסיווג מענקי פרישה "אוכלת" חלק מההטבה בכל אחת מהפעימות של הרפורמה. במילים אחרות, אתם יכולים להרוויח עשרות אלפים או להפסיד עשרות אלפים ואפילו יותר - אז שווה להכיר את הנושא:



טופס אחד, איחור קטן, ובלי לשים לב השארתם לקופת המדינה מאות אלפי שקלים מהפנסיה שלכם. כל זה קורה בקיבוע זכויות - הליך שרוב הפורשים בטוחים שהוא טכני, אבל בפועל הוא אחת ההחלטות הכלכליות הגדולות ביותר בחיים. מי שמתייחס אליו כאל עוד טופס למס הכנסה, מגלה לפעמים מאוחר מדי ששילם מס על כסף שיכול היה להיות פטור לחלוטין.

שי אהרונוביץ מנהל רשות המסים
צילום: יעל צור
פרשנות

רואה החשבון שניצח את מס הכנסה - ולמה זה חשוב לכם?

רבבות חברות ועסקים נכנסו תחת חבות מס לפי שיעור המס השולי - זה התחיל בחברות ארנק, אבל רשות המסים הכניסה השנה במסגרת חוק הרווחים הכלואים היקף אדיר של עסקים; פסק דין שמתייחס למצב לפני החוק החדש מספק תובנות איך בית המשפט בודק אם מדובר בחברת ארנק או לא? 

עינת דואני |
נושאים בכתבה חברת ארנק

פסק דין ראשון שהגיע לבית המפשט בנושא "חברת ארנק" הוא חשוב להבנה איך השופטים מתייחסים לסוגיות האפורות, אבל לפני שנתעמק בפסד הדין הזה, על מה בעצם מדובר? חברות ארנק הן חברות שמס הכנסה רואה בהן צינור מלאכותי להעברת כספים מהלקוחות למספק השירות, עם תחנה בדרך - החברה עצמה. בעל החברה מעדיף פעילות תחת חברה כי אז ההכנסות ימוסו לפי שיעור מס חברות - 235 ולא לפי שיעור המס השולי שלו - לרוב מעל 50%. 

רשות המסים רצתה לחסום את תכנון המס הזה וקבעה הוראות למיסוי חברות ארנק, כשלפני שנה חוקק חוק שקשור גם לחברות ארנק במסגרת חוק הרווחים הכלואים. במסגרת החוק החדש המעגל התרחב ורשות המסים הכניסה לסל של חבות לפי מס שולי גם חברות שהן לא חברות ארנק קלאסיות עם תנאים מסוימים.     

לאחרונה התפרסמה סנונית ראשונה של פסיקה של ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע של כב' השופטת  יעל ייטב בנושא "חברות ארנק" (פס"ד אמיר נוריאל (ע"מ 28848-04-22)). צפוי שיהיו פסקי דין נוספים, שכן ישנם מספר תיקים בנושא שנמצאים בדיונים בבתי המשפט.

נדגיש שוב כי, פס"ד מתייחס לנוסח הסעיף לפני הרחבתו במסגרת חקיקה גם להכנסות נוספות לרבות "הכנסה מפעילות עתירה יגיעה אישית" אשר יכולה לחול על כמעט כל סוגי העסקים הפועלים במדינת ישראל. עם זאת, ביחס לסוגיות שנדונו בפס"ד ישנה רלוונטיות גם לנוסח החדש של הסעיף ולפרשנות שמעניק ביהמ"ש להוראות הסעיף ובעיקר לקביעת ביהמ"ש ביחס לפרשנות ולעמדת מס הכנסה. 

מס חברות או מס שולי - הבדל של 24% בשיעור המס

מדובר בפס"ד מחוזי ולא עליון, ולפיכך אין הוא מהווה הלכה מחייבת, אך הוא מהווה אבן דרך חשובה ביחס לפרשנות של הוראות סעיף 62א לפקודה. עיקר המחלקות בפס"ד סבבה סביב הסוגייה - האם יש לראות את ההכנסות של חברת "נוריאל יועצים בע"מ" אשר מר אמיר נוריאל רואה חשבון בעיסוקו הינו בעל המניות היחיד בה, כהכנסות שמיוחסות אליו באופן אישי בהתאם לדין החל על "חברות הארנק", המשמעות המיסויות הינה - האם ההכנסה השוטפת שלה החברה תחויב בשלב הזה במס חברות או שמא תיוחס ההכנסה כהכנסה אישית של מר נוריאל באופן אישי ותחויב במס שולי החל על יחדים. (נציין כי, ההפרש הינו תוספת מס מיידית של כ- 24%).