שוורים ודובים וול סטריט
צילום: Istock

סגירה מעורבת בוול סטריט: הבנקים ירדו, הטכנולוגיות המשיכו לטפס

שוק המט"ח רותח כאשר האירו נופל בכ-1.7% מול המטבע האמריקני. טוויטר זינקה 6.1%, טסלה הוסיפה 3.6%. מנגד, סיטי בנק ירדה 1.7%

עמית טל | (3)

יום המסחר בוול סטריט נסגר במגמה מעורבת, כאשר מורגש שוני רב בין הסקטורים השונים. מדיניות 3 הבנקים המרכזיים הגדולים בעולם עומדת במרכז הבמה. שוקי המט"ח והאג"ח גועשים הערב לאחר החלטת הריבית אמש בארה"ב והיום באירופה.

בגזרת הדואליות, פלוריסטם (סימול:PSTI) איבדה 4.9%. מיילן (סימול:MYL) ירדה 5.1%. טבע (סימול:TEVA) השילה 2%.

מדדי וול סטריט

S&P 500 0.13%

דאו ג'ונס 0.16%

נאסד"ק -0.21%

2 מהבנקים המרכזיים הגדולים בעולם בחרו ביומיים האחרונים בצמצום מוניטרי. הפד' היה הראשון אמש, כאשר החליט להעלות את הריבית לרמה של 1.75%-2%, וכן הפתיע את השוק כאשר הוא מצפה כעת לעוד 2 העלאות נוספות במהלך 2018. הבחירה של הפד' מגיעה ברקע לנתוני מאקרו חזקים במיוחד בתקופה האחרונה, אשר מעלים את החשש מהתחממות יתר של הכלכלה האמריקנית. נתוני המחירים לייצרן ולצרכן עלו בחדות בחודש האחרון, וכעת האינפלציה בארה"ב מעל היעד הרשמי של הפד' - קצב עלייה של 2% בשנה (לכתבה המלאה).

הבנק המרכזי באירופה הצטרף למגמה הערב, והודיע כי לאחר שהזרים לשווקים קרוב ל-3 טריליון אירו במהלך השנתיים האחרונות, הבנק צפוי להפחית את סכום הרכישות החודשיות לרמה ל 15 מיליארד אירו בחודש, ולסיים כליל את תוכנית הרכישות בסוף שנת 2018 (לכתבה המלאה).

נזכיר כי ההחלטה היום על צמצום תוכנית הרכישות וסיומה בהמשך השנה מגיעה למרות הנתונים החלשים שמגיעים מגוש האירו לאחרונה, ומרמזים על כניסה למיתון כבר בספטמבר 2019. תוכנית הרכישות של הבנק פועלת על פי שיטת "מפתח הון", כלומר, הבנק רוכש נכסים של מדינות בהתאם לגודלה של הכלכלה, ולפיכך, לגרמניה יש את החלק הגדול ביותר ברכישות של הבנק. כמו כן, ע"פ חוקי הבנק, חל איסור לעלות על קנייה מעל 33% במדינה ספציפית מכלל האג"ח בשוק. הורדת הסכום החודשי לרמה של 15 מיליארד אירו בחודש החל מספטמבר מאפשרת לבנק להמשיך בתוכנית מבלי לחרוג ממגבלה זו. בסוף 2018 הבנק צפוי להגיע למגבלה בכל המדינות באיחוד, ולכן הוא מחויב לסיים אותה עוד השנה (לכתבה המלאה על השיקולים של דראגי).

למרות ההודעה הערב של הבנק המרכזי באירופה, תשואות האג"ח באירופה יורדות כעת. התשואה על אג"ח גרמניה יורדת לרמה של 0.44%. ירידת התשואות באירופה משפיעה גם על שוקי האג"ח בארה"ב, כאשר התשואה ל-10 שנים ירדה לרמה של 2.94%.

שוק המט"ח גועש כעת כצפוי ברקע להחלטת הריבית באירופה. האירו התרסק בכ-1.7% מול המטבע האמריקני. נזכיר כי לאחרונה ביצע "חיתוך זהב", כלומר ממוצע נע קצר (50 ימים) חותך כלפי מעלה את ממוצע הנע הארוך (200 יום). בפני רבים, חיתוך זה הוא איתות למהלך חד למעלה לטווחים ארוכים (לכתבה המלאה).

בגזרת השווקים המתעוררים, הלחץ של הדולר נמשך בעוצמה גם הערב כאשר המטבע בארגנטינה מתרסק כעת בכ-6.7%. הלירה הטורקית עברה לירידות של 1.4%. על הלחץ בשוקי המט"ח לחץ כאן.

בגזרת המאקרו, נתון המכירות הקמעונאיות הצביע על עלייה של 0.8% במהלך החודש האחרון, גבוה מהצפי שעמד על עלייה של 0.4% בלבד.

במרכז

מניית Twenty-First Century Fox (סימול:FOXA) הוסיפה 2.1%, וריכזה עניין לאחר שזינקה אמש בכ-7.7% על רקע ציפייה לתחרות בין חברת דיסני לחברת קומקסט בנוגע לרכישת החלקים של רופרט מרדוק בחברה (לכתבה המלאה).

במסחר הערב ניכר שוני רב בין הסקטורים השונים. מניית טוויטר (סימול:TWTR) זינקה הערב 6.1% ומשלימה זינוק של 37% בחודש האחרון. מניית נטפליקס (סימול:;NFLX) הוסיפה הערב 3.4% ונסחרת בשיא כל הזמנים. מנגד, הבנקים מאבדים גובה ברקע לירידה בתשואות האג"חים. סיטי בנק (סימול:C) הובילה את המגמה השלילית ומאבדת 1.7%.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    האורקל מהקריות 15/06/2018 03:02
    הגב לתגובה זו
    16% עשתה היום.. היא תעצור מתישהו?
  • 2.
    מה יש לפורסייט 8 אחוז למעלה?? (ל"ת)
    FRSX 15/06/2018 01:48
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    משה 14/06/2018 22:39
    הגב לתגובה זו
    כל הניסיונות להפיל את השוק כשלו! מעתה ואילך רק עולה ועולה הפחד איבד את מקומו
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: