וול סטריט
צילום: Istock

סגירה מעורבת בוול סטריט: מניית בנק אוף אמריקה ירדה 1.8%

הלחץ בשווקים המתעוררים נמשך גם הערב, תשואות האג"ח תיקנו למטה בחדות, אופקו התרסקה 18.5%, מניית גולדמן זאקס השילה 0.8%
עמית טל | (7)

יום המסחר בוול סטריט נסגר במגמה מעורבת, כאשר הזינוק בתשואות האג"ח באירופה, לחץ המכירות בשווקים המתעוררים, וההכחשה של הממשל בסין בנוגע להצעה על הפחתת הגירעון המסחרי של ארה"ב בכ-200 מיליארד דולר העיבו על המסחר.

בגזרת הישראליות, אופקו (סימול:OPK) נפלה הערב 18.5% לאחר שזינקה בשבועיים האחרונים בכ-60%. הירידה מגיעה הערב לאחר שהחברה הבוחנת החלטות בנוגע  למבטח הממשלתי המליצה כי לא לכלול את הבדיקה של אופקו - 4Kscore , לסרטן הערמונית. פירוש הדבר הוא שהחברה איננה מעריכה שהבדיקה מדויקת לגבי ההחלטה על אופן הטיפול.

מדדי וול סטריט

S&P 500 0.13%

דאו ג'ונס 0.16%

נאסד"ק -0.21%

אמש נסגרו המדדים בוול סטריט בירידות שערים קלות ברקע לקניות של הפד' בשוק האג"ח מגובה המשכנתאות בארה"ב בסכום של כ-1.2 מיליארד דולר כחלק מניהול המאזן השוטף של הבנק. 

 

העסקאות של הפד' אמש בשוקי האג"ח מגובה משכנתאות

 

 

שוק האג"ח בעולם מרכזים בימים האחרונים את רוב תשומת הלב. נכון לשעה זו, תשואות האג"ח הממשלתיים של ארה"ב תיקנו הערב למטה. התשואה ל-10 שנים עומדת כעת על 3.06% . כצפוי, שוקי האג"ח האירופאים חוזרים בימים האחרונים לכותרות, ונראה כי הלחץ על המדינות החלשות באיחוד צפוי להתגבר ככל שנתקרב למועד סיום תוכנית הרכישות של הבנק המרכזי בספטמבר בקרוב. תשואות האג"ח של איטליה המשיכו לזנק הערב ברקע להקמת הקואלציה ע"י המפלגות הקיצוניות במדינה. חוזי הביטוח על חדלות פירעון של איטליה קפצו הערב לשיא מתחילת 2018.

 

חוזי הביטוח  על החוב של איטליה הערב: משבר החובות באירופה חוזר?

 

נזכיר כי הלחץ בשווקים המתעוררים בתקופה האחרונה עשוי "להדביק" את מדינות האיחוד בקרוב, ובפרט את ספרד החשופה מאוד לשווקים באמריקה הלטינית (לכתבה המלאה).

 

 

הלחץ בשווקים המתעוררים נמשך גם הערב בעוצמה, כאשר נראה שהמוקד הערב הוא על טורקיה ועל ברזיל. המטבע הברזילאי נפל בכ-3% ביממה האחרונה למרות החלטה "ניצית" של הבנק המרכזי במדינה שהשאיר את הריבית על כנה. הסיטואציה אצל שכנתנו טורקיה ממשיך להסתבך, הלירה הטורקית רושמת הערב שפל נוסף ותשואות האג"ח ל-10 שנים של המדינה מזנקות לשיא של 15%.

 

במרכז

סקטור האנרגיה צפויה להמשיך לעמוד במרכז ברקע לזינוק במחירי הנפט בחודש האחרון. נזכיר כי תעודת הסל העוקבת אחר הסקטור (סימול:XLE) השילה הערב 0.7% לאחר שהשלימה מהלך חד של יותר מ-13% בחודש האחרון.

 

מניית מלאנוקס (סימול:MLNX) ירדה הערב 2.2% ומרכזת עניין לאחר הדו"חות שפרסמה אמש(לכתבה המלאה).

 

תעודות הסל העוקבות אחר השווקים המתעוררים מרכזות עניין גם הערב ברקע ללחץ על כלכלות אלו. תעודת הסל העוקבת אחר החובות של אותן מדינות  (סימול:EMLC) איבדה ביומיים האחרונים כ-2%.

 

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    אני יודע שלא תפרסמו את תגובתי גועל נפש (ל"ת)
    א מ 19/05/2018 10:10
    הגב לתגובה זו
  • מה המיוחד שהיה אמור למנוע פרסום? (ל"ת)
    אז פירסמו 20/05/2018 18:22
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    גועל נפש ביזפורטל מסננים תגובות שרלטנות (ל"ת)
    א מ 19/05/2018 10:09
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    רצים להטיס הדוקים לשמים (ל"ת)
    לכל הלוזרים 18/05/2018 17:10
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    מר רק למעלה 18/05/2018 16:15
    הגב לתגובה זו
    תאמינו רק לאלו שאומרים כמוני עשר עשרים מאתיים אחוז למעלה בעיקר קנאביס
  • 2.
    ניר לעמית 18/05/2018 16:13
    הגב לתגובה זו
    אנו בכיוון הנכון והמוחלט. הפלופ הגדול יהיה דווקא בארצות הברית שיאפיל על מה שיקרה בשאר העולם.
  • 1.
    ניר לעמית 18/05/2018 16:12
    הגב לתגובה זו
    אנו בכיוון הנכון והמוחלט. הפלופ הגדול יהיה דווקא בארצות הברית שיאפיל על מה שיקרה בשאר העולם.
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: