יוסי פרנק
צילום: Bizportal

עודפי הגבייה מצטמצמים - האם כחלון יתעורר?

בעוד כחלון ממשיך להישען על הצלחות עבר, הוא אינו נוקט יוזמה ומצטרף לבנק ישראל במלחמתו בספקולנטים, על מנת להחזיר את השקל למקומו הטבעי

יוסי פרנק | (7)

בחודשים האחרונים קיבלו כחלון ואנשיו באוצר אינסוף תמרורי אזהרה והתעלמו מכולם. לא פעם ולא פעמיים הוזהרו נערי האוצר שחיוכי השמחה אותם מפזר שר האוצר לכל עבר עם פרסום נתוני הצמיחה, הם חסרי משמעות ואי אפשר להישען לאורך זמן על צמיחה שאינה ברת קיימא. כחלון העדיף להתעלם וחשב שהתרנגולת שלו תמשיך להטיל ביצי זהב גם אם ירעיב אותה, ממש כמו האיכר שנתן לסוסו פחות ופחות מים עד שהסוס מת.

ביצת זהב אחת הייתה גביית מס הכנסה. משה אשר עשה עבודת קודש. סיום הקדנציה שלו מלווה בחשש רב ולטעמי היה צריך לעשות הרבה יותר על מנת להשאירו בתפקיד. כל שנותר לנו לקוות הוא שיורשו ימשיך את המורשת.

ביצת זהב שנייה הייתה הייצוא. ככל שמייצאים יותר, יש יותר הכנסות ממסים אבל מה לעשות שהיצוא מושפע משער החליפין ולמרות שההשפעה מגיעה באיחור של שנה לפחות, היא מגיעה ונתוני הגביה של הרבעון הראשון הם רק הניצנים. היצוא הישראלי נפגע פגיעה מהותית בשער חליפין של 3.50, שלא לדבר על שערים נמוכים יותר אותם כבר ראינו בחודשים האחרונים. התעלמותו המופגנת של האוצר מנתון זה והישענות על התיזה המגוחכת ששקל חזק טוב ליוקר המחיה וזה חשוב יותר מיצוא, מתפוצצת לו כעת בפרצוף.

וגם ביצת הזהב השלישית קשורה קשר הדוק לשער החליפין - ההיי טק. לפני מספר חודשים נפגש ניר זוהר, נשיא וויקס ויו"ר פורום חברות הצמיחה עם שר האוצר והסביר לו במספרים כיצד שער החליפין פוגע קשות בתעשיית ההיי טק. יותר ויותר חברות מעבירות פעילות למזרח אירופה, אסיה ואפילו לארה"ב עקב עוצמתו המופרזת של השקל.

נראה היה כי לכחלון ירד האסימון סוף סוף והוא הבין "היכן מרוחה החמאה" אולם מילים לחוד ומעשים לחוד. האוצר לא נוקט יוזמות ולא מצטרף לבנק ישראל במלחמתו בספקולנטים, על מנת להחזיר את השקל למקומו הטבעי, בנק ישראל ,כצפוי יש לומר, לקח צעד לאחור ולא עשה דבר בחודשיים האחרונים והתוצאה ברורה. חברות היי טק ממשיכות לגייס ולהעביר פעילות מעבר לים ומדינת ישראל מרוויחה פחות, אבל הרבה פחות ממסים.

אז אל תתפלא מר כחלון שעודפי הגבייה הצטמצמו כל כך ואין לך מתנות לחלק לנו לכבוד יום העצמאות השבעים למדינה. עודפי ההכנסות ימשיכו להצטמצם כל עוד תקשיב לקולות במשרדך האומרים לך להתעלם מסוגיית שער החליפין.

בקצב הזה העודפים ימשיכו להצטמצם ונזדקק לעוד כמה ניסים על מנת שלא ייעלמו. תתחיל לטפל בבעיה ותגלה מהר מאד שכשתילחם בספקולנטים והשקל יחזור לערכו האמתי, הצמיחה תחזור להיות ברת קיימא, עודפי הגבייה שלך יחזרו לגדול ותוכל לחלק מתנות לעם ישראל.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

הכותב הוא יוסי פרנק, יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס לניהול סיכונים.

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    משה לידור 30/04/2018 11:59
    הגב לתגובה זו
    השקל נחלש בלי שום טיפול ב"ספקולנטים"שפרנק כבר עשר שנים תולה בהם את כל הסיבות לטעויות שלו.
  • 6.
    משה לידור 30/04/2018 11:57
    הגב לתגובה זו
    לא להקשיב לשרלטן.
  • 5.
    הורדת מס תעודד את הפעילות הכלכלית (ל"ת)
    להוריד מיסים 10/04/2018 18:45
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    י 10/04/2018 17:58
    הגב לתגובה זו
    אבל מי שמתחיל מאמר ב"להחזיר את השקל למקומו הטבעי" לא מאמין בכוחות השוק ומאמין שמישהו צריך לקנות ממנו את ההימור שהוא לקח. דולר חזק זוהי סובסידיה לטיקונים על חשבון האזרחים. שוק ההי טק בישראל נמצא במצב של 100% תעסוקה אי אפשר למצוא עובדים אז מי שרוצה לעבור להודו שיבורך ...
  • 3.
    רועי 10/04/2018 16:22
    הגב לתגובה זו
    הכלכלה שלנו לא יכולה לשרוד על ביקוש מבית והיא חייבת להיות מבוססת על יצוא חזק , צריך להחליש את השקל הגיע הזמן שמישהו יתעורר בנושא הזה..
  • 2.
    הוא שר הדירות מה פתאום שיחזיר את השקל למקומו הטבעי (ל"ת)
    כחלון 10/04/2018 15:58
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אריה 10/04/2018 15:44
    הגב לתגובה זו
    כחלון אחראי לשער חליפין ולא בנק ישראל? נא לפרט מה יכול לעשות !!! סתם כתבה ללא דוגמה איזו חברה העבירה פעילות. אצלנו לא הורדו מסים?
צילום: Martijn Stoof, Pexelsצילום: Martijn Stoof, Pexels

המטוס ששינה את פני התעופה המסחרית למרות שייצורו הופסק

פיתוח איירבוס A380, המטוס הגדול בעולם, עלה לחברה 25 מיליארד דולר, והוא נחשב לתופעה מיוחדת במינה בעולם התעופה. אף על פי כן, בשל מיעוט הזמנות, הפסיקה החברה לייצרו לפני 4 שנים, וגם החברות שמפעילות אותו, מתכוונות להיפרד ממנו מוקדם מהצפוי 



עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס

מטוס Airbus A380 הוא מטוס הנוסעים הגדול ביותר שנבנה אי פעם, אורכו כ-73 מטר ומוטת הכנפיים שלו כ-80 מטר. הוא מטוס בעל שתי קומות מלאות, המסוגל לשאת מעל 850 נוסעים במתכונת תיירות בלבד, וכ-525 נוסעים במתכונת שכוללת מחלקת ביזנס עם סידור מחלקות שונות. המטוס מצויד בארבעה מנועי Rolls-Royce ומגיע למהירות שיוט של כ-910 קמ"ש.

המטוס מתוכנן לשאת משקל המראה מקסימלי של כ-560 טון, והוא בעל טווח טיסה של כ-15,200 ק"מ, מה שמאפשר טיסות בין-יבשתיות ארוכות מאוד. בתוך המטוס יש טכנולוגיות מתקדמות רבות כגון שליטה אלקטרונית על מערכות הטיסה, תרכובות קלות משקל מחומרי פחמן ומסגרות אלומיניום-ליתיום וכנפיים מיוחדות שמייעלות את צריכת הדלק והיציבות. למרות גודלו העצום, המטוס נחשב לבטוח מאוד, שקט ויעיל יחסית למטוסי נוסעים גדולים אחרים.

ה-A380 הוא המטוס הראשון שהכיל במבנהו תא נוסעים עם שתי קומות מלאות במקום קומת ביניים או קומת מנהלים בלבד כמו בדגמים אחרים, עובדה שנחשבה למהפכה בעיצוב מטוסי נוסעים.

מחפשים הצעת נישואין מקורית? גם זאת דרך


אם חשקה נפשכם בהצעת נישואין מקורית, ואתם חושבים שהצעה רומנטית ממרומי צוק הארבל הפכה לנדושה, תוכלו להציע לבחירת ליבכם הצעת נישואין מפתיעה ורומנטית בשחקים בגובה 10,000 רגל בסוויטה פרטית באיירבוס A380s.

על פי פרסומי אמירטס (Emirates), שירות הסוויטות מוצע בדרך כלל בקו דובאי-לוס אנג׳לס בגירסת המטוס A380s מתוצרת איירבוס. המטוס הגדול בעולם מציע סוויטות פאר כשירות ייחודי ומפנק במחלקה הראשונה.