מכלי רכב סיניים, ועד קוקה קולה: האחזקות העיקריות של באפט
קופת המזומנים של ברקשייר האת'ווי מבהירה כי וורן באפט נרתע מרמת המחירים בשוק. עם זאת, הוא נערך לרכישה גדולה. צפו במניות שהוא מחזיק
קופת המזומנים של ברקשייר האת'ווי חברת האחזקות של וורן באפט עמדה בסיום 2017 על סכום של 109 מיליארד דולר מדגישה את דעתו של באפט על שוק המניות, בכלל על רמות המחירים של החברות. עם זאת, באפט, מכונה האורקל מאומהה, סבור כי החברה שבשליטתו צריכה לבצע רכישה אחת גדולה לפחות. במסגרת המכתב השנתי למשקיעים כתב באפט: "אנחנו צריכים לבצע רכישה גדולה אחת או יותר. יש לנו את המשאבים לעשות כן, ברקשיר מחזיקה 116 מיליארד דולר במזומן ובאג"ח ממשלתיות". בשביל לפרט עד כמה מחזיקה ברקשייר את המזומנים שבידיה באופן סולידי מדגיש באפט כי טווח הפדיון הממוצע של האג"ח הממשלתיות הוא 88 ימים בלבד. באפט ממשיך במכתבו: "קופת המזומנים עמדה על 86.4 מיליארד דולר בסיום 2016. הנזילות היוצאת מגדר הרגיל הזו מרוויחה רק סכום זעיר". אגב, קופת המזומנים לא מתייחסת רק למזומנים שבידי ברקשייר האת'ווי אלא כוללת גם את המזומנים שבידי חלק מהחברות בנות. מתחילת חודש פברואר איבדה מניית ברקשייר האת'ווי כ-6% על רקע הזעזוע בבנק וולס פארגו - הנחשב לאחזקה משמעותית של חברת האחקות של באפט. לפי הדו"ח השנתי, מחזיקה ברקשייר האת'ווי ב-482.5 מיליון מניות של וולס פארגו בשווי שוק של 29.2 מיליארד דולר (בהנחה שלא היה שינוי במספר המניות שווי השוק של אחזקה זו נאמד נכון להיום על כ-28.5 מיליארד דולר). הדו"ח השנתי מפרט את האחזקות העיקריות של ברקשייר האת'ווי: 17.6% ממניות חברת כרטיסי האשראי אמריקן אקספרס 3.3% ממניות אפל 6.8% ממניות בנק אוף אמריקה 5.3% מבנק מלון אוף ניו יורק 8.2% מחברת יצרנית כלי הרכב הסינית BYD 2.8% מחברת התקשורת צ'רטר 9.4% מחברת קוקה קולה 7.4% מחברת התעופה דלתא 3.2% ממניות חברת כלי הרכב ג'נרל מוטורס 3% מבנק גולדמן זאקס 12.9% מחברת הדירוג מוד'יס 14.9% מחברת האנרגיה פיליפס 66 8.1% מחברת התעופה סאות'ווסט איירליינס 6.3% מבנק יו.אס בנקורפ 9.9% מבנק וולס פארגו לאחרונה דווח כי באפט רכש גם נתח בחברת התרופות טבע, אולם מדובר בהשקעה בסכום זניח, שלא זכתה לפירוט בדו"ח השנתי של ברקשייר האת'ווי. במכתבו מותח באפט ביקורת על טירוף הרכישות של חברות בוול סטריט. "מהיכן טירוף הרכישות? מכיוון שמנכ"לים בנויים מסוג של אנשים שחושבים שהם יכולים לבצע דברים. בוול סטריט האנליסטים והדירקטוריונים מעודדים את המנכ"ל לבצע רכישות. זה קצת כמו לעודד נער מתבגר לבצע סקס. אם מנכ"ל רעב לרכישה, הוא או היא ימצאו לכך את הסיבה", אמר באפט, והסביר כי חלק מהסיבות לגל הרכישות בשנים האחרונות הוא האשראי הזול.
- 5.ואני ? האחזקה הכי גדולה שלי זה ברקשיר (ל"ת)רון 26/02/2018 08:28הגב לתגובה זו
- 4.אלי 25/02/2018 08:12הגב לתגובה זותן לי 100 מיליארד דולר. גם אני יכול לעשות המון. הפתגם השחוק - תרנגול עיוור מוצא גרגר תקף תמיד!
- רון 26/02/2018 07:17הגב לתגובה זומי אתה ? מאיפה אתה מביא את זה?למה אתה מייחצן את הטפשות?
- להבדיל ממך 25/02/2018 13:50הגב לתגובה זוואתה כנראה תמשיך לחלום
- 3.ערן 25/02/2018 06:57הגב לתגובה זוהלוויתן הדליק גם אותו
- 2.תותח על וורן באפט (ל"ת)האורגן מאומהה 24/02/2018 20:29הגב לתגובה זו
- 1.אולי ירכוש את טבע (ל"ת)שי 24/02/2018 19:29הגב לתגובה זו
- דן 24/02/2018 22:16הגב לתגובה זולאט לאט זה יבוא או אפילו עוד חלק
- בארי ג. 25/02/2018 03:28אשראי זול לא מיועד לרכישת ״ טבע ״
- לא נכון . זה לא יבוא . אשראי זול מיועד לרכישות אחרות . (ל"ת)בארי ג. 25/02/2018 03:26
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה
האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%
הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.
המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.
אינפלציה נמוכה מהצפוי
הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.
נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.
- לאומי מספק מימון של 1.7 מיליארד לקיסטון בריבית טובה וזה עדיין מעל ריבית המשכנתא שלכם
- טראמפ: אם השווקים חזקים יו״ר הפד צריך להוריד ריבית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים
מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.
