וול סטריט שלט
צילום: Istock

סגירה מעורבת בוול סטריט: טבע ירדה 4.8%, מזור נפלה 7%

מימושים בסין? השבתה של הממשל בעוד יומים? נראה כי המשקיעים בוול סטריט אדישים לסיכונים

עמית טל | (1)

יום המסחר בוול סטריט נסגר במגמה מעורבת בניגוד למגמה השלילית בשאר הבורסות בעולם. ברקע למסחר, נראה כי המשקיעים אדישים לאפשרות של השבתה כללית בארה"ב בעוד יומיים עקב אי ההסכמה על התקציב הפדרלי.

בגזרת הישראליות, נראה כי מדובר בערב שירצו לשכוח: מניית טבע (סימול:TEVA) איבדה 4.8%, טאואר (סימול:TSEM) ירדה 2.4%, מזור (סימול:MZOR) צנחה ב-7%, פורסייט (סימול:FRSX) התרסקה עוד 11.3%.

מדדי וול סטריט

נאסד"ק -0.21%

S&P 500 0.13%

דאו ג'ונס 0.16%

עוד לפני וול סטריט, נראה כי השווקים בסין גועשים לאחרונה. מניות  הטכנולוגיה הגדולות: סמסונג, עליבאבא, Tencent ו- Taiwan Semi השלימו הבוקר 7 ימי ירידות רצופים שבמהלכם איבדו המניות קרוב ל-11%. הירידות החדות מגיעות ברקע לדיווחים כי הבנק המרכזי במדינה נמנע מלהזרים כסף לשוקי האג"ח במדינה גם הבוקר (יום רביעי ברציפות). הירידות החדות בסין בשבועיים האחרונים התפשטו היום גם ליפן, הניקיי רשם הבוקר את הירידות החדות ביותר מאז מרץ. דוקטור דניאל לאקאל, מי שנחשב היום בין הכלכלנים המובילים בעולם, פירט אמש בראיון לביזפורטל על המצב הבעייתי בסין (לכתבה המלאה).

בחזרה לוול סטריט, הסיפור המעניין ביותר בימים האחרונים הוא ההשטחות של "עקום התשואות" של ארה"ב, וההשפעה שלהם על שוקי המניות. הפער בין התשואה ל-30 שנים מול התשואה ל-5 שנים נמצא כעת בשפל מאז נובמבר 2007. נזכיר כי הריביות לטווח קצר רגישות לציפיות להעלאת ריבית מצד הפד' בחודשים הקרובים, והריביות לטווח ארוך מושפעות יותר מהצפי להתקדמות הכלכלה, שם המשקיעים ספקנים בקשר לקצב הצמיחה הצפוי של הכלכלה האמריקנית. הזינוק בריביות לטווח קצר גורמים בימים האחרונים להסטות כספים רבות מסקטורי צמיחה, לסקטורים דפנסיביים יותר כמו הבנקים. מניות רבות מסקטור הטכנולוגיה חווה בימים האחרונים ירידות חדות, נציין את מניית  אינבידיה (סימול:NVDA) שאיבדה  קרוב ל-14% בימים האחרונים.

בתוך כך, סוגיית תקרת החוב האמריקנית עומדת שוב במוקד העניינים, כאשר יום שישי הקרוב הוא המועד האחרון להגעה להסכמה בין המפלגות בנוגע להעלאת תקרת החוב, ובמידה ולא יגיעו להסכם הממשל יושבת. נזכיר כי הממשל והמחוקקים הדמוקרטים הסכימו בחודש אוקטובר האחרון על הארכת התקציב הפדרלי והעלאת תקרת החוב באופן זמני ל-3 חודשים בלבד, וכעת הנושא שוב על הפרק. ע"פ הדיווחים האחרונים, נראה כי הצדדים מבטאים פסימיות בנוגע לאפשרות של פשרה של הרגע האחרון.

שוק הסחורות מושפע גם הוא מהציפייה להעלאת ריבית בקרוב בארה"ב. הנפט מאבד נפל הערב 2.9% ונסחר כעת מתחת לרמה של 56 דולר לחבית. הזהב והכסף נסחרים ביציבות לאחר ירידות חדות אמש.

בגזרת המאקרו, הנתון המשמעותי ביום הערב הוא סקר התעסוקה של ADP, שהצביע על תוספת של 190 אלף משרות בחודש נובמבר האחרון. הנתון הנוכחי גבוה במעט מהתחזיות שציפוי לתוספת של 185 אלף משרות. נזכיר כי ביום שישי צפוי משרד העבודה לפרסם את דו"ח התעסוקה לחודש נובמבר, הצפי כרגע עומד על תוספת של 198 אלף משרות.

מניות במרכז

מניית סנאפצ'ט (סימול:SNAP)  איבדה 2.3% זאת לאחר זינוק של מעל 10% במסחר אמש. ברקע לתנודתיות, הבנק ברקליס פרסם המלצת קניה על המניה וטען כי הסיבה היא היא מודל תמחור מודעות חדש.

מניית פורסייט הישראלית (סימול:FRSX)  התרסקה 11.2% לאחר שהתרסקה אמש מעל 6% והשלימה ירידה של מעל 66% מאז הנפקתה בוול סטריט ביוני האחרון. נזכיר כי החברה הייתה הלהיט של המשקיעים מוקדם יותר השנה לאחר שקיוו כי החברה תהפוך למובילאיי הבאה.

חברת T-Mobile (סימול:TMUS) הודיעה הבוקר על תוכנית רכישת עצמית של מני בהיקף של 1.5 מיליארד דולר. מניית החברה עלתה 1.9%.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    עמית, אתה מדכא בלי טעם (ל"ת)
    אלון 07/12/2017 08:09
    הגב לתגובה זו
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: