שנגחאי סין אסיה
צילום: Istock

יו"ר הבנק המרכזי בסין: "כלכלת סין הפכה לפגיעה במיוחד, חלק מהחברות הן פירמידות פונזי"

מביע חרטה? לקראת סיום קדנציה ארוכה שבה נקט במדיניות אשראי משחררת במיוחד, טוען יו"ר הבנק המרכזי בסין כי השוק במדינה הוא בועה
עמית טל | (9)
נושאים בכתבה סין
כמעט כל המשברים ב-40 השנים האחרונות מיוחסים לניהול אשראי לא  תקין, ונראה כי בכלכלה השנייה בגודלה בעולם העניינים מגיעים לנק' רתיחה. בצעד יוצא דופן מזהיר יו"ר הבנק המרכזי במדינה הקומוניסטית, ג'ואו שיאו-צ'ואן, כי "המערכת הפיננסית בסין הופכת לפגיעה במיוחד בעקבות המינוף, וכי יש צורך ברפורמות עמוקות במדינה". "מינוף גבוה הוא המקור האולטימטיבי לפגיעות פיננסית של מדינה, הדבר בא לידי ביטוי בצבירת חובות ובצמיחה של אשראי בצורה מהירה מידי", הוסיף שיאו צ'ואן במאמר שפורסם באתר הבנק המרכזי במדינה. חייבים לציין כי האזהרות הנ"ל של שיאו צו'אן מגיעות לקראת סוף הקדנציה שלו כיו"ר הבנק המרכזי במדינה הקומוניסטית (היה יו"ר הבנק ב-15 השנים האחרונות), תקופה שבה עודד הבנק לקיחה מהירה של אשראי במשק ולמעשה הוא נושא באחריות גדולה למצב השוק כעת. כמה חמורה בעיית האשראי במדינה? מאז המשבר ב-2008 סין היא יצרנית החוב הגדולה בעולם, ובעולם שבו צמיחה באה בדר"כ על ידי צבירת חוב, בעיות חוב בסין הן חדשות רעות מאוד לצמיחה העולמית. שימו לב לגרף החריג הבא: כמות החובות של משקי הבית וחברות בסין ב-30 השנים האחרונות, ניתן לראות את "ההתפוצצות" בלקיחת האשראי מ-2008.   נתונים מחודש יוני האחרון מראים כי לראשונה סה"כ החובות במדינה עברו את רמת ה-300% ביחס לתמ"ג. ב-9 החודשים האחרונים יצרה סין יותר חובות מארה"ב, יפן והאיחוד האירופאי ביחד. החוב הסיני החל להשפיע את הצמיחה בכלכלה: סין צריכה עתה לקחת 6.5 יחידות חוב על מנת ליצור יחידה אחת של צמיחה (שאר החוב הולך להחזרי תשלומים). הגרף הבא מייצג בצורה מדהימה את הבעייתיות של הכלכלה השנייה בגודלה בעולם- יותר חובות על מנת לשמור על רמת תוצר נוכחית. רמות החוב של החברות בסין ביחס לתמ"ג: מגיע ליחס של הבועות הפיננסיות הגדולות בעשורים האחרונים במדינות אחרות, כולם יודעים איך זה הסתיים צ'ואן מוסיף ומזהיר כי מספר רב של חברות אינטרנט במדינה פועלות כמו "פרמידות פונזי", וכי מספר רב של פעילויות פיננסיות יוצרות בועות תחת הרעיון של "חדשנות פיננסית" , וכיוון שהרגולטורים קרובים לבעלי החברות הם לא עושים דבר, אמירה בעייתית מצד יו"ר הבנק המרכזי במדינה. שבוי של השוק שיאו צ'ואן מוסיף במאמר כי בעיית "חברות הזומבי" במדינה לא מטופלת כפי שצריך והחברות המקומיות מוסיפות לקחת מינוף. נזכיר כי "חברת זומבי" מוגדרת ע"י הבנק להסדרים בינלאומיים (סימול:BIS) כחברה הקיימת מעל 10 שנים כאשר היחס בין הרווח לפני מיסים להוצאות הריבית מנוך מאחד, כלומר החברה שורדת רק בגלל יכולת מחזור (וגידול) של החוב. אך לא נראה כי יש אפשרות לבנק המרכזי לשלוט במתרחש. כ-60% מהמניות במדד האנג סאנג מוגדרות היום כ"חברות זומבי" לאחר הדו"חות האחרונים.  בסה"כ, הערכות מדברות על כ-2,014 חברות גדולות בסין המוגדרות "חברות זומבי", ביחד הן מנהלות כ-450 מיליארד דולר. האם הבועה הזאת נחשבת "גדולה מכדי ליפול?" ככל הנראה כן, והבנק יאלץ לבסוף להמשיך להזרים כסף זול, האלטרנטיבה להמשך המצב הנוכחי היא משבר כלכלי חריף שיעמיד בסיכון את המשטר במדינה. שוקי האג"ח מתחילים לתמחר בעיות תופעה מעניינת שמתרחשת בחודשיים האחרונים היא הזינוק בתשואות על האג"חים של השווקים המתעוררים (סין חלק מהשווקים המתעוררים), אולי מחשש לבעיות בהחזרים מצד הלווים. תעודות הסל העוקבת אחר האג"חים הממשלתיים במטבעות מקומיים (סימול:EMLC) השלימה צניחה של 7% בחודשיים האחרונים. מעניין יהיה לעקוב האם המגמה מחריפה, והאם הפער שנוצר בין התעודה על האג"ח לתעודה העוקבת אחרי השווקים המתעוררים (סימול:EMM) ייסגר בקרוב. טרנד ההשקעה בשווקים המתעוררים בשנה האחרונה בסכנה?  

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    בום 06/11/2017 16:37
    הגב לתגובה זו
    אם כול הבועות בכל הזמנים.
  • 8.
    מפרגן 06/11/2017 11:30
    הגב לתגובה זו
    כתבה מצוינת, עוד כאלו בבקשה!!!
  • 7.
    א.ב 05/11/2017 22:41
    הגב לתגובה זו
    סין המשבר הבא של העולם ראו הוזהרתם.
  • 6.
    מושיקו 05/11/2017 22:15
    הגב לתגובה זו
    סין הנפיקה לפני כמה ימים אגח דולריות בתשואה סופר נמוכה בערך 0.3 אחוז מעל אבל ממשלת ארהב. אז השוק עדיין לא מגלם את הסיכוו
  • 5.
    מושיקו 05/11/2017 22:14
    הגב לתגובה זו
    סין הנפיקה לפני כמה ימים אגח דולריות בתשואה סופר נמוכה בערך 0.3 אחוז מעל אבל ממשלת ארהב. אז השוק עדיין לא מגלם את הסיכוו
  • 4.
    כל העולם בועה והשאלה הגדולה מתי יבוא הפיצוץ האטומי. (ל"ת)
    מני 05/11/2017 21:28
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אנחנו בשנה של התפוצצות הבועה (ל"ת)
    אנליסט 05/11/2017 20:31
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אהרון 05/11/2017 19:52
    הגב לתגובה זו
    הסינים מחזיקים באגח ממשלת ארצות הברית סכום דמיוני של קרוב לטריליון דולר ברגע שהמשבר שם יפרוץ החוצה ישפיע מיד על איגרות החוב יתחיל צונמי כלכלי שישטוף את כול העולם במוכרים בלבד
  • 1.
    אייל 05/11/2017 19:36
    הגב לתגובה זו
    כל הכבוד לעמית שדואג לספק תוכן איכותי ! מבסוט עליו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social