יו"ר הבנק המרכזי בסין: "כלכלת סין הפכה לפגיעה במיוחד, חלק מהחברות הן פירמידות פונזי"
נתונים מחודש יוני האחרון מראים כי לראשונה סה"כ החובות במדינה עברו את רמת ה-300% ביחס לתמ"ג. ב-9 החודשים האחרונים יצרה סין יותר חובות מארה"ב, יפן והאיחוד האירופאי ביחד. החוב הסיני החל להשפיע את הצמיחה בכלכלה: סין צריכה עתה לקחת 6.5 יחידות חוב על מנת ליצור יחידה אחת של צמיחה (שאר החוב הולך להחזרי תשלומים). הגרף הבא מייצג בצורה מדהימה את הבעייתיות של הכלכלה השנייה בגודלה בעולם- יותר חובות על מנת לשמור על רמת תוצר נוכחית.S&P cuts China's credit rating, citing increasing economic, financial risks. However, the cut is too timid for the rising risk. pic.twitter.com/Sjmmztl2BQ
— Daniel Lacalle (@dlacalle_IA) 21 בספטמבר 2017
רמות החוב של החברות בסין ביחס לתמ"ג: מגיע ליחס של הבועות הפיננסיות הגדולות בעשורים האחרונים במדינות אחרות, כולם יודעים איך זה הסתייםAright, here's the Chinese debt story in its simplest, purest form. Blue is the size of the economy. Red is the size of the debt pile. pic.twitter.com/kBFPgp6nMO
— David Ingles (@DavidInglesTV) 22 בספטמבר 2017
צ'ואן מוסיף ומזהיר כי מספר רב של חברות אינטרנט במדינה פועלות כמו "פרמידות פונזי", וכי מספר רב של פעילויות פיננסיות יוצרות בועות תחת הרעיון של "חדשנות פיננסית" , וכיוון שהרגולטורים קרובים לבעלי החברות הם לא עושים דבר, אמירה בעייתית מצד יו"ר הבנק המרכזי במדינה. שבוי של השוק שיאו צ'ואן מוסיף במאמר כי בעיית "חברות הזומבי" במדינה לא מטופלת כפי שצריך והחברות המקומיות מוסיפות לקחת מינוף. נזכיר כי "חברת זומבי" מוגדרת ע"י הבנק להסדרים בינלאומיים (סימול:BIS) כחברה הקיימת מעל 10 שנים כאשר היחס בין הרווח לפני מיסים להוצאות הריבית מנוך מאחד, כלומר החברה שורדת רק בגלל יכולת מחזור (וגידול) של החוב. אך לא נראה כי יש אפשרות לבנק המרכזי לשלוט במתרחש. כ-60% מהמניות במדד האנג סאנג מוגדרות היום כ"חברות זומבי" לאחר הדו"חות האחרונים. בסה"כ, הערכות מדברות על כ-2,014 חברות גדולות בסין המוגדרות "חברות זומבי", ביחד הן מנהלות כ-450 מיליארד דולר. האם הבועה הזאת נחשבת "גדולה מכדי ליפול?" ככל הנראה כן, והבנק יאלץ לבסוף להמשיך להזרים כסף זול, האלטרנטיבה להמשך המצב הנוכחי היא משבר כלכלי חריף שיעמיד בסיכון את המשטר במדינה. שוקי האג"ח מתחילים לתמחר בעיות תופעה מעניינת שמתרחשת בחודשיים האחרונים היא הזינוק בתשואות על האג"חים של השווקים המתעוררים (סין חלק מהשווקים המתעוררים), אולי מחשש לבעיות בהחזרים מצד הלווים. תעודות הסל העוקבת אחר האג"חים הממשלתיים במטבעות מקומיים (סימול:EMLC) השלימה צניחה של 7% בחודשיים האחרונים. מעניין יהיה לעקוב האם המגמה מחריפה, והאם הפער שנוצר בין התעודה על האג"ח לתעודה העוקבת אחרי השווקים המתעוררים (סימול:EMM) ייסגר בקרוב. טרנד ההשקעה בשווקים המתעוררים בשנה האחרונה בסכנה?ICYMI! #China’s #debt accumulation resembles that of historical examples that didn’t end well... pic.twitter.com/eoOLMumRj7
— jeroen blokland (@jsblokland) 27 בספטמבר 2017
- 9.בום 06/11/2017 16:37הגב לתגובה זואם כול הבועות בכל הזמנים.
- 8.מפרגן 06/11/2017 11:30הגב לתגובה זוכתבה מצוינת, עוד כאלו בבקשה!!!
- 7.א.ב 05/11/2017 22:41הגב לתגובה זוסין המשבר הבא של העולם ראו הוזהרתם.
- 6.מושיקו 05/11/2017 22:15הגב לתגובה זוסין הנפיקה לפני כמה ימים אגח דולריות בתשואה סופר נמוכה בערך 0.3 אחוז מעל אבל ממשלת ארהב. אז השוק עדיין לא מגלם את הסיכוו
- 5.מושיקו 05/11/2017 22:14הגב לתגובה זוסין הנפיקה לפני כמה ימים אגח דולריות בתשואה סופר נמוכה בערך 0.3 אחוז מעל אבל ממשלת ארהב. אז השוק עדיין לא מגלם את הסיכוו
- 4.כל העולם בועה והשאלה הגדולה מתי יבוא הפיצוץ האטומי. (ל"ת)מני 05/11/2017 21:28הגב לתגובה זו
- 3.אנחנו בשנה של התפוצצות הבועה (ל"ת)אנליסט 05/11/2017 20:31הגב לתגובה זו
- 2.אהרון 05/11/2017 19:52הגב לתגובה זוהסינים מחזיקים באגח ממשלת ארצות הברית סכום דמיוני של קרוב לטריליון דולר ברגע שהמשבר שם יפרוץ החוצה ישפיע מיד על איגרות החוב יתחיל צונמי כלכלי שישטוף את כול העולם במוכרים בלבד
- 1.אייל 05/11/2017 19:36הגב לתגובה זוכל הכבוד לעמית שדואג לספק תוכן איכותי ! מבסוט עליו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי
בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"
נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.
"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.
טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.
דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.
- ממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו
- מכה לטראמפ ולרפובליקנים: שריל נבחרה למושלת ניו ג'רזי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.
הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת Truth Social
