הסיבה שמניית פייסבוק היא קניה ברורה לטווח הארוך

מוטי כהן | (4)

הצמיחה של פייסבוק (FACEBOOK) מדהימה בלשון המעטה, כאשר ענק המדיה החברתית של צוקרברג ממשיך להרחיב את הכנסותיו ואת בסיס המשתמשים שלו בקצב מסחרר בשנים האחרונות, והפך לפלטפורמת פרסום בוגרת יותר.

בעוד שציפיות הצמיחה לטווח הארוך של פייסבוק נראות חזקות בגלל החדירה הנמוכה יחסית בשווקים המתעוררים, מה עם צמיחה לטווח קצר עד בינוני? האם החדירה הגבוהה בשווקים המפותחים עומדת לסיים את הצמיחה שלהם בקרוב, או שמא היא תתמוך בעצמה בשנים הקרובות, עד שהשווקים המתעוררים יוכלו לתמוך בה כראוי?

הצמיחה בשווקים המתעוררים אינה מספרת את כל הסיפור. זו החצר האחורית של החברה שלנו שאנחנו צריכים להסתכל בזהירות רבה.

 

מה מזיז את החברה הזו קדימה?

 

מבט מקרוב על דפוס הצמיחה בעבר של פייסבוק מגלה כי אזור אחד משחק תפקיד ענק. ואלו באמת חדשות טובות עבור החברה כי האזור הזה עדיין מציע שפע של מקום כדי לשפר את מספרי פייסבוק במהלך השנים הקרובות - ובאופן מפתיע, מדובר בצפון אמריקה.

במהלך הרבעון השני של השנה, דיווחה פייסבוק על הכנסות פרסום של 9,164 מיליארד דולר, לעומת 6,239 מיליארד דולר בשנה הקודמת, או עלייה של 47%!! בין הרבעון השני של השנה לבין התקופה הקודמת, גדל בסיס המשתמשים החודשי של פייסבוק ב-294 מיליון. אם נמשיך לפתח את המספר הזה, שאר העולם הוסיף 98 מיליון משתמשים כאשר אזור אסיה פסיפיק הוסיף 164 מיליון, ארה"ב וקנדה הוסיפו 22 מיליון ואירופה הוסיפה  10 מיליון משתמשים.

אמנם, בסיס המשתמשים הוא רק חלק אחד של משוואת הצמיחה בהכנסות של פייסבוק: החלק האחר הוא ה-ARPU. במהלך תקופה זו (Q2-16 ל Q2-17) ברחבי העולם  ARPU עלה מ-3.82 דולר ל-4.73 דולר, עלייה של 0.91 דולר.

אמנם קל ללכת לאיבוד בנתונים המהירים של הרחבת בסיס המשתמשים באסיה-פסיפיק ולהתחיל לחשוב שזה המקום שבו כל הצמיחה העתידית של פייסבוק תצא, אך הפוטנציאל לצמיחה קצרה לטווח הבינוני עדיין מגיע מהשוק העיקרי שלה: צפון אמריקה. זה לא אומר שאזורים אלו לא יתרמו. הם מחזיקים הבטחה גדולה לטווח ארוך. אבל עתידה המיידי של פייסבוק קשור באופן הדוק יותר לביצועים שלהם בשוקי הבית שלהם בארצות הברית ובקנדה.

הכנסות הפרסום של פייסבוק גדלו ל-9,164 מיליארד דולר ברבעון השני של שנת 2016 והרבעון השני של שנת 2017. במונחים דולריים מוחלטים, מדובר ב-2,925 מיליארד דולר. מתוך גידול זה הגיעו 1,373 מיליארד דולר מארצות הברית, ואחריהם 664 מיליון דולר מאירופה, 549 מיליון דולר מאסיה פסיפיק ו-339 מיליון דולר משאר העולם.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

עם כמעט מחצית מתרומת הצמיחה בהכנסות שלה שמגיעה מארצות הברית, הצמיחה של פייסבוק תהיה קשורה באזור זה עוד כמה שנים. הסיבה הגדולה ביותר מאחורי הביצועים המדהימים של פייסבוק באזור היא הגדלת ARPU.

 

בין Q2-16 לבין Q2-17, ה-ARPU במערכת הפרסום ב- Facebook עלה מ-13.74 דולר ל -18.93 דולר. במילים פשוטות, ארצות הברית היוותה כמעט 46% מההכנסות של פייסבוק ברבעון השני של 2017, והרחבת ARPU היוו את מרבית הצמיחה בתקופה זו.

 

למרות הצמיחה ב-ARPU בסיס המשתמשים בארה"ב דווקא ירד למטה לעומת הרבעון הקודם, אבל חשוב לזכור כי פייסבוק עדיין מוסיפה משתמשים בקצב יציב בראייה שנתית. כלומר, החברה רחוקה מלהיות סחוטה מבחינת הצמיחה של המשתמשים באזור. אם הדברים הולכים וגדלים ברצף שנתי, וזה המקרה עם פייסבוק, אז בהחלט אפשרי להעריך בסבירות גבוהה שפייסבוק תמשיך לצמוח בשורה זו.

הסיבה העיקרית להמשך הצמיחה למרות החדירה הגבוהה בצפון אמריקה היא משתמשים עסקיים ומפרסמים. עם Instagram עכשיו משולבת במלואה ברשת הפייסבוק, יותר מפרסמים נוהרים לפלטפורמה כפולה זו. תוכלו לראות איך זה קורה כשמסתכלים בסך המפרסמים של Facebook. רויטרס דיווח לפני מספר חודשים כי יותר מ-5 מיליון עסקים פרסמו בפייסבוק נכון לאפריל 2017, כאשר מדובר בתוספת של מיליון עסקים ב-7 חודשים! נתון מדהים ללא ספק.

 

אותם מיליון המפרסמים צריכים גם מיתוג, ולא רק מודעות פייסבוק. כלומר, גידול בסיס המשתמשים יחד עם פרסום ARPU בהחלט אמור להגדיל את ההכנסות הכוללות של המודעה. עבור כל מיליון משתמשים נוספים באזור, ARPU של 20 דולר יגדיל את הכנסותיה של פייסבוק ב-20 מיליון דולר. חשוב לזכור כי צמיחת בסיס המשתמשים של פייסבוק אינה יכולה להאיץ ללא הגבלת זמן באזור זה, שכן כבר יש להם 236 מיליון משתמשים, בעוד שהאוכלוסייה הנוכחית בארצות הברית ובקנדה נמצאת בסביבות 360 מיליון. אבל ARPU לכשעצמו בהחלט מונע בגלל חשבונות עסקיים ולאו דווקא מספר המשתמשים הפעילים.

ננסה לחבר את כל הנתונים הללו לתוך החלטת השקעה בחברת צמיחה. החדירה הגבוהה בין אנשים (קוראים כצרכנים) מחברת יותר ויותר עסקים לפלטפורמה, ובכך לא רק מגדילה את בסיס המשתמשים, אלא גם את ההוצאה הממוצעת למשתמש. עסקים גדולים נוטים להפעיל יותר מחשבון אחד עבור פלטפורמות מדיה חברתית, ולכן פייסבוק השיקה את מנהל השירות העסקי שלה לפני כשלוש שנים.

 

זהו, בקיצור, הוא סוד הצמיחה של פייסבוק לטווח קצר עד בינוני. זה לא על אסיה או אפריקה עדיין, למרות שזה יהיה בעתיד. עכשיו, זה על צפון אמריקה ואת הקיטור הם כבר בונים שם למעלה. זו גם הסיבה שבגללה פייסבוק כבר מזהירה את המשקיעים על עומס המודעות. בסופו של דבר, מאחר והצמיחה של המשתמשים העסקיים מאיטה, ההנהלה לא רוצה שהמשקיעים יפרקו את המלאי בכמויות גדולות.

 

עם זאת, כל הסימנים מצביעים על צמיחה יציבה במהלך השנים הקרובות, וכי יציבות תהיה בעיקר באם עסקים בצפון אמריקה יהיו נכונים להגדיל את נוכחותם ואת הוצאות הפרסום שלהם בפייסבוק. כאשר אתם מסתכלים על זה מנקודת מבט זו, תראו מדוע הוספת מיליון מפרסמים ב-7 חודשים מציעה הוכחה ליציבות לטווח קצר.

 

מה זה אומר עבור המניה?

 

זה אומר תמיכה נאותה לטווח קצר עד בינוני. גם אם יש האטה בצמיחת ARPU במהלך הרבעונים הבאים, המשמעות אינה בהכרח ירידה. כל ירידה הדרגתית תהיה יותר מאשר פיצוי על ידי הצמיחה בשווקים המתעוררים אשר גם על במגמת עלייה, כפי שראינו קודם לכן. זו נקודה משמעותית, כי לפתע פייסבוק לא נראית מסוכנת להשקעה למרות ההערכה הגבוהה שלה.

פייסבוק היא קנייה ברורה לטווח ארוך, עם מסלול צמיחה חזק וארוך עבור בסיס המשתמשים והן של ARPU בצפון אמריקה במהלך הרבעונים הבאים. ARPU שנמצא במגמת עלייה, במיוחד בארצות הברית, הוא אחד הגורמים העיקריים כי דלק הצמיחה של פייסבוק בשנים הקרובות.

הכותב הוא מוטי כהן, יועץ בשירות האיתותים של אלומות ואנליסט שווקים חו"ל מטעם בורסה גרף

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    nirvaxal 23/08/2017 12:17
    הגב לתגובה זו
    יותר ויותר משתמשים יפסיקו לצרוך את פייסבוק . אז אתם אומרים יעברו לסנאפ ? ממש לא .. הנוער החדש הוא מעוניין בפלטפורמה אחרת .
  • 3.
    עכשיו הבנתי למה המלצת עליה לפני חודש (ל"ת)
    דור 23/08/2017 10:54
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אביב 23/08/2017 10:53
    הגב לתגובה זו
    הarpu זה נתון קריטי בניתוח חברות כאלו כמו פייסבוק ונטפליקס . תודה על הכתבה מוטי
  • 1.
    כתבה יפה. תודה. רק נא דאג להבא להתנסח בצורה בהירה יותר. (ל"ת)
    אחד 23/08/2017 09:55
    הגב לתגובה זו
פנסיה (גרוק)פנסיה (גרוק)

קיבוע זכויות: טופס הפנסיה שעלול להפוך למוקש מס

מה שנראה כמו טופס ביורוקרטי מול מס הכנסה, עשוי להיות צומת קריטי שיקבע אם תיהנו מפטור של אלפי שקלים בחודש, או שתשלמו מס מיותר לכל החיים. בקיבוע זכויות, כל סימון קטן מתורגם לכסף גדול, וכל טעות עלולה להצטבר למאות אלפי שקלים שאבדו. דרך מקרים אמיתיים מהשטח מתברר איך איחור, סיווג שגוי או בחירה שנשמעה זהירה, הפכו לפגיעה כלכלית כבדה. ומנגד, איך תיקון בזמן יכול להפוך את הטופס למנוע של החזרי מס

ערן רובין |

קיבוע זכויות הופך להיות נושא חם בתחילת 2026. מינואר ממשיכה הרפורמה שהוחלט על תיקון המתווה שלה, שלפיה הפטור ממס על קצבאות הפנסיה יעלה בהדרגה עד 67%  באופן הדרגתי. במקום קפיצה אחת ב‑2025. כל פעימה (כולל זו של 2026) מגדילה עוד קצת את הפטור החודשי, אבל מי וכמה ייהנו בפועל? זה נקבע דרך קיבוע הזכויות (טופס 161ד) שבאמצעותו מנצלים את ההטבה.

מי שהגיע לגיל פרישה וגם מקבל פנסיה נדרש להחליט איך לחלק את הפטור בין קצבה חודשית לבין משיכות הוניות (פיצויים, היוון תגמולים, תיקון 190). ההחלטות האלה נעשות דרך קיבוע זכויות, והן כמעט בלתי הפיכותבפנסיה של 20–30 אלף ש״ח בחודש, כל אחוז פטור נוסף מתורגם לעשרות אלפי שקלים לאורך החיים, כך שהגדלת הפטור מ‑52% ל‑67% היא "אירוע הון" של מאות אלפי שקלים, אבל רק אם הקיבוע בנוי נכון. שגיאה בקיזוז פטורים, בהיוון או בסיווג מענקי פרישה "אוכלת" חלק מההטבה בכל אחת מהפעימות של הרפורמה. במילים אחרות, אתם יכולים להרוויח עשרות אלפים או להפסיד עשרות אלפים ואפילו יותר - אז שווה להכיר את הנושא:



טופס אחד, איחור קטן, ובלי לשים לב השארתם לקופת המדינה מאות אלפי שקלים מהפנסיה שלכם. כל זה קורה בקיבוע זכויות - הליך שרוב הפורשים בטוחים שהוא טכני, אבל בפועל הוא אחת ההחלטות הכלכליות הגדולות ביותר בחיים. מי שמתייחס אליו כאל עוד טופס למס הכנסה, מגלה לפעמים מאוחר מדי ששילם מס על כסף שיכול היה להיות פטור לחלוטין.

שי אהרונוביץ מנהל רשות המסים
צילום: יעל צור
פרשנות

רואה החשבון שניצח את מס הכנסה - ולמה זה חשוב לכם?

רבבות חברות ועסקים נכנסו תחת חבות מס לפי שיעור המס השולי - זה התחיל בחברות ארנק, אבל רשות המסים הכניסה השנה במסגרת חוק הרווחים הכלואים היקף אדיר של עסקים; פסק דין שמתייחס למצב לפני החוק החדש מספק תובנות איך בית המשפט בודק אם מדובר בחברת ארנק או לא? 

עינת דואני |
נושאים בכתבה חברת ארנק

פסק דין ראשון שהגיע לבית המפשט בנושא "חברת ארנק" הוא חשוב להבנה איך השופטים מתייחסים לסוגיות האפורות, אבל לפני שנתעמק בפסד הדין הזה, על מה בעצם מדובר? חברות ארנק הן חברות שמס הכנסה רואה בהן צינור מלאכותי להעברת כספים מהלקוחות למספק השירות, עם תחנה בדרך - החברה עצמה. בעל החברה מעדיף פעילות תחת חברה כי אז ההכנסות ימוסו לפי שיעור מס חברות - 235 ולא לפי שיעור המס השולי שלו - לרוב מעל 50%. 

רשות המסים רצתה לחסום את תכנון המס הזה וקבעה הוראות למיסוי חברות ארנק, כשלפני שנה חוקק חוק שקשור גם לחברות ארנק במסגרת חוק הרווחים הכלואים. במסגרת החוק החדש המעגל התרחב ורשות המסים הכניסה לסל של חבות לפי מס שולי גם חברות שהן לא חברות ארנק קלאסיות עם תנאים מסוימים.     

לאחרונה התפרסמה סנונית ראשונה של פסיקה של ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע של כב' השופטת  יעל ייטב בנושא "חברות ארנק" (פס"ד אמיר נוריאל (ע"מ 28848-04-22)). צפוי שיהיו פסקי דין נוספים, שכן ישנם מספר תיקים בנושא שנמצאים בדיונים בבתי המשפט.

נדגיש שוב כי, פס"ד מתייחס לנוסח הסעיף לפני הרחבתו במסגרת חקיקה גם להכנסות נוספות לרבות "הכנסה מפעילות עתירה יגיעה אישית" אשר יכולה לחול על כמעט כל סוגי העסקים הפועלים במדינת ישראל. עם זאת, ביחס לסוגיות שנדונו בפס"ד ישנה רלוונטיות גם לנוסח החדש של הסעיף ולפרשנות שמעניק ביהמ"ש להוראות הסעיף ובעיקר לקביעת ביהמ"ש ביחס לפרשנות ולעמדת מס הכנסה. 

מס חברות או מס שולי - הבדל של 24% בשיעור המס

מדובר בפס"ד מחוזי ולא עליון, ולפיכך אין הוא מהווה הלכה מחייבת, אך הוא מהווה אבן דרך חשובה ביחס לפרשנות של הוראות סעיף 62א לפקודה. עיקר המחלקות בפס"ד סבבה סביב הסוגייה - האם יש לראות את ההכנסות של חברת "נוריאל יועצים בע"מ" אשר מר אמיר נוריאל רואה חשבון בעיסוקו הינו בעל המניות היחיד בה, כהכנסות שמיוחסות אליו באופן אישי בהתאם לדין החל על "חברות הארנק", המשמעות המיסויות הינה - האם ההכנסה השוטפת שלה החברה תחויב בשלב הזה במס חברות או שמא תיוחס ההכנסה כהכנסה אישית של מר נוריאל באופן אישי ותחויב במס שולי החל על יחדים. (נציין כי, ההפרש הינו תוספת מס מיידית של כ- 24%).