ביקור במרכז הפיתוח של פיג'ו וסיטרואן

טסנו למרכז הפיתוח של פיג'ו-סיטרואן כדי לפגוש עתיד אוטונומי בניחוח צרפתי

המכונית האוטונומית היא ללא ספק אחד הנושאים החמים ביותר בתעשיית הרכב העולמית. כולם מסכימים שזה העתיד, ונמצאים בתחרות על תשומת הלב והקרדיט בתחום. זו הסיבה שקבוצת PSA הצרפתית (פיג'ו, סיטרואן, DS ובקרוב אופל) הזמינה אותנו למרכז הפיתוח שלה בוליזי (Velizy) שליד פריז. המטרה – לספר ולהראות לנו שגם הם נמצאים עמוק במרוץ הזה, הרבה יותר עמוק ורחוק ממה שאולי חשבנו. לקינוח הצרפתים גם נותנו לנו לפגוש מקרוב ולנסוע (אך עדיין לא לנהוג) במכונית כזו.

יותר מעשרים אבות טיפוס של פיג'ו-סיטרואן הוסבו למכוניות פיתוח במסגרת הפרויקט האוטונומי, לצורך התנסות ובחינת הטכנולוגיה. באחד מדגמי סיטרואן פיקאסו שהוסבו במסגרת התוכנית (יש גם מכוניות ניסוי מדגמי 3008 ו-5008, החולקים את אותה רצפה) הותקנו שני הגאים. מדובר באב טיפוס מיוחד עוד יותר שבא לבחון את נושא הנהיגה האוטונומית-אוטומטית על ידי נהגים רגילים. ברכב כזה נהג המבחן יושב במושב הנוסע ויכול ליטול פיקוד בעת הצורך. "אנחנו הראשונים באירופה שקיבלו אישור לבחון מכוניות אוטונומיות עם נהגים רגילים במכוניות עם שני הגאים, ומאז שקיבלנו את האישור במרץ, כבר יותר ממאה נהגים השתתפו במבחנים"  מספרים לי ראשי הפרויקט.

התכנית

בראיה של  קבוצת הרכב הצרפתית, כבר ב-2018 הם יציעו רכב עם יכולת נהיגה אוטונומית בכביש המהיר – עדיין עם ידיים על ההגה – כשהרכב הראשון של הקבוצה שיציע זאת יהיה ה-DS7 החדש. בראיה הכללית של הקבוצה, מ-2020 הם יחלו להציע מכוניות אוטונומית ברמה 3, בה הנהג כבר לא חייב להסתכל על הכביש כל הזמן (בכביש המהיר או בפקק) אבל חייב לקחת שליטה כשצריך – אם כי הצרפתים עדיין לא מתחייבים איזה דגם שלהם יהיה בעל היכולת הזו. בטווח הרחוק יותר, מ-2025 ומעלה, יוצעו מכוניות רמה 4, בה הנהג הוא כבר נוסע בלבד. ברמה 5 הנהג כבר לא צריך להיות בכלל במכונית.

כאן, בוליזי, מפתחים את התחום עבור כל מותגי הקבוצה הצרפתית תחת הכותרת AVA –"Autonomous Vehicle for All" (רכב אוטונומי לכל אחד/לכל מותג) - וזו הסיבה שמדבקות עם כיתובים אלה מקיפות את רכבי ההדגמה. בפיקאסו בו הסיעו אותנו לשם ההדגמה קיימים פרטים רבים שמסגירים את היותו אב-טיפוס ולא רכב סדרתי. למשל גלגל ההגה חתוך בחלקו העליון כדי לאפשר למצלמה להשגיח שהנהג ערני לנעשה על הכביש. יש גם מסך טאבלט גדול במרכז המציג את נתוני המערכת האוטונומית. הפיקאסו הזה יודע לעקוב אחרי הכביש ברמת דיוק וזרימה גבוהה מזו המקובלת במערכות שפגשנו בכלים נוכחיים. הוא גם יודע להחליף נתיב עצמאית באופן טוב ממה שהתנסינו עד כה. כל מה שצריך הוא לאותת על הרצון ולאשר עם לחצן.

 

לפיקאסו הזה חמש מצלמות בפגוש הקדמי ואחת למעלה. מאחור יש רדאר. הרכיבים האלה מאוד בולטים ורומזים שרק אחרי מקצה שיפורים מהותי הרכב יוכל לקבל את המערך. הדבר נכון גם ל-3008/5008.

"המכונית האוטונומית תביא יותר בטיחות לנוסעים ולסביבה ותבטיח תנועה חופשית בעולם שהופך מורכב", אומרים ב-PSA. "כאשר נגיע לרמה 3 ב-2020, הטכנולוגיה האוטונומית תיתן לנהג יותר זמן חופשי ותביא אפשרויות של שיתוף". בטווח הארוך וברמות הגבוהות יותר, תאפשר הטכנולוגיה זרימה טובה יותר של התנועה, הקטנת צריכת הדלק וזיהום אוויר, מוביליות לכל אחד ואפילו תפתור בעיות חניה.

האתגרים

אבל יש עדיין לא מעט אתגרים לפי אנשי PSA - "חוקי התנועה נקבעו בוינה 1968, והסכם בין-לאומי זה חייב להתעדכן עבור נהיגה אוטונומית. אנחנו, יצרני הרכב, עובדים על כך כרגע בז'נבה. אבל לא רק החוקים צריכים להתעדכן – גם התשתית צריכה להשתנות עם תמרורים ברורים יותר. המכונית החכמה צריכה לקבל סימנים ברורים וצריך הרמוניזציה של השילוט באירופה. גם התקשורת בין המכוניות צריכה להשתפר".

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אלי 13/07/2017 09:55
    הגב לתגובה זו
    אף אחד לא מוכן לקנות אותו ממך - יש לי C4 מודל 2009, אפילו בחינם לא מוכנים לקחת.
הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסהביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולס

ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות

208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום. 

יואב פולס |

ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.

מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.

את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.

תקופה ראשונה

תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.


שנהכמות
2011        5
2012        45
2013        60
2014        19
2015        0
2016        5



החזרת רכבים גנובים, צילום: דוברות המשטרההחזרת רכבים גנובים, צילום: דוברות המשטרה

צה"ל הוזיל לכם את ביטוח הרכב ביותר מ-5% - האם זה הזמן לחדש פוליסה?

אחרי התייקרות של כ-13% בשנה שעברה בביטוחי הרכב, הפרמיות מתחילות להיות שפויות כשההוזלה בחלק מהחברות היא של 5% ויותר איך צה"ל קשור לזה - והאם כדאי עכשיו לחדש ביטוח או שעדיף להמתין? וגם - כמה זה אמור להשפיע על התוצאות הכספיות של חברות הביטוח?

מנדי הניג |

כבר כמה חודשים שביטוחי הרכב יורדים, אחרי שבשנה שעברה היו עליות חדות, בהן קפצו פרמיות הביטוח בשיעורים דו-ספרתיים, אפשר לראות הוזלות ובעיקר בביטוח המקיף. לפי WOBI המחירים גם של החובה וגם של המקיף ירדו בכ-4% במחצית הראשונה של השנה, אפשר להניח שהמגמה הזאת ממשיכה ושאנחנו עומדים כעת על 5% פלוס ויותר - זאת מהשוואות שביצענו בשטח ומול הצעות מחיר שקיבלנו לרכב מצוי (יונדאי איוניק) ואפילו די גניב. עם זאת, אם נסתכל על מדד המחירים לספטמבר אנחנו יכולים לראות בלימה קלה: מדד המחירים לצרכן עלה ב-0.2% לעומת החודש הקודם וסעיף ביטוח הרכב טיפס ב-0.7%. בשוק ישנה ההערכה שמדובר בעצירה נקודתית, תוצאה של עדכוני תעריפים לקראת סוף הרבעון. והערכה הרווחת היא שבמדד הקרוב (שיפורסם בשישי הקרוב) תירשם ירידה, שתאשר את המשך המגמה כלפי מטה ואת העובדה שהשוק מתייצב סביב רמות מחירים נמוכות יותר לעומת השנה שעברה. מה שאומר שביטוח הרכב שלכם הולך ונהיה זול יותר בין השאר בזכות זה שצה"ל וכוחות הביטחון שמחזירים רכבים גנובים ומצמצמים את רמת הסיכון.

מה הקפיץ את המחירים?

קצת על מה שהביא אותנו לרמות שמחיר של ביטוח מקיף יכול להגיע לכ-10% מערכו של הרכב. 2024 הייתה אחת הקשות לשוק המקומי או אולי טובות במובן של המרווחים של חברות הביטוח. במהלך אותה שנה נרשמה עלייה חדה בגניבות הרכב - מאות רכבים נגנבו מדי חודש, בעיקר מאזור המרכז והשרון, כשהם מועברים לשטחי יו"ש ושם הם מפורקים לחלקי חילוף או נמכרים מחדש. מבחינת חברות הביטוח, כל גניבה היא תביעה על “אובדן גמור”, ולכן הזינוק בהיקף הגניבות הוביל לייקור הפרמיות.

חוץ מזה הייתה עלייה דרמטית בעלויות של החלפים והתיקונים. שיבושי הסחר העולמי והזינוק בעלויות ההובלה הביאו להתייקרות של חלקי חילוף, ובמקביל גם עלות העבודה במוסכים עלתה. תביעות שנגעו בנזקי פח פשוטים הפכו ליקרות בעשרות אחוזים, וחברות הביטוח עדכנו את התעריפים כלפי מעלה. גם חדירת הרכב החשמלי תרמה לעלייה: רכבים חשמליים אולי זולים לתחזוקה שוטפת, אבל כל תיקון של תאונה פשוטה או פגיעה בסוללה מתברר כיקר מאוד - ובמקרים רבים מסתיים בהצהרה על “אובדן מוחלט” מה שמוביל את חברות הביטוח לשלם על מחירו של הרכב השלם. אל אלה הצטרפו גם האינפלציה והעלייה במדד המחירים לצרכן, שהשפיעו על ערך הרכב המבוטח, על עלויות השמאות ועל שכר העובדים בענף. רמת סיכון גבוהה בגלל הגניבות, ועלייה בעלויות התביעות הובילו לקפיצה של כ-13% בפרמיות ביטוח הרכב בממוצע.

מטפלים בגניבות ביד קשה

מי שהצליח במידה מסוימת לעצור את מגמת ההתייקרות היא מערכת הביטחון. בתקופה האחרונה נרשמת פעילות מוגברת של כוחות צה"ל והמשטרה ביהודה ושומרון, שהמטרה שלה היא לפגוע בתשתיות של המגנונים של גניבות הרכב. בשורה של מבצעים, שנעשו בשיתוף מחוז ש"י, מג"ב והמנהל האזרחי, הוחזרו עשרות רכבים גנובים לבעליהם החוקיים, נחשפו משחטות של רכבים, נעצרו מאות חשודים והוחרמו כלי פריצה ומחשבים ששימשו להפעלת רכבים. במבצע שנערך באוגוסט הארחון הושבו לישראל 30 כלי רכב וציוד הנדסי גנובים שהוחזקו בשטחי הרשות הפלסטינית, ובמבצע נוסף, שנערך בחודש שעבר, נעצרו 27 חשודים ישראלים ופלסטינים ונמצאו 9 רכבים גנובים. מפקד מחוז ש"י, ניצב משה פינצ’י, הצהיר כי “אין יותר ערי מקלט - כל עבריין ייתפס”, והדברים הללו מקבלים תוקף בשטח.

הפעילות הזאת משפיעה גם על שוק הביטוח. ככל שהסיכון לגניבה יורד, גם עלות הביטוח אמורה לרדת. הדגש על אמורה כי חברות הביטוח פועלות "באיחור" הן מתאימות את המחירים אחרי שהן "משתכנעות" שרכיבי הסיכון יורדים. בינתיים הן מנצלות את מרווחי הסיכון. בפרמיות החדשות הן מתחשבות בירידה בהיקף הגניבות ובסיכוי הגבוה יותר להשבת רכב שנגנב. התוצאה של זה היא תמחור זול יותר של פוליסות חדשות, וגם הנחות מחודשות למבוטחים קיימים. יש לציין שהירידה הזאת פוגשת בעיקר את הביטוח המקיף, שהוא הרכיב שמגיב ישירות לשינוי בסיכון לגניבה. ביטוח החובה, שמכסה בעיקר נזקי גוף, פחות מושפע מהמגמה הזאת בגלל שהסיכון בו נמדד לפי תאונות ולא לפי גניבות.