על ה'ברבור השחור' והאירועים שצפויים להשפיע על מחיר הנפט בחודש מאי

מחיר הנפט מתקשה להתבסס מעל 50 דולרים לחבית, והעיניים מופנות לארוע מהותי עוד לפני פגישת אופ"ק
גיא בן סימון | (3)
נושאים בכתבה נפט

מחיר הנפט נסחר בשבועות האחרונים סביב ה-50 דולרים לחבית, ואף נסגר בשישי מתחת לרמה זו, כשברקע מפיקות הנפט הגדולות, בהן חברות ארגון אופ"ק, צפויות להיפגש במאי הקרוב על מנת לדון בהסכמי ההקפאה שנחתמו בדצמבר האחרון על מנת לייצב את מחיר הנוזל השחור. כדי להבין עד כמה קריטי היה למפיקות הגדולות לשמור על מחיר הנפט מלרדת מטה, נזכיר כי זו הפעם הראשונה בהיסטוריה שהמפיקות חברות בארגון, וגם אלה שלא (כמו רוסיה), מצליחות לעמוד במילה ולכבד את ההסכם.

כאמור, המפיקות חברות אופ"ק צפויות להיפגש ב-25 למאי הקרוב, כאשר עיני המשקיעים נשואות לדברים שיצאו מהפגישה, ולאפשרות שהמפיקות יאריכו את הסכם ההקפאה - מה שצפוי לספק תמיכה למחיר הנוזל השחור שמתקשה להתבסס מעל לרמת ה-50 דולרים לחבית. 

צריך להזכיר כי לצד הגבלת ההיצע על ידי המפיקות, מנגד, מכיוון אחר בעולם מגיעים דיווחים כמעט מדי שבוע בדבר איזון המצב - עלייה במספר אסדות הקידוח בארה"ב. דו"ח בייקר יוז מיום שישי האחרון הראה עלייה במספר האסדות זה השבוע ה-15 ברציפות, מה שמתדלק את צד ההיצע העתידי ולוחץ מטה את מחיר הנפט. 

מלבד גורמים אלו יש לקחת בחשבון את ה'ברבור שחור' בדמות הבחירות באירן שצפויות להיערך ב-19 למאי, עוד לפני פגישת אופ"ק. בעוד שהנשיא הנוכחי חסן רוחאני, שנחשב לגורם מתון, צפוי לפי הערכות לנצח בבחירות, על המשקיעים להיערך להפתעה - כפי שכבר ראינו ברחבי העולם השנה עם יציאתה של בריטניה מהאיחוד, עלייתו של טראמפ ומי יודע, אולי צרפת תספק בסיבוב השני לבחירות בשבוע הבא הפתעה נוספת.

במידה ורוחני לא לא יזכה בנשיאות קשה להעריך נכון לעכשיו אם יחודשו הסנקציות על ידי ארה"ב. רק נזכיר כי לאחר הניסוי בטיל הבליסטי שערכה אירן בפברואר האחרון, בשלטון טראמפ כבר אותות על כוונתם להטיל סנקציות מחדש. הגבלות היצוא שהושתו על אירן בתקופת הסנקציות (שהוסרו עם הסכם הגרעין) הקשו על כלכלתה של הרפובליקה האיסלמית עד לכדי ירידת תפוקת הנפט לכ-1 מיליון חביות ביום. נזכיר כי לקראת פגישת אופ"ק בזמנו, אירן עמדה על שלה בכוונתה לחזור לרמת תפוקה של 4 מיליון חביות כתנאי לחזרה לשולחן הדיונים על הסכמי ההקפאה.

דבר נוסף אליו יש להתייחס נוגע לחששות מהתלקחות המצב הגיאופוליטי ברקע למתיחות בין צפון קוריאה לארה"ב. בעוד שצפון קוריאה מחזיקה בנשק גרעיני, אין לה את הטכנולוגיה שתחבר בין הנשק הגרעיני לטילים שיכולו לשאת אותו, ובארה"ב לא מתכווננים לתת למשטרו של קים ג'ון איל הבן להגיע לידע הדרוש. 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    שימו עין על ארקו החזקות (ל"ת)
    עומר 01/05/2017 12:12
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    יחזקאל 01/05/2017 06:35
    הגב לתגובה זו
    בגן טובה באזור הגננת תוציא ידיעה להורים שיש מתחת לארגז חול קידוח נפט יציב. במחיר בעולם כתוצאה מכך ירד. אבל אחרי שבוע יתגלה כקידוח אכזב והמחיר יעלה. וילד בגן הוא ממוצא פרסי אז המחיר ירד . אבל יבוא ילד חדש אמריקאי והמחיר יעלה . כתב את זה אנליסט בכיר .
  • 1.
    ארנון 30/04/2017 18:56
    הגב לתגובה זו
    פעילות ה up-stream של החברה הייתה מאוזנת למרות ההפקות מחול בקנדה ומפצלים בארה"ב!
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.