רכבת קלה חיפה נצרת
צילום: RDV Systems

אושרו תכניות: הקמת רכבת קלה בין חיפה לנצרת ומרכז תחבורה בקריות

הרכבת הקלה בין חיפה לנצרת עוד צריכה לעבור לאישור הממשלה. בנוסף, אושר הקמת מרכז תחבורה חדש בקריות, הכולל תחנת רכבת חדשה בקריית מוצקין "שתיתן מענה לפיתוח הדירות שווקו בקריית מוצקין במסגרת תכנית מחיר למשתכן" 
ענת דניאלי | (4)

התחבורה הציבורית בצפון צפויה להתרחב משמעותית. הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של תשתיות לאומיות (ות"ל), בראשות אביגדור יצחקי, אישרה להעביר לאישור הממשלה תכנית עבור הקמת מערכת רכבת קלה שתחבר בין מטרופולין חיפה לבין נצרת-נצרת עילית. בנוסף, הוועדה המחוזית בחיפה אישרה להקים מרכז תחבורה חדש בקריות, בחלק הצפוני הסמוך לקריית מוצקין הכולל מסופי אוטובוסים, מטרונית וחניונים. 

תוואי הרכבת הקלה הצפוי לאישור הממשלה, יתחיל בתחנה מרכזית המפרץ, במקביל לדרך 22 (כביש עוקף קריות) עד מחלף קריית אתא צפון, ימשיך לאורך דרך 781 ועד מחלף גלעם ויעבור במסלולי דרך 79 עד צומת ריינה-משהד, דרך 6400 לנצרת עילית, נצרת דרך קריית הממשלה ויסתיים בצומת המוסכים.

מנהל התכנון ציינו כי מדובר במערכת להסעת המונים עירונית ובינעירונית משולבת, אשר תשרת את תושבי הצפון. ממנהל התכנון נמסר כי הטכנולוגיה שנבחרה היא שיטת ה-Tram-Train המאפשרת נסיעה במקטעים בינעירוניים ועירוניים כאחד, ללא צורך בהחלפת מערכת הסעה.

הנסיעה ברכבת תהיה במהירות של עד 100 קמ"ש במקטע הבינעירוני ובמהירות של עד 50 קמ"ש בתוך השטח העירוני.ת כוללת תוואי באורך 43 ק"מ, מתוכו 36 ק"מ בקו הבין-עירוני. לאורך התוואי משולבים 17 תחנות (9 בינעירוניות ו-8 עירוניות), 9 חניוני חנה וסע (6 בינעירוניים ו-3 עירוניים), גשרים, מנהרות ומתקנים הנדרשים עבור תפעול המסילה והרק"ל כגון חניית רכבות ותחנות מיישרים (לאספקת חשמל).

מתכננת הות"ל, נאוה אלינסקי, ציינה כי "התכנית צפויה להקל על עומסי התחבורה באזור ותשפר את נגישותם של תושבי נצרת, נצרת עילית והישובים לאורך דרך מס' 79 לעיר חיפה. כמו כן, התוכנית תאפשר שירות תחבורתי איכותי לשכונות החדשות של קרית אתא המקודמות כיום בותמ"ל ותקשר אל האתרים התיירותיים בנצרת". אלינסקי הוסיפה, כי לתוכנית חשיבות רבה בהיותה תשתית תחבורתית תומכת לפיתוח יחידות הדיור באזור חיפה ונצרת.

מרכז תחבורה  מצפון לקריית מוצקין ובגבול עם קריית ים

הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה חיפה שבמינהל התכנון, אישרה מרכז תחבורה חדש בקריות המשלב אמצעי תחבורה רבים - מסופי אוטובוסים ומטרונית, תחנת רכבת וחניון חנה וסע. כמו כן, התכנית מוסיפה 90 אלף מ"ר עבור שטחי מסחר ותעסוקה בתחום הרשות המקומית קריית מוצקין.

 

שהתכנית מתפרשת על שטח של כ-105 דונמים וממוקמת בחלק הצפוני של קריית מוצקין על הגבול עם קריית ים, בסמיכות לכביש 4. בתחום התכנית תוקם תחנת רכבת חדשה שתיתן מענה לפיתוח יחידות הדיור ששווקו בקריית מוצקין במסגרת תכנית למשתכן.

קיראו עוד ב"נדל"ן"

ממנהל התכנון הוסיפו כי תוכנית זו, הינה חלק ממערכת התחבורה הציבורית הכוללת שמפותחת במטרופולין חיפה והיא כוללת את הרכבת הקלה חיפה-נצרת, מטרוניות, רכבת נוסעים, קווי אוטובוסים יומיים וחניוני חנה וסע. התכנית הוגשה ע"י משרד התחבורה באמצעות חברת "יפה נוף" ותוכננה ע"י משרד פרוינד בשיתוף משרד האדריכלים גיורא-גור. 

 

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    בזבוז ענק כשאוטובוס נע באותה מהירות (ל"ת)
    ממש הזוי 14/03/2017 18:12
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    בא 21/02/2017 16:23
    הגב לתגובה זו
    לאיפה הולך השר כץ ,שם הטיפול בחינם ,ככה שחבל לאסוף מעטפות , סננו את הדתיים שמשננים את הנרטיב הדתי ומשקרים,אפילו בנוגע לחווית מוות הקליני שלהם . יש גם באנגלית אם כץ קורא אנגלית . את גן עדן לא תראה בשום אופן .!
  • 2.
    בא 21/02/2017 16:21
    הגב לתגובה זו
    לאיפה הולך השר כץ ,שם הטיפול בחינם ,ככה שחבל לאסוף מעטפות , סננו את הדתיים שמשננים את הנרטיב הדתי ומשקרים,אפילו בנוגע לחווית מוות הקליני שלהם . יש גם באנגלית אם כץ קורא אנגלית . את גן עדן לא תראה בשום אופן .!
  • 1.
    בא 21/02/2017 16:15
    הגב לתגובה זו
    לא כולנו פרות כאן .
רז אברהם. קרדיט: רון כהןרז אברהם. קרדיט: רון כהן
מחירי הדירות

מבצעי הייאוש של הקבלנים מלמדים שירידת מחירי הדירות תימשך

רז אברהם, משפטן ושמאי מקרקעין, על המלאי הענק, הטריקים להשארת מחיר הדירה הרשמי יציב כשבפועל המחיר בירידה דרמטית

רז אברהם |
נושאים בכתבה מחירי הדירות

שוק הדיור הישראלי עבר בשנתיים האחרונות שינוי משמעותי: יותר תנודתיות והרבה יותר יצירתיות שיווקית מצד יזמים. מי שמחפש תשובה פשוטה (עולה/יורד) מפספס את הסיפור. מי שמנסה להבין מה באמת קורה למחיר - לא צריך להסתכל על המספרים, אלא על מה שמנסים להסתיר מאחוריהם.

עודף מלאי חדש: כשההיצע נהיה שחקן פעיל

עפ״י נתוני הלמ״ס בסוף אוקטובר 2025 נותרו למכירה כ־83,580 דירות חדשות, עם 29.2 חודשי היצע. כלומר בקצב המכירות הנוכחי יידרשו מעל שנתיים עד לסיום מכירת המלאי הקיים. כבר כאן עולה מצוקת היזמים על פני השטח: כשיש כל כך הרבה דירות על המדף, הקבלן חייב למכור כדי לפתור לעצמו בעיות מימון, תזרים וודאות.

ועוד נתון שמחדד איפה הלחץ יושב: כ-32% מהמלאי שנותר למכירה נמצא במחוז תל אביב (26,570 דירות) וכ-25% במחוז המרכז (20,750 דירות). כלומר: עודף המלאי מתרכז באזורי ביקוש - בדיוק המקומות שבהם הקונים הכי רגישים למחיר, לריבית ולתחושת הסיכון.

בשלושת החודשים אוגוסט- אוקטובר 2025 נמכרו כ-19,870 דירות (חדשות + יד שנייה, ירידה של 9.8% לעומת שלושת החודשים הקודמים). מתוך זה, 40.2% דירות חדשות (כ-7,990), ומתוכן כ־35.6% מהדירות החדשות שנמכרו היו במסגרת סבסוד ממשלתי.

זה אומר משהו לא נעים לקבלנים אבל אמיתי: כשחלק גדול מהפעילות נשען על מסלולים מסובסדים, השוק החופשי מאותת שהוא מתקשה לייצר ביקוש במחירים שהיזמים רוצים - והפער הזה הוא הדלק למבצעים.

פרויקט דירות
צילום: שלומי יוסף
ניתוח

לזה הקבלנים לא ציפו - מבול של ביטולי עסקאות בפתח

הרוכשים במבצעים של 80/20, 90/10 מגלים שהעסקה שהם עשו כבר לא טובה - גל של ביטולים צפוי השנה ומה יציעו הקבלנים לרוכשים כדי שהעסקה לא תבוטל?

רן קידר |

זוכרים את מבצעי 90/10? מבצעים מפתים מאוד לרכישת דירה שניתנו בשלוש השנים האחרונות. ה-90/10 היה חלק ממשפחה של מבצעים כשה-80/20 היה הדומיננטי בהם. במבצעים האלו קיבלתם מתנה ענקית - הקבלן אמר לכם, הדירה תהיה מוכנה בערך עוד 2-3 שנים, אבל אתם משלמים רק 20% עכשיו ובמסירה את היתר. "מה, אתה רציני?",  "כן, הכל בשבילכם". 

רבבות דירות נמכרו במבצעים כאלו ואז הגיע בנק ישראל וסיים את החגיגה. הוא ביקש יותר ביטחונות מהבנקים שמממנים עסקאות במבצעי הנחה מימונית. יותר ביטחונות לבנקים זה יותר ריבית ללווים. הרי ברור שאם בנק מרתק יותר הון להלוואה הוא יגלגל את זה על הלווים. במילים אחרות, בנק ישראל פגע בעצם ברוכשי דירות כי הריבית שלהם עלתה, אבל הוא בהחלט הפחית דרמטית את העסקאות האלו. 

הרוכשים בינתיים מחכים. הם שילמו 10%, 20% מערך הדירה, אבל זה לא מסתכם בכך - הם סיפקו לקבלן עסקת קנייה, הקבלן הלך עם העסקה לבנק וקיבל מימון. המימון הזה חליפי למימון  אחר שהקבלן מקבל מהבנק, רק שהוא מימון טוב יותר - כי המימון הזה הוא בעצם משכנתא של הרוכש שהקבלן אחראי לשלמה עד המסירה. כלומר, הרוכש בפועל לקח משכנתא שהקבלן אחראי עליה. זה נראה לכם עניין טכני בלבד, אבל הכל טוב ויפה כל עוד הרוכשים באמת רוצים ויכולים לקנות את הדירה. כשהם מתחרטים ולא רוצים לממש את "האופציה" הזו - מתחילות בעיות.

למה בעצם? כי המשכנתא על שמם. כי יש קנסות שהם צריכים לשלם מעבר לתשלום של 10% ו-20%. הכל תלוי בהסכם הספציפי של הרוכשים מול הקבלן, אבל לרוב זה לא ניתוק ברגע. ולמה שיהיה ניתוק והם ירצו לבטל את העסקה? שימו לב למצב הבא: מי שרכש לפני שנתיים ושילם 20%, פתאום מגלה שהוא לא קיבל בכלל הנחה בהינתן ירידת המחירים של קרוב ל-10% בשטח בשנה האחרונה. בתל אביב הירידות חזקות ביותר, בכל הארץ (כמעט) בין 5% ל-10%. ירושלים חריגה בעלייה.

ואז מתקבל הדבר הבא - ההנחה בעסקה ה-80/20 שהיא בעצם מלאכותית מוערכת ב-6%-7%. במקום לשלם 80% מערך הדירה באופן ליניארי על פני שנתיים, אתה כרוכש מקבל גרייס של שנה. מימונית זה לשלם 80% בסוף במקום ממוצע--מח"מ של קצת יותר משנה. כלומר קיבלתם גרייס של שנה על 80% בהלוואת-משכנתא בריבית של 5.5%. מדובר על הטבה של 4.4%. אם הדירה היא למסירה בעוד 3 שנים ההטבה היא 6.6%.