צפו: כחלון מגיב לדברים שאמר אתמול נתניהו ("תקנו דירות...")
"גם אני רוצה שכולם יקנו דירות אבל במחירים סבירים. היום רק בודדים יכולים, אנחנו פועלים בכדי לשנות את זה״, כך אמר שר האוצר משה כחלון בטקס קליטת עובדי קבלן בירושלים ובתגובה לדברי ראש הממשלה אמש שאמר ״תקנו דירות, תשקיעו בגליל [...] לפני כמה שנים, ואתם חברי השרים זוכרים את זה, אנחנו אמרנו, ואני אמרתי - תקנו דירות. לא רק בבאר שבע, גם בדימונה, גם בירוחם. תקנו דירות. יש כאלה ששמעו ועשו ויש כאלה שלא עשו".
כחלון: "אתמול ראש הממשלה הממשלה אמר לכו ותקנו דירות וזה בסדר. אני מאחל לכל אחד מכם שיהיו לו שתי דירות. גם אני רוצה שאנשים ירכשו דירות אבל במחירים סבירים. לכן, אנחנו פועלים להוריד את המחירים בכדי שאנשים יקנו דירות. כשיש דירות והמחירים גבוהים רק בודדים יכולים לקנות ואני רוצה שלא רק בודדים יוכלו אלא כולם, עם הפעולות שאנחנו עושים כולם יוכלו לקנות דירות. בעזרת השם״.
- 10.אריה 30/12/2016 20:51הגב לתגובה זולמה אצלם זול ואצלנו לא? מה ההבדל? גם פה וגם שם נבנה על ידי ערבים... ההבדל הוא שאנחנו הגורם לעליית המחירים, יהודים לא רוצים(או יכולים) לגור בכפר ערבי, הם קובעים את השוק, ובונים ארמונות בגרושים במחירי עלות בלי בירוקרטיה... אצלנו כל יזם דופק את הקליינטים שלו והבירוקרטייה חוגגת ואנחנו טיפשים קונים בכל מחיר... אז זו התוצאה... דירה אצלם 200 אלף, דירה זהה במרחק 10 דקות בישוב יהודי 1.5 מליון...
- 9.אנונימי 27/12/2016 22:19הגב לתגובה זואני מאד מודאג מהתנהגותך בימים האחרונים הן לגבי המלון וכן רוצו לקנות דירות כי אלה לא תגובות של אדם רציונלי נמה שיותר מדאיג זה שחזיתה עליה במחירי הדירות ולא עשיתה מאומה על מנת להוריד את המחירים נהפוכו רק העלתה היסים.
- 8.אין מבוגר אחראי בירושלים ? (ל"ת)אחד 27/12/2016 17:45הגב לתגובה זו
- מתן 30/12/2016 15:11הגב לתגובה זומושחתים, ודחוף עכשיו לפני שיחסלו את המדינה סופית, יאספו את המיליארדים ויעלמו.....................
- 7.ג'מאל 27/12/2016 17:29הגב לתגובה זואנחנו המעמד הממוצע פלוס רק משלמים ומשלמים מה אנחנו מקבלים כאן את הפירורים שנותר מההשעה במתנחלים בושה
- 6.אמי 27/12/2016 17:17הגב לתגובה זוורצים לקנות דירה לפני כמה שנים, התוצאה לא היתה שאותם מאות אלפים היו "ניצלים" מעליית מחירי הדירות ומשיגים דירה בזול. לא. מה שהיה קורה זה שעודף הביקוש של עדר כזה של קונים, היה מאפשר למוכרים לדרוש מחירי ענק, והמחירים היו פשוט קופצים 50% תוך כמה חודשים (כמו שקרה במחצית השניה של 2009 אגב). לכן, גם ביבי וגם כחלון לא צריכים לעודד רכישת דירות בשום אופן.
- 5.כחלון בחיים לא אצביע לך אתה גוזל ומטיל מיסים תתבייש. (ל"ת)gd 27/12/2016 16:47הגב לתגובה זו
- 4.למה 27/12/2016 16:18הגב לתגובה זואת הדביל לפיד. העיקר להידבק לכסא? איפה טובת האזרחים? שר אוצר כשלון ושרי מיסים זה לא פתרון לכלום
- ממתי ביבי קובע? זו שרה מחליטה..... (ל"ת)מתן 30/12/2016 15:12הגב לתגובה זו
- 3.כחלון דמגוג 27/12/2016 16:17הגב לתגובה זודירות וכדי שיקנו. אז ביבי אומר אותו דבר תקנו דירות הגליל זול ואם כחלון חושב לחלק שם דירות חינם אז באמת אין טעם שביבי יקשקש כי בקרוב הגרלות חינם בגליל כחלון צבוע או טיפש .
- 2.אנג'ל 27/12/2016 15:36הגב לתגובה זוביבי מקיסריה כחלון מגבעת אולגה לא נכון לפתח אובססיביות לא חייבים רק לקחת מעשירון עליון כי זה לקחת גם מהאמצע שמחזיק את המדינה , תמדוד גם מה האזרח הממוצע מקבל מהמדינה - אולי אתה לא יודע אבל למעט המתנחלים חרדים ומיזרחיים כולם מקבלים פחות ופחות וזה דיי נימאס להם
- 1.הדירות בפריפריה זולות גם היום!!!! (ל"ת)פחלון האפס!!! 27/12/2016 15:04הגב לתגובה זו
הטבה של חצי מיליון שקל. קרדיט: רשתות חברתיותהקבלנים בלחץ: אזורים נותנת לרוכשי הדירות הנחה של 500,000 שקל בלי לקרוא לזה הנחה
הלוואה של מיליון שקל ל-10 שנים ללא ריבית והצמדה מגלמת חיסכון שנתי של כ-55-60 אלף שקל, בעשור זה כ-500 אלף שקל. מהלכי מימון יצירתיים של יזמים משנים את שוק המבצעים, מורידים את המחירים בפועל באופן דרמטי.
הקבלנים מתגלים כיצירתיים מאוד בכל הקשור למכירת דירות. היה 80/20, היה גם 90/10 זה עדיין קיים, אבל בנק ישראל הגביל את העסקאות האלו של שלם 10% עכשיו ו90% במסירה. אבל אל תדאגו - הקבלנים יצירתיים וראה שלאחרונה המבצעים כבר הגיעו לרף חדש - ועדיין, כל זה קורה בלי שאף אחד יקרא לזה בטעות "הנחה". או "ירידת מחיר". לקבלנים חשוב לבלבל את "האויב". הם לא מוכנים לקרוא לזה הנחה, הם רוצים שמחיר המחירון לא יירד - ככה הלמ"ס לא יתמחר את הירידה הזו וככה המחירים לא ירדו. זה עובר בין הקבלים באופן גורף, סוג של יד נעלמה עוברת בינהם ומיישרת אותם לכלל הזה - "אל תורידו מחיר. תתנו מבצע, הנחה, אבל בלי להוריד מחיר מחירון".
זה עובד. המחירים על פי הלמ"ס ירדו ב-2% בלבד, בפועל הם ירדו בין 5% ל-10%.
בפועל ההטבות שמקבלים רוכשי דירות גדלו משמעותית. מה שנחשב בעבר למבצע נקודתי הפך לכלי תמחור מרכזי במכירות של הקבלנים, שבו הם מעניקים לקונים ערך כספי גבוה - לעיתים מאות אלפי שקלים. התוצאה היא “הנחות” שעומדות נכון לעת עתה בדרישות של הבנקים שהם אלו שאמורים לאשר הנחות לציבור (כשהם מאשרים הלוואה על פי טופס 4 הם מורים לקבלן שלא לעשות הנחות ללא אישורם). חשוב לציין - בפועל ההטבות מצמצמות את עלות הרכישה בצורה מהותית, בחישוב שערכנו ההנחה מגלמת כ-10% מערך הדירה שנכללת בהטבות השונות בממוצע.
הדוגמה הבולטת ביותר מגיעה כאמור מחברת אזורים אזורים 1.26% , שהשיקה מהלך שבו הרוכש מקבל הלוואה של מיליון שקל ל-10 שנים, ללא ריבית, ללא הצמדה וללא החזר שוטף. המשמעות הכלכלית יחסית פשוטה: אם רוכש רגיל היה נוטל מיליון שקל מהבנק, הוא היה משלם ריבית של אזור ה-55-60 אלף שקל בשנה. על פני עשור. גם לאחר היוון של התזרים לערך נוכחי היום, מדובר בהטבה שמצטברת לכ-500 אלף שקל. מדובר למעשה במבצע שמגלם חצי מיליון שקל הנחה בפועל, רק בלי להשתמש במילים “הנחה” או “ירידת מחיר”. המחיר הרשמי נשאר קבוע, אבל עלות הרכישה האמיתית יורדת דרמטית.
כדי להבין את הסיבה לכך, ואת הגורמים לעובדה שהקבלנים יעשו הכל כדי לא לפגוע במחיר הרשמי, אפשר להכנס לכאן - מחירי הדירות יורדים, אבל לא מספיק; הציבור הוא זה שממשיך לממן את בעלי האינטרסים. באופן כללי - נראה שלא משנה עד כמה המכירות ייפגעו עבור הקבלנים והיזמים, הם פשוט לא יכולים להרשות לעצמם להוריד מחיר באופן רשמי, הסיבה האינטואיטיבית והברורה מכל היא הפחד מכדור שלג, דרך אגב: הם גם עושים את זה בשלל צורות. כך למשל כתבנו על ויסות מחירי הדירות: הקבלנים בונים לאט וההיצע יצטמצם - כאן - מדובר על שיטה נוספת של הקבלנים ליצור שליטה במלאי הקיים כדי לא לגרום להצפה גדולה יותר כבר ממה שקיים כרגע. מלאי אדיר של מעל ל-82 אלף דירות כבר צף, ונראה שבשנתיים- שלוש האחרונים המזל כבר לא מאיר פנים עבור היזמים - והוא גם לא נראה באופק.
- הקבלנים מוכרים קרקעות - לא דירות: הנתונים החדשים חושפים את המצוקה בענף
- "הרוכשים חוזרים לתל אביב"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
5% תשואה על ההון העצמי
אזורים לא לבד, והמהלך שלה מצטרף לשורה של פתרונות דומים מצד יזמים אחרים, שמזהים קהל קונים שמחפש ודאות ומימון נוח יותר, ולאו דווקא ירידת מחיר רשמית. כך למשל, יובלים סיטי-בוי מציעה לרוכשי דירות בתל אביב תשואה שנתית של 5% על ההון העצמי מהרגע שבו נחתם חוזה ועד האכלוס. ההטבה הזו הופכת את המקדמה, שבדרך כלל “שוכבת” ללא רווח - לנכס שמניב החזר שנתי קבוע שגדול מפיקדון בנקאי בכ-2%. עבור רוכשים שמחזיקים הון עצמי גבוה, הצבירה יכולה להגיע לעשרות ואף מאות אלפי שקלים בתקופת הבנייה, בהתאם לגובה המקדמה והזמן שנותר עד למסירה.

חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו
הפרויקט שאמור לשנות את פני התחבורה בגוש דן: כל הפרטים על מכרז המטרו הגדול בישראל
מכרז ענק בהיקף של 65 מיליארד שקל יוצא לדרך כחלק מפרויקט המטרו. הפרויקט שעליו מדווח מתמקד בשלב א' של רשת המטרו באזור מטרופולין גוש דן, מערכת שנועדה להוות נדבך משמעותי במערכת התחבורה הציבורית במרכז הארץ. הרשת כוללת שלושה קווים תת-קרקעיים, קו M1, קו M2 וקו M3, אשר בתכנון יהיו באורך כולל של כ-150 ק"מ ויכללו כ-109 תחנות.
הרשת מיועדת לשרת כ-24 רשויות מקומיות באזור גוש דן והסביבה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית למתחרה אמיתית של הרכב הפרטי. הפרויקט נחשב לעצום בהיקפו עם עלות כוללת מוערכת של מעל ל-150 מיליארד שקלים. השלב הנוכחי כולל הקמה של כ-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, במסגרת מיזם בהיקף של כ-65 מיליארד שקלים. מדובר בבוננזה ענקית לחברות התשתיות שלמעשה הצמיחה שלהן בהכנסות כמעט מובטחת.
חברת נת"ע פתחה הליך מיון מוקדם עבור חבילות העבודה הראשונות במיזם. במסגרת זו ייבחרו הקבוצות והחברות שיוזמנו להתמודד במכרזים הבאים. הצעד הזה מאפשר סינון ראשוני של שחקנים לפי קריטריונים כמו ניסיון בהקמת מנהרות ומתחמי תחנות, יכולת כלכלית, ניהול סיכונים ועמידה בדרישות בטיחות ותשתית.
השקעות ענק בתשתיות
במקביל, כבר פורסמו מכרזים בהיקפים של מיליארדי שקלים, כולל מכרז שיפוץ של כ-27,000 דירות הנמצאות בקרבת תוואי המטרו כדי למזער את ההפרעה לתושבים. הוועדה המנהלת של הפרויקט אישרה ביוני 2022 את פרסום המכרז לניהול ותכנון הקווים.
- מס המטרו יוצא לדרך - בעלי נכסים שקרובים לרכבת יממנו חלק ממנה
- הפקיעו את הקרקע – ועכשיו גם את הפיצוי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מדובר באתגר הנדסי אדיר של הקמת מאות קילומטרים של תשתית תת-קרקעית בתוך סביבת מטרופולין פעילה וצפופה. חפירת המנהרות הכפולות משלבת טכנולוגיות קידוח מתקדמות, חפירות שטח פתוח ותיאום מורכב עם מערכות קיימות של מים, ביוב, חשמל ותקשורת. התחנות התת-קרקעיות החדשניות תפעלנה כמרחבי תחבורה המקשרים לתחבורה הציבורית הקיימת, כולל אוטובוסים, רכבת קלה ורכבת ישראל, תוך חיבור למרכזי מגורים ותעסוקה.
