אלדר תבנה מגדל של 45 קומות צמוד לחוף בבת ים: "50% מהרוכשים הם משקיעים"
החברה מימשה את האופציה לרכישת הקרקע לאחר שהצליחה לגבש קבוצת רכישה
עוד מגדל צפוי להתרומם בסמוך לחוף של בת ים. חברת אלדר השקעות מעדכנת היום (ב') כי מימשה את האופציה לרכישת הקרקע לבניית מגדל בשכונת 'פארק הים' בבת ים במסגרת קבוצת רכישה. עמיר שאלתיאל, מייסד ויו"ר קבוצת אלדר: "הצלחנו לגבש את הקבוצה בתקופה מאתגרת שבה קבוצות הרכישה היו על המוקד בעקבות פרשת ענבל אור".
לצורך הקמת הפרויקט אלדר השקעות רכשה חלקים מהקרקע מחברת שלומות, חברה לבניין בבעלות משפחת חממי תמורת כ-135 מיליון שקל. הפרויקט צפוי לכלול 177 יח"ד במבנה של 45 קומות כ-500 מטר מקו החוף. מתוך 177 הדירות 120 שווקו תחת ארגון קבוצת הרכישה ויתר הדירות בבעלות משפחת חממי. עוד נמסר כי הוגשו שני היתרים עם חפירה ודיפון בנפרד בכדי לנסות ולקצר את ההליכים בוועדות התכנון. החברה אף ציינה כי מצפה לאכלס את הפרויקט בעוד כ-4 שנים.
מה מחירי הדירות ומי הם הרוכשים בפרויקט?
לדבריו של שאלתיאל, "הדירות בפרויקט שווקו במחיר של 1.45 מיליון שקלים ל-3 חדרים ו-1.8 מיליון שקלים לדירות 4 חדרים. מכלל הרוכשים כ-50% הנם משקיעים כאשר מתוכם חלק גדול שקנו דירות לבניהם או בנותיהם, וביניהם גם סמנכ"לים ומנכ"לים של חברות בנייה". לדבריו, "ההסבר לכמות המשקיעים הגדולה היא הביקוש הגבוהה קשור שהמחיר הוא 25% פחות ממחיר הדירות במגדל הצמוד אלינו".
שאלתיאל הוסיף כי גיבשו את קבוצת הרכישה במקביל לפתיחת הפרשה של ענבל אור "הציבור היום יותר מדויק ובא מוכן עם השאלות, והבולטת בהם - האם יש חשבון ליווי בנאמנות לפרויקט ורישום הזכויות על הקרקע לכל רוכש. בעצם נוצר מצב שירד הערפל וישנו קצת סדר בתחום קבוצות הרכישה. כמובן שכל כתבה שפורסמה על ענבל אור הובילה לשורה של שאלות מהמתעניינים ובמקביל גם בעלי הקרקעות לא ממהרים לתת אופציה לרכישת הקרקע - כי במידה והפרויקט כושל ערך הקרקע צונח אף הוא".
- חדשות לא מעודדות: זינוק בביקוש לדירות מול ירידה בהיצע
- עמיר שאלתיאל על כיוון מחירי הדירות: "לא יודע איך בכלל אפשר לדבר על אפשרות של ירידה"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לא היו השפעות למיסוי הדירה השלישית?
"רוב השיווק בוצע בטרם החוק האמור ולא הייתי צריך להתמודד עם הסוגיה. ללא ספק ההשפעה הרבה ביותר הייתה לקריסתה של ענבל אור והתדמית שנוצרה לקבוצות הרכישה כתוצאה מכך". כמו כן ציין כי עד כה לא נראו ביטולים בפרויקט כתוצאה מהמיסוי המתוכנן וכי האופציה בביטול היא רק במכירה לאדם אחר ולא קיימת אפשרות ביטול מוחלטת".
המגדל 'עדן טאוור' בפרויקט, תכנן ע"י משרד דב קורן אדריכלים וכבר הוגשה בקשה להיתר בנייה. חברת וקסמן גוברין גבע תספק את הניהול ההנדסי לפרויקט. את קבוצת הרכישה ייצג בעסקה עוה"ד אמיר פרס ממשרד הרצוג-פוקס-נאמן ואת משפחת חממי ייצג בעסקה עוה"ד חיים דבוש.
רו"ח עדי דנה, מנכ"ל אלדר השקעות, ציינה כי כי "במהלך ארגון הקבוצה יזמנו מהלך ייחודי תחת השם 'קבוצה מפוקחת' ובמסגרתו אימצנו באופן וולנטרי את המלצות פורום לשכת עורכי הדין להסדרת הפיקוח בענף קבוצות הרכישה, המצטרפים לקבוצה קיבלו חוברת המפרטת את המלצות הפורום ואת המסמכים הנוגעים לפרויקט והמאשרים את ההמלצות עם אישור חתום של משרד עוה"ד הרצוג פוקס נאמן. הערכנו שתהליך שינוי החקיקה בנושא קבוצות הרכישה יימשך תקופה ארוכה ובחרנו להעניק לחברי הקבוצה את הביטחון בביצוע העסקה מבלי להמתין למהלכים ממשלתיים".
- פורשה ובנטלי מגיעות להרצליה פיתוח: עסקת נדל"ן ב-69 מיליון שקל בפרויקט של פרשקובסקי
- חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- המדינה הכריזה על 25 מתחמים חדשים: כ-15 אלף דירות בדרך
מיקום הפרויקט בשכונת 'פארק הים' בבת ים:
- 2.יורם 31/10/2016 15:44הגב לתגובה זוטעות לקנות דירה בתקופה כזו
- 1.אזרח מתון 31/10/2016 15:37הגב לתגובה זורק מגדלים על קוו החוף יוודאו סופית שלא יהיה חוף ים בארץ ישראל. לפניו יוקם עוד מגדל בין 90 קומות
משכנתא (גרוק)ירידה קלה בריבית המשכנתאות; מזרחי טפחות שוב עם ריבית גבוהה
בפיקדונות הריבית ירדה, במשכנתאות ובהלוואות היא יורדת, אבל בפחות. "התמסורת" של השוק עובדת לטובת הבנקים. כשהם בצד המשלם אז הורדת הריבית תהיה משמעותית, כשהם בצד המקבל היא תהיה צנועה. אבל הנתונים מלמדים על מגמה. ריבית המשכנתא בדרך לרדת, גם בשל הורדת ריבית בנק ישראל שצפויה בסוף החודש וגם כי מחירי אגרות החוב כבר ירדו דרמטית והן משמשים למקורות למימון המשכנתאות.
למעשה, בשלושה חודשים ירדה ריבית המשכנתא בכ-0.3% בחודש ספטמבר הריבית ירדה ב-0.05%, ועל פי ההערכות היא ירדה כ-0.1%-0.15% באוקטובר.
בראש הטבלה של הריביות היקרות ממשיך לעמוד מזרחי טפחות, עם ריבית ממוצעת של 5.25%, בעוד הבינלאומי שומר על המקום שלו כזול במערכת עם 5.03% בלבד,אם כי להבינלאומי דרך בנק אוצר החייל יש פעילות משכנתאות מול משרד הביטחון בתנאים טובים ופעילות זו מורידה את הריבית הממוצעת לכולם.
לאומי מציג ריבית של 5.21%, הפועלים 5.19%, ודיסקונט 5.14%. מרכנתיל עומד על 5.20%, ואילו בנק ירושלים ממשיך להיות חריג עם 7.55%, ואף הציג עלייה מאוגוסט והוא גבוה משמעותית מהממוצע הארצי. הנתונים האלה מראים השוק עכשיו עדיין בקיפאון כשהבנקים לוקחים צעד אחורה וממתינים שהנגיד יקח את היוזמה הבנקים מחכים לראות אם הנגיד אכן יכריז על הורדת ריבית ב־24 לחודש, ורק אז יחליטו אם להמשיך להוריד מחירים או לשמור על הסטטוס קוו. אנחנו עדיין רואים תחרות קשה בין הבנקים אבל היא לא מקבלת ביטוי בריביות אלא בעיקר בתנאים מיחזורים והקלות בעמלות.
המגמה בשלושת החודשים האחרונים
בחודש יולי נרשם המפנה הראשון אחרי תקופה ארוכה של ריביות גבוהות. התחרות בין הבנקים התחממה, תשואות האג"ח הממשלתיות ירדו, והציפיות להפחתת ריבית בנק ישראל הלכו והתגברו. הבנקים החלו להוריד מחירים, לעיתים בצורה אגרסיבית, כדי למשוך לקוחות חדשים ולמחזר הלוואות קיימות. הריבית הממוצעת ירדה אז בכמעט 0.2% - ל־5.28%, אחרי חודשים של קיפאון.
- עלייה בפיגורי המשכנתאות - האם זה אות אזהרה למשק?
- משכנתאות ב-8.9 מיליארד שקל בספטמבר - למרות הירידה במכירות דירות - הכיצד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הירידה הזו באה אחרי חודש יוני, שבו נרשמו ריביות שיא של השנים האחרונות 5.44% בכלל המערכת, רמה שנחשבה אז כמעט חסרת תקדים. הבנקים שמרו אז על תמחור גבוה במיוחד, הציבור התקשה לעמוד בהחזרים,
והמערכת כולה פעלה תחת תנאי אשראי נוקשים בהרבה.

חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו
הפרויקט שאמור לשנות את פני התחבורה בגוש דן: כל הפרטים על מכרז המטרו הגדול בישראל
מכרז ענק בהיקף של 65 מיליארד שקל יוצא לדרך כחלק מפרויקט המטרו. הפרויקט שעליו מדווח מתמקד בשלב א' של רשת המטרו באזור מטרופולין גוש דן, מערכת שנועדה להוות נדבך משמעותי במערכת התחבורה הציבורית במרכז הארץ. הרשת כוללת שלושה קווים תת-קרקעיים, קו M1, קו M2 וקו M3, אשר בתכנון יהיו באורך כולל של כ-150 ק"מ ויכללו כ-109 תחנות.
הרשת מיועדת לשרת כ-24 רשויות מקומיות באזור גוש דן והסביבה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית למתחרה אמיתית של הרכב הפרטי. הפרויקט נחשב לעצום בהיקפו עם עלות כוללת מוערכת של מעל ל-150 מיליארד שקלים. השלב הנוכחי כולל הקמה של כ-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, במסגרת מיזם בהיקף של כ-65 מיליארד שקלים. מדובר בבוננזה ענקית לחברות התשתיות שלמעשה הצמיחה שלהן בהכנסות כמעט מובטחת.
חברת נת"ע פתחה הליך מיון מוקדם עבור חבילות העבודה הראשונות במיזם. במסגרת זו ייבחרו הקבוצות והחברות שיוזמנו להתמודד במכרזים הבאים. הצעד הזה מאפשר סינון ראשוני של שחקנים לפי קריטריונים כמו ניסיון בהקמת מנהרות ומתחמי תחנות, יכולת כלכלית, ניהול סיכונים ועמידה בדרישות בטיחות ותשתית.
השקעות ענק בתשתיות
במקביל, כבר פורסמו מכרזים בהיקפים של מיליארדי שקלים, כולל מכרז שיפוץ של כ-27,000 דירות הנמצאות בקרבת תוואי המטרו כדי למזער את ההפרעה לתושבים. הוועדה המנהלת של הפרויקט אישרה ביוני 2022 את פרסום המכרז לניהול ותכנון הקווים.
- מס המטרו יוצא לדרך - בעלי נכסים שקרובים לרכבת יממנו חלק ממנה
- הפקיעו את הקרקע – ועכשיו גם את הפיצוי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מדובר באתגר הנדסי אדיר של הקמת מאות קילומטרים של תשתית תת-קרקעית בתוך סביבת מטרופולין פעילה וצפופה. חפירת המנהרות הכפולות משלבת טכנולוגיות קידוח מתקדמות, חפירות שטח פתוח ותיאום מורכב עם מערכות קיימות של מים, ביוב, חשמל ותקשורת. התחנות התת-קרקעיות החדשניות תפעלנה כמרחבי תחבורה המקשרים לתחבורה הציבורית הקיימת, כולל אוטובוסים, רכבת קלה ורכבת ישראל, תוך חיבור למרכזי מגורים ותעסוקה.
