לאומי שוקי הון בסקירה על דויטשה בנק וההשוואה הבלתי נמנעת לליהמן ברדרס

איתן יונסי | (3)

בסקירתו הנרחבת למשבר בדויטשה בנק כתב רוני יונסיאן, מנהל דסק מחקר מאקרו בני"ע זרים, לאומי שוקי הון, כי: "דויטשה בנק חזר לכותרות בשבועות האחרונים וכבר הזמין השוואות לליהמן ברדרס, אלא שלהערכתנו לא מדובר במקרים דומים. הנה כמה נקודות השוואה בין דויטשה של היום לליהמן של אז  ולאחר מכן, כמה מספרים המכמתים את האיום העומד בפני דויטשה:

ההשוואה לליהמן: הנזילות של ליהמן הייתה מאוד בעייתית ונשענה על כסף חם, שיכול להתאדות במהירות - כפי שבאמת קרה. מקור המימון של ליהמן היה Repurchase agreements  וכסף של קרנות גידור. הנזילות של דויטשה בנק, שהמודל העסקי שלו בכל זאת יותר מגוון וכולל גם פעילות ריטייל רחבה, היא גבוהה בהרבה - 12% מהנכסים לעומת 7.5% מהנכסים בליהמן ערב המשבר.

ליהמן איבד כ – 10% מההון העצמי בכל רבעון בשני הרבעונים האחרונים לפני שקרס, ומצב הלימות ההון שלו היה גרוע יותר.

ערב הנפילה של ליהמן, העולם הפיננסי לא ידע להתמודד עם כשל מערכתי או כשל של בנק בסדר גודל כזה. כיום ה – ECB ערוך למקרה בו יידרש לתמוך בדויטשה בנק.

קנס בגובה 14 מיליארד? האיום הפיננסי הבולט על דויטשה בנק, שהוביל להתחדשות המפולת, היה דרישת משרד המשפטים האמריקאי (ה –DOJ) לקנס בגובה של 14 מיליארד דולר. הקנס ניתן בגין תיק RMBS שהחזיק דויטשה בשנים 2005-2007. זהו באמת סכום מבהיל, שכן שווי השוק של דויטשה הוא 16.6 מיליארד. דויטשה דחה את תביעת הקנס על הסף, וסביר מאוד להניח שלאחר משא ומתן הסכום הסופי יהיה נמוך בהרבה. במקרים של תביעות דומות נקבעו קנסות על מקרים דומים בשיעור של כ – 4-5% מגובה תיק ה – RMBS. ההערכות מדברות על כך שהתיק המדובר של דויטשה היה בגובה של כ – 100 מיליארד דולר, ומכאן נובע שהקנס צפוי לעמוד על כ– 4-5 מיליארד דולר.

למה בכל זאת הגיע משרד המשפטים האמריקאי עם תביעה הגבוהה פי 3 מהסכום שמתיישב עם מקרים דומים ? הסבר אפשרי אחד, הוא שהאמריקאים נוקטים במספר התחלתי גבוה כטקטיקה בניהול משא ומתן. הסבר נוסף הועלה בכתבה בבלומברג, בה נאמר כי הדרישה לקנס מוגבה נובעת ממינוי טרי יחסית של הרגולטור האמריקאי, המחזיק בראייה ניצית יותר. הבכיר החדש דורש קנסות מוגבהים על בנקים שנקטו סחבת ולא הסדירו את הקנסות שלהם עד היום. בכל זאת, ולמרות הדרישה המוגבהת, התקדימים הקיימים יקשו להעביר קנס כה גבוה, מה גם שלאמריקאים אין באמת אינטרס לרסק בנק עם המאזן השני בגודלו באירופה.

יכולת הבנק להכיל את הקנס: האם דויטשה בנק יוכל לעמוד בקנס סופי בגובה של  6-7 מיליארד דולר? כנראה שכן. כבר היום דויטשה נמצא במצב בו הוא הפריש במאזן 6.2 מיליארד דולר להוצאות משפטיות, ההפרשה הכוללת היא גם עבור מקרים נוספים ולא רק הקנס הנדרש ע"י ה- DOJ. המסקנה היא שייווצר בור של מספר חד ספרתי נמוך של מיליארדי דולרים (סכום אותו דויטשה יצטרך לרשום כהפסד לאחר הקביעה הסופית של גובה הקנס),  בגובה של, נניח, 3 מיליארד דולר.

ההון העצמי של דויטשה הוא 74 מיליארד דולר. 3 מיליארד דולר הוא פחות או יותר הרווח המייצג לשנה בהנחה של תשואה על ההון נמוכה – פחות מ – 5%.

הלא נודע הוא האיום האמיתי: המספרים מצביעים על כך שהבהלה היא מוגזמת ודויטשה יכול להכיל את הקנס הצפוי, גם אם הקנס יהיה  גבוה מ – 6 מיליארד דולר. צעדים כמו הפסקת תשלום על אגרות מסוג COCO ו/או הזרמה של הון מניות נוסף אמורים לייצב את הבנק.

הכל נכון - דויטשה הוא בנק שמתקשה להרוויח עם מודל עסקי נוכחי הדורש מהפך, ועם בסיס עלויות רחב מידי. בנוסף, לבנק יש מוניטין רע במיוחד ובשנים האחרונות ידע להפתיע לרעה שוב ושוב את המשקיעים, אבל אחרי שעוברים על המספרים מבינים, שנכון לנקודת הזמן הנוכחית הסבירות לאיום קיומי על הבנק איננה גבוהה.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    סורוס 14/10/2016 17:59
    הגב לתגובה זו
    אין מספרים,אין התייחסות למאזן,גיבוב של שטויות.בושה
  • 2.
    דחיל רמבם 14/10/2016 12:44
    הגב לתגובה זו
    מקרה ליהמן ברזרס חד פעמי לפחות בטווח כמה עשרות השנים הקרובות לאור כדור השלג שכמעט גרם לקריסת כל המערכות הכלכליות והפיננסיות בעולם . הפוליטיקאים מסביב לגלוב , המבוגרים האחראים מה שנקרא , לא ייתנו לזה לקרות שוב במשמרת שלהם ואפילו אנג'לה מרקר תחלץ בסוף לעזרת הבנק אם יידרש . היא כבר יודעת זאת . אירופה שלה בכלל בהתפוררות וחס וחלילא שיפול על ראשה דויטשה בנק כמו סלע האמריקאים מחמירים עכשיו בנוסף למה שנכתב בכתבה בגלל המיסים הכבדים שהוטלו על אפל ובדרך על עוד חברות אמריקאיות נוספות . אבל גם הם לא יתנו לבנק לקרוס מה שעלול לפגוע גם בהתאוששות השבירה של הכלכלה האמריקאית . בנתיים הכל הצגה גדולה כרגיל !!!
  • 1.
    אמריקאים מנוולים חסרי אחריות (ל"ת)
    חיים 14/10/2016 09:55
    הגב לתגובה זו
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: