דיבורים על הקפאה? זה מה שיקבע את מחיר הנפט ע"פ אופ"ק

גיא בן סימון | (3)
נושאים בכתבה נפט

קרטל אופ"ק סיפק היום דעה משלו בנוגע לסערת הריבית שמתחוללת בימים האחרונים בארה"ב. על פי הדו"ח החודשי האחרון של הארגון, להתנהלות הבנקים המרכזיים בכלל ושל האמריקני בפרט תהא השפעה מכרעת על מגזר האנרגיה העולמי. 

לטענת הארגון, הצמיחה הכלכלית המדודה תמשך לכל אורך שנת 2016 וגם צפויה לאפיין את שנת 2017. בתוך כך, ההחלטות הפוליטיות ופעולות הבנקים המרכזיים יהיו חשובים באופן ניכר. 

כך כתב אופ"ק בדו"ח: "הריביות הנמוכות כבר ממילא ברוב הכלכלות הגדולות והאפקטיביות של תמריצים מוניטריים לשווקים פחתה - לפחות ברוב בשווקים. ההחלטות של הבנק המרכזי האמריקני תמשיך להשפיע על מחיר הנפט". נזכיר כי הבנק המרכזי האמריקני יפגש ב-20/21 לספטמבר לקבוע את הריבית לחודש הקרוב. 

ומה בנוגע לצמצום תפוקה? היצע הנפט צפוי להמשיך לעלות גם בשנה הבאה, כך לפי הערכה שסיפק היום ארגון אופ"ק שצופה כי קצב הפקת הנפט מצד המפיקות שלא חברות בארגון במחצית השנייה של 2016 צפוי לעלות על זה שהופק במחצית הראשונה. ולגבי ההמשך? אופ"ק צופה עלייה של 200 אלף חביות ביום בשנת 2017, וזאת בניגוד לתחזית קודמת לירידה של 150 אלף חביות ביום. ​מחיר הנפט מגיב בירידה של 2% מתחת לרמה של 45 דולרים. 

הצפת השוק הצפויה מתעלמת מהדיבורים על הקפאת תפוקה כפי שהכריזו סעודיה ורוסיה בפסגת G-20. הפקת הנפט מצד המפיקות החברות באופ"ק ירד אמנם באוגוסט אבל ממשיך להיות בשיא. באוגוסט האחרון הפקת הנפט של אופ"ק ירדה ב-23 אלף חביות ביום  לעומת יולי ל-33.24 מיליון חביות ביום. רק נזכיר כי הרמה שנרשמה ביולי היתה רמת שיא שלא נראה מאז 2008.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    השתגעו שם 12/09/2016 23:31
    הגב לתגובה זו
    מה אומרים לכם: הביקוש יהיה נמוך מהיום נציף את השוק במקביל בהרבה יותר נפט בקיצור מי שמרוויח מנפט זול - ירוויח הרבה יותר ויש לזה לדעתי הסבר סעודיה רוצה לרסק את איראן שתרוויח מעליית מחירי הנפט ותפנה את הכסף לטרור ויש לסעודיה הרבה רזרבות להפסיד. תעשיית פצלי הנפט תרים ראש במחירים של מעל 60 דולר לחבית. בקיצור מי שמספר לכם על זינוקים במחירי הנפט תגידו לו ללכת לישון - אולי בעוד 3 שנים
  • 2.
    הכי ותיק 38 12/09/2016 20:54
    הגב לתגובה זו
    לאנליסטים שלא מבינים דבר אך מפרסמים כתבות וגורמים נזק לציבור
  • 1.
    קרטל הנפט 12/09/2016 20:30
    הגב לתגובה זו
    זורק האשמות על הבנקים המרכזיים כאלו ששכחנו איך סחט הקרטל את העולם ב 120 דולר לחבית , דבר שהביא לו רווחים אסטרונומים על חשבון כלכלות העולם ורווחת אזרחיהם . קרטל מושחת שמונע תחרות ולא מסוגל אפילו לנווט את הייצור וההפקה בהתאם לדרישות ולצרכים . רק אלו סיבות טובות להרים את הריבית ולהמשיך ביתר עוז לפתח תחליפי אנרגיות לנפט !!!!!!!!!!!
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

מחשוב קוונטי גטי תמונותמחשוב קוונטי גטי תמונות

מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים

ריגטי קומפיוטינג ו־D-Wave הפכו לכוכבות החדשות של וול סטריט, עם שווי של מיליארדים והכנסות זעומות. המשקיעים מהמרים על העתיד, האנליסטים מזהירים מבועה

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מחשוב קוונטי

מניות שמזנקות כמעט 2,000% בשנה בדרך כלל מספרות סיפור של הצלחה עסקית עם רווחים שמתפוצצים, מוצרים שכובשים את השוק, לקוחות שעומדים בתור. אבל מניות המחשוב הקוונטי שוברות את כל הכללים: הן טסות לשמיים למרות שהרווחים עדיין לא קיימים


ריגטי קומפיוטינג Rigetti Computing -1.72%  ו־D-Wave D-Wave Quantum 3.91%  הן השמות החדשים שמסעירים את וול סטריט. שתי החברות שוות כיום יותר מיצרנית המרקים הוותיקה קמפבל'ס, אף שההכנסות שלהן מהוות פחות מאחוז מהכנסותיה. כך נראית בורסה שמונעת מציפייה לפריצה המדעית הגדולה הבאה.


הדרך למוצר מסחרי עוד ארוכה

תחום המחשוב הקוונטי נחשב כיום לאחד המסקרנים והמסוכנים בשוק ההון, כאשר החברות פועלות לפיתוח מחשבים בעלי עוצמת חישוב חסרת תקדים, שיכולים לפתור בעיות שלמחשבים רגילים יידרשו להן מיליוני שנים. גוגל הדגימה לאחרונה יכולת כזו, כאשר שבב קוונטי שפתחה פתר בעיה בתוך דקות - משימה שלמחשב־על רגיל הייתה אורכת עידנים. אלא שיש פער גדול בין היתכנות מדעית לבין מוצר מסחרי שמייצר הכנסות. מנכ"ל אנבידיה, ג’נסן הואנג, העריך כי עשויות לחלוף עשרות שנים עד שהטכנולוגיה תניב תוצאות מעשיות. בשוק ההון, לעומת זאת, המשקיעים נוטים להתעלם מהזהרות ולהתרכז בפוטנציאל.


התופעה מזכירה במידה מה את מניות הביוטכנולוגיה, גם שם משקיעים מוכנים להמתין שנים לתוצאות, מתוך אמונה שההשקעות יניבו בסוף תרופה או טכנולוגיה מהפכנית. במקרה של הקוונטום, הכול עדיין תיאורטי: המשקיעים רוכשים מניות על סמך חזון, לא על בסיס נתונים כספיים.


נשיא ארה״ב טראמפ הציב את המחשוב הקוונטי בעדיפות לאומית, וחברת ההשקעות פידליטי השתתפה לאחרונה בגיוס הון של חברת קוונטיניום, שנערך לפי שווי של עשרה מיליארד דולר. גם ענקיות טכנולוגיה נהנות מהגל: דיווח על פריצת דרך בשבב של אלפאבית הוסיף לשוויה עשרות מיליארדי דולרים בתוך דקות. עם זאת, יש מי שמזהירים מפני בועה. האנליסט טרוי ג’נסן מקנטור פיצג'רלד הסביר כי אם הטכנולוגיה תצליח, זה עשוי לשנות את העולם; אם לא, המניות עלולות להתרסק.