סגירה אדומה באירופה: הדאקס נפל 0.95%, הפוטסי נפל 1.2%

המדדים סוגרים שבוע רע בו מדד הפוטסי ירד 1.7%, מדד הדאקס ירד 1.2% והקאק 40 נחלש 1.1%
איתן יונסי | (6)
נושאים בכתבה אירופה

יום המסחר האחרון לשבוע באירופה נסגר בירידות שערים חדות. בחלקו השני של היום המדדים ביבשת העמיקו את הירידות שלהם לאור המגמה השלילית שהגיעה עם פתיחת המסחר בארה"ב. בסופו של יום הדאקס נחלש 0.95%, הפוטסי ירד 1.2% והקאק 40 נחלש 1.1%. בתוך כך הירידות היומיות, הביאו את המדדים לסגור שבוע רע בו מדד הפוטסי ירד 1.7%, מדד הדאקס ירד 1.2% והקאק 40 נחלש 1.1%

כמו כן השווקים ממשיכים לעכל את החלטת הבנק המרכזי האירופי להשארת הריבית על כנה.

במסיבת העיתונאים שהתקיימה לאחר מכן נגיד הבנק המרכזי ניסה להדגיש ככל יכולתו כי הרכישות יימשכו עד סוף מארס 2017 או מעבר לכך אם יהיה צורך בכך. דראגי חזר כרגיל על המשפט - "לא נהסס להפעיל את כל האמצעים העומדים לרשותנו במידת הצורך". 

מדדי אירופה

דאקס

פוטסי

CAC 40 0%

הירידות הגיעו לאחר שהמשקיעים ציפו להארכת התוכנית להקלה הכמותית של הבנק המרכזי. Radhika Rao, כלכלן בבנק DBS אמר כי שיעור האינפלציה עדיין נמצא איי שם מתחת לרמת היעד של הבנק המרכזי העומד על 2%, אך אמש לא היה שום אזכור מפורש לאמצעים חדשים לטיפול ברמת האינפלציה הנמוכה, מה שהביא לתגובה שלילית בשווקים. 

הבוקר באסיה השווקים נסחרו בתנודתיות, זאת לאחר ניסוי גרעיני חמישי שערכה קוריאה הצפונית, ושלחה את מדד הקוספי הדרום קוריאני לצלילה של 1.5%. מדד הניקיי ובורסת שנחאי הגיבו תחילה בירידות, אך מעט לאחר מכן תיקנו וחזרו להסחר בעליות קלות.

בשוק הנפט נרשמת כעת ירידה של 1.2% כאשר חבית נסחרת תמורת 47 דולר לחבית, זאת לאחר שאמש דו"ח המלאים האמריקני רשם את הצניחה החדה מזה 40 שנים והנפט טס 4.75%.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אני איציק הנבלה (ל"ת)
    איציק 100 09/09/2016 17:27
    הגב לתגובה זו
  • מסכים איתך (ל"ת)
    ראובן 09/09/2016 18:25
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אם יחס אירו/דולר עולה+ איך זה שהדולר עולה והאירו יורד? (ל"ת)
    ? 09/09/2016 14:29
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    המתחזה 09/09/2016 10:15
    הגב לתגובה זו
    במידה ונשארת לפקיעה?
  • באותו יום,מייד אחרי שנקבע המדד בפקיעה (ל"ת)
    בפקיעה שבועית 09/09/2016 12:20
    הגב לתגובה זו
  • המתחזה 09/09/2016 14:23
    ללא יכולת לעשות כלום, יכול להיות יום ראשון או בעיה?
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


אילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיותאילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיות

אילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון

זינוק חד בשווי SpaceX, התאוששות מניית טסלה והערכות שווי אגרסיביות לחברות הפרטיות מציבים את אילון מאסק בעמדת זינוק להפוך לטריליונר הראשון, ומרחיבים את השפעתו הכלכלית והטכנולוגית בקנה מידה חסר תקדים

אדיר בן עמי |

אילון מאסק מסיים את 2025 כאחד מפרקי צבירת ההון החריגים ביותר שנרשמו בעת המודרנית. לא מדובר בהערכה ערכית של פעולותיו, דעותיו או עסקיו, אלא בתוצאה חשבונאית של עליות שווי חדות במספר חברות שבהן הוא מחזיק, ציבוריות ופרטיות כאחד.לפי הערכות שונות בוול סטריט, הונו של מאסק חצה בשלהי השנה את רף ה־600 מיליארד דולר, ובתרחישים אופטימיים אף מתקרב ל־750 מיליארד דולר. הפער בין ההערכות נובע בעיקר משאלת השווי של החברות הפרטיות שבשליטתו, ובראשן SpaceX ו־xAI.


גורם מרכזי בתמונה הוא חבילת האופציות שטסלה העניקה למאסק ב־2018. החבילה נפסלה פעמיים ב־2024 על ידי שופטת בדלאוור, אך בהמשך בוטלה הפסילה על ידי בית המשפט העליון של המדינה. עצם הכללת האופציות משנה משמעותית את תמונת ההון השנתית שלו. עם זאת, גם ללא האופציות, מאסק הוסיף בשנה החולפת הון בהיקף שמוערך בכ־250 מיליארד דולר. מדובר בסכום שמקביל כמעט לשוויו הכולל של האדם השני בעושרו בעולם, מייסד גוגל לארי פייג’.


המיקוד עובר לחלל

מניית טסלה עלתה בכ־20% מתחילת השנה, והוסיפה למאסק עשרות מיליארדי דולרים. עם זאת, תרומת טסלה לעלייה הכוללת בהונו הייתה משנית יחסית. הסיבה העיקרית לעלייה בשווי הייתה דווקא SpaceX. חברת החלל הפרטית, שבה מחזיק מאסק כ־40%, רשמה קפיצה חדה בשוויה המוערך, מכ־350 מיליארד דולר לכ־800 מיליארד דולר בתוך זמן קצר. העלייה מיוחסת בין היתר לצמיחה של שירות האינטרנט הלווייני Starlink ולציפיות עתידיות לפעילות בתחום מרכזי הנתונים מבוססי חלל.


בתחילת 2025 התמונה נראתה שונה. יחסיו של מאסק עם הנשיא דונלד טראמפ התערערו, מכירות טסלה נחלשו, והשוק האמריקאי נכנס לתקופה של תנודתיות חריפה בעקבות מדיניות המכסים החדשה. באפריל הוערך הונו של מאסק בכ־300 מיליארד דולר בלבד, ללא האופציות שבמחלוקת. המצב התהפך בהמשך השנה. השווקים התאוששו, טסלה התייצבה, ושווי SpaceX המשיך לטפס. במקביל, אישרו בעלי המניות של טסלה בנובמבר חבילת תגמול חדשה למאסק, הכוללת כ־425 מיליון מניות נוספות.


עם זאת, מניות אלה טרם הוענקו בפועל. מימושן מותנה בהגעה לשווי שוק של כ־8.5 טריליון דולר לטסלה, יעד שאפתני במיוחד, אשר אם יושג יוסיף למאסק הון בהיקף של כטריליון דולר.