היצע הנפט תופח: סעודיה דיווחה על תפוקת שיא ביולי

סוכנות האנרגיה הבינלאומית הורידה במקביל את תחזית הביקוש לנפט לשנה הבאה
גיא בן סימון | (1)
נושאים בכתבה נפט

מחיר הנפט ממשיך להיסחר בתנודתיות. לאחר שרשם קפיצה מעל ל-43 דולר לחבית מוקדם יותר השבוע ברקע לפגישה אפשרית (ולא רשמית) של חברות אופ"ק בספטמבר, הנוזל השחור איבד הבוקר 1.5% לרמה של 41.3 דולרים לחבית ברקע לשני דיווחים: האחד, מצד ההיצע ונוגע לסעודיה. השני, מצד הביקוש כאשר סוכנות האנרגיה הבינלאומית חתכה את התחזית להמשך. בהמשך היום הנפט שינה כיוון ואף הציג זינוק חד של 4.3% ו'נקבע' על מחיר של 43.5 דולר לחבית, זאת לאחר ששר האנרגיה הסעודי הודיע כי בפגישה של מדינות אופ"ק במהלך ספטמבר תעלה האפשרות לפעול במידת הצורך על מנת להגיע ליצבות במחיר הנפט.

תפוקת שיא בסעודיה

מנתונים שפורסמו היום עולה כי סעודיה רשמה ביולי האחרון תפוקת שיא של 10.67 מיליון חביות ליום. הממלכה, שנפגעה קשות מצניחת מחיר הנפט, הגבירה תפוקה על מנת להגדיל את הייצוא ועל מנת להגדיל נתח שוק. הלחץ על המחירים צפוי לדכא את תעשיית פצלי השמן בארה"ב שמתקשה להראות כדאיות נוכח המחירים הנמוכים. בתוך כך, סך התפוקה היומית של כלל מפיקות אופ"ק הסתכם ביולי ב-33.1 מיליון חביות ביום

האטה בצמיחה - ירידה בביקוש

סוכנות האנרגיה הבינלאומית הורידה היום את התחזית שסיפקה לעליית הביקוש לנפט בשנה הבאה, ברקע לחולשה בצמיחה העולמית. בהודעה הזהירה סוכנות האנרגיה כי מלאי הנפט האדיר מונע ממחירי הנפט לעלות.

סוכנות האנרגיה צופה כעת כי הביקוש לנפט יעלה ב-1.2 מיליון חביות בשנת 2017. מדובר בירידה של 100 אלף חביות ביום לעומת התחזית שניתנה לפני חודש, וכ-200 אלף חביות פחות משנת 2016. 

"חלק מהמומנטום יאבד במהלך שנת 2017 ברקע להורדת תחזיות הצמיחה, אבל הצפי ל-1.2 מיליון חביות - עדיין נחשב מעל המגמה", כתבה סוכנות האנרגיה הבינלאומית, והוסיפה כי למרות ירידות המחירים שנרשמו, יתרות המלאי בשוק מראות כי ההיצע במחצית השנייה צפוי להיות מצומצם אמנם, אך הצמיחה המאופקת בפעילות הזיקוק מונעת מהמחיר לטפס. בסוכנות האנרגיה כותבים כי האספקה העולמית של נפט בעולם עלתה ביולי ב-800 אלף חביות ליום. 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    פצאל 11/08/2016 12:36
    הגב לתגובה זו
    הם יכולים לכפיל את המחיר שהם מקבלים . אבל מה,ף עכשיו גם ערבים וגם פרסים בנושא. הם יגולים למכור ב80 דולר חבית. אבל מתעקשים למכור ב40 דולר. מפגרים (כבר נכתב ? )
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

מחשוב קוונטי גטי תמונותמחשוב קוונטי גטי תמונות

מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים

ריגטי קומפיוטינג ו־D-Wave הפכו לכוכבות החדשות של וול סטריט, עם שווי של מיליארדים והכנסות זעומות. המשקיעים מהמרים על העתיד, האנליסטים מזהירים מבועה

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מחשוב קוונטי

מניות שמזנקות כמעט 2,000% בשנה בדרך כלל מספרות סיפור של הצלחה עסקית עם רווחים שמתפוצצים, מוצרים שכובשים את השוק, לקוחות שעומדים בתור. אבל מניות המחשוב הקוונטי שוברות את כל הכללים: הן טסות לשמיים למרות שהרווחים עדיין לא קיימים


ריגטי קומפיוטינג Rigetti Computing -1.72%  ו־D-Wave D-Wave Quantum 3.91%  הן השמות החדשים שמסעירים את וול סטריט. שתי החברות שוות כיום יותר מיצרנית המרקים הוותיקה קמפבל'ס, אף שההכנסות שלהן מהוות פחות מאחוז מהכנסותיה. כך נראית בורסה שמונעת מציפייה לפריצה המדעית הגדולה הבאה.


הדרך למוצר מסחרי עוד ארוכה

תחום המחשוב הקוונטי נחשב כיום לאחד המסקרנים והמסוכנים בשוק ההון, כאשר החברות פועלות לפיתוח מחשבים בעלי עוצמת חישוב חסרת תקדים, שיכולים לפתור בעיות שלמחשבים רגילים יידרשו להן מיליוני שנים. גוגל הדגימה לאחרונה יכולת כזו, כאשר שבב קוונטי שפתחה פתר בעיה בתוך דקות - משימה שלמחשב־על רגיל הייתה אורכת עידנים. אלא שיש פער גדול בין היתכנות מדעית לבין מוצר מסחרי שמייצר הכנסות. מנכ"ל אנבידיה, ג’נסן הואנג, העריך כי עשויות לחלוף עשרות שנים עד שהטכנולוגיה תניב תוצאות מעשיות. בשוק ההון, לעומת זאת, המשקיעים נוטים להתעלם מהזהרות ולהתרכז בפוטנציאל.


התופעה מזכירה במידה מה את מניות הביוטכנולוגיה, גם שם משקיעים מוכנים להמתין שנים לתוצאות, מתוך אמונה שההשקעות יניבו בסוף תרופה או טכנולוגיה מהפכנית. במקרה של הקוונטום, הכול עדיין תיאורטי: המשקיעים רוכשים מניות על סמך חזון, לא על בסיס נתונים כספיים.


נשיא ארה״ב טראמפ הציב את המחשוב הקוונטי בעדיפות לאומית, וחברת ההשקעות פידליטי השתתפה לאחרונה בגיוס הון של חברת קוונטיניום, שנערך לפי שווי של עשרה מיליארד דולר. גם ענקיות טכנולוגיה נהנות מהגל: דיווח על פריצת דרך בשבב של אלפאבית הוסיף לשוויה עשרות מיליארדי דולרים בתוך דקות. עם זאת, יש מי שמזהירים מפני בועה. האנליסט טרוי ג’נסן מקנטור פיצג'רלד הסביר כי אם הטכנולוגיה תצליח, זה עשוי לשנות את העולם; אם לא, המניות עלולות להתרסק.