גרף

זהו הדיווח ששלח הערב את הנפט לזינוק של כמעט 3% במחיר

גיא בן סימון | (8)
נושאים בכתבה נפט

מחיר הנפט קפץ הערב בשיעור של כמעט 3% ובתוך כך נסחר במחיר של 43 דולר לחבית. הזינוק במחיר נעשה על רקע דיווחים מסוף השבוע לפיהם מספר חברות בארגון אופ"ק דוחפות שוב לכיוון אפשרות של צמצום ההפקה במטרה לתמוך במחיר הנפט. הניסיון הנוכחי והמחודש בא ברקע לעובדה שאירן כבר מתקרבת להחזיר לעצמה את היקף ייצוא הנפט שהיה לה טרם הסנקציות, ולכן ייתכן שניתן יהיה להגיע להסכמות.

בעניין זה נציין כי בסיבוב הקודם סעודיה ומדינות נוספות לא הסכימו להקפיא את היקף ההפקה בזמן שאירן מגדילה את ההפקה באופן דרמטי. שר האנרגיה הכוויתי, סלאח אל סעדה, הצהיר היום כי ארגון אופ"ק יקיים פגישה לא רשמית בין ה-28-26 לספטמבר. בתוך כך גם ניסה להקטין את הציפיות מהפגישה כאשר טען שמחיר הנפט הנמוך הינו זמני והשוק בדרך לאיזון. 

מדובר במפיקות הקטנות יותר שבחבורה, כמו: ונצואלה (שנמצאת על סף פשיטת רגל), אקוודור וכוויית שזקוקות שמחיר הנפט יעלה כך שההכנסות שלהן כתוצאה ממכירת נפט יעלו.

אם כי זה המקום להזכיר שגם המפיקות הגדולות בשוק הנפט דוגמאת ערב הסעודית נאלצו בשנה האחרונה לקצץ בהוצאות בעקבות הפגיעה בהכנסות. בסעודיה בחודש שעבר נרשמו פיטורי ענק בקרב אוכלוסיית הפועלים ההודים אשר הגיעו לחרפת רעב במדינה. הסיטואציה הייתה יכולה להפוך למשבר הומניטרי של ממש אילולא ממשלת הודו לא הייתה מתערבת ושולחת לאזרחיה הרעבים אוכל ואספקה עד לחזרתם לתת היבשת. 

לגבי אירן, נציין כי המדינה הגדילה את היקף ההפקה ב-600 אלף חביות מאז הורדו הסנקציות בחודש ינואר האחרון וכעת מפיקה 3.6 מיליון חביות ביום. גורמים רשמיים באירן טענו לאורך הדרך כי קצב הפקה יומי של סביב 4 מיליון חביות - זו המטרה. אותן מדינות באופ"ק שמנסות להביא להסכמה בסוף ספטמבר לגבי הקפאת היקף ההפקה, סבורות שעד אז אירן כבר תגיע מאוד קרוב ליעד אותו הציבה - ולכן יהיה קל יותר להגיע להסכמות. 

מחיר הנפט מאז מאי 2015: 

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    מגלן 11/08/2016 12:35
    הגב לתגובה זו
    הם יכולים לכפיל את המחיר שהם מקבלים . אבל מה,ף עכשיו גם ערבים וגם פרסים בנושא. הם יגולים למכור ב80 דולר חבית. אבל מתעקשים למכור ב40 דולר. מפגרים (כבר נכתב ? )
  • 3.
    לא לגעת בנפט יירד חזק. פרוטרום ואלוני חץ (ל"ת)
    קובי 09/08/2016 07:00
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    מסיבת שוטים 08/08/2016 19:09
    הגב לתגובה זו
    נפט נפט נפט ......אפשר לחשוב שאנחנו שותים נפט במקום קוקה קולה .. לעזאזל עם כל המפיקות , המדינות והחברות שלא מעניין אותם גורל העולם , רק הכסף שירוויחו . בכיליון עיניים צריך להמתין לפיתוח עוד ועוד אנרגיות חליפיות עד שהנפט ישקע לתהום הנשייה כמו הפחם ואוניות המפרש בזמנו .
  • חן 09/08/2016 07:13
    הגב לתגובה זו
    כשנגיע לפיתוח אנרגיה ירוקה בעלות שרוב הצבור יוכל לצרוך אני איתך אבל בנתיים הנפט מחיה את הקדמה ואנחנו נהנים ממנו אז כל עוד זה כך תכבד את תקופת תרומתו עד שיעבור מן העולם
  • 1.
    זה אומר שעד ספטמבר אנחנו במהלכי ירידות בנפט (ל"ת)
    אדי 08/08/2016 13:03
    הגב לתגובה זו
  • ציון 08/08/2016 18:13
    הגב לתגובה זו
    זה אומר שבחלום הלילה יעלה האיאנים שמים פס על כולם
  • חן 08/08/2016 18:00
    הגב לתגובה זו
    כמו כשחברה מדווחת על רווח מעל הצפי אך בו בזמן מנמיכה ציפיות לרבעון הבא או להמשך אז המניה יורדת למרות דוח פיצוץ לכן העתי ד
  • משה 08/08/2016 17:46
    הגב לתגובה זו
    בציפיה לפגישה של אופ"ק
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ בבית הלבן (הבית הלבן)טראמפ בבית הלבן (הבית הלבן)

החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי

החוזה על הנאסד"ק מוביל את העליות; אחרי 40 יום של השבתה, מתגבש פתרון; מה זה בכלל השבתת הממשל בארה"ב ומדוע היא מתרחשת? 

מנדי הניג |
נושאים בכתבה דונלד טראמפ

החוזים עולים עם תקווה לסיום השבתת הממשל - הסנאט שוקל הצעת מימון זמני לפעילות הממשל. 

שוקי ההון פותחים את השבוע באופטימיות זהירה, כשברקע יוזמה חדשה לסיום ההשבתה הפדרלית שנמשכת כבר 40 ימים ומונעת פרסום נתונים כלכליים חשובים. חוזי דאו ג'ונס עולים ב-0.6%, החוזים על S&P 500 מתחזקים ב-0.7% והחוזים על הנאסד"ק עולים ב-1.2%.

ההצעה שנידונה בסנאט כוללת מימון זמני עד ינואר, לצד שלוש הצעות תקציב נפרדות למימון בנייה צבאית, ענייני ותיקי צבא, פעילות הקונגרס, מינהל המזון והתרופות (FDA) ומשרד החקלאות. ייתכן שבמידה ותאושר, חברי בית הנבחרים, שנמצאים בפגרה עד 16 בנובמבר, יידרשו לחזור מוקדם כדי להצביע.

מהי השבתת ממשל, ולמה זה קורה?

השבתת ממשל (Government Shutdown) מתרחשת כאשר הקונגרס האמריקאי לא מצליח לאשר את תקציב המדינה או חוקי ההוצאה הנדרשים להפעלת סוכנויות הממשל. ברגע שאין אישור למימון, סוכנויות רבות מושבתות באופן חלקי או מלא עד להשגת הסכמה. עובדים פדרליים נשלחים לחופשה כפויה ללא שכר, תוכניות ממשלתיות מתעכבות, ובין היתר מוקפאים גם פרסומי נתוני מאקרו חשובים.

השבתות כאלה הן לא נדירות בפוליטיקה האמריקאית, והן לרוב נובעות ממחלוקות פוליטיות חריפות בין המפלגות, בעיקר סביב סוגיות תקציביות, מדיניות רווחה, הגירה, חינוך ובריאות. במקרים רבים הן משמשות כלי לחץ פוליטי, שבו צד אחד מסרב לאשר את התקציב אלא אם יתקבלו תנאיו בנושאים שנויים במחלוקת.

במקרה הנוכחי, השבתת הממשל נמשכת כבר 40 ימים, אחת הארוכות ביותר בעשור האחרון. מדובר בהשלכה ישירה של כישלון בהעברת הצעת התקציב הפדרלי, מה שהביא להשבתת שירותים לא חיוניים. מלבד הפגיעה הישירה בעובדי המדינה, יש גם השפעות עקיפות על שוקי ההון, מאחר שנתונים כלכליים לא מתפרסמים והשקעות מתעכבות.