דעת האנליסטים: האם הטרגדיה בבריטניה יכולה לשנות את תוצאות משאל העם?

אלמוג עזר | (5)
נושאים בכתבה בריטניה ברקסיט
בשבוע הבא (חמישי) יתקיים משאל בו יקבעו אזרחי בריטניה האם להישאר או לעזוב את האיחוד האירופי. אתמול התרחשה בממלכה טרגדיה שטרפה את הקלפים, כאשר חברת פרלמנט נרצחה בשל דעותיה הליברליות. שוקי המניות שעד ההתנקשות הציגו חמישה ימים רצופים של ירידות שערים ביצעו סיבוב פרסה חד ועברו לעליות מתוך ההכרה שסיכוני ה-Brexit פחתו. האם מדובר במסקנות נחפזות מדי?  בשבוע האחרון, על פי סקרים שונים הצטבר רוב קטן אך עקבי למחנה בעד העזיבה של האי את אירופה והחששות מפני ה-Brexit עלו פלאות. אך היתרון כעת כלל אינו מובטח במיוחד לאחר הודעתו של רה"מ בריטניה, דיוויד קמרון, כי הוא משהה את הקמפיינים הפוליטיים במדינה - לקראת משאל העם. הודעתו של קמרון הופיעה לאחר ההתנקשות בג'ו קוקס, חברת פרלמנט בריטית שתמכה בהישארותה של בריטניה באיחוד. על פי עדויות מן המקום, המתנקש תומאס מאיר (51) זעק "בריטניה תחילה" בטרם ירה ודקר את חברת הפרלמנט. קוקס הייתה גם מן התומכות במדיניות הגירה מקלה לבריטניה ובכך ניצבה באופן ברור מול המחנה שתומך בעזיבת האיחוד האירופי. אחת מהסיבות העיקריות לעזיבת אירופה נובע מהרצון של מחנה ה-Brexit להקשיח את תנאי ההגירה לממלכה.    יום המסחר אתמול בניו יורק הסתיים בעליות שערים לאחר הודעתו של רה"מ בריטניה. המסחר באסיה גם הוא נסחר הבוקר בעליות שערים והחוזים על המדדים בניו יורק נסחרים בירוק לקראת יום שני של עליות בוול סטריט. גם הפאונד הבריטי נסחר אל מול סל המטבעות  בעליות של עד 0.5% מאז הרצח. הפאונד ירד בימים האחרונים לאור הערכות כי הפרדות מהאיחוד תחליש את כלכלת בריטניה ובתוך כך את המטבע שלה.  הייד פארק הינו הפארק בלונדון בו ניתן לאזרחים מן השורה לנאום בפני קהל העוברים ושבים. ניתן לומר שהשווקים ביממה האחרונה מציגים פעולת הייד פארק משלהם ובחצי היממה האחרונה מצביעים על כך שהסיכויים להישארותה של בריטניה באיחוד האירופי. סקר שנעשה בקרב משקיעים ברשת החדשות הכלכליות של CNBC הצביע על כך שרוב הצופים (קרוב ל-60%) מאמינים שהרצח יתמוך במחנה מתנגדי ה-Brexit.  לצד המשקיעים קיימים גם פרשנים שטוענים שמאז הרצח, הרוח השתנתה בבריטניה והמומנטום נמצא כעת במחנה ההישארות באיחוד. " הרצח של קוקס יכול לשנות את הפסיכולוגיה של הקמפיין. אלו אשר בעד ההישארות באיחוד האירופי עשויים להרוויח מאירוע טראגי והסיכויים שלהם יכולים לזנק" כך טען מוקדם יותר פאריבורז מושיריאן, ראש המוסד למימון גלבואלי באוניברסיטת דרום ווילס.  האנליסטים במיזו בנק (Mizuho Bank) פרסמו הבוקר כי ההימורים על היפרדותה של בריטניה מהיבשת נמכו באופן משמעותי בעקבות ההתנקשות. אינדיקציה נוספת על כך שקהל המהמרים עובר צד.  ישנם כמובן גם ספקנים לגבי השפעת אירועי אתמול על תוצאות משעל העם. "הרצח ימיט עננה שחורה על משאל העם. אך הבוחרים מצידם ימשיכו לבסס את החלטם על פי התפיסות שלהם כלפי ההשפעות הכלכליות והפוליטיות ארוכות הטווח של החברות באיחוד". כך אמר רג'יב ביוואס, הכלכלן הראשי של אסיה פאסיפיק מ-IHS.  

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    בר 17/06/2016 10:49
    הגב לתגובה זו
    צריך לראות מי מרוויח מהרצח כדי לדעת מי ביצע אותו שימו לב שפתאום מיד לאחר הרצח יש עליות חזקות בשווקים מזה אנו למדים שיש כאן קונספירציה
  • בא 17/06/2016 12:47
    הגב לתגובה זו
    בלי שום כוונה .
  • 3.
    בר 17/06/2016 10:00
    הגב לתגובה זו
    צריך רק לראות מי מרויח מהרצח כדי לדעת מי ביצע אותו זו האמת
  • 2.
    בא 17/06/2016 10:00
    הגב לתגובה זו
    יועיל לשמאלנים הבוגדים , כסף אפשר להרוויח ,אבל חייבים לשלוט במהגרים למדינה באיזו שהיא צורה , פעם האנגלים היו וויקינגים והם שלטו מצויין בהגירה .
  • 1.
    בא 17/06/2016 09:56
    הגב לתגובה זו
    הנצרות החלישה אותם , הגירה זה כביש דו סיטרי , למה בריטים לא יכולים לחיות בשקט בפקיסטן או או באינדונזיה ?!
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: