סגירה באירופה: הדאקס צנח 1.4%, הקאק צלל 2.3%

המגמה השלילית ביבשת נמשכה גם היום, על רקע האווירה בבורסות העולם; האירו נחלש מול השקל
גיא ארז | (3)
נושאים בכתבה אירופה

אירופה חתמה יום שלילי נוסף: חששות המשקיעים לגבי יציאת בריטניה מהאיחוד האירופי לא פגו,  וכל המדדים העיקריים ביבשת נסחרו בירידות שערים חדות. הדאקס צלל 1.4%, הפוטסי נחתך 2% והקאק צנח 2.3%.

נציין כי זה היום השני שבו היבשת נסחרה בירידות שערים חדות כאשר אתמול (ב') הדאקס ירד 1.8%. למעשה המגמה השלילית בדאקס שולטת בארבעת הימים האחרונים בהם ירד כמעט 7% ונסחר ברמה הנמוכה מאז חודש אפריל. 

איתות נוסף לדאגה בשווקים הוא שלראשונה בהיסטוריה, האג"ח של ממשלת גרמניה עברה להיסחר בתשואה שלילית. לכתבה המלאה - לחץ כאן.

עוד מהחשש מ"Brexit" - הנה נתון שדווקא עשוי להרגיע את הסוחרים לגבי ההסתברות שהדבר אכן יקרה. לכתבה המלאה - לחץ כאן.

דאקס

CAC 40 -0.18%

פוטסי

EURO STOXX 50 -0.8%

החשש המרכזי באירופה הינו כעת האפשרות כי אזרחי בריטניה יחליטו לצאת מהאיחוד האירופי (Brexit) במשאל העם שיתקיים ב-23 ליוני. הסקר האחרון שפורסם ביום שישי העיד על זינוק במספר התומכים במהלך, לשיעור של 55%, והדבר ממלא את המשקיעים ברחבי העולם בחשש ואי ודאות. בהקשר זה, נציין כי חששות אלו הפילו את הליש"ט ב-1.1% מול השקל, לשער יציג של 5.492 שקל לליש"ט. 

קיראו עוד ב"גלובל"

לצד החששות מפני ה-Brexit משקיעי בריטניה התבשרו היום כי הבנק המרכזי בבריטניה יזרים 3.5 מיליארד דולר לשוק ההון כאשר ירכוש משכנתאות. אך כנראה שההודעה נבלעה מבין הרעשים שמייצר היום אותו Brexit.

כידוע, אנליסטים בשוק צופים שאם בריטניה אכן תעזוב את האיחוד, הדבר יביא לטלטלה עזה בשווקים הפיננסים - וניתן לראות את תגובת השווקים בימים האחרונים.

מעבר לכך, גם הירידות של מחיר הנפט (מתחת ל-50 דולר) וחוסר הוודאות סביב שיעור הריבית בארה"ב - העיבו גם כן על המסחר במניות הבנקים והאנרגיה. 

נציין כי הלילה בצרפת, על רקע טורניר ה-יורו, פעיל דאעש רצח שוטר בכיר ואישה - והדבר בהחלט מהווה חשש נוסף גם למשקיעים בשוק ההון.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    מהרהר 14/06/2016 09:52
    הגב לתגובה זו
    ואמר ללא כל ספק שהדאקס יעוף קדימהjQuery20306882368964143097_1465887084883?
  • הוא משתף צריך לפרק אותו (ל"ת)
    הנקניק מקולקל 14/06/2016 10:39
    הגב לתגובה זו
  • גורביץ???? 14/06/2016 10:51
    למי ששמע לו - הפסיד 20% - על הדאקס - כבר לא רואים אותו ולא שומעים עליו...
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.