על הוויסות האגרסיבי במעו"ף ביום שפריגו צללה 18%, בעיה שרק תחריף בקרוב

זיו פניני מ-IBI שירותי בורסה מתייחס לשבוע הסוער שעבר על הבורסה - דווקא בימי חול המועד
זיו פניני | (26)

אחרי הפקיעות הקשות שעברנו, הן החודשית והן השבועית, פעילים רבים שואלים מה השתנה? מדוע צעדנו שנים לאחור בכל הקשור בנזילות ואקט הפקיעות השקטות שהתרגלנו אליו חלף לו? עוד נשאלות שאלות בדבר הוויסות שהתרחש בין מניות הפארמה המדממות לשאר מניות מדד ת"א 25 ערב הפקיעה האחרונה והאם יש כאן אש של ממש או רק הרבה עשן.

אני מסכים עם הטענה ששוק המעו"ף הוריד מנזילותו. ירידת הנזילות בשוק הנגזרים משליכה ישירות על נזילות ואיכות ספר הפקודות, הן בשוק הספוט – נכס הבסיס, והן בציטוטי תעודות סל הקשורות ישירות וגם בעקיפין, בגלל קורלציה (מתאם).

מה בפארמה?

ביום המסחר בו פתחו מניות הפארמה בירידות חזקות, הן היו צריכות להוריד את המדד ביותר מ-3%. אך כשנפתח שוק המעו"ף למסחר, הסתבר שהסוחרים סחרו את המדד בירידה (צפויה) קטנה הרבה יותר. בנקודה זו ברור שהארביטרז'רים הידניים והממוכנים בשוק ימכרו את החוזים היקרים וירכשו את נכס הבסיס. פער מחיר כזה לא יכול להתקיים.

פעילותם של שחקני הארביטראז' נתקלה במחזורי מסחר גדולים במניות הפארמה ובמוכרים נחושים (הרי המחיר נקבע בחו"ל).  גם קוני חוזים על מדד המעו"ף היו נחושים והמחזורים היו גבוהים. כתוצאה מכך, מי שקיבלו טכנית עודפי ביקוש גדולים היו שאר מניות המעו"ף, שהפגינו עליות מרשימות כדי לסגור את פער החוזים והמדד. זו אגב בעיה שאף תחריף במעבר למדד ת"א 35 כאשר במדד יהיו עוד מניות עם סחירות נמוכה - ואז גם נראה בקלות תנודות של 6%-7% במניות מסויימות במדד - כיוון שבאופציות יש נזילות, אבל בנכס הבסיס הבעיה כאמור תחריף.  

לגבי הפקיעה החודשית הקשה, גם כאן מדובר במספר גופים גדולים שהחליטו שלא לגלגל את כל החזקתם בחוזים על מדד המעו"ף כפי שהם עושים מדי חודש בחודשו. בכך הם חשבו לרדת בחשיפה למדד ביום סחיר של פקיעה, ללא השפעה גדולה על מחיר מדד המעו"ף. פעילותם זו יצרה חוסר בגלגול שורט של שחקני הארביטראז' העומדים מנגד, שמכרו את עודף החזקתם במניות ישירות לתוך שלב הפקיעה. אגב, בשלב זה אמורים הגופים הגדולים לאזן את הירידות הטכניות אך אלו היו בצד שהקטין החזקות. ועוד לא דיברנו על נהלי הרגולציה והציות שמעקרים את פעילותם אד הוק.

יש לציין כי גם כאן, בתוך אקט הפקיעה, התרחשה פעילות המאופיינת בשווקים של חוסר מעש מצד גופים גדולים מאזנים. אותם שחקני ארביטראז' שמכרו סחורה כנגד החוזים הפוקעים באפריל הכניסו מיד קניות בחזרה, כנגד החוזים למאי, ובכך עזרו לאיזון השוק שהיה עלול אף לפקוע ברמה אף נמוכה בהרבה. זה בסדר, הרשויות כבר התרגלו לפעילות זו...

ת"א 35

הרבה נאמר על מעבר זה, כשהוא טומן בחובו גם יתרונות וגם חסרונות. להערכתי, יש כאן סוג של הימור  מצד הבורסה, מכיוון שבעוד שעד כה נסיונות הבורסה להכניס שינויים (ע"ע חוזים על שחרים, מק"מים, מניות נפט וכו') היו בחזקת אופציה שבה הצלחת המכשיר הוא הצלחת כולנו וכישלונו לא יעיב על המסחר, הרי שכאן האופציה עמוקה בכסף וכישלון הניסוי המתקרב עלול אף להזיק.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

אורבנקורפ אגח א

כישלון ההנפקה צורם במספר במות/סוגיות שונות וסאגה זו רחוקה מלהסתיים. אבל, בעוד כישלון זה הנו ברור מדי, רם וצועק, הרי ששאר ההנפקות הדומות הן בפוטנציאל לתשואה נמוכה מדי ביחס לסיכון ארוך הטווח, שאין לדעת מתי יתפוצץ בחסות ריבית אפס וניסיון רגולטורי  לשווק את השוק המדמם.  כן כן, בדיוק אותו השוק שהם חסמו קודם לכן.

ולפני סיום - בנקים מרכזיים

בנקים אלו נמצאים בישורת האחרונה במרוץ על דעת קהל המשקיעים. אמון המשקיעים חשוב מאוד לשווקים וזה די מעניין לראות איך בכל פעם שהבנקים מנסים להעלות את הריבית ויש תחזית לעלייה עתידית, הם נבהלים מהירידה במחירי נכסי הסיכון. האם הם באמת מאמינים כי ניתן לחזור לריביות נורמלית יותר ללא תגובה פסימית בטווח הקצר של נכסים אלו, ריבית אשר כה חשובה לשווקים לטווח הארוך?

תגובות לכתבה(26):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 25.
    זיו מה הטלפון? (ל"ת)
    סחור סחור סינטטי 05/05/2016 10:39
    הגב לתגובה זו
  • 24.
    זי"פ 04/05/2016 10:42
    הגב לתגובה זו
    ראשית היות ואנו מכירים אתה מוזמן להתקשר אלי ישירות... :) שנית אם אתה רומז שמשהו ידע מראש על עודפי המכירות בגין חוסר במגלגלים... (חלק זה השורטיסטים/ארבטראזרים בעצמם) לקח בחשבון את בעיית הנזילות, בנה פוזיציית ספרד בפוטים או גלגל ייתר את השורטים.. והקצין את המגמה (תאוריה שלך לא שלי...) זה נכון ואבל לא סותר את מה שכתבתי ...לא אתווכח אתך פומבית וחלק מהמידע איני יכול לחשוף... וכמו שאמרתי אתה יותר ממוזמן לצלצל.. לא דברנו זמן רב...
  • 23.
    סוחר סחור 04/05/2016 09:43
    הגב לתגובה זו
    ב45 שניות ראנדות לאחר 09:45:00 נזרקו היצעים של 200 מש"ח באופן הדרגתי לכל אורך הראנדום (למעשה כל עת שהמדד הרים מעט את הראש, בא עוד בלוק של 10-20-30). קרי המחזור בפקיעה היה יכול להיות 400 מש"ח אם הראנדום היה קצר (שניה), אך הוא נסגר ב600 מש"ח כי היו 45 שניות והרבה מאוד הזרמות..... נוסיף לזה גם את ההפרש של נכס הבסיס מהחוזה למאי (פקיעה בכ1440, חוזה מאי נפתח ב1450).... וזה לא ממש מסתדר. גוף שרוצה לשנות תמהיל - דווקא רוצה שיאזנו אותו. וגם רוצה למכור את המחזור שהוא רוצה למכור.... אין לו סיבה להסתכן במכירה בין X לבין X+200 מש"ח.
  • 22.
    זי"פ 04/05/2016 08:47
    הגב לתגובה זו
    19.5 - כן... :) 21 - תודה שי. 20 - שאלתך כואבת לי הן כפטריוט ,הן כמי שמתפרנס מהכלכלה ושוק ההון המקומי והן כבעל נכסים ופנסיה כאן... אני מאמין שאחרי תיקון במחירים ותיקון ברגולציה ובסיס המס יחזור לתפקד כאן שוק ההון...יחזור כסף מקומי וזר לשוק המקומי... באשר למכונות - בל נשכח שרובם מכונות טובות וה"ריב" בניהם על המחיר עוזר לשוק ההון ולשאר הסחרנים הידניים- יש אסטרטגיות בין יומיות ותוך יומיות המתאימות דווקא למי שלא סוחר HFT והוא דווקא מנצל מכונות אלו... היתרון האסטרטגי במכונות LFT הנו שמירה על אסטרטגיה רוויחית קבועה ללא סטיות רגשיות ואנושיות אבל זו כבר אופרה אחרת...
  • 21.
    ויכמן שי 03/05/2016 23:01
    הגב לתגובה זו
    תודה זיו,אף פעם לא נמאס לקרוא את מישנתך .
  • 20.
    סוחר וותיק 03/05/2016 22:05
    הגב לתגובה זו
    1. המסחר באופ' בתוך יומי ממולכד בהרבה מלכודות(בעיקר של מכונות שמכניסות ומוציאות ב"מכה" אחת הרבה פקודות), 2.סוף יום מ 4 וחצי זה לעיתים קרובות סקוויז בלי פרופורציות 3. מחסור בידיים אמיתיות יוצר וואקום ושיורים של מעל 5 נק' ללא כל הודעה מהותית ועוד ועוד... בקיצר, לעבור לגמרי לסחור בחו"ל ???
  • 19.
    זי"פ 03/05/2016 21:22
    הגב לתגובה זו
    שאלה מעניינת.. להערכתי הספונטנית והבלתי בדוקה אמפירית התשובה היא כן... סיבה ראשונה הנה גלגולי הגופים הגדולים מתבצעת בין האופציות החודשיות בלבד ועודף או חוסר בגלגול מגיעה לפקיעה החודשית בבסט... סיבה שנייה הנה מספר הפוזיציות הפתוחות גדול משמעותית בחודשית ואז השוק חשוף פוטנציאלית לשורט סקוויז...הסיבה היחידה שדווקא מעקרת את תשובתי המקורית היא.. בהנחה שיש כאן גורם מווסת מחופש לשחקן ארבטראז (רק בהנחה) הרי שהוא פועל בעיקר באוכפים החודשיים...אבל כנאמר בתשובות קודמות לא לעולם חוסן...
  • זו תשובה ל 17? (ל"ת)
    שואל 03/05/2016 22:10
    הגב לתגובה זו
  • 18.
    זי"פ 03/05/2016 20:44
    הגב לתגובה זו
    9,10 - משקל שווה ניצח כול מדד כיוון שהשווקים כבר ב 7- 9 שנות גאות וכול התעודות הקרנות ושחקני הארבטראז צוברים נכסים... ואז הקטנות עולות יותר מהגדולות...בגלל אפקט הנזילות במפולת זה יתהפך... אין ארוחות חינם... אגב אם הגדולות יוגבלו ב 4 % זה אומר שגם הבינוניות והקטנות יהיו במשקל דומה... - בעיה... 11 - קרא את תשובתי הקודמת... מיתוג, סחירות, ניסוי מסוכן בשוק המתפקד עדיין היטיב... 12 - 13 - יש מצב שיש כאן שחקן גדול במסווה של שחקן ארבטראז ממונף אשר מנסה לווסת את השוק אולם 1, אין לעולם חוסן, 2, זה לא השחקנים המוסדיים הפועלים בחוזים כחשיפה אלקטיבית למדד המעו"ף... 14 כעיקרון לא... כאשר מדד המעו"ף יורד ירידה קלה במחזור גדול אך חלק ממניותיו יורד ירידה גדולה גם כן במחזור גדול, אזי שאר המניות עולות בצורה חזקה כדי להצמיד את מדד הגלום למדד בפועל...הבעיה מחמירה כשהסחירות בהם נמוכה... זה יקרה גם ביציאה או כניסה של מניות למדדים... 15 - אורבקורפ זו תוצאה קיצונית של בעיית ניהול המדדים... בקטון זה קורה תמיד כשמניה נכנסת ויוצאת מהמדד... אגב גם שאר ההנפקות ובכלל שוק האגח מושפע בתמחורו מריבית האפסית בכך שה
  • 17.
    שואל 03/05/2016 20:43
    הגב לתגובה זו
    האם פקיעה של אופציות חודשיות מועדות יותר לפקיעות חזקות כאלה לעומת פקיעות של שבועיות ?
  • 16.
    זי"פ 03/05/2016 20:31
    הגב לתגובה זו
    1- אכן היה מחזור גדול ואכן ישנם גופים רבים אשר כול אחד לא גלגל חלק קטן מאחזקותיו... כעיקרון החלטה הגיונית המנצלת את נזילות ימי הפקיעה אך נתקלה בהחלטה גורפת של מספר גופים... גם שחקני ארבטרז יש מספר גופים באחזקה דומה... תלוי מה תמחור אופציות המע"ף באותו החודש... 2,6 - יש בזה משהו זמן יגיד אני מסכים כי ההימור כאן גבוה הן במיתוג המדד , הן בבעיית הנזילות של המניות הקטנות ןהן בכך שנוגעים בשוק חי ופורח - עדיין - ומשנים בו את הכללים... מסוכן. 3 - רק שינוי של נגידים חדשים אשר לא ייפחדו לשנות אקוטית את ההחלטה של הנגידים הישנים כיוון שצניחת השווקים לא תהיה "בגללם" והם רק ינקו אורוות - רק הם יצליחו לשנות את כללי המשחק... 7, תודה, 8 אתה רחוק מהבנה אמיתית של מי שמשחק במדד...
  • 15.
    אורבנקורפ זו תביעה יצוגית של המחזיקים הפסיביים (ל"ת)
    סוחר אגח פסיבי 03/05/2016 19:59
    הגב לתגובה זו
  • 14.
    דג רקק 03/05/2016 19:50
    הגב לתגובה זו
    האם הגופים שקנו סחורה ביום ג (בנקים, וכו') בזמן שהפארמה ירדו, קנו גם פוט 1450 ואז בפקיעה זרקו סחורה שקנו יום לפני ולמעשה הרוויחו על פוט 1450 מאחר והפקיעה היתה ב 1440? האם זו הייתה פעולה מתוכננת?
  • 13.
    יוסי 03/05/2016 19:29
    הגב לתגובה זו
    האם לדעתך השוק מווסת??
  • 12.
    אילן 03/05/2016 18:50
    הגב לתגובה זו
    וזה הבעיה למה לא הורידו את החוזה כמו קרוב לפער של מניות הפארמה והוא מודה שזה מה שגרם לביקושים בשאר המניות .אם יבדקו היטב את החשבונות הגדולים יגלו שהם החזיקו חוזים ולא רצו להפסיד זה הסיבה האמיתית.אבל אם כבר רציתם להחזיק את השוק למה בעורמה בפקיעה פרקתם את השוק אחרי שיום לפני קניתם פוטים בזול וכתבתם קולים לאומללים שהאמינו כי השוק מחזיק מעמד בקיצור אף פעם הם הגדולים לא מפסידים גם אם הם מפסידים בבוקר הם מתהפכים ונותנים מכה חזקה עוד יותר למטה או שמתהפכים לצד השני זה בדוק שנים
  • 11.
    עובד בורסה 03/05/2016 18:43
    הגב לתגובה זו
    למה ההימור כל כך גדול מה הבעיה בתא 35 אואפילו 45??
  • 10.
    משיח 03/05/2016 18:40
    הגב לתגובה זו
    יש להוריד את המשקל המקסמאלי של המניות הכבדות ל- 4% לכל היותר. האירועים האחרונים מראים זאת ברור.
  • 9.
    אין כמו משקל זהה ניצח כול מדד רשמי לידעתך! (ל"ת)
    תעודות סל 03/05/2016 18:12
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    אילן 03/05/2016 17:59
    הגב לתגובה זו
    וזה הבעיה למה לא הורידו את החוזה כמו קרוב לפער של מניות הפארמה והוא מודה שזה מה שגרם לביקושים בשאר המניות .אם יבדקו היטב את החשבונות הגדולים יגלו שהם החזיקו חוזים ולא רצו להפסיד זה הסיבה האמיתית.אבל אם כבר רציתם להחזיק את השוק למה בעורמה בפקיעה פרקתם את השוק אחרי שיום לפני קניתם פוטים בזול וכתבתם קולים לאומללים שהאמינו כי השוק מחזיק מעמד בקיצור אף פעם הם הגדולים לא מפסידים גם אם הם מפסידים בבוקר הם מתהפכים ונותנים מכה חזקה עוד יותר למטה או שמתהפכים לצד השני זה בדוק שנים
  • 7.
    אמיר 03/05/2016 17:38
    הגב לתגובה זו
    תמיד מהנה .
  • 6.
    סוחר סחור 03/05/2016 17:34
    הגב לתגובה זו
    להתעסק עם כל המדדים הפסיביים (תא75, תא100, יתר-מאגר, סקטורים) - אין בעיה גדולה - משפיע רק על תעודות סל. זה קצת רע שמשתמשים במתדולוגיה לא מקובלת - אבל הנזק מוגבל. שינוי תא25 פוגע במיתוג ופוגע קשות במבנה שוק. פשוט חלם לשנות את תא25 - ובפרט לשנות בצורה לא מקצועית בעליל.
  • 5.
    משקיע מושקע 03/05/2016 17:09
    הגב לתגובה זו
    מענין שאף אחד לא שם לב שמניות הבנקים מנווטות על ידי שחקני המעוף כבר הרבה מאוד זמן בהתאם לפוזיציות שלהם באותו שבוע או בפקיעה החודשית, אם זה לא עברה על חוק ניירות הערך אז מה כן
  • 4.
    כמו תמיד - מקצועי ומרתק. תודה (ל"ת)
    דן 03/05/2016 17:08
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    כלכלן מקולקל 03/05/2016 17:06
    הגב לתגובה זו
    חכמים גדולים מאוד מאוד לא יצליחו לתקן. לא כרגע ולא בשקט.. נוסוי אכזרי של בנקים מרכזיים נואשים
  • 2.
    סוחר זר 03/05/2016 16:59
    הגב לתגובה זו
    המסמר האחרון.
  • 1.
    סוחר תם 03/05/2016 16:58
    הגב לתגובה זו
    אבל היה מחזור מאוד גדול של מאות מיליוני ש"ח.. מה הכול זה 2 גופים? אנא הסבר זאת.
צילום: UMA media, Pexelsצילום: UMA media, Pexels

שלושת האסים שבלעדיהם אנבידיה אבודה

הייניקס, סמסונג ומיקרון, יצרניות זיכרונות ה-HBM4 שצפויים להיות רכיב מרכזי בדור הבא של שבבי ה-AI, חשובות מאוד למלכת השבבים שחייבת לשמור על מעמדה בעוד מתחרותיה נושפות בעורפה

עופר הבר |

זיכרונות HBM4, דור חדש של זיכרונות בעלי רוחב פס גבוה, שצפוי להוות רכיב מרכזי בדור הבא של שבבי ה-AI, הם הגביע הקדוש של שוק השבבים כיום. אנבידיה, כמלכת שוק השבבים שנאלצת כל העת להשקיע מאמצים בשמירה על מעמדה מול מתחרות כמו AMD וברודקום, זקוקה להם כמו אוויר לנשימה.   

ה-HBM4 הוא השלב או הגרסה הרביעית בסדרת זיכרונות HBM, אחרי HBM1,HBM2 ו-HBM3 (כולל השדרוג HBM3E). כל דור מתאפיין בשיפורים משמעותיים בביצועים, ברוחב הפס של הזיכרון, בצריכת החשמל, וביכולת הצפיפות של הזיכרון, כך ש-HBM4 הוא הדור הכי מתקדם ומעודכן מבין סדרת HBM שבלעדיו אנבידיה לא תוכל להאיץ ביצועים במעבדיה.

אנבידיה צריכה את כרטיס הזיכרון HBM4 בעיקר כדי לתמוך בעיבוד נתונים מהיר ויעיל במערכות שלה, במיוחד בתחומי הבינה המלאכותית ,AI למידת מכונה ומחשוב ביצועים גבוהים. זיכרון HBM4 מציע רוחב פס גבוה במיוחד ותצרוכת חשמל נמוכה משמעותית ביחס לזיכרון DDR4 וצפיפות זיכרון גבוהה המאפשרת לשלב זיכרון רב במקום קטן. זה מאפשר לאנבידיה להאיץ ביצועים במעבדים ובמעבדי גרפיקה שלה, תוך הפחתת צריכת הכוח ושיפור יעילות העבודה מול כמויות עצומות של נתונים במקביל.

 פיתוח HBM4 - מי השחקניות העיקריות?

יצרניות ה-HBM4 המובילות כיום אינן כולן דרום-קוריאניות, אך מרביתן מרוכזות בדרום קוריאה. החברות המרכזיות הן:

SK Hynix: דרום-קוריאנית, מובילה בפיתוח ובייצור המוני של HBM4, עם שיפורים משמעותיים ברוחב הפס ויעילות אנרגטית. נחשבת ליצרנית הגדולה בתחום זה כרגע ומבוססת טכנולוגיות ייצור מתקדמות.

יסודות אסדת לווייתן
צילום: אלבטרוס

לפני שאיבדה את הריבונות הביטחונית, ישראל איבדה את הריבונות האנרגטית

יעקב צלאל |
נושאים בכתבה גז מפת הקידוחים

מדינת ישראל מעולם לא היתה ריבונית לגמרי, כשלאורך עשרות השנים האחרונות היא תלויה בסיוע צבאי ואזרחי אמריקני. אולם אם עד לאחרונה אזרחי המדינה העדיפו להעלים עין ממציאות זו, הרי שבשבועות האחרונים התלות והעדר הריבונות והעצמאות הפכו לבוטות יותר, כאשר ממשל טראמפ כפה הסכם הפסקת אש ברצועת עזה ומפקח עליו בקפדנות, בשלב זה, ממתקן צבאי אמריקני בקרית גת.

אולם יש תחום נוסף, קריטי למשק, שמעולם לא היה בריבונות ישראלית: משק הגז הטבעי. בשניים וחצי העשורים מאז התגלו מאגרי גז ראשוניים וביותר מ-15 השנים מאז התגלה מאגר תמר, התלות הישראלית בחברות אמריקניות להפקת הגז הטבעי ובממשל האמריקני לאסדרת משק הגז הטבעי, היתה מוחלטת.

אמנם בשנים האחרונות, משק הגז הטבעי הישראלי, שהוא בעל חשיבות אסטרטגית למדינה, הפך למערב פרוע. אבל עדיין יש בו שריף אחד, השולט בשקט בכל הנעשה, ענקית האנרגיה שברון. אקדוחנים אחדים, אמנם נלחמים על הפירורים, שעדיין שווים מיליארדי דולרים לאורך השנים ועושים כותרות, אבל חשיבותם לפיתוח משק הגז אפסית. אלי כהן, שר האנרגיה, הודיע לפני שבוע על התנגדותו לאשר את החוזה החדש ליצוא הגז למצרים, עד שיוסדרו עלויות גז נוחות לשוק המקומי, אבל אף אחד אינו מתייחס אליו ברצינות. רה״מ, בנימין נתניהו, נפגש בשבוע שעבר עם נציגי שברון כדי לפתור את המשבר, דווח בדה מרקר. מר כהן לא הוזמן לפגישה. הבעיה תיפתר בקרוב וההסכם ייחתם.

מבני הבעלות על מאגרי לוויתן, כריש ותמר הינם יציבים, מבנה הבעלות על תמר פטרוליום, המחזיקה בכ-17% ממאגר תמר, משתנה חדשות לבקרים, כאילו היה מדובר בגן שעשועים. וכך, קבוצה אקלקטית של משקיעים, חלקם זרים, מבקשת להגדיל את רווחיה על חשבון הציבור הישראלי (ואין לה כל עניין בהשקעות ובפיתוח משק הגז). מכאן הידיעות שהתפרסמו לאחרונה על סירובם של משקיעים בתמר פטרוליום, ובהם גם ישראמקו, לחתום על הסכם הספקת גז חדש מול חברת החשמל, שאמור היה להוזיל את הגז וכתוצאה מכך את עלות החשמל, כבר בשנים הקרובות. להערכתם מחירי הגז הטבעי בשנים הקרובות יעלו. במידה והערכה זו תתגשם, הרי שתהיה בכך פגיעה קשה בציבור הישראלי, שלבד מכך שאוצרות הטבע שייכים לו, הוא גם ממן את פעילות הפקת הגז בסכומים לא ידועים, באמצעות מתן הגנה ביטחונית למתקני הפקת הגז בים התיכון. בנוסף, חברות האנרגיה חדלו מלבצע חיפושים אחר מאגרי גז נוספים, ומנסות להגביר את קצב ההפקה, כך שלפי הערכות מלאי הגז במאגרים הישראליים יאזל בתוך כ-20-25 שנים. אזילת הגז תציב את המשק הישראלי בפני משבר אנרגטי חמור, מאחר שעד שיאזל הגז הטבעי, חלק ניכר מפעילות המשק תוסב לגז טבעי. יבוא גז טבעי לישראל, בתצורת LNG, צפוי להיות יקר ויגדיל באופן ניכר את העלות שתוטל על משקי הבית ועל עסקים מקומיים. הוא גם יגדיל את רווחי החברות שייבאו את הגז, שלפחות בחלקן שותפות כיום להפקתו, למשל שברון.

(כמובן שאנחנו בפתח עידן האנרגיה הירוקה, אבל לישראל אסור בשלב זה לוותר על האופציה של שימוש בגז טבעי בעשורים הקרובים).

נובל אנרג׳י, החברה האחראית לתגליות הגז הגדולות של ישראל, היתה חברת אנרגיה בינונית. אולם מאז נרכשה ע״י שברון, קבוצת האנרגיה השניה בגודלה בארה״ב, בסוף 2020, השתנה לגמרי מבנה השליטה בשוק הגז הטבעי המקומי. שברון מחזיקה כיום בכ-40% מתמר וב-25% מלווייתן, ומשמשת כמפעילה של שני המאגרים וכך מנופי השליטה שלה בשוק הגז המקומי הינם בלתי מוגבלים. אם לנובל אנרג׳י היו מהלכים מוגבלים בממשל האמריקני, הרי ששברון היא חלק אינטגרלי מהממשל, שענקיות האנרגיה תמיד נעזרו בו והוא נעזר בהן לפעילות ושליטה בשווקי האנרגיה העולמיים, ראו איום הנוכחי לפלישה אמריקנית לוונצואלה, ממפיקות הנפט הגדולות בעולם. ניסיון של ממשלת ישראל להגביל את יצוא הגז הטבעי, ידווח מיידית לבעל בריתה של שברון, דונלד טראמפ, שיורה לבנימין נתניהו, או לכל ראש ממשלה אחר, להימנע מהגבלת היצוא.