שידור חוזר למשבר? קרן המטבע מספקת תשובה ברורה
אם חשבתם שפתיחת השנה הגרועה מזה שנים כבר מאחורינו, נראה כי כל יום של ירידות בשווקים נוכח נתון מאקרו מאכזב, מצליח לערער את ביטחון המשקיעים. חלק מהמדדים המובילים בשוקי העולם אמנם כיסו את הירידות שנרשמו מתחילת השנה, כאשר הדאו ג'ונס נמצא 3.3% מעל רמתו מאז ינואר האדום. מנגד, הדאקס מעמיק היום את הירידות בעוד 2.4% נוכח ירידת הזמנות ממפעלים בגרמניה בניגוד למצופה, ובכך משלים ירידה של יותר מ-8.5% מתחילת השנה. עוד קודם לירידות, יו"ר קרן המטבע קריסטין לגארד סיפקה תמונת מצב, לפיה התאוששות הכלכלה העולמית ממשיכה אמנם, אבל בקצב מתון. יש מי שיגידו: בקצב מתון מדי.
"יש צמיחה. אנחנו לא במשבר", קובעת לגארד. "החדשות הפחות טובות הן שההתאוששות נותרה איטית מדי, שבירה מדי, והסיכונים ליציבות עלו. תנו לי להבהיר את התמונה: אנחנו דרוכים אבל לא מבוהלים. מומנטום הצמיחה אבד אך אם מקבלי ההחלטות יוכלו להתעמת עם האתגרים ויפעלו יחד אז האפקט החיובי על הכלכלה העולמית יהיה ניכר".
נזכיר כי בינואר האחרון קרן המטבע הבינלאומית חתכה את תחזית הצמיחה לכלכלה העולמית ל-3.4% בשנת 2016 ול-3.6% בשנת 2017. במעמד הורדת התחזית קרן המטבע הזהירה כי קצת התקדמות ההתאוששות הכלכלית איטית יותר לעומת התחזית הקודמת באוקטובר האחרון.
לגארד הוסיפה: "ההאטה בסין, מחירי הסחורות הנמוכים והמגמה בחלק מהשווקים המתעוררים ימשיכו להעיב על הצמיחה בשנתיים הקרובות". לדבריה, ב-6 החודשים האחרונים הצמיחה העולמית נחלשה מאותן סיבות.
- קרן המטבע: בום ה-AI מזכיר את הדוט-קום - אבל לא יקריס את הכלכלה
- התוכנית ששינתה את פני כלכלת ישראל ומה קרה היום לפני 19 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"בארה"ב הצמיחה מתונה בחלקה (בחלוקה למדינות) נוכח הדולר החזק; באירופה, השילוב של הירידה בהשקעות, האבטלה הגבוהה ומאזן תשלומים ירוד מעיב על הצמיחה; ביפן, גם הצמיחה וגם האינפלציה נמוכות מהצפוי", אמרה לגארד. נזכיר כי הבוקר מדד הניקיי ביפן איבד 2.42% לאחר התבטאותו של נגיד הבנק המרכזי, שהביע נכונות להמשיך להקל על השווקים. תגובת השוק שיקפה חשש מהעמקת הריבית השלילית, ועמה האפשרות לפגיעה בסקטור הבנקאות. בכך הניקיי השלים כ-15% מתחת לרמתו מתחילת השנה.
בנוגע להתערבות הבנק המרכזי של אירופה בשוק - עם ה'בזוקה' של דראגי - וכן מדיניות הפד' להאטת קצב העלאת הריבית, אמרה לגארד כי אלו תרמו לסנטימנט. בכל הנוגע לריבית שלילית שמתפשטת במדינות אירופה, אחרי יפן, אמרה לגארד כי מדובר בסך הכל בתרומה "חיובית".
מדד הדאקס הגרמני בשלושת החודשים האחרונים:
- 3.הפוך גוטה 05/04/2016 19:31הגב לתגובה זומחירי סחורות נמוכים מעודדים צמיחה.הציטוט של ילין נתון זה נמנה על אחד ממעכבי הצמיחה
- 2.סוף לחגיגה 05/04/2016 14:20הגב לתגובה זוהפונזי העולמי לפני אקורד סיום .
- 1.סופת טורנדו וחגיגת דובים (ל"ת)הלללו BIZ 05/04/2016 13:44הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
