צד ההיצע משמין: ייצור הנפט ברוסיה עלה במארס לשיא

פגישת יצרניות אופ"ק בהמשך החודש עומדת בסימן שאלה לאחר שסעודיה שחררה התבטאות פסימית בנוגע להקפאה
גיא בן סימון | (7)
נושאים בכתבה נפט

תפוקת הנפט ברוסיה עלתה בחודש מארס ב-2.1% לכמות של 10.9 מיליון חביות ביום - קצת מעל לתחזיות ולרמת שיא כל הזמנים. הדבר בהחלט לא צפוי לתמוך בצד ההיצע המוצץ, ועליו אמורות לדון חברות אופ"ק בפגישתן החודש, במידה ותתקיים. בתוך כך, ייצוא הנפט מרוסיה עלה ב-10% ל-5.59 מיליון חביות ביום, כך לפי שר האנרגיה הרוסי אלכסנדר נובאק.

פגישת יצרניות אופ"ק במהלך החודש הקרוב בקטאר צפויה לעמוד בסימן שאלה גדול ברקע לדם הרע זורם בין סעודיה הסונית לבין אירן השיעית. אם מוקדם יותר במארס דווח כי פגישת אופ"ק תתקיים גם ללא השתתפותה של אירן, אז כעת נראה כי הסיכוי לפגישה שכזו בכלל מתערער לאחר שסעודיה הודיעה לנובאק כי היא תסכים להקפיא את תפוקת הנפט אך ורק אם אירן תעשה כך. האמירה של הנסיך הסעודי הפילה את הנפט בשישי האחרון ב-4.5%. כזכור, אירן הכריזה כי אין בכוונתה להקפיא תפוקה, וזאת עד אשר תגיע לייצור של לפחות 4 מיליון חביות ביום. 

מחיר הנפט, שהתאושש משפל של 12 שנה לאחר שרוסיה וסעודיה קבעו באופן טנטטיבי את הדיונים להקפאה, ירד בסוף השבוע לרמה של 36 דולר לחבית. התייקרות מחיר הנפט בחודשיים האחרונים, היוותה גורם עיקרי לתיסוף חד במטבעות של מדינות יצואניות נפט.

אירן כעת צפויה להשתתף בפגישה אך לא בהקפאת תפוקה נוכח רצונה לחזור לרמות ייצור בדומה לטרום הסנקציות שהושתו עליה בזמנו נוכח תוכנית הגרעין. "לא יהיה שום הסכם ללא סעודיה. אז מדוע שמדינות אחרות יחתמו? אתם יכולים לנשק לשלום להישג כלשהו בדוחא", אמר קרסטן פריץ מקומרצבנק הגרמני. 

בתוך כך, אם הכלכלנים צופים כי הנפט הזול דווקא צפוי להטיב עם הכלכלה נוכח הוזלת עלויות האנרגיה, בבנק ההשקעות גולדמן זאקס הוציאו היום סקירה ללקוחות שסותרת את הטענות. לפי גולדמן, עד כה מחיר הנפט הנמוך יצר דווקא אפקט שלילי נוכח העלויות הכבדות של חברות האנרגיה שעדיין מכבידות למרות הפיטורים הרבים בענף, והחברות ממשיכות לסבול בשורה התחתונה. "הגענו למסקנה כי האפקט של הנפט הזול על הצמיחה כנראה שלילי עד כה, בעוד הוצאות ההון עולות על היתרונות שבהמרצת הצריכה".

נזכיר כי סוכנות הדירוג הבינלאומית S&P הזהירה כי האג"ח של חצי מהחברות בענף נמצאות "מחוץ לתחום" בכל הנוגע להשקעה. נציין כי מהשנה שעברה לפחות 50 חברות אנרגיה הגישו בקשה לפשיטת רגל כאשר מדי יום עולים דיווחים על ביטול פרויקטים ומיזוג חברות בענף.

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    יניב 04/04/2016 16:48
    הגב לתגובה זו
    שיעה ובונה לא ילכו יחדיו הכל דיבורים
  • 6.
    ברוך 03/04/2016 15:17
    הגב לתגובה זו
    יש עודף היצע מטורף כאשר ארה״ב מפיקה רק רבע מהיכולת האמיתית שלה !!!איראן עוד מתכוונת להגדיל את התפוקה, רוסיה מגדילה בפועל ואף מדינה לא תוותר על אף נתח שוק, במילים אחרות הנפט בדרך הבטוחה ל20$
  • 5.
    רק גול-דמון -זקס (ל"ת)
    מי מאמין לזקס? 03/04/2016 15:12
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אדי 03/04/2016 13:59
    הגב לתגובה זו
    יש עודף היצע מטורף ולא רק שלמובילות אין אינטרס לעצור תפוקה, הן רק מגדילות אותו.תראו את נתוני התפוקה של רוסיה, מהמובילות בניסיון הקפאת התפוקה, הגדילו והגדילו ורק ימשיכו להגדיל.
  • 3.
    גודמן זאקס 03/04/2016 13:25
    הגב לתגובה זו
    על הנפט חזו 20 דולר כעת מביאים הסבר חארטטה ההסבר הסקטור. מממשלתי ציבורי נהנה הפרטי והעיסקי בגדול חוסך טריליוני דולרים מפיקות חוטפות
  • 2.
    יהייה הסכם בלי הצתרפות מיידית של איראן. הנפט ישוב לעלות (ל"ת)
    בעוד שבועיים 03/04/2016 12:48
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    הנפט יירד ל20$ 03/04/2016 12:22
    הגב לתגובה זו
    אין הקפאה, עודף היצע מובהק, מיתון במזרחומעבר לאנרגיה ירוקה משמעות חד משמעית הנפט בדרך לתחתית חדשה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.