סגירה חזקה באירופה: מדד הדאקס זינק 1.6%

מדד הבנקים באירופה שהשלים ירידה של 25% השנה מזנק. דויטשה בנק בוחן רכישה חוזרת של אג"ח
גיא בן סימון | (13)
נושאים בכתבה אירופה

אחרי שבוע רצוף של ירידות מדדי אירופה רשמו עליות נאות כשלאורך המסחר העליות נראו כראלי של ממש. הדאקס הגרמני שלקראת סוף המסחר רשם כבר עליות של 2.1% סגר בעליות של 1.6%. מניית דויטשה בנק זינקה ב-10.6% לאחר דיווח בבלומברג כי הבנק שוקל רכישת אג"חים בכדי להרגיע את השוק. (לכתבה המלאה - לחץ כאן)

דאקס

CAC 40 -0.18%

פוטסי

EURO STOXX BANKS NTR

מניית דויטשה בנק התרסקה ברקע לחששות כי הבנק הגדול בגרמניה יגיע למצב של חדלות פירעון. בהנהלת הבנק הוציאו הודעת הרגעה ("הבנק יציב כמו סלע") וגם שר האוצר הגרמני הבהיר שגרמניה לא תיתן לבנק ליפול, אבל אחרי נפילה של 10% במניית דויטשה ביום שני, אתמול המניה צללה עוד 4.5% וכבר השלימה מפולת של כמעט 45% מתחילת 2016. הלחץ סביב דויטשה הצית חששות לגבי מערכת הבנקאות האירופית כולה, והדבר גרם לעליית מדרגה במשבר הנוכחי.   

הבוקר באסיה הניקיי המשיך לדמם. מוקדם יותר המדד איבד כבר 3.7% והירידות הצטמצמו ל-2.3% בסגירה. (לכתבה המלאה - לחץ כאן)

באירופה הבנקים ממשיכים לעמוד במוקד כאשר דויטשה בנק בוחן רכישה חוזרת של אג"ח בשוק, כך דווח ב'בלומברג'. בסאקסו בנק צופים כי הירידות במניות הבנקים מהוות הזדמנות (לכתבה המלאה - לחץ כאן)

מחיר הנפט מתקן הבוקר לאחר קריסה של 6% אתמול. (לכתבה המלאה - לחץ כאן)

תגובות לכתבה(13):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    ואדים 10/02/2016 19:14
    הגב לתגובה זו
    סגירה 1.55 .....די עם הכותרות הלא נכונות...
  • 10.
    איזו 10/02/2016 14:31
    הגב לתגובה זו
    התנודתיות בתל אביב נמוכה מאוד. נראה כאילו משקיעי תל אביב הכי חכמים בעולם. ואולי סתם ישנים.
  • שמטוב 11/02/2016 07:47
    הגב לתגובה זו
    לכן אין סיבה לעליה כאשר באירופה יש עליות.
  • 9.
    אפריקה ישראל טסה במניה - בלונדון (ל"ת)
    h 10/02/2016 14:27
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    משקיע 10/02/2016 14:25
    הגב לתגובה זו
    אוסם מחליטה לחלק לכם במבה
  • 7.
    דוד 10/02/2016 14:22
    הגב לתגובה זו
    יודעים , אבל לגרום להיסטריה בזה אתם אלופים
  • 6.
    דנידין 10/02/2016 14:03
    הגב לתגובה זו
    נו אז?
  • 5.
    אלי 10/02/2016 13:54
    הגב לתגובה זו
    יום אחד של כאילו תיקון וכולם חושבים שהראלי חוזר. הסנופי יגיע ל1600.וכספי הפנסיה שהגנבים מנהלים ימחקו ראו הוזהרתם.
  • 4.
    גם הזהב צונח. נראה שהשורים חוזרים (ל"ת)
    נראה טוב 10/02/2016 12:18
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    משקיע קטן 10/02/2016 11:39
    הגב לתגובה זו
    לא ממליץ רק רושם את דעתי.
  • 2.
    דורי 10/02/2016 11:35
    הגב לתגובה זו
    החזקתם במניות של חברת אוסם מתאריך 3.2.2016 ועד היום? מוזמנים ליצור קשר במייל למיצוי זכויותיכם. [email protected]
  • 1.
    כלכלן 10/02/2016 11:25
    הגב לתגובה זו
    יתכן שנראה מהלך גדול של עליות החודש.
  • תחזיר את התעודה (ל"ת)
    לא כלכלן 10/02/2016 13:37
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.