השלכות המפולת בנפט: רווחי BP ואקסון מובייל נחתכות בעשרות אחוזים
לאחר צניחה של 42% במחיר הנפט ברבעון הרביעי של השנה, ולאחר אזהרות רווח של מספר חברות אנרגיה, כעת מתברר עד כמה קשה הפגיעה של צניחת הנפט בחברות האנרגיה. התאגיד השלישי בגודלו בעולם בענף - BP - דיווח על צניחה של 91% ברווחים ברבעון הרביעי של השנה, לאחר שמחיר הנפט הממוצע ירד לרמה הנמוכה ביותר מזה כעשור. מדובר בירידה זה הרבעון השישי הרציפות ברווחים בצל צניחת מחיר הנפט לשפל חסר תקדים. את 2015 כולה סיימה החברה עם הפסד של 6.5 מיליארד דולר - ההפסד הכבד ביותר מזה 20 שנה.
מניית BP צונחת 8% בבורסה בלונדון. הרווח ברבעון הרביעי צלל ל-196 מיליון דולר בלבד - הרבה מתחת לציפיות השוק לרווח של 814.7 מיליון דולר, ולעומת רווח של 2.24 מיליארד דולר ברבעון המקביל ב-2014. מחיר חבית נפט הממוצע שמכרה החברה במהלך הרבעון עמד על 44.69 דולר לחבית - הרמה הנמוכה מאז 2004.
ענקית האנרגיה BP המתמודדת עדיין עם הוצאות נזקי דליפת הנפט במפרץ מקסיקו, אינה הראשונה כמובן לחטוף כתוצאה מצניחת הנפט. בשבוע שעבר פטרוצ'יינה פרסמה אזהרת רווח ל-2015 וצופה צניחה של 60% ברווח הנקי בשנה כולה. ענקית האנרגיה שברון דיווחה בשישי האחרון על הפסד רבעוני ראשון מאז 2002, ואליה הצטרפה גם רויאל דאצ' שצופה צניחה של 42% ברווח הנקי.
לצד BP גם אקסון מובייל דיווחה את תוצאותיה לרבעון האחרון. אקסון הציגה רווח של 67 סנט למניה, מדובר על ירידה הקרובה ל-50% ברווחים לעומת שנה שעברה (רווח של 1.32 דולר למניה).
- מניית של יורדת ומושכת איתה את ענקיות האנרגיה
- מיזוג ענקים - Shell מעוניינת לרכוש את BP; איך זה ישפיע על השוק?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הכנסות החברה הגיעו ל-59.8 מיליארד דולר לרבעון לעומת הכנסות של 87.28 מיליארד דולר בשנה שעברה. השוק חזה תוצאות חמורות יותר של אקסון בצורה של 51.36 מיליארד בהככנסות רבעוניות ו-63 סנט רווח למניה. מניית החברה יורדת אל מתחת לשווי של 75 דולר. גבול פסיכולוגי שעמד לזכות המניה פעמיים מאז אוקטובר האחרון.
הירידות בשווי המניה הביאו לידי כך שהחברה איבדה את המקום הרביעי בעולם לחברת פייסבוק עם שווי שוק של 327 מיליארד דולר. שווי השוק של אקסון הוא 317 דולר.
- 3.רועי 02/02/2016 20:54הגב לתגובה זונפט זול טוב לכולם.. וגם אם חברות הנפט סובלות אז באמת הגיע הזמן לעבור לתעשיה נקיה יותר
- 2.YL 02/02/2016 19:26הגב לתגובה זוכל מה שנובל אומרת ומגישה תוכניות לממשלה ול פילוסוף אפשר ליזרוק **לפח המיחזור** הנייר יקר.... אן לי ספק נובל מושכת זמן ולא תעמוד בתוכנית הראשונה פיתוח עד שנת 2018 וגם לא בתוכנית השניה 2020* שעומדת בניגוד למתווה הצרה שופטי בית המשפט העליון חוששים מ הציבור המתלהם ו מ תחבולות ביבי לכן ישראמקו לא יכולה לגשת לפיתוח השדה החדש ובטח לא לחתום חוזים עתידיים פרט לחוזה עם עזה זה מה שתשובה בנדיבות ליבו השאיר להם
- 1.ירון 02/02/2016 15:10הגב לתגובה זואו רוסיה , או ארצות הברית . או שהנפט יעמוד במיידי על מינימום 55 דולר לחבית, או מלחמה וריסוק סעודיה . לא יתכן שהכלכלה העולמית תיפול , בגלל סעודיה.
- הברבור השחור 02/02/2016 21:09הגב לתגובה זוהיא קורסת כי היא בנויה על חוב ועל תפיסת עולם שאנשים ימשיכו לצבור עוד ועוד חוב. ברגע שזה מפסיק נוצרת בעיית נזילות. בורסות יורדת חזק בגלל שזה המקור לכסף נזיל. ירידת מחיר הנפט רק האיץ את התהליך שהיא קורה בכל מקרה.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- הרשת החברתית, אחת מסמלי בועת הדוטקום, מגיעה לנאסד"ק ונוסקת ב-600% ביום
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותלהיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים
"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?
נטפליקס Netflix, Inc 0.61% רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית
עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.
על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.
איפה המרצ'נדייז?
אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות
האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.
הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט
בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים.
רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.
- אמזון קופצת ב-13%, מה קורה בנטפליקס, אפל ועל המניות הבולטות בוול סטריט
- נטפליקס בספליט של 1:10 - מה זה אומר ולמה המניה מזנקת?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32% (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro
Inc. (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר
סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.
