השלכות המפולת בנפט: רווחי BP ואקסון מובייל נחתכות בעשרות אחוזים
לאחר צניחה של 42% במחיר הנפט ברבעון הרביעי של השנה, ולאחר אזהרות רווח של מספר חברות אנרגיה, כעת מתברר עד כמה קשה הפגיעה של צניחת הנפט בחברות האנרגיה. התאגיד השלישי בגודלו בעולם בענף - BP - דיווח על צניחה של 91% ברווחים ברבעון הרביעי של השנה, לאחר שמחיר הנפט הממוצע ירד לרמה הנמוכה ביותר מזה כעשור. מדובר בירידה זה הרבעון השישי הרציפות ברווחים בצל צניחת מחיר הנפט לשפל חסר תקדים. את 2015 כולה סיימה החברה עם הפסד של 6.5 מיליארד דולר - ההפסד הכבד ביותר מזה 20 שנה.
מניית BP צונחת 8% בבורסה בלונדון. הרווח ברבעון הרביעי צלל ל-196 מיליון דולר בלבד - הרבה מתחת לציפיות השוק לרווח של 814.7 מיליון דולר, ולעומת רווח של 2.24 מיליארד דולר ברבעון המקביל ב-2014. מחיר חבית נפט הממוצע שמכרה החברה במהלך הרבעון עמד על 44.69 דולר לחבית - הרמה הנמוכה מאז 2004.
ענקית האנרגיה BP המתמודדת עדיין עם הוצאות נזקי דליפת הנפט במפרץ מקסיקו, אינה הראשונה כמובן לחטוף כתוצאה מצניחת הנפט. בשבוע שעבר פטרוצ'יינה פרסמה אזהרת רווח ל-2015 וצופה צניחה של 60% ברווח הנקי בשנה כולה. ענקית האנרגיה שברון דיווחה בשישי האחרון על הפסד רבעוני ראשון מאז 2002, ואליה הצטרפה גם רויאל דאצ' שצופה צניחה של 42% ברווח הנקי.
לצד BP גם אקסון מובייל דיווחה את תוצאותיה לרבעון האחרון. אקסון הציגה רווח של 67 סנט למניה, מדובר על ירידה הקרובה ל-50% ברווחים לעומת שנה שעברה (רווח של 1.32 דולר למניה).
- 6 מיליארד דולר: בי פי מוכרת שליטה בקאסטרול ומאיצה את מימוש הנכסים
- מנכ"לית חיצונית ראשונה ב-BP עשויה להוביל לגל מיזוגים בענף האנרגיה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הכנסות החברה הגיעו ל-59.8 מיליארד דולר לרבעון לעומת הכנסות של 87.28 מיליארד דולר בשנה שעברה. השוק חזה תוצאות חמורות יותר של אקסון בצורה של 51.36 מיליארד בהככנסות רבעוניות ו-63 סנט רווח למניה. מניית החברה יורדת אל מתחת לשווי של 75 דולר. גבול פסיכולוגי שעמד לזכות המניה פעמיים מאז אוקטובר האחרון.
הירידות בשווי המניה הביאו לידי כך שהחברה איבדה את המקום הרביעי בעולם לחברת פייסבוק עם שווי שוק של 327 מיליארד דולר. שווי השוק של אקסון הוא 317 דולר.
- 3.רועי 02/02/2016 20:54הגב לתגובה זונפט זול טוב לכולם.. וגם אם חברות הנפט סובלות אז באמת הגיע הזמן לעבור לתעשיה נקיה יותר
- 2.YL 02/02/2016 19:26הגב לתגובה זוכל מה שנובל אומרת ומגישה תוכניות לממשלה ול פילוסוף אפשר ליזרוק **לפח המיחזור** הנייר יקר.... אן לי ספק נובל מושכת זמן ולא תעמוד בתוכנית הראשונה פיתוח עד שנת 2018 וגם לא בתוכנית השניה 2020* שעומדת בניגוד למתווה הצרה שופטי בית המשפט העליון חוששים מ הציבור המתלהם ו מ תחבולות ביבי לכן ישראמקו לא יכולה לגשת לפיתוח השדה החדש ובטח לא לחתום חוזים עתידיים פרט לחוזה עם עזה זה מה שתשובה בנדיבות ליבו השאיר להם
- 1.ירון 02/02/2016 15:10הגב לתגובה זואו רוסיה , או ארצות הברית . או שהנפט יעמוד במיידי על מינימום 55 דולר לחבית, או מלחמה וריסוק סעודיה . לא יתכן שהכלכלה העולמית תיפול , בגלל סעודיה.
- הברבור השחור 02/02/2016 21:09הגב לתגובה זוהיא קורסת כי היא בנויה על חוב ועל תפיסת עולם שאנשים ימשיכו לצבור עוד ועוד חוב. ברגע שזה מפסיק נוצרת בעיית נזילות. בורסות יורדת חזק בגלל שזה המקור לכסף נזיל. ירידת מחיר הנפט רק האיץ את התהליך שהיא קורה בכל מקרה.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה
האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%
הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.
המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.
אינפלציה נמוכה מהצפוי
הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.
נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.
- לאומי מספק מימון של 1.7 מיליארד לקיסטון בריבית טובה וזה עדיין מעל ריבית המשכנתא שלכם
- טראמפ: אם השווקים חזקים יו״ר הפד צריך להוריד ריבית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים
מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.
