אחרי התערבות הבנק המרכזי ותנודתיות חריפה במדדים - שנחאי יורדת 0.5%

הבנק המרכזי הסיני הזרים 19.9 מיליארד דולר למערכת הבנקאית, השאלה הגדולה עדיין נותרה ללא מענה
מערכת Bizportal | (3)
נושאים בכתבה סין

המדדים המובילים בבורסות המזרח נסחרים הבוקר בתנודתיות חריפה. מוקדם יותר היום צלל מדד שנחאי עוד כ-3% בהמשך לנפילה של 7% אתמול (שהובילה לעצירת המסחר) אך אז הבנק המרכזי בסין ביצע הזרמה של 20 מיליארד דולר למערכת הבנקאית והדבר הוביל למחיקה זמנית של הירידות, והמדד יורד כעת 0.4% בתנודתיות רבה. נציין כי גם לאחר שהירידות נמחקו המדד חזר לצלול כ-3%, אך כעת, לקראת סגירת המסחר שם - הירידות מתונות. הניקיי היפני שכבר נסחר בעליות, מאבד כעת 0.5% והמדד בהונג קונג יורד 0.75%. נקודת אור נרשמת במדד הקוספי בקוריאה, שעולה 0.5%.

 

שנחאי -0.25%

ניקיי 225 -1.19%

קוספי

האנג סנג -0.92%

התערבותו של הבנק המרכזי הסיני, כאמור, באה לידי ביטוי בהזרמה של לא פחות מ-20 מיליארד דולר לבורסות - אך ירידות השערים בשנחאי לא נבלמו לגמרי באופן מידיי, כשנראה היה כי הדבר פשוט לא מספיק כדי להרגיע את הסוחרים - שהמשיכו למכור מניות. מדובר בהתערבות הגדולה ביותר של הבנק הסיני מאז ספטמבר. לאחר תנודתיות רבה, ואף התחזקות הירידות בסין, המדדים סיימו כאמור בירידות קלות בלבד.

השאלה הגדולה כעת היא מה יקרה לגבי התקנה לפיה אסור לבעלי עניין למכור מניות, תקנה שנכנסה לתוקף למשך 6 חודשים (במפולת הקודמת שגרמו החששות מסין) ואמורה להסתיים ביום ו' הקרוב. הממשל הסיני פרסם הודעה טרם פתיחת המסחר היום לפיה הוא בוחן הוראה הקשורה לבעלי עניין בחברות רשומות למסחר. וכעת לא ברור האם הכוונה היא להאריך את תקופת האיסור והדבר הינו דרמטי.

בתוך כך, הבנק המרכזי הסיני גם העלה במעט את טווח התנודה היומי האפשרי של מטבע היואן והדבר מרגיע מעט את החששות כי הכיוון הוא החלשה מאסיבית של המטבע. 

נזכיר כי אתמול קרסו המדדים בכל רחבי העולם, כשבגזרת אסיה נפל מדד שנחאי 6.8% והניקיי היפני צלל 3% - במה שנראה כמו פתיחת שנה איומה עבור הסוחרים ברחבי העולם.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    דוד 05/01/2016 08:41
    הגב לתגובה זו
    המדד כבר חיובי
  • 2.
    היום עליות-המעוף חייב להגיע ל1540 השבוע לפי הפוזיציות (ל"ת)
    אינדיאני 05/01/2016 08:14
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    הכל צפוי-עוד אתמול דיווחתי שהבנק המרכזי הסיני יתערב (ל"ת)
    אינדיאני 05/01/2016 08:14
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.