המיתון כאן: 20% זינוק בעסקים שבסכנת סגירה מיידית - 4 ענפים מסוכנים במיוחד

מדד הסיכון של Bdi: אחד מכל 8 עסקים נמצא בסכנת סגירה מיידית - כשליש ברמת סיכון גבוהה מהממוצע
לירן סהר | (40)
נושאים בכתבה סיכון עסקים

אתמול פרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה נתונים עגומים אודות קצב צמיחת המשק, לפיהם ברבעון השני של 2015 צמח התוצר ב-0.3% בלבד, כאשר בסך הכול במחצית הראשונה, לפי נתונים ראשוניים, צמח התוצר ב-2.6%.

האם אנו עומדים בפני מיתון? לפי מצב העסקים בישראל ייתכן ואנחנו כבר ממש שם: נתוני מדד הסיכון המשולב אותו עורכת חברת המידע העסקי CofaceBdi מצביעים על הרעה בסביבה העסקית לעסקים רבים בישראל. לפי הנתונים, כל עסק שמיני בישראל נמצא כיום בסכנת סגירה מיידית, כלומר, 12.15% מהעסקים בישראל נמצאים בדרגת סיכון גבוהה (דירוג סיכון 9 ו-10).

אחוז העסקים הנמצאים בסכנת סגירה מיידית זינק מתחילת 2015 בכ-20%, וזאת לאחר שבדצמבר 2014 השיעור עמד על 10.6%. מבין אלפי החברות והעסקים שנבדקו במהלך החודש האחרון על-ידי CofaceBdi, כ- 31.7% דורגו ברמות סיכון מעל הממוצע (דירוגי הסיכון 7 ו- 8). לפי CofaceBdi, "לחברות ועסקים אלו, קשיים ברמה בינונית, שבשלב זה אומנם אינם מהווים איום ממשי על המשך פעילותם, אך מומלץ לעקוב בזהירות אחר מצבם בחודשים הקרובים. הניסיון, משנות המיתון, מלמד כי הקשיים של אותם העסקים והחברות, עלולים להתפתח ולהעמיק תוך פרק זמן קצר יחסית".

 

בחודש יוני עמד שיעור החברות והעסקים ברמת הסיכון הממוצעת (דירוג סיכון 6), על כ-30.1%. שיעור החברות ברמות הסיכון הזניחות והטובות (דירוגים 1 עד 5) עמד החודש על 26.05%.

מהנתונים עולה כי הענף העסקי המסוכן ביותר בישראל כיום הוא ענף בתי הקפה והמסעדות. דירוגו העסקי של הענף עמד החודש על 6.83, בדומה לחודש הקודם (6.84). למקום השני ברשימת הענפים החלשים והמסוכנים ביותר הגיע ענף שירותי בידור, בילוי ופנאי עם דירוג סיכון 6.66, הרעה בהשוואה לחודש הקודם (6.48). במקום השלישי ברשימה ממוקם ענף שירותי הובלות - הובלה יבשתית בו עמד מדד הסיכון החודש על 6.63, הרעה קלה בהשוואה לחודש הקודם (6.59). במקום הרביעי ברשימה ממוקם ענף שירותים כלליים בו עמד מדד הסיכון החודש על 6.53, ללא שינוי משמעותי בהשוואה לחודש הקודם (6.51).

תהילה ינאי, מנכ"לית משותפת ב-CofaceBdi, מסבירה כי "לחברות ועסקים אלה בעיות קשות בתזרים המזומנים, חשבון או חשבונות מוגבלים בבנקים, דיווחים חוזרים ונשנים על שיקים חוזרים, 'אורות אדומים' קריטיים או מהותיים, ירידות חדות בהכנסות או ברווחיות, או מעברים חדים וקיצוניים מרווח להפסד. רמת הקשיים של חברות ועסקים אלו היא גבוהה באופן המאיים על המשך פעילותם בטווח של השנה עד השנתיים הקרובות".

תגובות לכתבה(40):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 27.
    אמפסיז 20/08/2015 14:26
    הגב לתגובה זו
    מבקש ממשקיעים לא לקנות דירות פחחחח.
  • 26.
    666 20/08/2015 12:57
    הגב לתגובה זו
    העיקר נדחפים לקבל תיק משכורת ותנאים מעניין מה יהיה אם ההכנסות ממיסים ירדו הם בטוח לא יוותרו
  • 25.
    משה ראשל"צ 18/08/2015 18:00
    הגב לתגובה זו
    אנשים ייצאו בחודשים יולי אוגוסט לחול שיש רק 7 מליון אנשים בארץ על איזה מיתון מדובר בקניון הזהב אין חניה ב 10 בבוקר
  • 24.
    רועי 17/08/2015 16:23
    הגב לתגובה זו
    אנשים התעשרו והפנו כסף לנדל"ן שחלקו בכלל קיים. הריבית האפסית לא הושקעה ביצירת מקומות עבודה אלא בדירות קיימות. בועה חסרת משמעות, הבנקים בסכנה והאזרחים עבדים של משכנתאות ענק. זה היה צפוי.
  • 23.
    טומארפורקולו 17/08/2015 16:09
    הגב לתגובה זו
    הבשר והציבור צימצם את הקניות למינמום כי אחרי הכל המשכנתא כנראה זה לפני שאתה חיי בכלל .
  • 22.
    כלכלן בכיר ביותר 17/08/2015 16:06
    הגב לתגובה זו
    לכן לא לבזבז כסף על הימורים
  • 21.
    יעקבי 17/08/2015 15:58
    הגב לתגובה זו
    לעומת מסעדות שתמיד היו ותמיד יהיו אפילו ביוון עם כלכלה על הפנים המסעדות שם שורדות
  • 20.
    מיתון? להחזיר ולהטיל מס נסיעות לחו"ל. (ל"ת)
    מלא בנתבג=כסף לאוצר 17/08/2015 15:41
    הגב לתגובה זו
  • כדי שנשלם כפול באילת? (ל"ת)
    אלי 20/08/2015 14:07
    הגב לתגובה זו
  • 19.
    פלוג התעוררי!. ריבית שלילית עכשיו לפני שיהיה מאוחר! (ל"ת)
    בעל חברה מיואש 17/08/2015 13:53
    הגב לתגובה זו
  • ' 17/08/2015 14:20
    הגב לתגובה זו
    למיתון הקרב ובא.
  • הריבית הנמוכה דחתה את המיתון שהיה אמור לקרות מזמן (ל"ת)
    אלי 17/08/2015 15:19
  • 18.
    מוטי כלכלן 17/08/2015 13:34
    הגב לתגובה זו
    תמשיכו לרסק כל מה שזז ונראה אותכם הלאה כל היום חוקים מיסים כמה אתם חושביים שאפשר לעשות סיבובים על העצמאים כמה מזל הגדול שלכם שתמיד אבל תמיד ימצא מישהו שיימלא מחדש את הקופה לאוכלי החינם .
  • 17.
    מיתון שמיתון זה לא חשוב. מה שחשוב זה שהשקל חזק!!! (ל"ת)
    הנפילה קרובה 17/08/2015 13:32
    הגב לתגובה זו
  • 16.
    שלומו 17/08/2015 13:17
    הגב לתגובה זו
    הליכוד מעודד מכירת חברות לתורכיה סין ועוד אין בכלל חשיבה לעצור את העברת הידע והמפעלים מהארץ לחו"ל אני זוכר שביבי הרים טלפון מברוק לנוחי כשמכתשים נימכרה לסינים אז על מה תלינו , כמו חתולים תמשיכו לבחור בליכוד
  • 15.
    יורם דירותא 17/08/2015 13:13
    הגב לתגובה זו
    המדדים הם בלוף מזה שנים שנועדו להצמדות ולתקציבים
  • 14.
    אורי 17/08/2015 12:48
    הגב לתגובה זו
    תשקיעו בנדלן ובורסה תרויחו הרבה יותר. אני סגרתי את העסק ושמתי בבורסה בנתיים חי יפה מאוד כבר 3 שנים
  • קוראים לזה לופט גשאפט, עסקי אוויר חם (ל"ת)
    רועי 17/08/2015 16:27
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    אמיר 17/08/2015 12:48
    הגב לתגובה זו
    והבועה בבורסה תתפוצץ , הירידה החלה והיא רק תתגבר
  • 12.
    ירושלמי 17/08/2015 12:48
    הגב לתגובה זו
    לאנשים לא נשאר כסף לכלום - כמה צפוי וידוע,...
  • גבי 17/08/2015 13:14
    הגב לתגובה זו
    פתיחה מטורפת של קניונים ומרכזי קניות חדשים פשוט בולעים את הקטנים, אבל מה כשאתה ניגש לבית קפה בקניון והוא גובה מחיר גבוה על המזון עקב שכר דירה גבוה אז גם יומם יבוא.
  • 11.
    ג'ק 17/08/2015 12:32
    הגב לתגובה זו
    הזדמנות נדירה להרים את המשק ולקדם אותו בענק לדורות הבאים . חבל על כל יום שעובר ומבוזבז על ויכוחים ורעשים מטרידים !חייבים לתת גז !
  • אזרחיה 17/08/2015 12:49
    הגב לתגובה זו
    שלא דרשה את זה בהסכם הכניעה העלוב
  • 10.
    פיני 17/08/2015 12:25
    הגב לתגובה זו
    הנפילה החלה. כל הרווחים על הנייר למי שלא יממש בזמן יעלמו.
  • 9.
    בנג'י 17/08/2015 12:24
    הגב לתגובה זו
    לכיס הטייקונים, לי ולפודל שטייניץ שלי.
  • 8.
    בתי הקפה, המסעדות והאירועים הם ענפים פרזיטיים (ל"ת)
    הלוואי שיפשטו רגל! 17/08/2015 12:11
    הגב לתגובה זו
  • רז 17/08/2015 12:55
    הגב לתגובה זו
    .
  • בא 17/08/2015 18:10
    הם לא פרזיטים ,ובבתי קפה עובדים באמת ולא רק עושים את עצמם עסוקים.
  • טיפש! ומה עם עשרות אלפי השכירים העובדים שם? (ל"ת)
    רפי 17/08/2015 12:26
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    כלכלת ביבי בלוף !!! 17/08/2015 12:08
    הגב לתגובה זו
    הבנקים ידפיסו הממשלה תיקח !!!
  • 6.
    הריבית הנמוכה 17/08/2015 12:07
    הגב לתגובה זו
    את הרוב
  • 5.
    נתי 17/08/2015 12:04
    הגב לתגובה זו
    לא שהחגיגות ניגמרו. לא שבכל יום לא יטוסו 70 אלף איש לטיולים בחו"ל...לא שבתי המלון יהיו ריקים...כסף יהיה. המדינה משקיעה בתשתיות . רכבת קלה. בבנייה...אין מצב למיתון כמו מה שאנחנו מכירים מהעבר
  • 4.
    אם אין לאנשים כסף לקנות אך העסקים יצליחו (ל"ת)
    יעקב 17/08/2015 12:03
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    א 17/08/2015 12:00
    הגב לתגובה זו
    הם הורידו ריבית על אוטומט ללא כל צורך אמיתי בכך וגרמו להרס יסודות המשק כך שכסף הלך לספקולציות במקום לעסקים האמיתים , הראייה לכישלון הגדול הוא שחרף כל הורדות הריבית - הצמיחה רק הולכת ויורדת הרחק מיעדי בנק ישראל במקביל לעלייה מזעזעת במחירי הדיור בפריפריה ונסיקה בחובות משקי הבית...אני לא חושב שאנשים מפנימים עד כמה המצב הכלכלי בישראל נפיץ ומסוכן מאד.
  • 2.
    כשבונים קניונים במקום מפעלים שמוכרים לחול (ל"ת)
    לימון סחוט 17/08/2015 11:42
    הגב לתגובה זו
  • צודק (ל"ת)
    ייייי 17/08/2015 14:55
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    שם את הכסף בבורסה 17/08/2015 11:07
    הגב לתגובה זו
    עסק זה על בטוח להפסיד , לעומת הבורסה שזה רק עולה וכול הזמן מרויחים.
  • במיוחד עם המס שמוסיפים לבורסה (ל"ת)
    צודק 17/08/2015 11:56
    הגב לתגובה זו
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.