לקראת הסתערות: אלו החברות שצפויות להרוויח בגדול מהסרת הסנקציות על אירן

לפי בלומברג חברות ממתינות לחזור לכלכלת הענק. איזו מדינה צפויה הכי להרוויח ואיך רוסיה קשורה?
לירן סהר | (9)
נושאים בכתבה אירופה

חתימת הסכם הגרעין מהווה בשורה ממשית עבור העם האירני אשר סבל מסנקציות חריפות. הסנקציות צפויות להיות מוסרות בשנת 2016, ועם מצבור של 120 מיליארד חביות נפט, העם האירני הרעב למוצרים מערביים יתחיל להוציא כסף, והרבה, ובל נשכח – מדובר במדינה עם אוכלוסיה של כ-80 מיליון נפש, זהה לגודלה של אוכלוסיית גרמניה.

"החברות שירוויחו באופן מיידי הן אלו שהייתה להן נוכחות רבה באירן, אבל סבלו מהסנקציות", אמר לבלומברג ראמין ראבי, מנהל בית ההשקעות  Turquoise Partners מטהרן. ראבי מעריך שקוקה קולה ופפסי צפויות ליהנות מפתיחת המדינה.

לפי משקיעים ואנליסטים, המרוויחות העיקריות מההסכם עם אירן הן חברות אירופיות, אשר סחרו בעבר בהיקף גדול עם המדינה, וביניהן – דנונה, נסטלה, פיג'ו (אשר הרכיבה רכבים במדינה והיוותה בסיס למכוניות אירניות), איירבוס, לואי ויטון ובריטיש אמריקן טובאקו.

להערכת האנליסטים, חברות אירופיות מתחום המזון צפויות להרוויח מההסכם, במיוחד בתחום מוצרי החלב – ב-2010 היקף שוק החלב האירני עמד על 2.1 מיליארד דולר והוא צפוי לגדלו לכ-18 מיליון דולר עד שנת 2020. ההסכם עם אירן צפוי לתרום ליצרניות האירופיות גם במסחר עם רוסיה, אשר סובלת מחרם אירופי בעקבות כניסתה לאוקראינה, על ידי יצירת מסחר עקיף למוצריהן דרך אירן.

צרפת צפויה להיות אחת מהמרוויחות הגדולות מהסרת הסנקציות – לרנו, וכאמור פיג'ו יש פעילות ענפה במדינה והיא צפויה להתרחב, אירן הייתה השוק השני בחשיבותו לפיג'ו אחרי השוק הצרפתי. חברת איירבוס הממוקמת בטולוז צפויה להרוויח מחידוש צי המטוסים של המדינה שעמד מלכת מאז כניסת הסנקציות לתוקף.

אומנם חל קוד לבוש דתי קפדני במדינה, אשר דורש מנשים להתכסות מכף רגל ועד ראש, חברות אופנת היוקרה מצרפת ואיטליה צפויות לרשום רווחים יפים מהורדת הסנקציות – העם האירני הרעב למותגי יוקרה דוגמת גוצ'י, איב סאן לוריין ופרדה יתחיל לטייל ברחבי המזרח התיכון, במיוחד למדינות המפרץ השכנות, וצפוי להגדיל רכישות.

מותגי הסיגריות הבינלאומיים צפויים אף הן להרוויח בגדול מהסרת הסנקציות – העם האירני מעשן כ-52.6 מיליארד סיגריות בשנה, לפי 'בריטיש אמריקן טובאקו' וחברות דוגמת פיליפ מוריס, ג'אפאן טובאקו, ובאט אימפריאל צפויות להרוויח מכך.

קיראו עוד ב"בארץ"

יש לקחת בחשבון שמדובר בהערכות בלבד – ההסכם עדיין לא עבר את אישור הקונגרס האמריקני, אירן עשויה לא לעמוד בתנאי ההסכם בהמשך ויוטלו עליה שוב סנקציות וייתכן והממשל האירני לא ירצה לראות חברות מערביות מרוויחות.

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    דירהה בטהרן יקרה מתא (ל"ת)
    סת 16/07/2015 06:04
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    אירני יוציא כסף? (ל"ת)
    טלי 14/07/2015 16:31
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    יופיטר 14/07/2015 14:34
    הגב לתגובה זו
    לא רוצות להשקיע בישראל. תראו לי בכל איראן מחשבה מתקדמת יותר ממה שיש לששינסקי מעתיק העבודות, שטייניץ, גילה ויחימוביץ? יחימוביץ, ששינסקי וגילה הם אסון לישראל גדול הרבה יותר מהפצצה של איראן
  • 3.
    בא 14/07/2015 14:01
    הגב לתגובה זו
    את הכורים .
  • מגיע 14/07/2015 15:48
    הגב לתגובה זו
    כמה זמן נותר לך לחיות ....
  • 2.
    מקדונלד . (ל"ת)
    בא 14/07/2015 13:57
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    שכחו את טאואר (ל"ת)
    טאואר 14/07/2015 13:45
    הגב לתגובה זו
  • לא שכחו, אוספים מניות בשקט (ל"ת)
    אחד 14/07/2015 14:18
    הגב לתגובה זו
  • סוסו 14/07/2015 13:55
    הגב לתגובה זו
    שמעו בקולו של איזה "קוסם" שמבין בניתוחים טכניים ואכלו אותה בגדול !!
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.