השבוע בוול סטריט: מבול דו"חות ושני אירועי מאקרו חשובים - צפו בנתונים
שבוע המסחר בבורסות המערב יפתח מחר לאחר שבועיים אדומים בוול סטריט. והשבוע במרכז המסחר יעמדו דו"חות החברות, לצד שני נתוני מאקרו משמעותיים שיישפכו אור נוסף על מצב הכלכלה האמריקנית.
ג'י.פי מורגן ווולס פארגו יפרסמו דו"חות ביום רביעי. ביום חמישי תהיה זו אינטל שתפרסם דו"חות לצד ענקיות הבנקאות סיטיגרופ ובנק אוף אמריקה. ביום שישי יפרסם דולגמן זאקס את הדו"חות.
מחיר הנפט ימשיך לרכז עניין. בשבוע שעבר צלל מחיר החבית ב-8% נוספים ונגע במחיר של 47 דולר בלבד (מינוס 54% תוך חצי שנה!). סקטור מניות האנרגיה במדד ה-S&P500 רשם נפילה של 3.6% בשבוע החולף, מול ירידות של 0.63% במדד הכללי.
ביום רביעי יפורסם נתון המכירות הקמעונאיות בארה"ב לחודש דצמבר. הצרכן האמריקני מהווה כמעט 70% מהכלכלה האמריקנית. ההערכה היא שלמרות נפילת מחירי הנפט, הנתון צפוי דווקא להציג ירידה קלה אחרי חודשיים חזקים מאוד. באותו היום יפורסם מאוחר יותר גם ספר הבז', הסקר שמספק הצצה לחברי הפד' בעניין מצב הכלכלה האמריקנית, לקראת עדכון הריבית ב-28 בינואר. ביום שישי יפורסם נתון מדד המחירים לצרכן בארה"ב והצפי הוא לירידה של 0.4%, זאת ברקע לנפילה במחיר הנפט. נתון הליבה של מדד המחירים לצרכן (בניטרול מחירי האנרגיה והמזון) דווקט צפוי לעלות ב-0.1%).
- ג'יפרוג טסה 22%, אפירם עולה 11%; המגמה השלילית נמשכת בחוזים
- סנאפ מזנקת 20%, אנבידיה מטפסת 1.5%; קוואלקום מאבדת 2% - ומה עושים החוזים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ואחרי כל זאת, הסיפור הגדול בשווקים ממשיך להיות כעת עדכון הריבית באירופה ב-22 בינואר והאפשרות של השקת תוכנית QE. בשישי בבוקר צצו פרסומים בתקשורת הכלכלית לפיהם "מקורב" לוועדה המוניטארית של ה-ECB נכח בפגישה בה הוצגו תוכניות הרחבה כמותית שונות לוועדה. מהדיווחים עולה כי התוכניות שהוצגו הן בהיקף של 500 מיליארד אירו ויתרכזו ברכישות אג"ח ממשלתיות בדירוג השקעה (BBB- ומעלה) ו-או ברכישות אג"ח קונצרניות בדירוג AAA.
אורי גרינפלד מפסגות: "אם זה מה שה-ECB מתכנן אז כדאי לו לחזור לשולחן השרטוטים. הציפיות בשווקים הן לתוכנית גדולה יותר הן בהיקף והן במגוון הנכסים. אגב, השווקים הגיבו לפרסומים באדישות יחסית מהולה באכזבה קלה כאשר האירו התחזק ב-0.3% מול הדולר והתשואות על אג"ח ל-10 שנים של מדינות הגוש מעט."
בעניין דו"חת התעסוקה, כתבו בפסגות כי "על פניו מדובר בדו"ח טוב מאוד. תוספת המשרות בדצמבר עמדה על 252 אלף, יותר מתחזית הקונצנזוס שעמדה על 240 אלף 'בלבד'. סך הכל, תוספת המשרות החודשית הממוצעת ב-2014 עמדה על 246 אלף, זאת לעומת 194 אלף משרות ב-2013. למעשה, זהו הקצב השנתי הממוצע הטוב ביותר מאז 1999. אבל עד כאן החדשות הטובות. להלן סימני השאלה שעולים מהדו"ח: הירידה בשיעור האבטלה נבעה לא רק מכך שמספר המועסקים גדל (לפי דו"ח משקי הבית) ב-111 אלף אלא בעיקר בגלל קיטון של 273 אלף איש בכוח העבודה. שיעור ההשתתפות עומד על 62.7% בלבד, הרמה הנמוכה ביותר מאז דצמבר 1977. הנקודה החלשה העיקרית בדו"ח היא שהשכר הממוצע לשעה ירד ב-0.2%, הירידה החדה ביותר מאז 1989. בעקבות כך, הגידול השנתי בשכר ירד ב-0.2 נ"א ל-1.7%."
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
- 2.נראה שמישהוא אוסף מניות להשתלט .לא אתפלא שזה נוחי בעצמו (ל"ת)אידיבי אחזקות 12/01/2015 00:32הגב לתגובה זו
- 1.כרגע זה נראה לא טוב ! (ל"ת)משקיע 11/01/2015 21:32הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
מחשוב קוונטי גטי תמונותמניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
ריגטי קומפיוטינג ו־D-Wave הפכו לכוכבות החדשות של וול סטריט, עם שווי של מיליארדים והכנסות זעומות. המשקיעים מהמרים על העתיד, האנליסטים מזהירים מבועה
ריגטי קומפיוטינג Rigetti Computing -1.72% ו־D-Wave D-Wave Quantum 3.91% הן השמות החדשים שמסעירים את וול סטריט. שתי החברות שוות כיום יותר מיצרנית המרקים הוותיקה קמפבל'ס, אף שההכנסות שלהן מהוות פחות מאחוז מהכנסותיה. כך נראית בורסה שמונעת מציפייה לפריצה המדעית הגדולה הבאה.
הדרך למוצר מסחרי עוד ארוכה
תחום המחשוב הקוונטי נחשב כיום לאחד המסקרנים והמסוכנים בשוק ההון, כאשר החברות פועלות לפיתוח מחשבים בעלי עוצמת חישוב חסרת תקדים, שיכולים לפתור בעיות שלמחשבים רגילים יידרשו להן מיליוני שנים. גוגל הדגימה לאחרונה יכולת כזו, כאשר שבב קוונטי שפתחה פתר בעיה בתוך דקות - משימה שלמחשב־על רגיל הייתה אורכת עידנים. אלא שיש פער גדול בין היתכנות מדעית לבין מוצר מסחרי שמייצר הכנסות. מנכ"ל אנבידיה, ג’נסן הואנג, העריך כי עשויות לחלוף עשרות שנים עד שהטכנולוגיה תניב תוצאות מעשיות. בשוק ההון, לעומת זאת, המשקיעים נוטים להתעלם מהזהרות ולהתרכז בפוטנציאל.
התופעה מזכירה במידה מה את מניות הביוטכנולוגיה, גם שם משקיעים מוכנים להמתין שנים לתוצאות, מתוך אמונה שההשקעות יניבו בסוף תרופה או טכנולוגיה מהפכנית. במקרה של הקוונטום, הכול עדיין תיאורטי: המשקיעים רוכשים מניות על סמך חזון, לא על בסיס נתונים כספיים.
- חברות המחשוב הקוונטי מדווחות - ההכנסות מזנקות, ההפסדים עצומים
- קוונטינום חושפת את הליוס - בדרך למחשב קוונטי מסחרי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נשיא ארה״ב טראמפ הציב את המחשוב הקוונטי בעדיפות לאומית, וחברת ההשקעות פידליטי השתתפה לאחרונה בגיוס הון של חברת קוונטיניום, שנערך לפי שווי של עשרה מיליארד דולר. גם ענקיות טכנולוגיה נהנות מהגל: דיווח על פריצת דרך בשבב של אלפאבית הוסיף לשוויה עשרות מיליארדי דולרים בתוך דקות. עם זאת, יש מי שמזהירים מפני בועה. האנליסט טרוי ג’נסן מקנטור פיצג'רלד הסביר כי אם הטכנולוגיה תצליח, זה עשוי לשנות את העולם; אם לא, המניות עלולות להתרסק.
