בפוקוס

מפולת הנפט: תראו מה חושבים הסוחרים בארה"ב כעת - ביצעו תנועה אדירה

מחיר החבית צלל אתמול עד לשפל של 47 דולר לחבית, ואז התאושש מעט. ניתוח בלומברג מראה מה הכיוון של כספי המשקיעים
מערכת Bizportal | (14)
נושאים בכתבה נפט

מחיר הנפט צלל עד שקבע אתמול שפל של 47 דולר לחבית, מהלך ירידות של 54%. מהלך הירידות החל בחודש יוני אבל ה"שבירה" הדרמטית הייתה בסוף נובמבר - אז צלל הנפט ב-10% ביום אחד על רקע ההחלטה של קרטל אופ"ק של לצמצם בקצב הפקת הנפט. מאז מחיר החבית מאבד גובה, אבל מה קורה בתעודות על הנפט? שם יש כניסת כספים מאסיבית. כלומר המשקיעים סבורים כנראה שהירידות לא יימשכו לנצח.

לפי ניתוח של בלומברג, 4 התעודות הגדולות שעוקבות אחר מחיר הנפט ורשומות למסחר בארה"ב רשמו גיוסים של 1.23 מיליארד דולר בחודש דצמבר, הגיוס החודשי הגדול ביותר מאז מאי 2010. ומתחילת ינואר ועד ה-5 לחודש (ימים בהם מחיר הנפט צלל בעוצמה) גייסו התעודות עוד 110 מיליון דולר.

התעודה הגדולה ביותר בארה"ב על נפט גייסה לפי בלומברג סכום עתק של 630 מיליון דולר בדצמבר ועוד 100 מיליון דולר תוך 5 ימים בינואר. לעמוד התעודה - לחץ כאן

השאלה הנשאלת היא כמובן - איך כאשר יש כזה ביקוש גדול לנפט מצד משקיעים, מחירו בכל זאת יורד בצורה בדרמטית. התשובה היא על מחיר הנפט פועלים כוחות רבים. החל מהמסחר עצמו שמתנהל בחוזים ולכן ממונף מאוד (סוחרי חוזים צריכים להחזיק רק 10% כבטחונות) ועד יצרנים שמבצעים גידור על הסחורה ומתערבים בכך במחירה.

המשקיעים אמנם קונים נפט, אבל דווקא מדד מניות האנרגיה ב-S&P500 חטף מכה נוספת מטה מתחילת השנה - ירידה של 4.5% וזה אחרי שהחל מאמצע דצמבר המדד ביצע התאוששות מרשימה מעלה וכבר הספיק לעלות 11%, לפני ששוב החל לאבד גובה. בארץ יש למשל את תעודת הסל של פסגות שעוקבת אחר 43 מניות אנרגיה בארה"ב, לעמוד התעודה - לחץ כאן

מחיר הנפט התאושש אתמול קלות והבוקר ממשיך במגמה עם התחזקות נוספת של 0.6% למחיר של 49 דולר לחבית. בגרף, מחיר הנפט מתחילת 2014:

תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    החגיגה נגמרה 10/01/2015 21:12
    הגב לתגובה זו
    לא 30ולא 25 ולא נעלים מה אתם זורקים מספרים באוויר כל אחד מתחיל למכור נפט ירידת המחיר גורמת לצרות ממקום אחר וזה גרוע יגרום להרס כלכלה
  • 10.
    הנפט- לא ראה את התחתית. לדעתי ירד ל- 35$ (ל"ת)
    ירון 09/01/2015 14:03
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    הגרף הזה נמצא במשרד של פוטין על הקיר ,בלייב . (ל"ת)
    בא 08/01/2015 16:39
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    רונית 08/01/2015 13:07
    הגב לתגובה זו
    היום רוצים רציו ודלק שיעלו...חחחח שימו לב שנובל ירדה אתמול, עסקת ליוויתן תדחה ל 2021
  • aas5 08/01/2015 14:58
    הגב לתגובה זו
    המדינה לחוצה אש לפתח כמה שיותר מהר את המאגרים לטובת עצמאות אנרגתית.
  • 7.
    מישה 08/01/2015 11:08
    הגב לתגובה זו
    תשביחו את הידע והמומחיות שלכם.
  • 6.
    ישראלי 08/01/2015 10:47
    הגב לתגובה זו
    מחיר הנפט/ הדס"ל זה המרכיב הכי משפיע על רווחיות החברה.
  • רק חבל שזה שוק עם תחרות, והמחירים ירדו!!! (ל"ת)
    אזרח 08/01/2015 13:57
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    "המשקיעים סבורים כנראה שהירידות לא יימשכו לנצח"? גאוני! (ל"ת)
    עמך ישראל 08/01/2015 10:28
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אלון 08/01/2015 10:17
    הגב לתגובה זו
    אם כן היה להם אינטרס לעקב את פיתוח לויתן ו לקבל את מקסימום התמורה הכספית מ תמר רציו????? חומר למחשבה רצינית
  • 3.
    ישראלי 08/01/2015 10:11
    הגב לתגובה זו
    כשיחליטו שזה מספיק גרם נזק למדינות כמו רוסיה , אירן ,ונצואלה , ועוד כמה מדינות שלא ממושמעות לאמריקאים ובני בריתם ? תראו את המחיר על 100$ ברגע ! אני לא קונה את זה שיש עודף נפט ! יש מחסור שהולך וגדל כל יום ! חצי מהעולם עדיין בלי רכב ובלי תעשיה ! די לחכימה ברמיזה ! לכו לקנות מניות נפט הטיסה קרובה ! בהצלחה !
  • 2.
    כפי שגם אני טענתי במשך כל השבוע: עכשיו ההשקעה בנפט כדאי (ל"ת)
    אנליסט עממי 08/01/2015 10:08
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אנונימי 08/01/2015 10:02
    הגב לתגובה זו
    איך ניתן להשקיע על מחיר הנפט בארץ ללא אופציות. ???
  • אנליט עממי 08/01/2015 11:53
    הגב לתגובה זו
    בהצלחה!
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.