גרף

מחיר הנפט מתאושש קלות אחרי הלחץ הבוקר - נסחר סביב 53 דולר

מערכת Bizportal | (8)
נושאים בכתבה נפט

המפולת נמשכת. אחרי שנראה היה שלחץ המוכרים נבלם ומחיר החבית מוצא תחתית באזור ה-55 דולר, מחיר הנפט נפל הבוקר עוד 1.3% לרמה של 52.7 דולר. מדובר במחיר שפל מאז מאי 2009 וסה"כ ירידה של 50.2% מחודש יוני האחרון. מאוחר יותר היום נרשמה התאוששות ומחיר החבית עבר לעלייה של 0.2% למחיר של 53.7 דולר.

המשקיעים ממתינים כעת לפרסום דו"ח מלאי הנפט האמריקני שיפורסם מחר, כשעה לאחר תחילת המסחר בוול סטריט. בדר"כ מלאי הנפט בארה"ב רושם ירידה בתקופה זו של השנה, זאת בשל מזג האוויר החורפי והצורך בחימום הבתים. במידה והנתון יפתיע ויציג ירידה מינורית או עלייה במלאי הנפט - הדבר עלול לגרור ירידות במחיר הנפט שכן המשמעות היא שקצב ההנפקה עולה על הביקושים. הספקולציות כעת בוול סטריט הן שמלאי הנפט ישאר ברמת שיא מאז יוני - ולכן מחיר הנפט צולל לקראת הנתון.

בינתיים, הנפילה במחיר הנפט מרחיקה עוד ועוד חברות אמריקניות מביצוע קידוחי נפט נוספים. מאז אוקטובר ירד מספר הבקשות בארה"ב לביצוע קידוחים חדשים בלא פחות מ-50%. מבחינת סעודיה, מדובר ככל הנראה בחדשות טובות, שכן לפי הקונספירציה הרווחות - זו סעודיה שמובילה את נפילת מחיר הנפט, והמטרה שלה היא לפגוע בתעשיית הנפט האמריקנית. לכתבה המלאה - לחץ כאן

אז לקנות? למי שמתחיל לחשוב על קניה של נפט בכדי לנצל את רמות השפל (ולא מתכוון להתעסק עם קניית חוזים), האפשרויות הקלאסיות בארץ הן קניית תעודת סל על מחיר הנפט (למשל התעודה תכלית נפט ) או קניית מניות שחשופות למחיר הנפט (למשל פסגות סל אנרגיה בארה"ב).

יחד עם זאת, שימו לב שקרנות הגידור בארה"ב קיצצו בימים האחרונים את פוזיציית הלונג שלהן וזאת בפעם הראשונה מאז אותה החלטה של אופ"ק שלא לחתוך בתפוקת הנפט (וזה ככל הנראה גם מה שטרם להחרפת הירידות). נכון לדיווח מה-23 בדצמבר, מנהלי ההשקעות קיצצו ב-15% את פוזיציית הלונג שלהם על מחיר הנפט ברנט, וגם שאר הפעילים בתחום הפכו לזהירים הרבה יותר, כך לפי דיווח של ICE Futures.

בשורה התחתונה, קצב הפקת הנפט בארה"ב עדיין נמצא בשיא של 30 שנה, וזה פוגש האטה כלכלית גלובאלית וסירוב עיקש מצד מדינות אופ"ק להפחית בתפוקת הנפט. בשל הירידה הנוספת במחיר הנפט, החוזים העתידיים בוול סטריט נסחרים כעת בירידות של כ-0.3%. באירופה, ה-CAC 40 יורד 0.75%.

מחיר הנפט מתחילת השנה, חוזה לינואר

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    פראיירים אנחנו. נמשיך לשלם לפי 130$ לחבית (ל"ת)
    ברק 31/12/2014 11:12
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    אלי 31/12/2014 09:42
    הגב לתגובה זו
    והמחירים לא ירגו בהתאם
  • 4.
    ירידת הדלק תוסיף אחוז לצמיחה שנה הבאה (ל"ת)
    קלקלן 30/12/2014 15:57
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    יעקב 30/12/2014 11:43
    הגב לתגובה זו
    למי ששכח: היו ימים בהם מחיר הנפט לא עלה על 10 דולר לחבית. למרות הדרישה הגוברת, נכון להיום, הצרכנים הגדולים של פעם (ארה"ב) הפכו ליצואנים והיצע הנפט תלוי רק בתעוות הבצע של חברות הנפט ונסיכי ערב (וגם ממשלת ישראל)
  • 2.
    תרגיל שיווקי 30/12/2014 11:29
    הגב לתגובה זו
    הם לוקחים את כספכם בעמלות מחצי אחוז עד שני אחוז ופשוט רוכשים את מה שהמלצתי למעלה עם עמלות פחותות מחצי אחוז. יופי של תרמית.
  • 1.
    דוד 30/12/2014 11:18
    הגב לתגובה זו
    לזה קוראיםמדינה של גנבים מה שעולה לא יורד במדינה אין פיקוח במה שיורדלא מתקן
  • 2009 - 6 ש"ח (ל"ת)
    איציק 30/12/2014 11:30
    הגב לתגובה זו
  • 2008 - 4.5 ש"ח (ל"ת)
    משה 31/12/2014 10:51
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.