מחיר הנפט מתאושש קלות אחרי הלחץ הבוקר - נסחר סביב 53 דולר
המפולת נמשכת. אחרי שנראה היה שלחץ המוכרים נבלם ומחיר החבית מוצא תחתית באזור ה-55 דולר, מחיר הנפט נפל הבוקר עוד 1.3% לרמה של 52.7 דולר. מדובר במחיר שפל מאז מאי 2009 וסה"כ ירידה של 50.2% מחודש יוני האחרון. מאוחר יותר היום נרשמה התאוששות ומחיר החבית עבר לעלייה של 0.2% למחיר של 53.7 דולר.
המשקיעים ממתינים כעת לפרסום דו"ח מלאי הנפט האמריקני שיפורסם מחר, כשעה לאחר תחילת המסחר בוול סטריט. בדר"כ מלאי הנפט בארה"ב רושם ירידה בתקופה זו של השנה, זאת בשל מזג האוויר החורפי והצורך בחימום הבתים. במידה והנתון יפתיע ויציג ירידה מינורית או עלייה במלאי הנפט - הדבר עלול לגרור ירידות במחיר הנפט שכן המשמעות היא שקצב ההנפקה עולה על הביקושים. הספקולציות כעת בוול סטריט הן שמלאי הנפט ישאר ברמת שיא מאז יוני - ולכן מחיר הנפט צולל לקראת הנתון.
בינתיים, הנפילה במחיר הנפט מרחיקה עוד ועוד חברות אמריקניות מביצוע קידוחי נפט נוספים. מאז אוקטובר ירד מספר הבקשות בארה"ב לביצוע קידוחים חדשים בלא פחות מ-50%. מבחינת סעודיה, מדובר ככל הנראה בחדשות טובות, שכן לפי הקונספירציה הרווחות - זו סעודיה שמובילה את נפילת מחיר הנפט, והמטרה שלה היא לפגוע בתעשיית הנפט האמריקנית.
אז לקנות? למי שמתחיל לחשוב על קניה של נפט בכדי לנצל את רמות השפל (ולא מתכוון להתעסק עם קניית חוזים), האפשרויות הקלאסיות בארץ הן קניית תעודת סל על מחיר הנפט (למשל
- מחירי הנפט עולים: טראמפ מכריז על חסימת מכליות
- מחירי הנפט מתחת ל-55 דולר לחבית - הרמה הנמוכה ביותר מאז 2021
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יחד עם זאת, שימו לב שקרנות הגידור בארה"ב קיצצו בימים האחרונים את פוזיציית הלונג שלהן וזאת בפעם הראשונה מאז אותה החלטה של אופ"ק שלא לחתוך בתפוקת הנפט (וזה ככל הנראה גם מה שטרם להחרפת הירידות). נכון לדיווח מה-23 בדצמבר, מנהלי ההשקעות קיצצו ב-15% את פוזיציית הלונג שלהם על מחיר הנפט ברנט, וגם שאר הפעילים בתחום הפכו לזהירים הרבה יותר, כך לפי דיווח של ICE Futures.
בשורה התחתונה, קצב הפקת הנפט בארה"ב עדיין נמצא בשיא של 30 שנה, וזה פוגש האטה כלכלית גלובאלית וסירוב עיקש מצד מדינות אופ"ק להפחית בתפוקת הנפט. בשל הירידה הנוספת במחיר הנפט, החוזים העתידיים בוול סטריט נסחרים כעת בירידות של כ-0.3%. באירופה, ה-CAC 40 יורד 0.75%.
מחיר הנפט מתחילת השנה, חוזה לינואר
- 6.פראיירים אנחנו. נמשיך לשלם לפי 130$ לחבית (ל"ת)ברק 31/12/2014 11:12הגב לתגובה זו
- 5.אלי 31/12/2014 09:42הגב לתגובה זווהמחירים לא ירגו בהתאם
- 4.ירידת הדלק תוסיף אחוז לצמיחה שנה הבאה (ל"ת)קלקלן 30/12/2014 15:57הגב לתגובה זו
- 3.יעקב 30/12/2014 11:43הגב לתגובה זולמי ששכח: היו ימים בהם מחיר הנפט לא עלה על 10 דולר לחבית. למרות הדרישה הגוברת, נכון להיום, הצרכנים הגדולים של פעם (ארה"ב) הפכו ליצואנים והיצע הנפט תלוי רק בתעוות הבצע של חברות הנפט ונסיכי ערב (וגם ממשלת ישראל)
- 2.תרגיל שיווקי 30/12/2014 11:29הגב לתגובה זוהם לוקחים את כספכם בעמלות מחצי אחוז עד שני אחוז ופשוט רוכשים את מה שהמלצתי למעלה עם עמלות פחותות מחצי אחוז. יופי של תרמית.
- 1.דוד 30/12/2014 11:18הגב לתגובה זולזה קוראיםמדינה של גנבים מה שעולה לא יורד במדינה אין פיקוח במה שיורדלא מתקן
- 2009 - 6 ש"ח (ל"ת)איציק 30/12/2014 11:30הגב לתגובה זו
- 2008 - 4.5 ש"ח (ל"ת)משה 31/12/2014 10:51
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
צילום: Jens Mahnke, Pexelsעלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל
לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך.
זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות".
אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".
מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.
- העלאת דירוג לטבע; מניית החברה בשיא של 8 שנים
- טבע מגישה בקשה ל‑FDA לזריקה חודשית לסכיזופרניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות
שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.
