השמחה היתה מוקדמת מדי: יום שישי השחור האחרון לא מספק את התוצאות

הצרכנים זונחים את התורים ועוברים לאינטרנט. יום שישי השחור כבר לא מרגש את האמריקנים
אלמוג עזר | (1)
נושאים בכתבה יום שישי השחור

האם יום שישי השחור, היום שסימל את תאוותו של הצרכן האמריקני למבצעים מאבד מכוחו? תוצאות הסקר האחרון מצביעות כי אנו בדרך לשינוי משמעותי.

ביום שישי האחרון צוין בארה"ב "יום שישי השחור" שבו נפתחת רשמית עונת החגים והינו מאופיין בעיקר במבצעים והוזלות ברשתות הגדולות. עוד ביום שישי, מנהלי רשתות השיווק מיהרו להודיע על הצלחת היום מעבר למשוער. טרגט, מייסיז וול מארט, היו בראש השמחות והמניות שלהן טיפסו בהתאם. עם זאת, הכרזות לחוד ותוצאות לחוד. בסקר שערך איגוד הצרכנים במדינה (National Retail Federation), התברר כי בעקבות הצמיחה בקניות ברשת, כמות הצרכנים שאכן הגיעה לרכוש ברשתות היתה נמוכה מהשנה שעברה.

הסקר הראה כי 133.7 מיליון אנשים ביצעו רכישה און ליין, לאורך הסופ"ש הארוך שהיה מורכב מ-4 ימים בשל החג, ירידה של 5.2% מבשנה שעברה. סך ההכנסות של החברות מיום שישי השחור האחרון ירד ב-11%, לכדי 50.9 מיליארד דולרים, לעומת ההערכות על 57.4 מיליארד בשנה שעברה.

בעקבות הסקר, מניות רשתות הקמעונאות רושמות ירידות שערים. מניית וול מארט (סימול: WMT ) יורדת 1.2%, טרגט יורדת 2.3%.

המעבר לאינטרנט

נציין כי לא כולם משוכנעים באמיתות הסקר ובהערכות שלו. ג'ראלד סטורץ'(Gerald Storch), מנכ"ל חברת ההשקעות סטורץ' אדוויזורס (Storch Advisors) טען מוקדם יותר בפני רשת החדשות CNBC כי הוא לא מאמין שהקניות ביום שישי האחרון ירדו במספר חד של ב-11%. "תוצאות המדד שקריות, כאשר חלקן מסתמכות על הערכות וחלקן על ציפיות של הצרכנים עצמם, לשאלה כיצד יתנהגו בהמשך. אני מאמין כי השנה היה שינוי קטן בסך הקניות כלפי מעלה מהשנה שעברה".

סטורץ' הוסיף כי הוא מאמין שהצרכנים דחו את הקניות שלהם לחג המולד הקרוב. "אחד מהטרנדים הנוספים שגורמות הרכישות און ליין הוא הדחייה של הצרכנים את הקניות לחג המולד אל עבר הסופ"ש הקרוב". הראשון הוסיף שתמיכה נוספת ברכישות תגיעה מהירידה בעלויות הגז בארה"ב שיאפשרו לאמריקנים לרכוש יותר לקראת החג.

בישראל

בשנים האחרונות יום שישי השחור עובר תהליך של "גלובליזציה" וחברות און ליין רבות מנצלות אותו בכדי להוריד מחירים ולמשוך את הרוכשים. על פי דיווחי איביי, בישראל מספר הרוכשים השנה עלה ב-126%. סך המוצרים שנרכשו און ליין בחברה היה 90 אלף. נציין את מכירות הסמארטפונים שנמכרו ב-300% לעומת שנה שעברה ומצלמות האקסטרים שמכירתם עלתה ב-2,500% מהשנה שעברה.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    רמי 01/12/2014 18:49
    הגב לתגובה זו
    לך תחפש לךה עבודה יותר מענינת אתה כול כך שקוף שכשאתה אומר משהו זה כמו שגורביץ מדבר אבל אתה מניאק כי זה עובד על אחרים ואתה צשאר מניאק

פחד ותאוות בצע בוול סטריט: המדד שיכול לעזור לכם לתזמן את השוק

לפי הגישה ששוק המניות מונע על ידי רגשות המשקיעים, פיתחו ב-CNN מדד יחודי המציג את רמת תאוות הבצע מול הפחד בשוק
ידידיה אפק |
שוק המניות יכול להיות מקום מבלבל במיוחד עבור משקיעים חדשים. יום אחד המסכים צבועים ירוק והאופטימיות בשמיים, וביום הבא המדדים יכולים ליפול בחדות כשהסנטימנט משתנה בפתאומיות. אחת השיטות לניתוח המגמות בשוק מסבירה שהשוק נע מעלה ומטה בגלל המשקיעים הקונים והמוכרים שמונעים בעיקר על ידי שני רגשות פחד ותאוות בצע. שיטה זו הולכת יד ביד עם הגישה הקונטרריאנית, שאומרת שכאשר כולם אומרים למכור עליך לקנות מניות, וכשכולם אומרים לקנות אז הגיע הזמן למכור. הרעיון די פשוט אם השוק מונע על ידי תאוות בצע, אז המשקיעים מצפים לתשואה גבוהה מדי והשוק יתקן זאת תוך זמן קצר, באמצעות ירידות שערים. אם השוק מונע על ידי פחד, אז המשקיעים מעריכים בחסר את השוק, וברגע שהפחד הרגעי יעבור השוק יחזור לטפס. מקובל לבחון את רמת הפחד בשוק המניות האמריקני באמצעות 'מדד הפחד', או ה-VIX, שנמצא כיום ברמות שפל של כלל הזמנים. אבל שיטה זו מוגבלת ואינה משקללת גורמים רבים המשפיעים על החלטות המשקיעים, כמו תשואת האג"ח הממשלתי שמהווה אלטרנטיבה בטוחה למניות, או מומנטום ארוך טווח בשוק. מדד ה'גריד' וה'פחד' באתר האינטרנט של רשת CNN פיתחו כלי חדש שמודד את רמת הפחד ותאוות הבצע בשוק המניות האמריקני (Fear & Greed Index) באמצעות שיקלול של 7 אינדיקטורים שונים, שנותנים יחד תמונה כוללת על הרגש שמניע כעת את המשקיעים. המדד מתעדכן מדי יום ויכול לעזור בהחלטות של תזמון הכניסה לשוק (אם כי ראוי לציין שתזמון השוק לפי שיטה זו לא הוכח כיעיל או לא יעיל). המרכיב הראשון שמפיע על המדד הוא המומנטום במדד ה-S&P 500 . המדד המוביל נמצא כעת כ-5% מעל ממוצע 125 הימים האחרונים, ושיעור זה גבוה מהממוצע בשנתיים האחרונות ולכן מצביע על תאוות בצע רבה בשוק. המרכיב השני הוא המרווח בתשואות בין אג"ח זבל לאג"ח בדירוג השקעה הנחשב בטוח יותר. מרווח זה עומד, לפי נתוני CNN, על 2.16% נכון להיום, נמוך משמעותית מהממוצע בשנתיים האחרונות, מה שמסמן גם כן תאוות בצע רבה. המרכיב השלישי הוא ההפרש בין ביצועי שוק המניות לשוק האג"ח ב-20 ימי המסחר האחרונים. נכון להיום, שוק המניות נתן 3.68% יותר מביצועי שוק האג"ח, מה שמסמן תאוות בצע רבה ונכונות לקחת סיכון רב בתיק ההשקעות. המרכיב הרביעי הוא הממוצע השבועי של היחס בין אופציות PUT ל-CALL בשוק הנגזרים. היחס הממוצע עומד כעת על 0.55, כלומר יש הרבה יותר אופציות CALL בשוק מה שמצביע על אופטימיות ופחות רצון לגדר את תיק ההשקעות, כלומר תאוות בצע מצד המשקיעים. המרכיב החמישי הוא היחס בין מספר המניות ב-NYSE שרשמו שיא שנתי חדש , לבין מספר המניות שרשמו שפל שנתי חדש. יחס זה עומד על כ-4% נכון להיום, כלומר מספר השיאים החדשים גבוה ב-4% ממספר המניות שרשמו שפל שנתי ביום המסחר האחרון. גם זה, בדומה לאינדיקטורים הקודמים, מצביע על רמת תאוות בצע גבוהה יחסית בשוק. המרכיב השישי הוא מדד יחודי שנקרא 'מדד סכום המחזור של מקללן' , שמודד את היחס בין מחזור המסחר שנטה לעליות לבין מחזור המסחר שנטה לירידות בחודש האחרון. במהלך 30 הימים האחרונים, יחס זה עומד על 13.74% לטובת המחזורים החיוביים, קרוב מאוד לשיא של השנתיים האחרונות. גם אינדיקטור זה מצביע כעת על תאוות בצע בשוק. המרכיב השביעי והאחרון הוא ה-VIX , המודד את רמת התנודתיות בשוק. המדד סגר את יום המסחר האחרון ברמת 11.68 נקודות, מה שמסמן שרמת התנודתיות הצפויה בשוק נמוכה. אינדיקטור זה מסמן ניטרליות לפי השיטה של CNN. בשקלול כל אלה, בשוק קיימת כרגע רמה קיצונית של תאוות בצע 79% ליתר דיוק. רמה הגבוהה מ-50% מסמנת תאוות בצע, ורמה נמוכה מ-50% מסמנת פחד. רמה הנמוכה מ-25% מסמנת פחד קיצוני, ורמה הגבוהה מ-75% מסמנת תאוות בצע קיצונית. לשם השוואה, אמש עמד המדד על 70% (תאוות בצע), לפני שבוע עמד על 44% (פחד) ולפני חודש עמד על 31%. מי שהיה נכנס לשוק כשהמדד הראה רמה של 15% בתחילת חודש פברואר היה קוצר למעלה מ-10% תשואה על השקעתו עד עכשיו.