בגלל אוקטובר האיום: האם הפד יגרום לשווקים לעוף למעלה?

בגלל אוקטובר האיום, נציגי הפד שוקלים להחזיר את התמריץ לשווקים. זו הקריאה שאחראית על התאוששות המדדים?
אלמוג עזר | (20)
נושאים בכתבה QE הפד

לקראת סוף החודש, הבנק המרכזי האמריקני אמור לסיים את תוכנית ההרחבה הכמותית שלו. אותה פעולה שהחל בה מיד לאחר המשבר של שנת 2008 ומטרתה להוריד את אטרקטיביות ההשקעה באגרות חוב של ממשלת ארה"ב.

הודעתו של הבנק המרכזי על הפסקת הפעולה לפני כמה חודשים, התקבלה באדישות מסוימת, בעיקר בשל האופטימיות ששררה דאז בשווקים. היום, ההשפעות לאותה החלטה כבר ניכרות בשטח. הפסקת רכישות האג"ח מהווה מרכיב משמעותי מהסיבות לתיקון האחרון בשווקים ואל הריק שהפד מותיר בשוק האג"ח, זורמים המשקיעים הפרטיים. לנוכח הריבית הנמוכה שנרשמה אתמול (ד') באג"ח לעשר שנים חלקם כבר שם. לסיפור המלא

לאורך כל ההתאוששות הכלכלית בארה"ב, נציגי הפד הבטיחו כי נקיטה של מדיניות מוניטרית מצמצמת, תעשה במתינות ולנוכח סימנים ברורים של התאוששות ברת קיימא בלבד. עתה, לנוכח התיקון בשווקים, דברי נציגי הפד יעמדו למבחן. האם נציגיו ישנו את ההחלטה להפסיק את רכישות האג"ח או שייבחרו לדבוק בתוכנית הראשונית בכדי להראות נחישות? מי שמחפש טוב, כבר ימצא רמזים מנחים.

"הפדרל ריזרב צריכים לשקול לדחות את קץ רכישות אג"ח הממשלתי, בכדי להרגיע את הצפי לירידה באינפלציה". כך אמר מוקדם יותר לרשת החדשות בלומברג נציג הפד של לואיזיאנה ג'יימס בולארד.

"הציפיות לאינפלציה יורדות בארה"ב... זוהי אינדיקציה חשובה מאוד לפד. אני חושב, שבכדי להציג מדיניות כלכלית אחראית, ברגע הקריטי שבו אנו נמצאים, מועצת הפד צריכה לדחות את ההפסקה". כך אמר בולארד והוא הסנונית הראשונה מקרב הפד שמבקש להמשיך ברכישת האג"ח.

בולארד ביקש לסייג את דבריו וטען שהנתונים הכלכליים של ארה"ב, נותרו חזקים. הירידה בשווקים בעת האחרונה מגיעים בעיקר בגלל הירידה בצפי לצמיחה ביבשת אירופה. כלומר החשש בשווקים הוא עדיין עניין חולף.

תגובות לכתבה(20):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 16.
    לא לגעת במדד 75 יפול ונופל-דסקש לא,פרוטרום לא ,דלק רכב (ל"ת)
    ערן 20/10/2014 14:02
    הגב לתגובה זו
  • 15.
    כמו שאמרנו דלק רכב בדרך ל 3800,משם דרומה 37,36, 3500 (ל"ת)
    גדי 20/10/2014 14:00
    הגב לתגובה זו
  • 14.
    עזר האשפה זה המדד שיגרום לכם לצאת (ל"ת)
    רמי 17/10/2014 19:35
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    כל השורטיסטים שאכלו 17/10/2014 16:45
    הגב לתגובה זו
    השוק מנער ידיים חלשות. הכסך מחפש לחדור פנימה בהעדר אלטרנטיבות. המוסדיים בעולם מחפשים להרים את השוק בכדי לתת תשואה שנתית למשקיעים. מלא שרלטנים בשורטים צריך לבטל את השורט בעולם. המנועים הרובוטים בבורסה עושים מה שהם רוצים הכסף אצלם והם עושים על כולנו קופות יומיות ממינוס 3 אחוז עד מינוס 6 אחוז למשל בטבע ברור שמישהו משחק עלינו.צריך וועדות חקירה. גם בארהב עובדים כבר על המשקיעים הקטנים.שום דבר לא כלכלי הכל מניפולציות.
  • 12.
    גנור 17/10/2014 13:56
    הגב לתגובה זו
    "הפד יגרום לשווקים לעוף למעלה".. אני בן 77 וקורא את כל המדורים הכלכלים. כותרת כזאת עלובה ומטומטמת ..טרם ניתקלתי.
  • 11.
    בן 17/10/2014 09:56
    הגב לתגובה זו
    הבורסה חייבת להתרסק אם ברצונה בסוף לעלות גם בטבע יער יכול להמשיך לצמוח יותר רק אחרי שריפה גדולה
  • 10.
    יוסי כהן 17/10/2014 09:48
    הגב לתגובה זו
    עזרה בבקשה. היכן אני יכל לעקב אחרי מניית כיל בחו"ל? לתשונתכם אודה
  • אייל 17/10/2014 16:34
    הגב לתגובה זו
    תרשום כיל חול
  • בכלכליסט (ל"ת)
    אייל 17/10/2014 16:32
    הגב לתגובה זו
  • אופטימי 17/10/2014 11:55
    הגב לתגובה זו
    סימול מניה icl בגוגל או יאהו פייננס
  • אשר 17/10/2014 10:48
    הגב לתגובה זו
    https://www.google.com/finance?q=NYSE%3AICL&ei=PslAVKinNMT3wAODiYCwCg#
  • 9.
    הירידות עד 20% מתבקשות כמו בקיץ 2011 (ל"ת)
    יובי 17/10/2014 09:02
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    לתת לשוק לעשות את שלו ולהתרסק.זה רק בריא לשוק (ל"ת)
    יאיר 17/10/2014 07:43
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    ארז 17/10/2014 00:23
    הגב לתגובה זו
    אמנם ההרחבה הכמותית נעשת דרך רכישת אגח ע"י הבנק המרכזי אבל המטרה היא לא להגביר את הביקוש וככה להוריד את התשואה לפידיון של האגחים כפי שהמאמר מרמז, המטרה היא להזרים עוד דולארים ממונפים לשוק
  • 6.
    ירידות מתוזמנות בכדי לכופף את הפד.זה כנראה הסיפור (ל"ת)
    שמואל 16/10/2014 23:25
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    ג'נגו 16/10/2014 23:23
    הגב לתגובה זו
    הכותרת שיצרת עם הלעוף ....זאת הכי מטומטמת שמצאת? לא היה אפשר לעדן ולכתוב: להמריא. להתפוצץ, לטוס ועוד שטויות שכאלו? האם לא שמעת שהפד הוא סוס מת או פגר?
  • 4.
    הזוי. למה הפד צריך להתחשב בתנודות בבורסה ולא בכלכלה הרי (ל"ת)
    אלי 16/10/2014 23:21
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    א 16/10/2014 23:09
    הגב לתגובה זו
    הכלכלה באמריקה טובה . שוק חזק ונקי מכוחות חיצוניים הוא שוק בריא עם עליות וירידות.
  • 2.
    רכישת אג"ח עד שנבנה עפיפונים מדולרים!!! (ל"ת)
    מושיקו 16/10/2014 22:05
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מכירת 16/10/2014 21:08
    הגב לתגובה זו
    בבורסה , תגרום להגדלת רווחי החב' הנסחרות שם......
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: