מים קרים: ב-OECD חותכים היום את תחזיות הצמיחה - ומזהירים מפני תיקון

ברביעי תסתיים הפגישה בת היומיים של ה'פד' ובשוק נרשמת עצבנות בשל חשש ל"הפתעות", "התנודתיות ברמת טרום משבר"

אם לבכירים בפדרל ריזרב יש כוונות להפתיע את השוק ולהעלות את הריבית ביוני 2015 (וזה מה שהקונצנזוס מעריך כרגע), היום הם מקבלים קצת חומר למחשבה. ב-OECD (ארגון המדינות המפותחות) שופכים היום מים קרים על הרעיון לאחר שהורידו את תחזית הצמיחה השנתית בארה"ב ל-2014 ל-2.1% בלבד לעומת תחזית של 2.6% בחודש מאי האחרון. גם התחזית ל-2015 ירדה לקצב של 3.1% לעומת תחזית קודמת לצמיחה של 3.5%.

יתרה מכך, ב-OECD מזהירים כי נכסי הסיכון אינם מתומחרים היום בצורה נכונה. בארגון מביעים היום חשש מתיקון פתאומי בשווקים והדגישו כי המגמה השורית הנוכחית "עולה בקנה אחד" עם "התעצמות משמעותית של הסיכונים".

אבל החשש הגדול ביותר היום על פי מחלקת המחקר של ה-OECD הוא מגוש האירו שחוטף הורדת תחזית צמיחה שנתית ל-0.8% בלבד לעומת תחזית של 1.2% בחודש מאי ותחזית צמיחה של 1.1% בלבד בשנה הבאה.

"ההתאוששות בגוש היורו נשארה מאכזבת, בעיקר במדינות הגדולות יותר: גרמניה, צרפת ואיטליה, שם האמון הולך ונחלש שוב, והמצב האנמי של רמת הביקושים באה לידי ביטוי בירידה באינפלציה, שקרובה לאפס בגוש כולו ושלילית במספר מדינות." אמרו ב-OECD.

במידה והריבית תחל לעלות בקצב מהיר מדי הדבר יביא להטיית זרימת הכסף מהשווקים המתפתחים שיספגו מכה. מציינים בארגון ומוסיפים "מספר שוקי מניות נסחרות ברמות שיא, תשואות האג"ח בכמה מדינות נמצאים בשפל של כל הזמנים ותניותיות המחירים של המניות בארה"ב ובאירופה קרובות לרמות של טרום-משבר. כל ההדרגשים הללו מעלים את הסבירות לתמחור לא נכון של הסיכונים וסכנה נלוות לתיקון פתאומי בשוק."

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    ליצן 15/09/2014 22:08
    הגב לתגובה זו
    להערכתי האינפלציה בארה"ב תרד ל0 בתוך שנה ותהיה שלילית בעוד שנתיים הסיבה לכך היינה ספיגת כספים מהציבור ע"י הפד עם סיום תוניות ההרחבה . ספיגת הכספים תתבצע ע"י הגעה לפדיון של האיגרות שנירכשו וקיטון מצבת הנכסים של הפד . הנפקות חדשות של הממשל ירכשו ע"י הצבור ולא ע"י הפד
  • 7.
    רמי 15/09/2014 19:48
    הגב לתגובה זו
    מה שיש לי בנעל אן לך בראש יכלב
  • 6.
    מפולת בוולטריט - צפוי מאור - מחר אצלנו גם,נחגוג בפוטים (ל"ת)
    קובי 15/09/2014 18:35
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    שם זה רק התחיל אצלנו זה קיים ראה הביומד (ל"ת)
    אמיר לרמי 15/09/2014 18:07
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אתה טיפש כמו נעל ראה מחר אצלנו מפולת (ל"ת)
    אמיר לרמי 15/09/2014 18:07
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    גורביץ אתה תותח על הכל הולך בהפוך (ל"ת)
    מנחם 15/09/2014 17:52
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    החלה המפולת הגדולה (ל"ת)
    אמיר 15/09/2014 17:50
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    רמי 15/09/2014 17:30
    הגב לתגובה זו
    מי שיתיחס למה שהם כותבים יעשה טעות שהוא יצטער אחר כך זה השיטה שלהם אבל זה עובד על הטיפשים לכו תלמדו כלכלה ומסחר ותבינו ותקראו חומר אמיתי לא מה שכותבים לכם באתרי הכלכלה פה ואז תבינו שהמצב בעולם מבחינה כלכלית הוא טוב מאוד
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.